De nye reglene for tung- mc (A2)

Prat om mellomtung MC
Post Reply
aledah4
Posts: 7
Joined: 19 Mar 2013 00:04
MC: Cagiva Mito 125 05-SOLGT

De nye reglene for tung- mc (A2)

Post by aledah4 »

Fyller snart 20 og tenkte jeg skulle fått tung lappen. Nå som de nye reglene har kommet, forstår jeg det slik at man får A2 som vil si max 48 hk og 600ccm.

Har fra før A1 (lett-mc), og hva er det jeg da trenger for å oppgradere til A2?

Dro ned til en trafikkskole og spurte, men kontordama der viste ikke siden det er såppas nytt opplegg. Men jeg må nok ha "Sikkerhetskurs på bane", noen obligatoriske kjøretimer og selvfølgelig oppkjøring. Men det jeg er mest usikker på er det med "sikkerhetskurs på vei". Tok dette når jeg fikk A1 lappen..

Og er det mulig å fikse oppkjøring selv? trafikkskolen skal ha over 2500 kr. Må jo gå fint å bare ta med sin egen sykkel?
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: De nye reglene for tung- mc (A2)

Post by supermons »

Står litt på siden til vegvesenet, du får bla deg igjennom de forskjellige A-klassene der og se om det oppklarer litt.

Er vegvesenet som har fasitsvaret iallefall, men litt rart at kjøreskolen ikke har satt seg inn i det hvis de tilbyr opplæring for motorsykkel.
aledah4
Posts: 7
Joined: 19 Mar 2013 00:04
MC: Cagiva Mito 125 05-SOLGT

Re: De nye reglene for tung- mc (A2)

Post by aledah4 »

Ja, reagerte på det selv. Men har nå sendt mail til vegvesenet. Får håpe de kan svare på det :)
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: De nye reglene for tung- mc (A2)

Post by supermons »

Det bør de kunne :P

Poster du opp svaret her til oss andre etterpå?
aledah4
Posts: 7
Joined: 19 Mar 2013 00:04
MC: Cagiva Mito 125 05-SOLGT

Re: De nye reglene for tung- mc (A2)

Post by aledah4 »

Selvfølgelig, fikk nettopp svar :
Takk for din henvendelse til Statens vegvesen

Vi forstår at du ønsker veiledning angående:

Utvidelse fra kl A1 til kl A2

Når du utvider fra klasse A1 til klasse A2, må du ha:

· Trinn 3: 1 veiledningstime

· Trinn 3: 4 timer sikkerhetskurs presis kjøreteknikk (1 time teori + 3 timer kjøring på avsperret område)

· Trinn 4: 5 timer sikkerhetskurs på veg (1 time teori + 4 timer sammenhengende praktisk kjøring)

Når den obligatoriske opplæringen er gjennomført, må du bestå en praktisk prøve kl A2 før du kan ta ut et nytt førerkort.



Fra 18 år, ikke teoriprøve, men praktisk prøve



Forskrift om trafikkopplæring og førerprøve m.m.

§ 9-10. Utvidelse fra klasse A1 til A2

Ved utvidelse fra klasse A1 til A2 skal eleven gjennomføre veiledningstime og obligatoriske kurs for klasse A2 på trinn 3 og 4.



§ 30-1. Førerprøve klassene A1, A2 og A

Førerprøven for motorsykkel består av en teoretisk og en praktisk prøve. Ved utvidelse fra klasse A1 til A, A1 til A2 og A2 til A avlegges kun praktisk prøve.



Statens vegvesen ikke har kjøretøy til disposisjon ved praktiske prøver. Det er du som må skaffe godkjent kjøretøyet til bruk ved oppkjøring. Det vanligste er å leie kjøretøyet gjennom trafikkskolen du tar opplæring ved.







Med hilsen

Katrine E. Schille
Konsulent førerkort
Statens vegvesens svartjeneste
Telefon: 02030
Post Reply