Førstepost kunne med fordel hatt en oversikt over hva som blir gjeldende regler fra 19. januar.
For dem som ikke får tatt klasse A i løpet av denne sesongen er det nye regler som vil bli gjeldende. Det blir ingen overgangsordninger. I januar 2013 innføres tredje førerkortdirektiv og det medfører en del endringer med tanke på mellomtung mc.
Det blir opprettet en ny klasse;
A2 - mellomtung motorsykkel. Denne kan ha maks effekt på 35 kw, og maks effekt/vekt-forhold på 0,2 kw/kg. Det vil si at maksimal tillat effekt er motorsykkelens egenvekt * 0,2. Det vil likevel ikke være tillat med sykler som før plombering hadde mer enn dobbelt så høy effekt som etter plombering. Dette vil i si at selv om A2 tillater høyere effekt enn dagens "mellomtunge" motorsykler, vil f.eks. mange 600 cc ikke lenger være tillatt å trimme ned fordi effekten blir mer enn halvert ved plomberingen.
Når man har hatt A2 i 2 år kan man gjennomføre obligatorisk opplæring på 7 timer, som gir klasse A. Det blir altså ikke nødvendig med ny oppkjøring for klasse A.
Det er også nytt at for å få klasse A direkte må man være 24 år. Så for alle som er 21 år nå gjelder det å få lappen i løpet av denne sesongen slik at man slipper å vente i to år før man får kjøre fulleffekt
Tredje førerkortdirektiv (pdf).
Direktivet har selvsagt ikke noen form for tilbakevirkende kraft, så de som allerede har "klasse A begrenset" vil automatisk få fulleffekt etter gamle regler (etter 2 år med førerkort eller 21 år gammel).
Jeg vet ikke helt sikkert om alt er hamret i stein allerede, men det er vel lite sannsynlig at det blir vesentlige endringer så sent i prosessen. Det er uansett greit for de som er i gang med opplæringen å vite hva som trolig skjer dersom de f.eks. stryker på oppkjøring i slutten av denne sesongen og ikke får ny oppkjøring før til neste år.