MC-forumet.no

Norges hyggeligste MC-forum
Det er nå 19 nov 2018 17:45

Alle klokkeslett er UTC+01:00




Legg inn nytt emne  Svar på emne  [ 34 innlegg ]  Gå til side Forrige 1 2 3
Forfatter Melding
Legg innLagt inn: 06 jul 2011 20:55 
Offline

Registrert: 04 jul 2011 02:31
Innlegg: 2
jeg driver og øver til mc teorien nå tar noen tester på prove.no fikk et spørsmål

Hvilken av disse motorsyklene er den tyngste kan du føre med førerkort for mellomtung motorsykkel?

riktig svar var En motorsykkel som veier 180 kg og yter 24 kW.

så dette må være feil ?


Toppen
   
Legg innLagt inn: 06 jul 2011 22:13 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 23 mar 2011 16:38
Innlegg: 486
MC: HD Softail Custom '08
Sted: Bergen
M.A.R.K.U.S skrev:
Hvilken av disse motorsyklene er den tyngste kan du føre med førerkort for mellomtung motorsykkel?

riktig svar var En motorsykkel som veier 180 kg og yter 24 kW.

så dette må være feil ?


Det spørs jo kva dei andre alternativa var...


Toppen
   
Legg innLagt inn: 07 mai 2012 22:13 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 26 aug 2007 12:17
Innlegg: 950
Førstepost kunne med fordel hatt en oversikt over hva som blir gjeldende regler fra 19. januar.

For dem som ikke får tatt klasse A i løpet av denne sesongen er det nye regler som vil bli gjeldende. Det blir ingen overgangsordninger. I januar 2013 innføres tredje førerkortdirektiv og det medfører en del endringer med tanke på mellomtung mc.

Det blir opprettet en ny klasse; A2 - mellomtung motorsykkel. Denne kan ha maks effekt på 35 kw, og maks effekt/vekt-forhold på 0,2 kw/kg. Det vil si at maksimal tillat effekt er motorsykkelens egenvekt * 0,2. Det vil likevel ikke være tillat med sykler som før plombering hadde mer enn dobbelt så høy effekt som etter plombering. Dette vil i si at selv om A2 tillater høyere effekt enn dagens "mellomtunge" motorsykler, vil f.eks. mange 600 cc ikke lenger være tillatt å trimme ned fordi effekten blir mer enn halvert ved plomberingen.

Når man har hatt A2 i 2 år kan man gjennomføre obligatorisk opplæring på 7 timer, som gir klasse A. Det blir altså ikke nødvendig med ny oppkjøring for klasse A.

Det er også nytt at for å få klasse A direkte må man være 24 år. Så for alle som er 21 år nå gjelder det å få lappen i løpet av denne sesongen slik at man slipper å vente i to år før man får kjøre fulleffekt :)

Tredje førerkortdirektiv (pdf).

Direktivet har selvsagt ikke noen form for tilbakevirkende kraft, så de som allerede har "klasse A begrenset" vil automatisk få fulleffekt etter gamle regler (etter 2 år med førerkort eller 21 år gammel).

Jeg vet ikke helt sikkert om alt er hamret i stein allerede, men det er vel lite sannsynlig at det blir vesentlige endringer så sent i prosessen. Det er uansett greit for de som er i gang med opplæringen å vite hva som trolig skjer dersom de f.eks. stryker på oppkjøring i slutten av denne sesongen og ikke får ny oppkjøring før til neste år.


Toppen
   
Legg innLagt inn: 09 apr 2013 23:28 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 09 apr 2013 23:26
Innlegg: 1
MC: Bestilt: KTM Duke 390
Genialt.

Har selv bestilt en KTM Duke 390, men de kommer desverre ikke inn hos leverandør før midten av Juni..
Men da har jeg god tid til å ta lappen og handle utstyr sålenge : )


Toppen
   
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Legg inn nytt emne  Svar på emne  [ 34 innlegg ]  Gå til side Forrige 1 2 3

Alle klokkeslett er UTC+01:00


Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke redigere egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette egne innlegg i dette forumet

Søk etter:
Gå til:  
Kjører på phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Norwegian (bokmål) Language Pack © Lars Christian Schreiner