Page 2 of 3

Re: Hva er Mellomklasse MC - Her finner du svarene!

Posted: 09 Jan 2008 17:19
by Flydude
Forøvrig så så jeg at du i teksten din, Leazand, sier at man må kjøpe kit fra f.eks. Greybikes.
På Greybikes må du ut med 3000,- kr for settet + frakt. I tillegg kommer arbeidstiden på verksted, som varierer veldig ut fra hva slags struping som må gjøres, men spesielt på r-sykler må kåper og all dritt tas av og åpnes, som tar sin tid, og som du selvfølgelig må betale for. 550-700kr/time er vanlig.

Det jeg gjorde var at jeg gikk ned på det lokale merkeverkstedet og spurte etter pris på struping. Han ringte meg tilbake dagen etter med en pris på 3800,-, med deler. Da ville de skaffe deler, sette de inn og levere sykkelen til meg med ferdig utfylte papirer, klar for biltilsynet. (pga diverse annet jeg også skulle betale for og gjøre der nede, så ble det til slutt 3400,- for strupingen). Hvis du selv kjøper sett til 3000,- + frakt, og må betale for verksted i tillegg, kan jeg vanskelig se for meg at du får det billigere da, hvis det da ikke er en veldig, veldig kjapp jobb (under en time) å sette inn, noe det sjeldent er.

Så det kan lønne seg å rett og slett sjekke ut merkeverksteder på pris. De kan nok skaffe de samme delene som deg. I tillegg vil du være 100% sikker på at det blir riktig. Det vil være kjipt å komme ned til verkstedet med deler som er bare en smule feil, og ikke kan brukes, eller papirer som ikke stemmer ovenfor biltilsynet hvis du har kjøpt billigere sett fra utenlandske butikker. I tillegg kan mange verksteder ha sine restriksjoner på at kunden selv tar med sånne type deler, hvis det ikke avtales på forhånd.

Just my 5 cents today :D

Re: Hva er Mellomklasse MC - Her finner du svarene!

Posted: 13 Jan 2008 23:15
by Leazand
Oja, men det var jo kjempelurt. Legger det til i posten jeg. Tusen takk :)

Re: Hva er Mellomklasse MC - Her finner du svarene!

Posted: 14 Jul 2008 11:16
by knall1
Heisan, har en CBR600F, og lure på her om det finnes noen som veit hvor på sykkelen plomberinga står når sykkelen er regga som slik ``mellomklasse``sykkel??

Re: Hva er Mellomklasse MC - Her finner du svarene!

Posted: 14 Jul 2008 17:16
by inunf
Sannsynligvis skiver i innsugene bak forgasserene. Er mulig at den er dyset ned også.

Re: Hva er Mellomklasse MC - Her finner du svarene!

Posted: 14 Jul 2008 19:49
by knall1
Bak forgassarane?
eller i den gummibelgen mellom gassar og innsug?

Re: Hva er Mellomklasse MC - Her finner du svarene!

Posted: 14 Jul 2008 21:37
by inunf
Mellom gasserene og sylinderene.

Re: Hva er Mellomklasse MC - Her finner du svarene!

Posted: 15 Jul 2008 11:07
by knall1
okay, men er ikke det en måte å finne det ut på uten å plukke fra hele driden;) ?

Re: Hva er Mellomklasse MC - Her finner du svarene!

Posted: 15 Jul 2008 21:18
by MowZ
høre med de som har gjort det/forrige eier?

Re: Hva er Mellomklasse MC - Her finner du svarene!

Posted: 12 Aug 2008 19:34
by Flydude
Ikke bry seg, og la den stå i til du har tunglappen ;-)

Re: Hva er Mellomklasse MC - Her finner du svarene!

Posted: 12 Apr 2009 23:36
by Simen H
Fin tråd!

takk :D

Re: Hva er Mellomklasse MC - Her finner du svarene!

Posted: 11 May 2009 03:33
by _Adler_
Leazand wrote:

Enduro/Motard


De aller fleste motarder og enduro sykler under 600cc~ registrert på hvite skilter i dag er registrert som mellomtung sykler. Grunnen til dette er støy. Derfor ser man også at f.eks en KTM EXC 525 er registrert med 10~15 hk (selvom den er god for 50-60hk+ fra fabrikken), du har faktisk ikke lov til å kjøre med mer effekt enn dette på veien pga STØØØØY.
Og som vi alle vet, bråker de syklene godt når alt av rockwool og glava er dratt ut i eksossystemet.

Reduksjon av effekt pga støy gjelder stort sett 4-taktere med høy komp (aka Supermotard Racing/Enduro).

Hvilke motards kan registreres som tung da?

Re: Hva er Mellomklasse MC - Her finner du svarene!

Posted: 18 May 2009 21:42
by Leazand
_Adler_ wrote:
Leazand wrote:

Enduro/Motard


De aller fleste motarder og enduro sykler under 600cc~ registrert på hvite skilter i dag er registrert som mellomtung sykler. Grunnen til dette er støy. Derfor ser man også at f.eks en KTM EXC 525 er registrert med 10~15 hk (selvom den er god for 50-60hk+ fra fabrikken), du har faktisk ikke lov til å kjøre med mer effekt enn dette på veien pga STØØØØY.
Og som vi alle vet, bråker de syklene godt når alt av rockwool og glava er dratt ut i eksossystemet.

Reduksjon av effekt pga støy gjelder stort sett 4-taktere med høy komp (aka Supermotard Racing/Enduro).

Hvilke motards kan registreres som tung da?


Svært få av de råeste hvertfall (KTM EXC/Husky SMR/Husaberg osv). Er litt usikker på dette, men det er veldig mye rør med registreringene av de syklene der.

Suzuki DR-Z får du hvertfall som tung sykkel. Den er kjempefin å kjøre og anbefales :) Kjørte denne endel (med enduro felger) på kjøreskolen. Mer enn sprek nok for en 18-20 åring mener jeg.

Kanskje Yamaha WR426?

Re: Hva er Mellomklasse MC - Her finner du svarene!

Posted: 04 Jul 2011 02:47
by M.A.R.K.U.S
Stemmer det at vis sykkern veier mer en 180kg får du den ikke godkjent som mellomtung sykkel ?

Re: Hva er Mellomklasse MC - Her finner du svarene!

Posted: 05 Jul 2011 01:06
by Truls
M.A.R.K.U.S wrote:Stemmer det at vis sykkern veier mer en 180kg får du den ikke godkjent som mellomtung sykkel ?
Kan det umulig gjøre ;-)

Re: Hva er Mellomklasse MC - Her finner du svarene!

Posted: 06 Jul 2011 17:30
by staM
M.A.R.K.U.S wrote:Stemmer det at vis sykkern veier mer en 180kg får du den ikke godkjent som mellomtung sykkel ?
Det stemmer ikke, nei.
Gjelder føring av motorsykkel generelt (med eller uten sidevogn) dersom du har fylt 21 år eller har hatt klasse A i 2 år eller gjelder føring av mellomtung motorsykkel (med eller uten sidevogn) dersom du ikke har fylt 21 år og heller ikke har hatt klasse A i 2 år.

En mellomtung motorsykkel har en effekt på høyst 25 kW og et forhold mellom effekt og egenvekt på høyst 0,16 kW/kg.

Klasse A gir førerrettighet også for:

moped
snøscooter med eller uten tilhengersledes hvis førerkortet er utstedt før 1. juli 2006
tilhenger til motorsykkel (med slagvolum over 125 ccm) godkjent for trekking
Sakset fra vegvesenet sine sider. Så lenge den er innenfor forholdet mellom effekt og egenvekt på 0,16 kw / kg, så går det bra.