Nå blir det slutt på "hvilken ny mellomtung sykkel?" !!

Prat om mellomtung MC
Moses
Posts: 346
Joined: 20 Jul 2006 18:57
MC: Suzuki GSX-R

Re: Nå blir det slutt på "hvilken ny mellomtung sykkel?" !!

Post by Moses »

Jeg synes den er fin jeg. Eller.. Den er ok :P
Damn! Trodde jeg klarte å avslutte de "hvilen ny mellom tung syklene" jeg:P
Image
User avatar
microape
Posts: 217
Joined: 11 Jan 2007 19:36
MC: '97 Suzuki RGV250 SP VJ23

Re: Nå blir det slutt på "hvilken ny mellomtung sykkel?" !!

Post by microape »

Ikke forvent at den går noe bedre enn en vanlig 2-takter lettsykkel isåfall.
Leazand
Posts: 67
Joined: 12 Aug 2007 00:16

Re: Nå blir det slutt på "hvilken ny mellomtung sykkel?" !!

Post by Leazand »

æsj var 4-takter ja.. så bare bildet jeg. Kan heller si det sånn at det hadde vært kult om noen andre hadde laget en 250 2-takt som bruker annet en RGV motoren. Vet ikke om KTM sine sykler i GP bruker RGV, men de er hvertfall veldig pene (og går bra!) :)
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Nå blir det slutt på "hvilken ny mellomtung sykkel?" !!

Post by inunf »

Hva har du i mot RGV-motoren? Det er ingen GP-sykler som har brukt samme motor som en gatesykkel.

Og JA, det hadde vært kult om noen kunne lage en ny 250 totakter r-sykkel.
User avatar
microape
Posts: 217
Joined: 11 Jan 2007 19:36
MC: '97 Suzuki RGV250 SP VJ23

Re: Nå blir det slutt på "hvilken ny mellomtung sykkel?" !!

Post by microape »

Det ble vel ikke brukt rgv motor i NSR250? Rimelig tøff den også.

Image
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Nå blir det slutt på "hvilken ny mellomtung sykkel?" !!

Post by inunf »

Nope. NSR 250 MC 28 er vel den mest avanserte totakteren til gatebruk. Bare synd at den er plombert til ca. 40 hk, og at du må ha et spesielt HRC nøkkelkort for å få fulleffekt. Dette kortet er svindyrt og ble bare solgt til folk med rr-lisens. Det gjør også slik at du ikke kan bruke tenningsnøkkel eller lys. Tviler på at det finnes noen i Norge.

MC 21 (modellen før) er vel lettere å få fulleffekt. Men den har ikke den fancy mono armen (pro-arm), bare en buet slik som RS 250 og RGV 250 har (gull-arm). Finnes kanskje 1-3 stykker i Norge.

Kawasaki KR1S kan vel også nevnes sammen med Suzuki RGV 250 VJ 23. KR1S har et litt utdatert utseende, men er vel fortsatt konkurransedyktig mot RS 250 og RGV 250 VJ 22. Tipper det er kanskje 5-15 KR1S i Norge.

RGV 250 VJ 23 har en ny og fancy motor, tørrclutch og el-start, men er plombert ned. Disse er ekstremt vanskelig å skaffe, tror kanskje det er 1-3 stykker i Norge. Reservedeler/trim er ikke lett å oppdrive.

Honda NSR 250 MC 21:
Image

Kawasaki KR1S:
Image

Suzuki RGV 250 VJ 23:
Image
Asker_Alex
Posts: 326
Joined: 02 May 2007 21:54
Location: Asker

Re: Nå blir det slutt på "hvilken ny mellomtung sykkel?" !!

Post by Asker_Alex »

Robban wrote:Stilig at det innen 2012 skal innføres nye direktiver for mellomklasse, med de nye reglene skal syklene kunne ha inntil 50hk (hvis ikke jeg husker feil?) og maksimalt 100hk ut av fabrikken.
Tror det også er noe med at du ikke kan kjøre tung før du er 25 år også... Så at det er mellomtung fra 18 til 25 år :-k
User avatar
microape
Posts: 217
Joined: 11 Jan 2007 19:36
MC: '97 Suzuki RGV250 SP VJ23

Re: Nå blir det slutt på "hvilken ny mellomtung sykkel?" !!

Post by microape »

Hva mener du med ny og fancy motor på VJ23. Var en slik en til salgs på autodb for en stund tilbake. Har du noen specs på denne motoren? Hva er forskjellen?
Hmm...lurer på hvordan nsr, rgv og kr1s motorene hadde klart seg mot hverandre :)

btw:
http://www.tyga-performance.com/pages/m ... splice.php
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Nå blir det slutt på "hvilken ny mellomtung sykkel?" !!

Post by inunf »

Asker_Alex wrote:
Robban wrote:Stilig at det innen 2012 skal innføres nye direktiver for mellomklasse, med de nye reglene skal syklene kunne ha inntil 50hk (hvis ikke jeg husker feil?) og maksimalt 100hk ut av fabrikken.
Tror det også er noe med at du ikke kan kjøre tung før du er 25 år også... Så at det er mellomtung fra 18 til 25 år :-k
Jepp, det har jeg også hørt. Litt rart å tenke på at en 25-åring som begynte med lett da han var 16 og mellomklasse da han var 18 fortsatt ikke kan kjøre noe heftigere enn en kraftig amputert FZ6, mens en kompis på 18 står fritt til å låne farens Ferrari Enzo.
microape wrote:Hva mener du med ny og fancy motor på VJ23. Var en slik en til salgs på autodb for en stund tilbake. Har du noen specs på denne motoren? Hva er forskjellen?
Hmm...lurer på hvordan nsr, rgv og kr1s motorene hadde klart seg mot hverandre :)
Er en helt ny (gammel nå, selvsagt) motor med 70 graders vinkel mellom sylinderene slik som GP-sykkelen. VJ22 har som du sikkert vet en L-twin. VJ23-motoren har el-start, tørrclutch, tettsteget girkasse, fungerende ram-air og spesielle 32 mm forgassere. Den er plombert til 40 hk, men skulle yte 70 fulleffekt. Det viser seg at den bare klarer omtrent det samme som en VJ22 (55-ish hk på bakhjulet), men med mye bedre mellomregister, som gjør den raskere til gatebruk.

Tror KR1S skal være litt sterkere enn VJ 22, men vet ingenting sikkert. NSR'ene er helt klart de mest avanserte, men de er også vanskeligst å få fulleffekt. Så en gang en NSR 250 MC 28 med motor fra en Honda RS 250. Motoren var trimmet ned til ca. 70 hk på bakhjulet for å få et snev av driftsikkerhet. Det tror jeg må være den ultimate 250.
Leazand
Posts: 67
Joined: 12 Aug 2007 00:16

Re: Nå blir det slutt på "hvilken ny mellomtung sykkel?" !!

Post by Leazand »

haha :D Et "snev" av driftsikkerhet får du vel ikke med 70 hester på bakhjulet på en liten snerten 2-takter... rått!
User avatar
microape
Posts: 217
Joined: 11 Jan 2007 19:36
MC: '97 Suzuki RGV250 SP VJ23

Re: Nå blir det slutt på "hvilken ny mellomtung sykkel?" !!

Post by microape »

Nåja, GP250 syklene har vel over 110 hk på veiva om jeg ikke tar feil?
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Nå blir det slutt på "hvilken ny mellomtung sykkel?" !!

Post by inunf »

Jepp, men motoren i (Honda) RS 250 er mer holdbar når den yter 70 hk enn når den yter 92...
User avatar
microape
Posts: 217
Joined: 11 Jan 2007 19:36
MC: '97 Suzuki RGV250 SP VJ23

Re: Nå blir det slutt på "hvilken ny mellomtung sykkel?" !!

Post by microape »

Selvsagt. Er akkurat som med crossere. Med riktig stempel og hard kjøring så bør man bytte stempel etter 30 timer med kjøring, samt at de yter mer. Man får også stempler som er tyngre og som varer lengre, og som er beregnet for litt mindre hard kjøring.
User avatar
RGV_250
Posts: 6
Joined: 28 Nov 2007 20:50
MC: RGV 250 VJ22 1994 Lucky Strike 85 hk
Location: SANDNES
Contact:

Re: Nå blir det slutt på "hvilken ny mellomtung sykkel?" !!

Post by RGV_250 »

Hei
dette må jeg undersøke, men men, hva skal du ha en 750-1100 når du kan ha en jævligt sprek 250 :lol:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Post Reply