Aprilia eller KTM?

Prat om mellomtung MC
inunf
Posts: 4916
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Aprilia eller KTM?

Post by inunf »

microape wrote:Greit, men må si at det var en smule overraskende at rs250 skulle ha 74 hester når 125 kun har ca. 31 hk. Det ville ha betydd at effekten hadde økt pr. liter dersom volumet økte :roll: Sett dette foresten?
Aprilia RS250 / Suzuki RGV 250
300cc Race Tuned Conversion


Our 300cc (61 mm bore) road conversion has been well proven over the last ten years. The main advantages of the 300 are the far wider spread of power and increased torque.
For the 2007 race season we are offering a race 300cc conversion. The main differences will be ; the porting will be our SS400 race porting, the heads will have a higher compression and different combustion chamber shape and a tighter squish clearance. The barrels will be ceramic plated instead of nicosil, and the crowns of the pistons will be ceramic coated.
The conversion will consist of ; overboring your barrels to 61mm and tuning to Supersport 400 spec, ceramic replating the barrels, stripping/modifying/rebuilding the powervalves, remachining the cylinder heads and machining the o-ring grooves. We supply, specially made for us, Wiseco forged race piston kits. The conversion is supplied assembled and ready to go. Just send in the complete top end of your engine. i.e. Heads,barrels,powervalves, complete,head nuts and washers.
If you would rather we rebuilt the engine, we will strip and rebuild the complete engine.

300cc race conversion £850
Strip and rebuild engine + parts £240
Strip and rebuild crank + parts £40
http://www.stanstephens.com/2stroke.htm
Nå er vel effekten til 125cc'er noe av det mest oppskrytte. Hører ganske mye tull om hvor mange hester 16- og 17-åringer har i syklene sine. Ikke tro alt du hører ;-).

Kjenner til Stan Stephens ja, og har hørt om folk som har fått forskjellig resultat av tuningen hans. Problemet med denne 300 cc konverteringen er at en totaktsylinder ideelt sett skal være square, altså at borringen og slaglangden er like. RGV-motoren er allerede oversquare, og denne overborringskonverteringen vil gjøre den enda mer oversquare. Dette vil igjen føre til en motor som vibrerer og ikke liker høyt turtall. Jeg ville heller gått for colin-mod enn overborring.
User avatar
microape
Posts: 217
Joined: 11 Jan 2007 19:36
MC: '97 Suzuki RGV250 SP VJ23

Re: Aprilia eller KTM?

Post by microape »

Nå er vel effekten til 125cc'er noe av det mest oppskrytte. Hører ganske mye tull om hvor mange hester 16- og 17-åringer har i syklene sine. Ikke tro alt du hører ;-).
Kan tenke meg det ja. Vet ikke helt hva jeg skal tro når en 16-åring sier han har 42 hk i gas gas'en sin kun ved å fjerne plombene eller 38 hk i uplombert ktm.
Kjenner til Stan Stephens ja, og har hørt om folk som har fått forskjellig resultat av tuningen hans. Problemet med denne 300 cc konverteringen er at en totaktsylinder ideelt sett skal være square, altså at borringen og slaglangden er like. RGV-motoren er allerede oversquare, og denne overborringskonverteringen vil gjøre den enda mer oversquare. Dette vil igjen føre til en motor som vibrerer og ikke liker høyt turtall. Jeg ville heller gått for colin-mod enn overborring.
Hmm...Har du isåfall en link som kan forklare meg hva en "colin-mod" er, eller vil du forklare selv? :lol:
inunf
Posts: 4916
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Aprilia eller KTM?

Post by inunf »

Hva med en link til der jeg forklarer det selv? Siste svaret. Har du eller noen andre flere spørsmål om RS 250 så vil jeg absolutt annbefale apriliaforumet. Begynner å bli en del av oss med kompetanse rundt RS 250 der.
User avatar
microape
Posts: 217
Joined: 11 Jan 2007 19:36
MC: '97 Suzuki RGV250 SP VJ23

Re: Aprilia eller KTM?

Post by microape »

Fant ut dette idag angående omregistrering av RS250 fra tung til mellomtung:
Hallo
Slik eg ser saka skal nok dette gå greitt å få til.
Du må få tak i eit ombyggingsett med dokumentasjonar (dokumentasjon må vere frå fabrikant eller kompetent uavhengig labratorium for eksempel TUV).

Motorsykkelen må forevisast ein trafikkstasjon etter ombygging til mellomtung. Godkjent motorsykkelverkstad må dokumentere at ombyggingssettet er montert, slik dokumentasjonen frå fabrikant eller uavhengig labratorium viser.

Ved kontroll av motorsykkelen på trafikkstasjonen må du ta med (forutan motorsykkelen), dokumentasjonen på ombyggingsettet, dok frå motorsykkelverkstad på monteringa, vognkort del 1 og 2 (viss det er ny type vognkort.

Kontrollen hjå trafikkstasjonen kostar pr. d.d. kr. 430,-.
Omregistreringa frå annan eigar til deg på ein motorsykkel 250 ccm, 1997 mod. er pr. d.d. på kr. 1661,-
Altså 5000 kr for å gjøre en tung RS250 om til mellomtung, inkludert 25 kw-kitet.
inunf
Posts: 4916
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Aprilia eller KTM?

Post by inunf »

Ser ganske riktig ut det der. Men for 5 lapper så får du (nesten) et bra effektanlegg eller et sett bedre eksosventiler. Finner du en sykkel som er så billig at de 5 000 ekstra er verdt det så er det jo ikke noe å tenke på, men er det to sykler som begge koster det samme og den ene er ferdig plombert med papirene i orden så får du kjøpt ganske mye for 5000 kr ekstra...
User avatar
microape
Posts: 217
Joined: 11 Jan 2007 19:36
MC: '97 Suzuki RGV250 SP VJ23

Re: Aprilia eller KTM?

Post by microape »

Jepp, men er ikke akkurat stort utvalgt blandt pre-98 modellene i Norge. Er f.eks. bare et par stk. på autodb nå. Den ene er tung og den andre er ikke registrert engang :-s Kunne ha tenkt meg et rustfritt Lomas-anlegg med carbonpotter også, og går vel lett 5000 kr der.
inunf
Posts: 4916
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Aprilia eller KTM?

Post by inunf »

Denne her er så billig at jeg vil kalle den et godt kjøp nesten uansett hvor langt den har gått. Skader ikke å sjekke opp ihvertfall. Du kan jo bytte ihvertfall hekk-kåpene. Dessuten har den bedre gafler enn 97'en.
User avatar
microape
Posts: 217
Joined: 11 Jan 2007 19:36
MC: '97 Suzuki RGV250 SP VJ23

Re: Aprilia eller KTM?

Post by microape »

Uff nei 98- RS er så stygg at det overdøver hvor gode gaflene er :( Er rart at det går ann å forvandle en så fet sykkel som den var i 97 til det den ble i 98.
User avatar
borsting
Posts: 57
Joined: 16 Oct 2007 04:58
MC: KTM 380 exc 2001
Location: Trondheim City

Re: Aprilia eller KTM?

Post by borsting »

microape wrote:Uff nei 98- RS er så stygg at det overdøver hvor gode gaflene er :( Er rart at det går ann å forvandle en så fet sykkel som den var i 97 til det den ble i 98.
er enig med deg der :(
men uansett så er rs 250 en fantastisk morsom sykkel som leverer kubikk/ytelse mye bedre i forhold til 600 cc fire takt :)
Robban
Posts: 50
Joined: 22 Jul 2007 00:42
MC: Aprilia RS 250 2003 Nero Diablo

Kawasaki ZX-6R

Re: Aprilia eller KTM?

Post by Robban »

microape wrote:Uff nei 98- RS er så stygg at det overdøver hvor gode gaflene er :( Er rart at det går ann å forvandle en så fet sykkel som den var i 97 til det den ble i 98.
På en annen side får du komplett kåpesett i carbon (pre 98) til rundt 6500-7000nok, så da har du ev. en 2001mod. ramme og motor, gode gafler OG utseende fra 95-97.

Personlig liker jeg modellene fra 98-04, jeg følte det var "riktige" oppdateringer, designmessig så ligger nok 95-97 noe over, jeg syns den er mer smekker og har flere linjer og detaljer som fatter øye. På en annen side syns jeg 98-04 ser veldig racemessig ut, solohekken er utrolig kul og jeg liker RSW replica linjene :) Det er et og annet som kan forbedres, men det kommer til å bli en utrolig kul sykkel når jeg blir ferdig. \:D/
inunf
Posts: 4916
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Aprilia eller KTM?

Post by inunf »

Vet ikke helt om oljetanken og ekspansjonstanken til kjølevesken på >98 passer med kåpene til <98. Men ellers var jo det en veldig god idè. Carbonkåper til 7 lapper er BILLIG!
Robban
Posts: 50
Joined: 22 Jul 2007 00:42
MC: Aprilia RS 250 2003 Nero Diablo

Kawasaki ZX-6R

Re: Aprilia eller KTM?

Post by Robban »

Er klar over at det ikke passer overens, men det går jo ann å ebay'e litt for å skaffe disse delene rimelig? :D


Edit: Og ikke før han hadde sagt det, fant han også en løsning på dette lille "problemet"

http://cgi.ebay.de/Rahmen-Heck-Heckrahm ... otohosting
inunf
Posts: 4916
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Aprilia eller KTM?

Post by inunf »

Selvsagt! Ebay er vår venn ;-).
User avatar
LemonDog
Posts: 131
Joined: 04 Aug 2006 15:01
MC: 1998 Honda VFR 800, svart.
Location: Trondheim

Re: Aprilia eller KTM?

Post by LemonDog »

FV wrote:Som Inunf sier, hk oppgitt fra fabrikk er bare tull. Da jeg bestilte min (glem at vi snakker om en annen sykkel, det er hk som er tema) var den oppgitt som 110hk, da jeg henten den var det justert ned til 106, da jeg målte den i benk var den 92. Så dette er helt normalt. Men det pleier somregel åvære mer enn nok uansett ;)
Det må sies at HK oppgitt fra fabrikk, stort sett alltid måles på veiva, og det vil derfor være en del høyere enn hva som måles i en bremsebenk. Det går med en del effekt når man skal begynne å snurre på girkasse, kjede, hjul osv. Det gjelder forøvrig bilmotorer også.
User avatar
microape
Posts: 217
Joined: 11 Jan 2007 19:36
MC: '97 Suzuki RGV250 SP VJ23

Re: Aprilia eller KTM?

Post by microape »

True true, men 15 tapte hester på en RS250 er likevel å ta i litt vel hardt. Samme gjelder for 1000 cc r-sykler, effekten er ganske overdreven.
Post Reply