Aprilia eller KTM?

Prat om mellomtung MC
User avatar
microape
Posts: 217
Joined: 11 Jan 2007 19:36
MC: '97 Suzuki RGV250 SP VJ23

Aprilia eller KTM?

Post by microape »

Hei

Har vært å sett på to sykler nå som skal være første mellomtung. Den ene er en Aprilia RS250 og den andre er en KTM exc 380. Er så sykt usikker på hva jeg burde velge egentlig. Har kjørt en dtx 125 i over et år nå og er sykt gøy med supermotard, men samtidig hadde det vært dritfett med en racing 2-takter :). Noen som klarer å overbevise meg om det ene eller det andre? Evt. komme med egne meninger?

Takk ;)
User avatar
Chris
Posts: 1166
Joined: 25 May 2005 21:11
MC: BMW HP2 Sport
Location: Sandefjord

Re: Aprilia eller KTM?

Post by Chris »

Nå er begge syklene du nevner 2taker så det blir jo moro uansett ;-) !
Ellers kan jeg ikke si annet at jeg bare har prøvd R og naken sykler, og et par touring sykler. Men utifra det jeg har prøvd må jeg si at RS 250 topper lista av alle de.
Flott sykkel for nybegynnere og for leketøy for viderekommene ( :?: ) Ettersom du nevner begge disse syklene går jeg utifra at du vet det er litt kjærlighet som må til, i form av stempelskifte, eksosventil etc..?

Selv har jeg aldri prøvd motard, og må si det frister veldig ! :) Så utifra at du ikke har hatt egen racing så syns jeg du skal prøve det! Men du får tenke godt på det, tror nok ikke du slår feil ved noen av valga.
x - '99 Aprilia RSV Mille
X - '07 Aprilia SXV 550
X - '07 Kawasaki Z750
Gixxerman

Re: Aprilia eller KTM?

Post by Gixxerman »

Kjøp motard. R-sykkel er for dyrt for de yngste.
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Aprilia eller KTM?

Post by inunf »

Gixxerman wrote:Kjøp motard. R-sykkel er for dyrt for de yngste.
Jeg har (som du sikkert vet) RS 250, og jeg er 19 år. Har ingen problemer med at den er for dyr, selv om jeg for tiden lever på studielån.

Kjøp RS 250! Du kommer ikke til å angre. Det er den beste sykkelen som er laget noen sinne, og hvis noen sier noe annet så tar de feil!
Gixxerman

Re: Aprilia eller KTM?

Post by Gixxerman »

Så er vel ikke RS250 en verstingsykkel såvidt meg bekjent :-s
User avatar
microape
Posts: 217
Joined: 11 Jan 2007 19:36
MC: '97 Suzuki RGV250 SP VJ23

Re: Aprilia eller KTM?

Post by microape »

Chris wrote:Ettersom du nevner begge disse syklene går jeg utifra at du vet det er litt kjærlighet som må til, i form av stempelskifte, eksosventil etc..?
Det går jeg utifra at det må til uansett, noe som jeg ikke har noe problem med :) Er bare gøy med litt mekking iblandt.
Kjøp motard. R-sykkel er for dyrt for de yngste.
En rs250 er ikke akkurat særlig dyr. KTM'en er høyst sannsynlig litt dyrere.
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Aprilia eller KTM?

Post by inunf »

Gixxerman wrote:Så er vel ikke RS250 en verstingsykkel såvidt meg bekjent :-s
Ja, men du bekjenner feil. Sorry, men jeg er i det usakelige hjørnet i dag. Har du noensinne kjørt en RS 250?
User avatar
Chris
Posts: 1166
Joined: 25 May 2005 21:11
MC: BMW HP2 Sport
Location: Sandefjord

Re: Aprilia eller KTM?

Post by Chris »

inunf wrote:Ja, men du bekjenner feil. Sorry, men jeg er i det usakelige hjørnet i dag. Har du noensinne kjørt en RS 250?
Står ved inunf, RS 250 må prøves før den dømmes - helt klart!

Jeg har allerede forhørt meg om forsikring på denne sykkelen, jeg fikk absolutt ett godt forsikringstilbud - 4200 fullkasko på meg med 20%.
Kan vel ikke si annet enn at det er billig?
x - '99 Aprilia RSV Mille
X - '07 Aprilia SXV 550
X - '07 Kawasaki Z750
User avatar
microape
Posts: 217
Joined: 11 Jan 2007 19:36
MC: '97 Suzuki RGV250 SP VJ23

Re: Aprilia eller KTM?

Post by microape »

Gixxerman wrote:Så er vel ikke RS250 en verstingsykkel såvidt meg bekjent :-s
Versting på hvilken måte? En motorsykkel á la GSX-R eller R6 går kanskje fort og ser bra ut, men har ikke noe sjel etter min mening. Før det første er det en 4-takter som gjør at du sitter igjen med en rimelig kjedelig motorkarakteristikk. Kjapp er motoren kanskje, men likevel ikke særlig spennende. Man vet ingenting om sykkelen. En R6 er ikke noe man skrur noe særlig på, man bare kjører den, akkurat som faren din sin nye stasjonsvogn, selv om utseendet gjerne er litt mer sporty.

Det er noe spesielt over totakterne, nettopp pga. motoren. Følelsen av turtallskick og hele pakka er fantastisk morsomt, og at man selv kan regulere kreftene man selv vil ha når man slipper clutchen. Er mann på bunn av turtallet så skjer det lite, men er man på topp så har man plutselig et fyrverkeri idet man slipper clutchen. 4-taktere kan sammenlignes med elmotorer; man gir bare gass og så går den fremover, men det er ikke noen særlig endring gjennom hele turtallskurva. Dessuten liker jeg ikke den overdrevne motorbremsen man får hos 4-takterne. Ja, det er gøy å kjøre en rå 4-takter, men det kan gjerne være gøy å kjøre en ikke fullt så rå 2-takter med litt mindre kubikk (f.eks. 250 crossere). Det er ikke alltid den farten og kreftene som teller, men hvordan farten og kreftene blir levert.

Så har man jo alltid lyden og annet småpirk som gjør at man liker det ene over det andre.
Robban
Posts: 50
Joined: 22 Jul 2007 00:42
MC: Aprilia RS 250 2003 Nero Diablo

Kawasaki ZX-6R

Re: Aprilia eller KTM?

Post by Robban »

RS 250 er den ultimate motorsykkel for meg! Jeg må si meg helt enig med det Microape skriver her!
User avatar
microape
Posts: 217
Joined: 11 Jan 2007 19:36
MC: '97 Suzuki RGV250 SP VJ23

Re: Aprilia eller KTM?

Post by microape »

http://www.autodb.no/cgi-bin/mc/detail.pl?nr=1590909

Driver å ser litt på den der, men eneste problemet er at den er registrert som tung. Er jo fulleffekt også. Hva skal til for å få den ned til 34 hk igjen? Kun originale potter?
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Aprilia eller KTM?

Post by inunf »

Originale potter og et 25 kw-kit. Disse kitene kan kjøpes på http://www.greybikes.no. Anbefaler deg å finne en sykkel som allerede er nedplombert.
User avatar
microape
Posts: 217
Joined: 11 Jan 2007 19:36
MC: '97 Suzuki RGV250 SP VJ23

Re: Aprilia eller KTM?

Post by microape »

Hvorfor det? Er ikke så lett å finne mange av modellene laget før 1998. Etter det blir de en smule stygge imo.
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Aprilia eller KTM?

Post by inunf »

Mye styr og papirarbeid. Dyrt er det også. Er enig med deg, de før 98 er penest 8).
FV
Posts: 2332
Joined: 27 Feb 2007 19:05
Location: Karmøy

Re: Aprilia eller KTM?

Post by FV »

Når det kommer til dette med RS og hvor fantastisk denne sykkelen er, så har jeg forstått såpass at det er en heftig sykkel, uten tvil. Men lurer på om noen kan hoste opp en artikkel fra et mc-blad hvor denne er testet? Kunne vært artig med ett litt mer nøytralt synspunkt enn fra de som eier en slik.
Post Reply