Aprilia eller KTM?

Prat om mellomtung MC
User avatar
Joachim
Posts: 927
Joined: 26 Mar 2007 16:06
Location: Oslo(Ålesund)

Re: Aprilia eller KTM?

Post by Joachim »

Er det ikke nettopp de som har eid en slik som er de perfekte referansene? :roll:
- Triumph Daytona T595, 1998-modell
- Aprilia RS 250 Harada Replica, 2000-modell
User avatar
microape
Posts: 217
Joined: 11 Jan 2007 19:36
MC: '97 Suzuki RGV250 SP VJ23

Re: Aprilia eller KTM?

Post by microape »

Joa wrote:Er det ikke nettopp de som har eid en slik som er de perfekte referansene? :roll:
Så lenge de har testet et par-tre andre sykler også så ;)
inunf wrote:Mye styr og papirarbeid. Dyrt er det også. Er enig med deg, de før 98 er penest 8).
3000 for 25kw-kit var ikke allverden, men er litt usikker på resten av pakka. Blir det dyrt å omregistrere til mellomtung samt å få kitet montert hos et godkjent verksted? Hva innholder kitet da?

<98 \:D/
FV
Posts: 2332
Joined: 27 Feb 2007 19:05
Location: Karmøy

Re: Aprilia eller KTM?

Post by FV »

Joa wrote:Er det ikke nettopp de som har eid en slik som er de perfekte referansene? :roll:
Den vil jeg si meg uenig i. Kjærlighet gjør blind vettu ;) Å om man skulle brukt eiere av syklene som referanse, så hadde man aldri blitt enig med seg selv om hvilken sykkel man skulle kjøpt. Somregel kjøper man sykkel etter hjertet, sjelden fornuft ;)
User avatar
borsting
Posts: 57
Joined: 16 Oct 2007 04:58
MC: KTM 380 exc 2001
Location: Trondheim City

Re: Aprilia eller KTM?

Post by borsting »

tror ktm er mye merre morro for penga enn rs, klart det er en flott sykkel med flott utseene, menn jeg ble ivertfall lei av r-sykkel :) skal ha SM nå
User avatar
microape
Posts: 217
Joined: 11 Jan 2007 19:36
MC: '97 Suzuki RGV250 SP VJ23

Re: Aprilia eller KTM?

Post by microape »

Æsj nå ble jeg usikker igjen.
Robban
Posts: 50
Joined: 22 Jul 2007 00:42
MC: Aprilia RS 250 2003 Nero Diablo

Kawasaki ZX-6R

Re: Aprilia eller KTM?

Post by Robban »

microape wrote:http://www.autodb.no/cgi-bin/mc/detail.pl?nr=1590909

Driver å ser litt på den der, men eneste problemet er at den er registrert som tung. Er jo fulleffekt også. Hva skal til for å få den ned til 34 hk igjen? Kun originale potter?
Originale potter kan du få låne hos meg til omreggingen ev. Kittet må du desverre kjøpe selv da det er knyttet til rammenr på sykkelen, hvis ikke skulle du fått låne mitt ;)
FV wrote:Når det kommer til dette med RS og hvor fantastisk denne sykkelen er, så har jeg forstått såpass at det er en heftig sykkel, uten tvil. Men lurer på om noen kan hoste opp en artikkel fra et mc-blad hvor denne er testet? Kunne vært artig med ett litt mer nøytralt synspunkt enn fra de som eier en slik.
http://www.mc-web.no/Webdesk/netblast/p ... l?id=91392

http://www.motorpoint.com.au/Aprilia-RS250-0.asp

http://dodrt.dod.no/004/pb99rs250.htm

http://www.motorcyclenews.com/MCN/biker ... &R=EPI-122

http://www.gizmag.com/go/2542/

knock yourself out
ErlingSG
Posts: 2424
Joined: 27 Aug 2006 09:48
Location: Bergen

Re: Aprilia eller KTM?

Post by ErlingSG »

Rekruteringskampanjen er i gang :lol:
inunf
Posts: 4916
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Aprilia eller KTM?

Post by inunf »

microape wrote:
inunf wrote:Mye styr og papirarbeid. Dyrt er det også. Er enig med deg, de før 98 er penest 8).
3000 for 25kw-kit var ikke allverden, men er litt usikker på resten av pakka. Blir det dyrt å omregistrere til mellomtung samt å få kitet montert hos et godkjent verksted? Hva innholder kitet da?

<98 \:D/
3000 kr for kitet (latterlig overpriset, det er to dyser og to metallskiver. Kan umulig koste mer enn 30 kr å lage), sikkert minst 500-ish for å få det montert hos et godkjent verksted, og så må den vel vises på biltilsynet? Regn med 500 kr der også. Så du kan legge til minst 4000 kr på kjøpeprisen på en som ikke er plombert allerede.

Kjøp en RS 250, du kommer ikke til å angre ;-).
FV
Posts: 2332
Joined: 27 Feb 2007 19:05
Location: Karmøy

Re: Aprilia eller KTM?

Post by FV »

Takker Robba, I will. :)
User avatar
microape
Posts: 217
Joined: 11 Jan 2007 19:36
MC: '97 Suzuki RGV250 SP VJ23

Re: Aprilia eller KTM?

Post by microape »

Originale potter kan du få låne hos meg til omreggingen ev. Kittet må du desverre kjøpe selv da det er knyttet til rammenr på sykkelen, hvis ikke skulle du fått låne mitt ;)
Hyggelig å høre ;)
3000 kr for kitet (latterlig overpriset, det er to dyser og to metallskiver. Kan umulig koste mer enn 30 kr å lage), sikkert minst 500-ish for å få det montert hos et godkjent verksted, og så må den vel vises på biltilsynet? Regn med 500 kr der også. Så du kan legge til minst 4000 kr på kjøpeprisen på en som ikke er plombert allerede.
MÅ man kjøpe kitet siden det er TÜV-godkjent, eller er det mulig å kjøpe dysene og evt. lage til to metallskiver selv og deretter få det montert av et godkjent verksted?
Kjøp en RS 250, du kommer ikke til å angre .
Stor mulighet for det nå ja ;)
Aprilia - RS250 ble lansert i 1994, og framsto straks som en banesykkel med skilt. Med Suzuki RGV250 motor, lekker innpakning og suverene kjøreegenskaper er det en av tidenes beste totaktere. Første modell hadde 65 hk og veide 141 kg, i 1998 fikk den tre ekstra hester og slanket bort ett kilo.
...
Motoren er altså fra Japan, en 90 graders totaktstwin som er bygd etter Aprilias spesifikasjoner. Tenning, porting og eksosanlegg er endret i forhold til Suzuki RGV, det ga 3-4 hester mer.
Sant eller ikke? Står i den første linken Robban postet.
inunf
Posts: 4916
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Aprilia eller KTM?

Post by inunf »

microape wrote:
3000 kr for kitet (latterlig overpriset, det er to dyser og to metallskiver. Kan umulig koste mer enn 30 kr å lage), sikkert minst 500-ish for å få det montert hos et godkjent verksted, og så må den vel vises på biltilsynet? Regn med 500 kr der også. Så du kan legge til minst 4000 kr på kjøpeprisen på en som ikke er plombert allerede.
MÅ man kjøpe kitet siden det er TÜV-godkjent, eller er det mulig å kjøpe dysene og evt. lage til to metallskiver selv og deretter få det montert av et godkjent verksted?
Selvsagt må man kjøpe kitet. Det er ikke selve kitet man betaler for, det er TÜV-papirene. Har du ikke TÜV-papierer er det bare å gi opp å få registrert noe som helst.
microape wrote:
Aprilia - RS250 ble lansert i 1994, og framsto straks som en banesykkel med skilt. Med Suzuki RGV250 motor, lekker innpakning og suverene kjøreegenskaper er det en av tidenes beste totaktere. Første modell hadde 65 hk og veide 141 kg, i 1998 fikk den tre ekstra hester og slanket bort ett kilo.
...
Motoren er altså fra Japan, en 90 graders totaktstwin som er bygd etter Aprilias spesifikasjoner. Tenning, porting og eksosanlegg er endret i forhold til Suzuki RGV, det ga 3-4 hester mer.
Sant eller ikke? Står i den første linken Robban postet.
Reagerte på dette selv da jeg leste det. Er mange myter ute å går om effekten til RS 250. Aprilia oppgav den til 72 hk. Dette er bare tull, en standard RS 250 (uansett årsmodell) har ca. 55 hk på bakhjulet. Akkurat det samme som RGV 250 VJ 22. Aprilia har påstått at de endret tenningen og kompresjonen i tillegg til eksosanlegget. Det eneste av dette som stemmer er at de har forandret eksosanlegget. Det er også den eneste forskjellen på motorene mellom pre 98 og post 98, og det skulle gi lavere lyd og bedre mellomregister. Hvor de har det fra at den fikk 3 hk til aner jeg ikke, men det er bare sprøyt.

Alt dette med at "bygd etter Aprilias spesifikasjoner" er bare pisspreik. Motoren er bygget etter Suzukis tegninger og det eneste aprilia har forandret er at det står "aprilia" på alle motordelene. Sykkelen min har for tiden en aprilia-sylinder og en Suzuki-sylinder. Og det funker fint. Portingen er HELT lik.

Og anngående eksosanlegg: Dette er den første modifiseringen du bør gjøre. F. eks. JL-anlegget mitt gir lengre over-rev, lengre effektbånd, kanskje 5 hk til på topp og det er 6 kg(!) lettere enn det originale. Verdt hver en krone. Sørg for å få deg noe i rustfritt.
User avatar
microape
Posts: 217
Joined: 11 Jan 2007 19:36
MC: '97 Suzuki RGV250 SP VJ23

Re: Aprilia eller KTM?

Post by microape »

inunf wrote:Reagerte på dette selv da jeg leste det. Er mange myter ute å går om effekten til RS 250. Aprilia oppgav den til 72 hk. Dette er bare tull, en standard RS 250 (uansett årsmodell) har ca. 55 hk på bakhjulet.
Hmm....nå ble jeg en smule skuffet må jeg si :-s Har lest flere steder at det står 74 hk som fulleffekt? Dette er altså ikke sant?
inunf
Posts: 4916
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Aprilia eller KTM?

Post by inunf »

Løgn og bedrag. Akkurat det samme som at en ny 600 skal ha 130 hk, men så bremser de bare 105-110 hk på bakhjulet. 70 hk på bakhjulet på en RS 250 er mulig, men neppe på pumpebensin. Ikke tro at det er for lite, den flytter seg ganske bra til å bare ha 55 hk.
User avatar
microape
Posts: 217
Joined: 11 Jan 2007 19:36
MC: '97 Suzuki RGV250 SP VJ23

Re: Aprilia eller KTM?

Post by microape »

Greit, men må si at det var en smule overraskende at rs250 skulle ha 74 hester når 125 kun har ca. 31 hk. Det ville ha betydd at effekten hadde økt pr. liter dersom volumet økte :roll: Sett dette foresten?
Aprilia RS250 / Suzuki RGV 250
300cc Race Tuned Conversion


Our 300cc (61 mm bore) road conversion has been well proven over the last ten years. The main advantages of the 300 are the far wider spread of power and increased torque.
For the 2007 race season we are offering a race 300cc conversion. The main differences will be ; the porting will be our SS400 race porting, the heads will have a higher compression and different combustion chamber shape and a tighter squish clearance. The barrels will be ceramic plated instead of nicosil, and the crowns of the pistons will be ceramic coated.
The conversion will consist of ; overboring your barrels to 61mm and tuning to Supersport 400 spec, ceramic replating the barrels, stripping/modifying/rebuilding the powervalves, remachining the cylinder heads and machining the o-ring grooves. We supply, specially made for us, Wiseco forged race piston kits. The conversion is supplied assembled and ready to go. Just send in the complete top end of your engine. i.e. Heads,barrels,powervalves, complete,head nuts and washers.
If you would rather we rebuilt the engine, we will strip and rebuild the complete engine.

300cc race conversion £850
Strip and rebuild engine + parts £240
Strip and rebuild crank + parts £40
http://www.stanstephens.com/2stroke.htm
FV
Posts: 2332
Joined: 27 Feb 2007 19:05
Location: Karmøy

Re: Aprilia eller KTM?

Post by FV »

inunf wrote:Løgn og bedrag. Akkurat det samme som at en ny 600 skal ha 130 hk, men så bremser de bare 105-110 hk på bakhjulet. 70 hk på bakhjulet på en RS 250 er mulig, men neppe på pumpebensin. Ikke tro at det er for lite, den flytter seg ganske bra til å bare ha 55 hk.

Som Inunf sier, hk oppgitt fra fabrikk er bare tull. Da jeg bestilte min (glem at vi snakker om en annen sykkel, det er hk som er tema) var den oppgitt som 110hk, da jeg henten den var det justert ned til 106, da jeg målte den i benk var den 92. Så dette er helt normalt. Men det pleier somregel åvære mer enn nok uansett ;)
Post Reply