Sikre leverandører av 25kw-kit?

Prat om mellomtung MC
Post Reply
User avatar
Flydude
Posts: 459
Joined: 23 Sep 2005 22:52
MC: Honda CBR 600F

Sikre leverandører av 25kw-kit?

Post by Flydude »

Har sett igjennom alle emnene som omhandler nedstruping av sykler nå.

Jeg har funnet tre leverandører av 25kw:
Greybikes er visst så vanlig at jeg burde være sikker på at det er sikkert kjøp og alt vil være i orden i forhold til myndighetene.
Men hva med Alphatechnic og TLO BikeShop? Ingen av disse er norske, imotsetning til Greybikes, men vil det være problemfritt å kjøpe herfra? Er det noen som har førstehånds- og/eller annenhåndserfaring? Hos Alphatechnic er det TÜV godkjent, såvidt jeg klarer å forstå, mens hos TLO må man sende inn sykkeldataene før man får varen pga førregistrering, eller noe, for å få TÜV godkjenningen? (Har hatt tysk i 5 år på skolen, men er fortsatt rimelig svak..)

Alpha og TLO er så mye billigere enn GB..


Tenkt scenario:
Man kjøper en sykkel som er registrert 34HK. Men tingen er: Plomba er tatt ut... Hva trengs å gjøres? TÜV-papirer finnes ikke, og plomba er ikke mulig å sette inn etter å ha blitt tatt ut.
Er det som trengs for å kjøre lovlig igjen å sette inn plombe, få skrevet under TÜV-papirene, og så late som alt alltid har vært OK ovenfor myndighetene?

Er det forresten noe som heter TÜV-papirer? Eller er TÜV en godkjennelse av selve plombene som brukes? Så i en annen tråd at en person kkun fikk et ark med dataene fra verkstedet, stempel og så var det OK for vegvesenet..? Stemmer det?
Sykkel selges:
CBR 600F4 -99 (Profilbildet)
User avatar
MuV
Posts: 124
Joined: 08 May 2005 14:49
Location: Ørsta / Bergen

Re: Sikre leverandører av 25kw-kit?

Post by MuV »

Rett og slett forkastelig at Greybikes tar seg så godt betalt. Tror ikke du får kjøpt fra Alphatechnic siden Greybikes visst nok har "rett" på de norske kundene. Mener Greybikes får kittene fra Alphatechnic.
(-) Aprilia RS 250 '99 Rossi Replica
(x) Aprilia RS 125 '00 Tetsuya Harada Replica
(x) Yamaha TZR 50 '04

Image
Kenny
Posts: 191
Joined: 26 Jan 2007 14:43
Location: Alta

Re: Sikre leverandører av 25kw-kit?

Post by Kenny »

Har kjøpt fra tlo-bikeshop, det er alphatechnik som er leverandør til dem også ;-)

Du må gi rammenummeret til de du bestiller fra, uansett hvem det nå er. Grunnen er at rammenummeret skal trykkes i papirene på fabrikken. Hele kitet "spesiallages" altså for din sykkel, i alle fall papirene \:D/


Er det noe mer som du føler er ubesvart er det bare å spørre.



Edit: er ikke heeelt problemfritt å kjøpe fra tyskland. Siden TÜV papirene står på tysk kan han som godkjenner sykkelen være litt vel firkantig. Derfor må du(måtte hvertfall jeg) få de som installerte plomberingene til å lage ett lite skriv der de kort forklarte hva de hadde gjort, og at det var i henhold til hvordan alphatechnik hadde beskrevet at plomberingene skulle innstaleres for at sykkelen skulle få 25 kw.

Edit2: og da var alle blide og fornøyde, jeg, verkstedet og biltilsynet :)
Nå- 2006 Suzuki gsxr 600
X- 2008 Suzuki gsxr 1000
X- 2000 Kawasaki zx6r
User avatar
Flydude
Posts: 459
Joined: 23 Sep 2005 22:52
MC: Honda CBR 600F

Re: Sikre leverandører av 25kw-kit?

Post by Flydude »

Kenny:
Tingen er at sykkelen i dette tilfellet allerede er registrert og godkjent som 34 hk med plombe, men så er plomba tatt ut i ettertid.. Har det da noe å si at TÜV-papirene er på tysk? Trenger man kanskje ikke disse i det hele tatt..

Ringte til vegvesenet, og svaret jeg tilslutt fikk (måtte innom en del personer) var at hvis jeg setter inn en godkjent plombe igjen, så "burde det vel være greit"...
Sykkel selges:
CBR 600F4 -99 (Profilbildet)
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Sikre leverandører av 25kw-kit?

Post by inunf »

Sykkelen min har ikke TÜV-papirer eller noe. Står bare i vognkortet at den har blitt plombert ned. Det jeg hadde gjort var å lage meg noen plomberinger som ser sånn passelig ekte ut. Plomberingene i sykkelen min er jo bare to skiver i alu. De se SKIKKELIG hjemmelaget ut. Så jeg tror du kommer langt med hjemmemekk.
User avatar
Flydude
Posts: 459
Joined: 23 Sep 2005 22:52
MC: Honda CBR 600F

Re: Sikre leverandører av 25kw-kit?

Post by Flydude »

Ja, er bare noen plater med noen mindre hull som skal inn i et eller annet rør. Men satser ikke på å lage noe hjemmelaga ass. Men da vet jeg hvertfall hvordan ståa er. Papirene er visst ikke viktige, så da er det bare å få noen til å sette de inn...?
Sykkel selges:
CBR 600F4 -99 (Profilbildet)
Kenny
Posts: 191
Joined: 26 Jan 2007 14:43
Location: Alta

Re: Sikre leverandører av 25kw-kit?

Post by Kenny »

Dra til nærmeste biltilsyn, og spør om du får snakke med de som driver med godkjenning der for de burde i alle fall vite, er jo tross alt de som skal godkjenne sykkelen din.
Når den har vært godkjent før som mellomtung ligger sikkert papirene inne i systemet allerede, og du slipper kanskje å ta med dem selv :) Dette forutsetter da at du fortsatt har de samme plomberingene sykkelen kom med

Men et godkjent verksted må nok fortsatt sette inn plomberingene, og om du skulle ha noe hjemmelagede greier tviler jeg at de er villige til å skrive under på at plomberingene er innstalert...
Nå- 2006 Suzuki gsxr 600
X- 2008 Suzuki gsxr 1000
X- 2000 Kawasaki zx6r
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Sikre leverandører av 25kw-kit?

Post by inunf »

Poenget mitt er at siden sykkelen allerede er nedplombert på papiret så kan du bare sette inn noen hjemmelagede plomberinger og leke dum hvis noe skulle skje. Litt kjedelig å måtte betale 2-3 lapper for å få orden på noen papirer.

Endring:
Ansvarsfraskrivelse: Hvis du eller noen andre gjør som jeg sier så er det noe du/dere har valgt å gjøre selv på egen rissiko.
User avatar
MuV
Posts: 124
Joined: 08 May 2005 14:49
Location: Ørsta / Bergen

Re: Sikre leverandører av 25kw-kit?

Post by MuV »

I dette tilfellet forstår jeg ikke helt hvorfor biltilsynet skal blandes inn. Når man struper ned en sykkel tar de tüvpapiret. Du sitter bare igjen med vognkortet, og en kvittering på at det er gjort. Om en tidligere eier har kjørt uten plomberinger har jo ingenting å si på at du vil kjøre lovelig. Da er det jo bare å sette i plomberinger, og du trenger ikke engang "late som alt alltid har vært OK". Nå vet ikke jeg hvor denne sykkelen strupes, men er det snakk om ringer i innsug eller eksos er det bare å få laget noen nye hos en som driver med metall/redskap. Kanskje ikke så lett å få måla på skivene da, men har du de er jeg overbevist om at du får minst like god kvalitet om du får gjort det med en fagmann. Tviler på det kan koste så mye.
(-) Aprilia RS 250 '99 Rossi Replica
(x) Aprilia RS 125 '00 Tetsuya Harada Replica
(x) Yamaha TZR 50 '04

Image
Kenny
Posts: 191
Joined: 26 Jan 2007 14:43
Location: Alta

Re: Sikre leverandører av 25kw-kit?

Post by Kenny »

Tror jeg misforsto litt tidligere, trodde sykkelen var reg som fulleffekt nå, at det var fulleffekt i vognkortet som gjelder nå.

Om den er mellomtung i papirene hadde jeg ikke blandet inn biltilsynet i det hele tatt.
Nå- 2006 Suzuki gsxr 600
X- 2008 Suzuki gsxr 1000
X- 2000 Kawasaki zx6r
User avatar
Flydude
Posts: 459
Joined: 23 Sep 2005 22:52
MC: Honda CBR 600F

Re: Sikre leverandører av 25kw-kit?

Post by Flydude »

Har funnet ut hvordan det er i forhold til regelverket nå.
Er sykkelen reg som 34hk, så holder det å sette inn et nytt godkjent plomberingssett. Da vil alt være i orden igjen, og "etter boka".

Men det jeg egentlig ville frem til var billigste måte å få godkjent plmbe på, derav kjøpe deler fra Tyskland. Nå ble det ikke kjøp av den sykkelen (selger forlangte for mye), men når det blir aktuellt igjen har jeg lagd meg en slags slagplan for fremgangsmåter ved forskjellige situasjoner.

Er det forresten noen som vet om noen mc-verksted som kan brukes til plombering, i Sverige? Det må vel bli billigere, og være godtatt...
Sykkel selges:
CBR 600F4 -99 (Profilbildet)
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Sikre leverandører av 25kw-kit?

Post by inunf »

Såvidt jeg vet må verkstedet være offentlig autorisert. Og da må det vel nødvendigvis være norsk? Da jeg skulle handle mellomklasse passet jeg på å finne en mc som allerede var plombert. Det er uten tvil den rimeligste løsningen.
Post Reply