spørsmål om penger

Prat om mellomtung MC
Post Reply
Krissa
Posts: 1
Joined: 30 Sep 2007 23:13

spørsmål om penger

Post by Krissa »

jeg lurt på hvor mye man må ut med i utgifter med en MC, i drift ect. og hva det går til.

Det (førerkort, transport i det hele) har ikke interessert meg i det hele før, så jeg er helt blank... gikk ikke ann å google seg til det heller.
Det er egentlig kun MC jeg kunne tenke meg egentlig.. kun for imaget. :twisted:
Much appreciated-
FV
Posts: 2332
Joined: 27 Feb 2007 19:05
Location: Karmøy

Re: spørsmål om penger

Post by FV »

Jeg hadde satt meg ett budsjett på rundt 100 000 da jeg skulle starte på lappen. Dette var lapp, kjøreklær, sykkel og ett helt år med forsikring. Dette budsjettet har jeg blåst. To ganger.

Ny sykkel, stasj til sykkel, dyr hjelm, kjøreklær, beskyttelse osv osv. Har sikkert brukt nærmere 200 000 på dette, å jeg angrer ikke ett sekund :) Men penger koster det iallefall.

Å drifte en sykkel trenger ikke være så veldig dyrt. Kjøper du en "fornuftig" sykkel som er rimelig å forsikre, trenger det ikke koste deg mer enn 3-400 i mnd, pluss en sykkel som drikker 0,3-0,4 på mila, så er det ikke all verden. Men det er liksom alt dette rundt da, med tanke på utstyr osv. Blir liksom bitt av basillen.

Ikke la pengene avgjøre om du kjøper sykkel, det går seg alltid til uansett.
Gixxerman

Re: spørsmål om penger

Post by Gixxerman »

Ok, her er en kort liste over hva du bør tenke over/sjekke når du skal kjøpe bruktsykkel.

Først og fremst: Sjekk at alt det elektriske funker

Så kommer slitedeler:

Tennplugger
Bremseklosser
Bremsevæske
Dekk
Kjede/drev
Olje/filter
Luftfilter
Simmeringer

På en prøvetur sjekk at gir/clutch funker som det skal og bremser også.
Sjekk at speedo og turteller funker også. Høres kanskje litt vagt ut, men aldri si aldri.

Dette er en kort og grei liste som er kjekk å ha i bakhodet.
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: spørsmål om penger

Post by supermons »

Krissa wrote:Det er egentlig kun MC jeg kunne tenke meg egentlig.. kun for imaget. :twisted:
Hva slags type sykkel kunne du tenke deg? Forsikringen avhenger jo veldig av type sykkel, og ettersom kjørestilingen på sykkelen blir mer fremoverlent, så øker forsikringsprisene. Men å ha sykkel behøver ikke nødvendigvis å være fryktelig dyrt. Det hjelper også å kunne skru litt selv (eller kjenne folk som kan det).
freddy85
Posts: 72
Joined: 18 Jun 2007 21:18

Re: spørsmål om penger

Post by freddy85 »

Behøver ikke å bli så dyrt lappen 12000, beskyttelese 5000 for alt, sykkel 40000 for en gammel en, deler 3000 pr år, forsikring 4000,-

ca 63000 det første året.. men de fleste kjøper gjerne dyrere sykkel og bedre merker på beskyttelse og hvis r sykkel stiger forsikringa til værs.
- KTM EXC 530 09 Six Days
x Honda Hornet 07
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: spørsmål om penger

Post by supermons »

freddy85 wrote:Behøver ikke å bli så dyrt lappen 12000, beskyttelese 5000 for alt, sykkel 40000 for en gammel en, deler 3000 pr år, forsikring 4000,-

ca 63000 det første året.. men de fleste kjøper gjerne dyrere sykkel og bedre merker på beskyttelse og hvis r sykkel stiger forsikringa til værs.
Du kommer nok til å bruke mer på lappen, spesielt hvis du ikke har billappen fra før av.. Men sykkel kan jo bli alt fra 20 og oppover.. Jeg kjøpte min forrige sykkel for ca det og den gikk og var morsom å kjøre selv om den ikke akkurat var en posørsykkel..
User avatar
maelling
Posts: 1403
Joined: 12 Jul 2007 17:21
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)
Location: Asker
Contact:

Re: spørsmål om penger

Post by maelling »

Hvorvidt det er dyrt å kjøpe/eie sykkel kommer an på hva slags sykkel du kjøper, og hvordan forsikringen slår ut. Her er noen enkle regler:

1) Ikke kjøp en NY sykkel, selv om det er fristende. Jeg vil kalle det penger ut av vinduet. En flunkende ny doning faller i verdi som en stein. Kjøp gjerne en 5 år+ gammel sykkel. Handler du en 125 er det kanskje ikke like viktig, men skal du ha en 1000 kubikker eller noe, så har det absolutt noe for seg. Finn akkurat det punktet hvor den ikke faller noe særlig lenger, og finn en sykkel med lav kilometerstand og slå til fort som lynet når det rette objektet dukker opp. Du skal gjøre et maksimalt godt kjøp, og forrige eiern(e) skal tape maksimalt og helst angre på salget etterpå. Videre skal kjøper av din brukte sykkel skal bla opp mest mulig. Jeg har hatt både 900RR og R1(solgte med god gevinst) jeg har eid i et år hver og ikke tapt en krone på. Har faktisk tjent penger på flere MC'er ved å eie dem 1 år, for så å selge når jeg har brukt dem rundt 5-10 k km. Her gjelder det rett og slett å være smart.
2) Velg riktig sykkel i forhold til forsikringen, og ikke velg dyrere sykkel enn du kan tåle å tape. Styr unna de MC'ene som kommer stygt ut på statistikken om du skal ha den i eget navn, og eventuelt sett "værsting-mc'ene" på mor. Kasko er dyrt, men kommer an på sykkel osv. Jeg har aldri hatt kaskoforsikring, og har kun kjørt på ansvar - alltid. Hør for all del rundt med priser, for dette er preget av vilkårlighet i noen grad. Sett en grom sykkel på mor, med ansvar, og kom ut med rundt 5000 i året med f.eks R1 hvis du bor i Oslo området(12000kr for MC-forsikring er nuts i mine ører, og nesten ikke verdt det), og ha en 125 på deg selv eller en bil eller noe til du har høy bonus og flytt sykkelen over på deg selv. Bor du på landet er forsikring mindre "pes". Der kommer man hyggelig ut prismessig nesten uansett.
3) En sykkel bruker omtrent 0.5 på mila, men bensinregningen er sjeldent noe å føre regnskap over, med mindre du kjører 20k km i året eller noe.
4) Service og vedlikehold kommer an på hvor mye du tar selv. Oljefilter(100kr+), Olje(et par hundrelapper), bremseklosser og div smøring ordner du selv. Samme med justering av bremser osv. Ventiljustering og eventuell forgasserjustering tar du sikkert ikke selv om du ikke har mye peil, men dette ligger på rundt 25000 for hondaer og 50000km for enkelte Yamaha, altså ventiljustering. Skaff en servicemanual. Kjekt å ha uansett.
5) Du sliter ut et par dekk for hver 10 000 kanskje, litt ettersom gummiblanding og dekkvalg. kjører du soft-dekk må du kanskje bytte hver 5000km, men kommer an på om du driver med banekjøring osv. Regn med et par tusenlapper for dette.

Det er sikkert noe annet jeg ikke har nevnt her, og ha alltid en post for "diverse utgifter". Sykkel trenger ikke å være dyrt, men det kommer an på hvor økonomisk rasjonell du velger å være. Det er stor forskjell på å kjøpe en 07 R1 og en 2000 modell fazer 600 eller noe i den duren. Skal du ha noe som er råere enn en brukt 600 til 50k f.eks, synker "value for money"- faktoren rimelig kjapt. Eventuelt kjøp en 125, og da er utgiftene omtrent usynlige på lommeboken. En 125 er sinnsykt mye glede for penga, og jeg har alltid hatt en 125 stående til både å spare opp forsikringer, og til bruke til småkjøring. Selv har jeg en forkjærlighet for scootere :D Poenget er at hvis du smart, så vil du oppdage at sykkel ikke nødvendigvis trenger å være dyrt i det hele tatt. Jeg har toppen tapt/brukt 20000kr(kanskje et optimistisk anslag, men likevel) på MC over de siste 8 årene(alt inkludert), og du kan selv telle hvor mange jeg har hatt.
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: spørsmål om penger

Post by Tekumseh »

Det jeg har brukt 1. året som MC'ist:
Lappen: 10200,- (slapp billig unna. Bil-lappen var nok med på å gjøre opplæringa lettere)
Kjøreutstyr: 5000,- (jakke, bukse, hjelm, halsvarmer, hansker, regndress fra billige nettbutikker)
Sykkel: 20.000,- (89-mod Suzuki Savage)
Deler: 5500,- (Batteri, styrelås, startrelé, dekk, bremseklosser)
Utstyr: 2000,- (sidevesker, verktøyveske, frynser, lyktecap)
Forikring: 3000,- (hadde kommet unna med 1100,- med bare ansvar)

I drift har sykkelen vært billig, kun brukt 1 liter olje tilsammen, og ca 0,45 l pr mil i bensin.
600 mil, ca 3000,- i bensin.

Vinterlagring slipper jeg kostnad på. Ellers gjenstår olje, oljefilter og luftfilterskift. (5 - 600,- kr)

Altså nærmere 50.000,-

Men falt nå for fristelsen og kjøpte 'ny' sykkel for 60.000,- og bruker noen lapper på ekstrautstyr til den + supplerer litt til kjøreutstyret.

Med 40.000,- vil jeg tro du kommer langt.
User avatar
Petterjacobsen
Posts: 939
Joined: 01 May 2007 09:09
MC: 2003 GSXR 750 med div mods.
Location: Gullskogen Vest, Drammen

Re: spørsmål om penger

Post by Petterjacobsen »

Vet ikke om jeg tør skrive dette engang...

Lappen: ca 15 000
Kjøreutstyr meg: 4000 (hjelm) + 4500 (jakke) + 1200 (ryggskinne) + 3500 (bukse) + 7-800,husker ikke helt (hansker) + 2500 (sko)
Kjøreutstyr kona: 2500 (hjelm- kostet 3600) + ca 2000 (jakke - kostet ca 3000) + 900 (sko - kostet 1700). Bukse fikk vi med da vi kjøpte sykkelen. Handle på høsten!!!
Sykkel: 2003 Suzuki GSXR 750: 90 000 + 3000 div modding + 1200 (lås) + omregistrering
Forsikring: Husker ikke helt, men rundt 6000kr på kona, 50% bonus, jernbanen.
Har ikke fått kjørt så mye, men 150kr bensin i uka...

Så kan du få regne selv ;)
Jeg har brukt mye penger på piker, vin og sang. Resten har jeg sløst bort...
Pizzafordi
Posts: 75
Joined: 09 Sep 2007 17:05
MC: Yamaha Yzf 600 Thundercat
Endelig kjøpt egen mc
Så blir det oppkjøring kansje mars, så jippi, brain trottle

Re: spørsmål om penger

Post by Pizzafordi »

For å si det sånn sikkerhetskurs bane og vei pluss leie av sykkel koster deg 10000kr alene. kjøretimer må du regne med 10000kr til. Sats på øvekjøring. Men strekket ut over tid så er det ikke så gale, du passer på å være sparsom og legge av litt om litt til det du skal ha. Se det fra en annen vinkling, eller se på de fleste andre som tjener ok penger, de bruker som regel alt hver måned på dill dall. Så sånnsett så er det en god invistering med et sertifikat. Om ti år koster det sikkert et avklippet øyre.
Asker_Alex
Posts: 326
Joined: 02 May 2007 21:54
Location: Asker

Re: spørsmål om penger

Post by Asker_Alex »

Pizzafordi wrote:For å si det sånn sikkerhetskurs bane og vei pluss leie av sykkel koster deg 10000kr alene. kjøretimer må du regne med 10000kr.
Har du vurdert og bytte kjøreskole? Hadde aldri i livet betalt så mye, når du kan få iallefall 25%/50% billigere på en del andre kjøreskoler...
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

Re: spørsmål om penger

Post by RH racing »

også må du ha dekkvarmere, depotstøtter, fete gulvmatter, flere sett med sliks dekk og reserve felger :D + krash kåper.. glemte jeg noe? jo...bikini damer (posing)
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
Pizzafordi
Posts: 75
Joined: 09 Sep 2007 17:05
MC: Yamaha Yzf 600 Thundercat
Endelig kjøpt egen mc
Så blir det oppkjøring kansje mars, så jippi, brain trottle

Re: spørsmål om penger

Post by Pizzafordi »

vel jeg er ferdig nå med kjøreskolen, ta oppkjøring igjen til våren. kansje en time utenom. ikke at jeg tror det hjelper noe spes. med den timen jeg betaler 1200kr for. En får jo alikevel øvet seg 30 minutter på vei ut mot vegvesenet. Jeg betalte 600kr timen, men det finnes ikke enkel time så 1200kr timen. Lenger nede i byen koster det 1400kr, og en annen skulle vistnok ha 750kr timen asså 1500kr. Ikke vet jeg hva de tar og besitter, men Hoffman ville ristet på hodet av dems forbruk av syntetisk innhold. Kjøreskolen jeg går på skal det ikke gå ann å få det rimeligere for 18000kr forstod jeg som gikk på talent, så var det ca 22000kr gjennomsnittselev, det rakk jeg heller ikke å bli. Oppkjøringen er noe helt for seg selv for mc.
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

Re: spørsmål om penger

Post by RH racing »

hvor mye har du betalt til nå da?
jeg tok oppkjøring i fjor.. men hadde da kjøretimer året føret og... kom på totalt 13 000kr..
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
User avatar
Petterjacobsen
Posts: 939
Joined: 01 May 2007 09:09
MC: 2003 GSXR 750 med div mods.
Location: Gullskogen Vest, Drammen

Re: spørsmål om penger

Post by Petterjacobsen »

Da slapp jeg "billig" unna... Syntes, og trodde, at 15 000 for lappen (alt inkludert) var mye, men når jeg leser hva andre skiver så var jo ikke 15 000 så ille.
Jeg har brukt mye penger på piker, vin og sang. Resten har jeg sløst bort...
Post Reply