da begynner det endelig å nærme seg

Prat om mellomtung MC
Post Reply
johnny83
Posts: 9
Joined: 11 Feb 2007 11:30

da begynner det endelig å nærme seg

Post by johnny83 »

begynte på mc lappen i vår. men var så uheldig at jeg knakk ankelen 1 uke før oppkjøring. etter mye om og men, flytting til annen plass og start på ny høgskole har jeg nå endelig fått ny oppkjøringsdato på det nye studiestedet. lappen ble noen tusen dyrere enn planlagt grunnet oppfriskningstimer med ny sykkel og ny kjørelærer osv. men nå er det 2 uker til oppkjøring.

hadde i utgangspunktet ikke planer om å kjøpe sykkel, men kjenner nå at det frister mye. jeg er for tiden student og har ikke flust med penger å bruke på sykkel og utstyr jeg trenger.

noen som har tips til "studentsykkel" som er billig i innkjøp og billig å forsikre?

er vel nå på høsten det er lettest å få god pris på sykkel?

jeg har få erfaringer fra sykkel da jeg bare har prøvd skolesyklene, en ny bmw 600gs bla. likte denne sykkelen, men har jo ikke mye å sammenligne med. vet at denne er langt over budsjett.

er det finn.no som er hovedside for brukte sykler?

kom gjerne med konkrete forslag. bor på vestlandet forresten.

hva anbefaler dere av klær? har sett en del tilbud på pakker hvor man får det man trenger for noen få lapper. er dette greie klær eller bør jeg invistere litt? nå er fortsatt økonomien litt begrenset grunnet lånekassens begrensninger....
FV
Posts: 2332
Joined: 27 Feb 2007 19:05
Location: Karmøy

Re: da begynner det endelig å nærme seg

Post by FV »

Jeg ville brukt autodb.no fremfor finn. Ligger vel litt mer sykler der. Når det kommer til kjøreklær, ville jeg nok investert litt i dette, da du bør regne med at du skal ha det lenge. Jeg kjøpte tekstil, helt greit og overkommelig pris, greit å ha på vestlandet hvor det regner en del. Men jeg fant fort ut at å kjøre i regnvær ikke var det helt store, så i bunn og grunn så hadde nok skinnklær vært det lureste. Men, uansett så er det greit med begge deler, men om du skal velge, så ville jeg nok gått for skinn. Forsikringer må du vel nesten ringe for å få pris på, kan variere mye fra selskap og hvilken sykkel. Men du bør selvsagt styre unna alt som har "R" i modellbetegnelsen. Hornet, Fazer, GSR osv er rimelige og fornuftige sykler.
inunf
Posts: 4916
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: da begynner det endelig å nærme seg

Post by inunf »

Er vel greit å kjøpe et sett med tekstilklær først, så får du heller kjøpe en skinndress senere. Tekstil er bra i dårlig vær, skinn gir best beskyttelse i en ulykke, og er også mest komfortabelt å kjøre med. Er enig med FV ang. valg av sykkel, finn noe som ikke er R-sykkel og sjekk forsikringen før du handler. Sjekk på både autodb og finn.
johnny83
Posts: 9
Joined: 11 Feb 2007 11:30

Re: da begynner det endelig å nærme seg

Post by johnny83 »

takk for svar. ser at det kan bli tekstil.

jeg skulle nok ha presisert litt tidligere. en r sykkel er ikke aktuell for meg. ønsker en lettkjørt "førstegangssykkel".

har sett litt på savage og sykler i den klassen. ser ut til at det er mulig å finne seg sykkel til rundt 20 k. er gangske nevenyttig så en med mangler kan også være aktuell.

har tidligere tenkt på å finne meg en veteran/prosjekt å putle med, men tror jeg taper mye på kjøreglede der.
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: da begynner det endelig å nærme seg

Post by Tekumseh »

johnny83 wrote:har sett litt på savage og sykler i den klassen. ser ut til at det er mulig å finne seg sykkel til rundt 20 k. er gangske nevenyttig så en med mangler kan også være aktuell.

har tidligere tenkt på å finne meg en veteran/prosjekt å putle med, men tror jeg taper mye på kjøreglede der.
Savage er nesten som å kjøre veteran, gå da heller for en Intruder 700 eller noe sånt.
johnny83
Posts: 9
Joined: 11 Feb 2007 11:30

Re: da begynner det endelig å nærme seg

Post by johnny83 »

da var endelig lappen i boks:)
User avatar
LinnSurion
Posts: 614
Joined: 26 Apr 2005 15:20

Re: da begynner det endelig å nærme seg

Post by LinnSurion »

Gratulerer!
Jeg har kjøpt en savage og den lille turen jeg kjørte den før jeg kjøpte'n fikk jeg inntrykk av en god og lettkjørt sykkel.
"I have many skills"
Nothing says "I love you" like a dorullnisse
User avatar
quantumduck
Posts: 247
Joined: 25 Aug 2006 13:20
MC: Hayabusa
Location: Nesodden

Re: da begynner det endelig å nærme seg

Post by quantumduck »

inunf wrote:Er vel greit å kjøpe et sett med tekstilklær først, så får du heller kjøpe en skinndress senere. Tekstil er bra i dårlig vær, skinn gir best beskyttelse i en ulykke, og er også mest komfortabelt å kjøre med. Er enig med FV ang. valg av sykkel, finn noe som ikke er R-sykkel og sjekk forsikringen før du handler. Sjekk på både autodb og finn.
Nah, det er vel i starten man er i faresonen ... så jeg ville anbefalt skinn først som sist. Passer du på å impregnere ofte holder det tett. Alternativt Rukka til $++ men ....

Min erafaring i dårlig vær er at det ikke er stoffet som bestemmer, det er hvor mye vann som renner inn i hansker, hvor mange liter vann inn i støvler osv. som spiller størst rolle.
User avatar
quantumduck
Posts: 247
Joined: 25 Aug 2006 13:20
MC: Hayabusa
Location: Nesodden

Re: da begynner det endelig å nærme seg

Post by quantumduck »

FV wrote:Jeg ville brukt autodb.no fremfor finn. Ligger vel litt mer sykler der.
Etter alle solemerker er det en fordel da, og ikke en ulempe ...
Post Reply