Min første sykkel, hvilken?

Prat om mellomtung MC
vetting
Posts: 10
Joined: 24 Aug 2007 21:22
MC: Har ingen sykkel ennå...

Min første sykkel, hvilken?

Post by vetting »

Hei. Jeg tenker å snart kjøpe min første sykkel. Det første jeg lurer på er, hvor går mellomklassen fra/til?

Først tenkte jeg på å kjøpe brukt, lett-motorsykkel 125 kubbik eller 250 kubikk (som jeg tror er mellomklasse). Da har jeg sett litt på honda shadow, virago o.l. Tenker jeg vil begynne med en slik sykkel, både med tanke på at jeg er student og har lite penger, samt at jeg tror det er greit å begynne med en lett eller mellomklasse sykkel.

En annen sykkel jeg kom over (og som er ny til en rimelig pris) er Regal Raptor 250 LC (http://www.gmmotor.no/html/raptor_250_lc.html). Noen som har noen erfaringer, tips... Alt som er relevant. Siden det er en så rimelig pris, er det en "dårlig" sykkel?
inunf
Posts: 4916
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Min første sykkel, hvilken?

Post by inunf »

Prøv å søk litt du. Her er en del tråder om hva som er mellomklasse og hva som ikke er det. Hovedspørsmålet er vel hvor gammel er du? Hvis du ikke er 18 enda så skal du ha lett...
vetting
Posts: 10
Joined: 24 Aug 2007 21:22
MC: Har ingen sykkel ennå...

Re: Min første sykkel, hvilken?

Post by vetting »

Jeg sa jo jeg er student, så da må jeg jo være over 18 :) Vel, jeg er 23 år, så det går bra :)

Nå har jeg også funnet ut hva som er lett, tung og mellomtung klasse. Siden jeg ikke har hatt sykkel, og er uerfaren, så trodde jeg det gikk på kubikk (som sikkert mange tror når de er ny innen MC).

Som min første sykkel vil jeg ha en mellomtung sykkel, så ikke mere enn 34 hk.
Last edited by vetting on 25 Aug 2007 12:31, edited 1 time in total.
Bjorn86
Posts: 56
Joined: 15 Jul 2007 23:11
MC: Aprilia RS 250 70hk.strøken, 100% orginal. 6000km, ser ut som ny
Location: Vestfold, 22Ã¥r

Re: Min første sykkel, hvilken?

Post by Bjorn86 »

vetting wrote:Jeg er 23 år, så det går bra :)
Virago er gode sykler, har selv hatt 125. du tenker veldig smart hvis du kjøper en chopper/custom type, da de er billige å forsikre, billig innskjøpspris + at de bruker som oftest bare 0.3-0.4L/pr.mil, 125kubikkeren jeg hadde kunne du kjøre på 0,3!
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Min første sykkel, hvilken?

Post by Tekumseh »

Virago 535 er fine sykler (de fins vel både som tung og mellomtung).
Image


Finnes også en Virago 250:
Image


Honda Shadow 600 (34 HK) er også små enkle og lettkjørte choppere:
Image


Suzuki LS 650 Savage (30 HK) havner også i denne klassen:
Image


Suzuki GN 250
Image



Jawa/CX 350 (24 HK)
Image



Hyosung Aqila 650 (34 HK) (Lurer på om dette var noe uoriginalt noe...)
Image



Yamaha Dragstar 650 har 42 HK, og havner i tung-kategorien, men er litt i samme gata:
Image


Suzuki Intruder 600 har også i overkant av 40 HK:
Image
Last edited by Tekumseh on 25 Aug 2007 16:27, edited 6 times in total.
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

Re: Min første sykkel, hvilken?

Post by RH racing »

vetting wrote:Som min første sykkel vil jeg ha en mellomtung sykkel, så ikke mere enn 34 hk.
hvorfor mellomtung? du betaler like mye i forsikring som en tung.. og en mellomtung er ikke like god å kjøre, da en tung sykkel kan man ligge lengre på høyrer gir, man slipper konstant giring og man kan smette lettere ut av div situasjioner... ville heller gått for en tung sykkel enn en mellomtung når jeg først skulle kostet på meg dette... + at tung er artigere å kjøre...
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Min første sykkel, hvilken?

Post by Tekumseh »

RH racing wrote:
vetting wrote:Som min første sykkel vil jeg ha en mellomtung sykkel, så ikke mere enn 34 hk.
hvorfor mellomtung? du betaler like mye i forsikring som en tung.. og en mellomtung er ikke like god å kjøre, da en tung sykkel kan man ligge lengre på høyrer gir, man slipper konstant giring og man kan smette lettere ut av div situasjioner... ville heller gått for en tung sykkel enn en mellomtung når jeg først skulle kostet på meg dette... + at tung er artigere å kjøre...
Er egentlig ganske enig her. Jeg har kjørt Savage (mellomtung) nå i 1 mnd og er allerede drittlei. Skal over på noe større allerede nå til høsten, med så mye kubikk som mulig (det er pengene det stopper i tror jeg). Nå får man ikke så mye HK i en slik type sykkel, de sterkeste er vel Suzuki Madura GV 1200 med 125 HK, og Kawasaki ZL1000 med 140 HK men de er litt for gamle...
Last edited by Tekumseh on 25 Aug 2007 14:18, edited 1 time in total.
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

Re: Min første sykkel, hvilken?

Post by RH racing »

HK er ikke alt her i verden.. men en sykkel med mye kubik har også mye moment..dette og utgjør at det er deiligere å kjøre...
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
vetting
Posts: 10
Joined: 24 Aug 2007 21:22
MC: Har ingen sykkel ennå...

Re: Min første sykkel, hvilken?

Post by vetting »

Grunnen fordi jeg vil ha en mellomtung sykkel er at jeg bor i trondheim sentrum. Jeg er masterstudent ved bevegesesvitenskap ved NTNU og er på skolen hver dag fra 8 om morgene til 5 på ettermiddag. Dermed har jeg ikke tid til å arbeide på siden, og som alle vet blir man ikke rik av å være student. Så det jeg er ute etter er en billig og bra sykkel som er billig i drift. Jeg kommer ikke til å legge ut på lane turer, men kjøre mest inne i byen, samt til skole. Ser for meg at jeg kan bla opp med opp til 50K.

Og med dette e bakhode kom jeg over denne sykkelen:

http://www.gmmotor.no/html/raptor_250_lc.html

Helt ny, men til 43 000 kr. Men at den var så billig helt ny fikk meg til å tenke på at det kunne være katta i sekken... Motoren er ganske liten (14 kw... blir vel 19 hk?). At dette skal gjøre en toppfart på 120? Høres rart ut, eller?
Bjorn86
Posts: 56
Joined: 15 Jul 2007 23:11
MC: Aprilia RS 250 70hk.strøken, 100% orginal. 6000km, ser ut som ny
Location: Vestfold, 22Ã¥r

Re: Min første sykkel, hvilken?

Post by Bjorn86 »

vetting wrote:Grunnen fordi jeg vil ha en mellomtung sykkel er at jeg bor i trondheim sentrum. Jeg er masterstudent ved bevegesesvitenskap ved NTNU og er på skolen hver dag fra 8 om morgene til 5 på ettermiddag. Dermed har jeg ikke tid til å arbeide på siden, og som alle vet blir man ikke rik av å være student. Så det jeg er ute etter er en billig og bra sykkel som er billig i drift. Jeg kommer ikke til å legge ut på lane turer, men kjøre mest inne i byen, samt til skole. Ser for meg at jeg kan bla opp med opp til 50K.

Og med dette e bakhode kom jeg over denne sykkelen:

http://www.gmmotor.no/html/raptor_250_lc.html

Helt ny, men til 43 000 kr. Men at den var så billig helt ny fikk meg til å tenke på at det kunne være katta i sekken... Motoren er ganske liten (14 kw... blir vel 19 hk?). At dette skal gjøre en toppfart på 120? Høres rart ut, eller?
jeg ville valgt ett godt og kjent merke. 120 med 19hk er ikke umulig. men jeg lurer på om jeg ville valgt noe ala Yamaha Virago 250 som nevnt tidligere her, god sittestilling, billig i drift, 22hk. helt grei sykkel å starte med. du kunne ikke tenke deg noe ala Enduro sykkel og? de er også ganske rimelige og er veldig praktisk kjekke da de kan kjøres overalt, eller hvertfall nesten hvor du måtte ønske. selv lurer jeg på en 125 DTR for skaffe meg Bonus nå, også dra ut 25hk av denne så går det nok helt greit nok
vetting
Posts: 10
Joined: 24 Aug 2007 21:22
MC: Har ingen sykkel ennå...

Re: Min første sykkel, hvilken?

Post by vetting »

Er egentlig ikke så intressert i enduro nei. Og det av to grunner:

Jeg er ganske lav (164 cm høy) og vil gjerne ha lav sittehøyde...
Jeg synes at chopper/custum er tøffe sykkler. Sier ikke at endurosykklene er stygge, men liker custumstilen bedre.

Men tanken har streifet meg, siden de er ganske billige. Det som har vært hovedgrunnen er om jeg kanskje er for lav i høyde til en slik sykkel?
inunf
Posts: 4916
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Min første sykkel, hvilken?

Post by inunf »

Jeg har faktisk prøvd en Suzuki VZ 800 (sånn custum-greie, se bloggen min for bilde) med 34 hk. Noe av det mest udugelige jeg har kjørt noen gang. Gikk omtrent like fort som 125`en jeg hadde i yngre dager, TUNG og uhåndterlig. Kan umulig være noe særlig i byen. Girene gikk feil vei også. Var jeg deg ville jeg kjøpt noe med lavere vekt og FULLEFFEKT! Jeg skal love deg at du blir lei av 34 hk ganske fort. Dessuten blir ikke sykkelen like dynamisk når den har mindre effekt enn hva den er beregnet for.

Du kan f. eks. se på tung scooter (gud forby) eller noe litt mer offroad-aktig.

Jeg er også student, studerer master i maskin ved UMB, og jeg har en aprilia RS 250. Har ikke noe problemer med å finansiere det, til våren har jeg planer om å kjøpe en sykkel til. Mye man får råd til om man kutter ned på drikkinga...

Uansett, en generell annbefaling er at du kjøper noe fra de fire store (Suzuki, Kawasaki, Honda eller Yamaha), siden de er kjente japanske produsenter med for det meste høy kvalitet. Sats på lav km-stand og så nytt som lommeboka tåler. Pass på at servicer er verholdt og at den ser ut til å være i god stand. Custum-sykler er ikke de som blir kjørt hardest.

Endring:
La til link
Bjorn86
Posts: 56
Joined: 15 Jul 2007 23:11
MC: Aprilia RS 250 70hk.strøken, 100% orginal. 6000km, ser ut som ny
Location: Vestfold, 22Ã¥r

Re: Min første sykkel, hvilken?

Post by Bjorn86 »

så sant så sant. enig med stort sett alt av det inunf sier. ikke kjøp for stor og tung custom, tror du sliter mer da med din størrelse enn ved kjøp av 4-500 kubikk enudro for å si det slik, jeg har kjørt farens min sin Harley 1340kubikk, FORFERDELIG TUNG!, bare helle litt over til en side og du klarer nesten ikke rett den opp.!

sparer bra med penger ja, hvis en kutter drikkinga og ikke røyker, glad jeg ikke gjør noe særlig av noen av dem ;-)
vetting
Posts: 10
Joined: 24 Aug 2007 21:22
MC: Har ingen sykkel ennå...

Re: Min første sykkel, hvilken?

Post by vetting »

inunf wrote:Jeg har faktisk prøvd en Suzuki VZ 800 (sånn custum-greie, se bloggen min for bilde) med 34 hk. Noe av det mest udugelige jeg har kjørt noen gang. Gikk omtrent like fort som 125`en jeg hadde i yngre dager, TUNG og uhåndterlig. Kan umulig være noe særlig i byen. Girene gikk feil vei også. Var jeg deg ville jeg kjøpt noe med lavere vekt og FULLEFFEKT! Jeg skal love deg at du blir lei av 34 hk ganske fort. Dessuten blir ikke sykkelen like dynamisk når den har mindre effekt enn hva den er beregnet for.

Du kan f. eks. se på tung scooter (gud forby) eller noe litt mer offroad-aktig.

Jeg er også student, studerer master i maskin ved UMB, og jeg har en aprilia RS 250. Har ikke noe problemer med å finansiere det, til våren har jeg planer om å kjøpe en sykkel til. Mye man får råd til om man kutter ned på drikkinga...

Uansett, en generell annbefaling er at du kjøper noe fra de fire store (Suzuki, Kawasaki, Honda eller Yamaha), siden de er kjente japanske produsenter med for det meste høy kvalitet. Sats på lav km-stand og så nytt som lommeboka tåler. Pass på at servicer er verholdt og at den ser ut til å være i god stand. Custum-sykler er ikke de som blir kjørt hardest.

Endring:
La til link
Så du anbefaler at jeg kjøper en 125 eller 250 custum om det er det custum jeg er ute etter. Men den kommer jeg til å bli lei av fort på grunn av bare opp til 34hk...
inunf
Posts: 4916
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Min første sykkel, hvilken?

Post by inunf »

Tja, egentlig annbefaler jeg at du finner deg en offroad-touring eller motard som passer i størrelse. Jeg har kun prøvd en custum-sykkel, og det fristet ikke til gjentakelse. Hvor fort du blir lei av lav effekt vet jeg ikke, vet bare at jeg hadde gått fort lei av en custum. En Virago 535 er vel omtrent like dumt som alt annet. En tideligere kolega av meg hadde en slik. Tror ikke den drar skinnet av pølsa akkurat, men den flytter seg vel. Ikke tror jeg at hun hadde noen problemer med den heller.
Post Reply