Suzuki RGV 250 1992

Prat om mellomtung MC
Nez
Posts: 96
Joined: 25 May 2007 17:10
MC: 1998 Husqvarna TE 610 "motardrigget"
1992Suzuki RGV 250

X: Aprilia RS 125 1993 m/ 160 polini trimsett, el. eksosventil, 34mm flatside ++
X: Yamaha YX Radian 600

Suzuki RGV 250 1992

Post by Nez »

Hei!

Håper ikke det er andre like poster om denne sykkelen, jeg fant i alle fall ingen da jeg søkte.

Men til "problemet", hehe:

Jeg har nettopp tatt mellomtung lappen og må få tak i en sykkel. Jeg har lurt på RS 250, men da jeg har RS 125 1993-mod fra før og har hatt en god del trøbbel med den (dyre deler, lang leveringstid, dyr forsikring osv), vet jeg ikke om jeg orker 2 år til med aprilia! Jeg har sett på en Suzuki RGV 250 1992 modell. Har hørt at motoren i RS 250 er samme som i RGV 250, bare trimmet på 20 HK.

Er det noen som har noen erfaringer med RGV 250? Greit å få tak i deler? Leveringstid? Vanlige problemer? Osv....

På forhånd takk :)
inunf
Posts: 4916
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Suzuki RGV 250 1992

Post by inunf »

Svarte på spørsmålet ditt i RS 250-tråden...
Nez
Posts: 96
Joined: 25 May 2007 17:10
MC: 1998 Husqvarna TE 610 "motardrigget"
1992Suzuki RGV 250

X: Aprilia RS 125 1993 m/ 160 polini trimsett, el. eksosventil, 34mm flatside ++
X: Yamaha YX Radian 600

Re: Suzuki RGV 250 1992

Post by Nez »

så svaret, inuf! thanks..

men, er det noen som vet noen greie steder på nettet en kan få kjøpt div uoriginale deler til RGV'en? Trim f.eks, og hvilke trimmuligheter har en?

I de modellene som ble solgt i Tyskland i sin tid, var det faktisk en slags katalysator. Denne strupet vel ned effekten med ca 6-8 hester eller noe. Er det noen som har peiling på om de ble solgt med dette i Norge også? Vet at de ikke ble solgt med det i Sverige. Og, leste en test av sykkelen fra 92, da var det en som påstod at de gikk bedre dersom man heiv i størst dyse i den fremste sylinderen, i motsetning til hva de blir anbefalt av Suzuki, med størst på den bakerste. Kan dette ha så mye å si da? Hehe, noen som vet noe om dette her?

Og til slutt, hvor kan en få kjøpt motorer, helst så hele som mulige, gjerne brukte, til RGV'en? Er det noen andre motorer som passer? Og som en kan få på veien lovlig? Hehe...kanskje tvilsomt...! I de nyere modellene av RS 250, som 98,99, 00 osv, er det samme motoren der som i de eldre modellene, typisk 94, 95?
inunf
Posts: 4916
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Suzuki RGV 250 1992

Post by inunf »

Uroiginale deler til RGV 250?
The Tuning Works Har selv handlet derifra, kjempegod service.
Tyga har bl.a. laget et nytt kåpesett med et mer moderne utseende.

Trimmuligheter:
Først og fremst et godt effektanlegg, selv har jeg et Lomas. Fordelen med et Lomas-anlegg er at det har såkalt kit-specs, altså at det er kompitabelt med deler fra race-kitet til Suzuki. Det er IKKE pottene fra f. eks. arrow, Jolly Moto eller Gianlelli. Lomas-potter gir effektøkning uten at du gjør noe annet (du må sjekke at blandingen blir riktig), kit-pottene (Sugaya) virker ikke uten at du bytter SAPC. Dessuten er rustfrie Lomas billigere enn Arrow'er i vanlig stål.

Deretter er det noe jeg tror de kaller for "the colin mod" som består i å bytte ut de originale 0,5 mm sylinderpakningene med kit-pakningen på 1,4 mm. Deretter freser man ut et spor i toppen slik at man får en o-ring fra TZ250e nedi, og tetter rundt kjølekanalene med "flytende pakning". Da har man ikke bruk for toppakningen lenger. Dette øker kompresjonen, så man blir nødt til å kjøre på 98-oktan.

Siste skritt er vel å få tak i en Kit-SAPC. Den er hovedgrunnen til at man vil ha en kit-spec potte, den vil ikke fungere sammen med enkelte potter (er relatert til ekspansjonskammerdesign).

Ellers så er det DCR topper, de har allerede spor for o-ringer, slik at man slipper å bruke "flytende pakning" for å holde kjølevesken inne. DCR leverer også forsterkede eksosventiler. Vet ikke om disse har samme specs som kit-ventilene, men det skulle forundre meg om de ikke var minst like bra.

Ingen katalysator i Norge!

Den største dysen (#280) står i den høyre sylinderen originalt, #270 i den venstre.

Motorer? Sjekk på e-bay med .com, .de, .co.uk og .se

VJ-22-motoren er den samme som den i RS 250, ALLE MODELLER. (VJ-22 er internbetegnelsen for de RGV'ene som var i salg mellom 90(ish) og 96(ish))

Det finnes en kanadier som selger feste-kit for RG 500-motoren, virker som det er flere som har utført dette, men jeg vet ikke om det går ann å få godkjent i Norge. Det er en her på forumet som har en RG 500 som er borret opp, trimmet og med Ducati-kåper. Han mente på at det ikke er mulig å få godkjent, var derfor han ikke hadde byttet ramme på sin.

Eller så har jeg sett motoren fra NS400R i en RGV, vet ikke om det blir lovlig i Norge.

Uansett bør du sjekke ut http://www.rgv250.co.uk forumet der er kjempebra. Er også mulig at noen der kan selge deg en motor.

Selv har jeg planer om the colin mod i vinter, men satser på DCR-topper, tviler på at noen her til lands har maskinert ut spor i orginal-toppene sine. Dessuten har DCR-toppene utskiftbart forbrenningskammer.

Håper dette svarte på spørsmålene dine, er det noe mer du lurer på så er det bare å spørre 8)
Last edited by inunf on 06 Jun 2007 20:09, edited 1 time in total.
Nez
Posts: 96
Joined: 25 May 2007 17:10
MC: 1998 Husqvarna TE 610 "motardrigget"
1992Suzuki RGV 250

X: Aprilia RS 125 1993 m/ 160 polini trimsett, el. eksosventil, 34mm flatside ++
X: Yamaha YX Radian 600

Re: Suzuki RGV 250 1992

Post by Nez »

herlig svar inunf :D

har vært innom både tyga og the tuning works tidligere! utrolig tøffe kåpesett de selger på tyga, veldig grei pris også! har du peiling på åssen det er å få det til landet uten å tolle det? dersom de er villige til å sende det hele til meg som gave, slipper jeg ikke toll da? :-k

mye bra trimmuligher høres det ut som ja...2-taktere er greie sånn :) nå får vi se hva det blir til, hehe....har ikke raua full av cash heller just ;)
inunf
Posts: 4916
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Suzuki RGV 250 1992

Post by inunf »

Tviler på at en såpass seriøs bedrift som Tyga går med på det. Dessuten så er det vel bare varer til en verdi under 1000-lappen som man slipper å betale moms for hvis de er gaver.

Colin-mod'en skal vist være ganske billig, men det forutsetter at du finner noen som kan frese et spor i toppen til deg. Da trenger du jo bare å kjøpe nye pakninger...

Vet du hvor lenge det er siden stemplene ble byttet sist? Har du fått kvittering e.l. på at det er gjort?
Nez
Posts: 96
Joined: 25 May 2007 17:10
MC: 1998 Husqvarna TE 610 "motardrigget"
1992Suzuki RGV 250

X: Aprilia RS 125 1993 m/ 160 polini trimsett, el. eksosventil, 34mm flatside ++
X: Yamaha YX Radian 600

Re: Suzuki RGV 250 1992

Post by Nez »

hmm, under 1000 lappen ja...kan godt være, er ikke helt inni det der.

men den colin-moden du snakker om, det høres jo nesten ut som en slags porting av toppen? eller misforstår jeg nå?

nei, har ingen kvitteringer. har en mistanke om at de aldri er byttet...
inunf
Posts: 4916
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Suzuki RGV 250 1992

Post by inunf »

Når man bytter til en sylinderpakning som er 0,9 mm tykkere, kommer alle portene 0,9 mm lenger opp. Så man får samme effekten som ved porting, men uten å bruke dremel og sandpapir.

Hvis du ikke har kvittering på stempelskifte så er det bare å bestille seg et fullstendig sett og gå i gang. Mye bedre å bytte enn å skjære en sylinder (been there, done that). Koster vel rundt 2500 kr, og da blir motoren helt fresh. Man får faktisk en del høyere effekt av stempelbytte, siden man får bedre kompresjon. Hvor langt er den gått?
Nez
Posts: 96
Joined: 25 May 2007 17:10
MC: 1998 Husqvarna TE 610 "motardrigget"
1992Suzuki RGV 250

X: Aprilia RS 125 1993 m/ 160 polini trimsett, el. eksosventil, 34mm flatside ++
X: Yamaha YX Radian 600

Re: Suzuki RGV 250 1992

Post by Nez »

ja, okei...

Den har gått 27 000 sånn cirka...
inunf
Posts: 4916
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Suzuki RGV 250 1992

Post by inunf »

Hmm... 27 000 km er i lengste laget for at stemplene aldri har blitt byttet. Men uansett vil jeg annbefale deg å sjekke tilstanden. Hvis alt er i orden så må du bare bytte pakningene, og da VET du at motoren er i god stand.
Nez
Posts: 96
Joined: 25 May 2007 17:10
MC: 1998 Husqvarna TE 610 "motardrigget"
1992Suzuki RGV 250

X: Aprilia RS 125 1993 m/ 160 polini trimsett, el. eksosventil, 34mm flatside ++
X: Yamaha YX Radian 600

Re: Suzuki RGV 250 1992

Post by Nez »

Jaja, da gıkk oljepumpa og naa er hele shıten skjaert. Det meste gıkk floyten av veıv,hus,lager, sylınder, stempel ++. Derfor maa jeg fınne lıtt bıllıge deler,evnt en delemotor/brukt motor. Noen ıdeer om hvor jeg kan fınne dette? Jeg er ı utlandet nu, saa maa bare beklage lıtt funky tegn,hehe!ÇÇÖÜĞşşŞ feks :)
inunf
Posts: 4916
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Suzuki RGV 250 1992

Post by inunf »

Kjøp og salgsdelen på RGV250-forumet, ebay.com, .co.uk, .de eller .se, du kan også være heldig på finn og autodb, har sett motorer der før...

Edit:
Surt da! Håper du får orden på det fort.
Pollti

Re: Suzuki RGV 250 1992

Post by Pollti »

Du kan jo kikke her på denne ikke særlig informative siden http://www.cmpracing.co.uk/ . Send Craig en mail og spør hva han kan råde deg til. Craig driver hjemmefra og lager litt smådeler men mest til RS 125 og Mito. Han kjører amatørløp i England og det den mannen ikke vet om RS 125 er ikke verdt å vite.
Om han ikke kan hjelpe deg så er det mulig at han guide deg videre i jakten på deler. Jeg bruker ham til råd,veiledning og litt deler til Cagivaen. Et kunnskapsrikt menneske og særs hyggelig hvis du ringer ham. Ikke forvent raskt svar på mail.
Nez
Posts: 96
Joined: 25 May 2007 17:10
MC: 1998 Husqvarna TE 610 "motardrigget"
1992Suzuki RGV 250

X: Aprilia RS 125 1993 m/ 160 polini trimsett, el. eksosventil, 34mm flatside ++
X: Yamaha YX Radian 600

Re: Suzuki RGV 250 1992

Post by Nez »

Takk for fine svar!

Er det noen som vet om det er noen problemer med å blande olja rett i bensinen på RGVene? Snakket med en mekaniker her en dag som mente det gikk kanaler fra oljetanken til f.eks veiva og sånt, så å blande i bensinen gav ikke nok smøring og på sikt ville den skjære seg igjen, garantert. Men har også snakket med enkelte som bruker disse RGVene på bane, og der blander alle bare olja rett i bensinen. Dette har jeg også gjort på min Aprilia RS 125 i et år nå, og der funker det fint. Er det noen som vet om dette er annerledes på RGVen?

Edit:
Har også tenkt litt på å kjøpe brukt banemotor. Er det noe jeg bør være på ekstra utkikk etter da? Hvor langt i timer pleier det å gå mellom hvert stempelskifte der? Give me tips :)
inunf
Posts: 4916
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Suzuki RGV 250 1992

Post by inunf »

Blander du olje rett i tanken kan oljepumpa havarere. Motoren får heller ikke olje når du bremser på girene, f. eks. i en lang nedoverbakke. Og det går oljekanaler til veiva ja, men jeg tror ikke det skal være noe stort problem, som du sier så blander de rett i bensinen i RR. Men de har heller ikke lange nedoverbakker da. Dessuten tror jeg at du får riktigere blanding når du bruker oljepumpa. Jeg ville brukt den.

Brukt banemotor tror jeg ikke er veien å gå, de blir jo tross alt temmelig rævkjørt. Du kan nok bruke sylinderene hvis de er hele og fine, men f. eks. veiva tror jeg har fått for mye juling til å holde særlig lenge. Kittede RGV'er har SVÆRT korte serviceintervaller, bare last ned kit-manualen fra RGV250.co.uk og se selv.
Post Reply