Suzuki RGV 250 1992

Prat om mellomtung MC
Nez
Posts: 96
Joined: 25 May 2007 17:10
MC: 1998 Husqvarna TE 610 "motardrigget"
1992Suzuki RGV 250

X: Aprilia RS 125 1993 m/ 160 polini trimsett, el. eksosventil, 34mm flatside ++
X: Yamaha YX Radian 600

Re: Suzuki RGV 250 1992

Post by Nez »

Nå er jo allerede oljepumpa havarert da, hehe. Det jeg nok kommer til å gjøre, i og med at jeg ikke stoler på disse forbanna oljepumpene lenger, er å bruke oljetanken, samtidig som jeg blander en prosent eller noe i bensinen.

Og jeg har nok allerede kjøpt meg en brukt banemotor, fikk plutselig et godt tilbud, så jeg slo til. Slike sykler og motorer vokser jo ikke just på trær her i Norge, og sommeren er godt i gang, hehe. Denne var det ingen oljepumpe på, men slikt kan jo ordnes. Den har ikke gått så langt, men vet jo aldri, som du sier inunf, hvor rævkjørt dem er. Er byttet stempler på den for 15-20 timer siden, bør jeg bytte snart igjen da eller? Er ikke helt inni det der med å mange timer de bytter etter i RR. Får bare håpe det går seg til, og at den funker lengre enn en måned.
inunf
Posts: 4916
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Suzuki RGV 250 1992

Post by inunf »

Hva står det på SAPC-boksen? En kode med to siffer, en bokstav og to siffer til. Står på baksiden. Eller kanskje den ikke fulgte med? Er det noe trick bits på den? CR-kasse? Tørrklutsj? Fulgte det med gassere?

Stempel skal kontrolleres hver 500 km, veiva hver 2000 km. Du bør vel uansett demontere og sjekke tilstanden. Last ned kit-manualen og sjekk om noe har blit "kittet". Da bør du vurdere å bytte det tilbake til det originale. Har du manualen? Vil du si hva du måtte betale for en slik motor? Kjøpt i Norge? Mener at jeg så en gate-motor på autodb for en tid siden, den lå vel til 6000, aner ikke hva den gikk for...
Nez
Posts: 96
Joined: 25 May 2007 17:10
MC: 1998 Husqvarna TE 610 "motardrigget"
1992Suzuki RGV 250

X: Aprilia RS 125 1993 m/ 160 polini trimsett, el. eksosventil, 34mm flatside ++
X: Yamaha YX Radian 600

Re: Suzuki RGV 250 1992

Post by Nez »

Nå har jeg ikke sett så voldsomt på motoren enda, skal til oslo nå, så rekker det ikke på en liten stund, men i følge han jeg kjøpte den av så hadde den konkurrert i standard-klassen, så det var egentlig en standard gatemotor bare brukt på bane. Eneste var at alt av bunnplugger, muttere, skruer utvendig osv var sydd fast og chiken tatt av osv. Jeg gav 6000 for den, da fulgte ikke gassere og ledningsnett med, men dette kunne jeg fått for 1500 ekstra. Kjøpt i Norge ja.

Har ikke fått lastet ned kit-manualen nei, må få gjort det når jeg kommer hjem. Det du mener med "kittet", er det typisk hive vekk originale deler og putte på stasj mer egnet for RR? Men dersom det stemmer at denne er gått i standard-klassen, kan det være så mye "kittet" på den da? Demontere den og sjekke tilstanden er jo et helt prosjekt bare i seg selv det, uff :p Hva bør det, for å si det sånn, stå på SAPC-boksen?
inunf
Posts: 4916
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Suzuki RGV 250 1992

Post by inunf »

Nez wrote:Det du mener med "kittet", er det typisk hive vekk originale deler og putte på stasj mer egnet for RR?
Jepp. Hvis den har gått i standardklassen er den nok temmelig standard ja. Er vel bare en fordel at bolter er festet med låsevaier. Er et aldri så lite prosjekt å overhale den ja, men siden den er brukt i RR ville jeg ikke tatt noen sjangser. Surt å skjære motor nr. 2 også. Hvis ledningsnettet ikke fulgte med så fulgte vel ikke SAPC'en med heller. Hadde det stått f. eks. 23d10 eller 23d60 kunne jeg sagt at "den har du ikke bruk for, men jeg kan by deg en tusing for den". På den som står på sykkelen din (under førersetet) bør det stå 22d30. Forklaringer på SAPC.
Nez
Posts: 96
Joined: 25 May 2007 17:10
MC: 1998 Husqvarna TE 610 "motardrigget"
1992Suzuki RGV 250

X: Aprilia RS 125 1993 m/ 160 polini trimsett, el. eksosventil, 34mm flatside ++
X: Yamaha YX Radian 600

Re: Suzuki RGV 250 1992

Post by Nez »

Hadde det stått f. eks. 23d10 eller 23d60 kunne jeg sagt at "den har du ikke bruk for, men jeg kan by deg en tusing for den".


Hehehe :D

Spørs om jeg har ork til å overhale den...hmm....men er jo surt å skjære nr 2 som du sier. Tipper jeg bare gidder å just sjekke hvordan stemplene og litt sånt ser ut. Utrolig hendig den RGV250.co.uk siden...mye kjekt der :)
inunf
Posts: 4916
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Suzuki RGV 250 1992

Post by inunf »

Du kan dra av sylindrene uten å ta av toppene. Da slipper du nye toppakninger. Sjekk i manualen hva som er kravene for å bytte stempler og mål dem. Se spesielt etter sprekker på skjørtene og at "pinnene" som hindrer stempelringene i å rotere er intakte. Når du først har skrudd av så mye er det ikke noe stress å bytte stempel, men ser de ok ut så er det ikke vits hvis ikke du vil.

RGV250.co.uk er ekstremt hendig ja, men forumet er enda bedre! Veldig mange med mye erfaring der, både profesjonelle mekanikere, hobbymekanikere som bygger egen sykkel og roadracere. Hyggelige er de også.
Nez
Posts: 96
Joined: 25 May 2007 17:10
MC: 1998 Husqvarna TE 610 "motardrigget"
1992Suzuki RGV 250

X: Aprilia RS 125 1993 m/ 160 polini trimsett, el. eksosventil, 34mm flatside ++
X: Yamaha YX Radian 600

Re: Suzuki RGV 250 1992

Post by Nez »

Javel, da var gammel motor skrudd ut og ny inn. Manglet litt småting på den banemotoren, noen ledninger til girindikator og et deksel her og der, pluss oljepumpa da, ellers var den greit. Så heiv over oljepumpa fra den gamle.

Men, det der med oljepumpa så veldig rart ut på dessa syklene. Fra oljepumpa går det kun fire små slanger, to som går til bunnen (!) av hver sin sylinder og to som bare går rett inn i blokka, trolig til å smøre veiv. Disse to var for øvrig knytta sammen på den banemotoren, så det så jo ikke just ut som de har såå mye å si. Sånn som jeg kan se det så ser det nesten ut som en rett og slett blir nødt til å blande i olje i bensinen på disse motorene. Jeg fatter ikke at de syltynne slangene kan være nok smøring til stempel, pluss at de går jo inn helt i bunnen av sylinderne. Men kan jo være det går noen kanaler inni der jeg ikke har sett da.

Noe annet som i mine øyne var rart var to slanger like etter forgasserne, som bare gikk i halvsirkel til den andre forgasseren. Altså fra den ene forgasseren til den andre. Hva pokker er det vitsen i? Hehe....

Edit:
Har funnet ut at oljepumpe virker allikevel, så det er ikke derfor den skjærte seg. Jeg tror det må ha en sammenheng med det jeg skrev over ang. det å blande i bensinen. Ellers var to av slangene fra oljepumpa kommet i klem, så det kan jo så klart ligge der også. Er ikke godt å si.
inunf
Posts: 4916
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Suzuki RGV 250 1992

Post by inunf »

Såvidt jeg vet er det ikke vanlig å blande olje i bensinen i tillegg til oljepumpa. Men for sikkerhetsskyld kan du jo spør om det på RGV-forumet. Sjekk at alle slangene ligger slik som de skal, ikke kommer i klem og at de ikke er tette. Sykkelen min har jo klart seg i 26 000 km med kun oljepumpe. De to tynne slangene som går inn på kopperniplene på sylinderene går til smøring av stempelet. Det er et lite hull ved eksosporten der olja kommer ut. De to andre slangene går som du sier til veiva.

Slangene som går i halvsirkel har noe med noe vakum-greier å gjøre. De er vanlig å tette igjen eller korte veldig inn på banesykler. De skal gå i en halvsirkel helt frem til over termostathuset. Er de kortere bør du kanskje kjøpe nye, men hør på RGV-forumet.

Du bør også sjekke at oljepumpa er riktig innstilt.
Nez
Posts: 96
Joined: 25 May 2007 17:10
MC: 1998 Husqvarna TE 610 "motardrigget"
1992Suzuki RGV 250

X: Aprilia RS 125 1993 m/ 160 polini trimsett, el. eksosventil, 34mm flatside ++
X: Yamaha YX Radian 600

Re: Suzuki RGV 250 1992

Post by Nez »

Du bør også sjekke at oljepumpa er riktig innstilt.
Hvordan gjør jeg det? Og hva skal den være innstilt på?'

Tror de slangene som gikk fra forgasser til forgasser var så lange som du beskrev, så tror de var greie. Snakket med en annen fyr som har hatt RGV noen år, og han hadde også bare blandet i oljepumpa, så da er det jo tydelig at de små slangene er nok. I mine øyne ser de veldig små ut, men er tydeligvis nok da. Jeg kommer nok til å bruke begge deler. Er jo bare å holde liten kikk på pluggene og evnt gå ned på prosenten/kutte ut dersom det blir alt for mye sot. Satser på å få den ferdig i mårra med alt det elektriske og vaiere og sånt. Blir spennende å se om det funker :? ;-)
inunf
Posts: 4916
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Suzuki RGV 250 1992

Post by inunf »

Står i manualen. Er vel to streker som skal stemme over éns. Står i aprilia-manualen også. Hva slags olje bruker du? Du bør holde et øye med pluggene ja, jeg tror at det blir smør på flesk å blande i oljen også.
User avatar
RGV_250
Posts: 6
Joined: 28 Nov 2007 20:50
MC: RGV 250 VJ22 1994 Lucky Strike 85 hk
Location: SANDNES
Contact:

Re: Suzuki RGV 250 1992

Post by RGV_250 »

Hei
RGV 250N VJ22 1992 modell er en kjempe sykkel, jeg solgte nettopp en og har igjen 1994 modellen min som jeg har tunet til ca 85 hk. :D Disse sykklene må du gå til engeland eller tyskland å få deler til. Her får du alt. Jeg var nettopp i tyskland og hentet deler for 82000 kr til min sykkel. \:D/ 8)
http://www.rgv250.co.uk
http://www.fischerkfz.de/
inunf
Posts: 4916
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Suzuki RGV 250 1992

Post by inunf »

Hei og velkommen til forumet!

Må si jeg ble litt nyskjerrig nå, hva slags modifikasjoner er det du har gjort? Regner med at 85 hk er på veiva, hvor mye har den på bakhulet? Dynoutskrift? Bilder?

Godt å få flere med totakter her :D.
Nez
Posts: 96
Joined: 25 May 2007 17:10
MC: 1998 Husqvarna TE 610 "motardrigget"
1992Suzuki RGV 250

X: Aprilia RS 125 1993 m/ 160 polini trimsett, el. eksosventil, 34mm flatside ++
X: Yamaha YX Radian 600

Re: Suzuki RGV 250 1992

Post by Nez »

85HK!? wow...hva har du gjort? Deler for 82 000?! sykt! hehe....;-) nei, fytti...gleder meg som en unge til ny sesong nå!
Pollti

Re: Suzuki RGV 250 1992

Post by Pollti »

I verkstedmanualen til Cagivaen jeg har står det ettertrykkelig at det skal kun blandes olje direkte i bensintanken ved temperaturer under +5 grader. Jeg har aldri skjønt hvorfor men en engelskmann påstod at det var for å unngå kaldskjæring.
Nez
Posts: 96
Joined: 25 May 2007 17:10
MC: 1998 Husqvarna TE 610 "motardrigget"
1992Suzuki RGV 250

X: Aprilia RS 125 1993 m/ 160 polini trimsett, el. eksosventil, 34mm flatside ++
X: Yamaha YX Radian 600

Re: Suzuki RGV 250 1992

Post by Nez »

Pollti wrote:I verkstedmanualen til Cagivaen jeg har står det ettertrykkelig at det skal kun blandes olje direkte i bensintanken ved temperaturer under +5 grader. Jeg har aldri skjønt hvorfor men en engelskmann påstod at det var for å unngå kaldskjæring.
Hmm, den var ny for meg i alle fall...men hvis det står det så ;-) jeg kjørte RS 125 i to sesonger, og den havarerte oljepumpa på rimelig tidlig. I den resterende tiden, rundt 1,5 sesong, blandet jeg kun olje i tanken, og det gikk helt fint. Suzukien kjørte jeg i vel 1 mnd med olje både på oljetanken og i bensintanken nå frem til september, og det gikk helt fint. 8)
Post Reply