På jakt etter å bli litt klokere.

Prat om mellomtung MC
User avatar
Christopher
Posts: 2
Joined: 25 Mar 2007 23:43

På jakt etter å bli litt klokere.

Post by Christopher »

Hei der. Jeg er 19 år ca 70 kg og vurderer å ta mellomtung MC lappen en eller annen gang snart. Jeg har hatt moped og lappen i snart 3 år, og nå ser jeg meg litt rundt finn.no etter billige men gode brukte MCer.

Jeg liker tross alt å kjøre på 2 jul, så som sagt så vurderer jeg mellomtung MC lappen. Jeg har lest litt her og rundt, og jeg har kommet fram til at lappen vanlighvis kan koste 10 000 - 20 000 NOK og at restriksjonsenheten er maks 34/35 HK, men det sier meg veldig lite.
Så derfor må jeg nesten spørre noen få spørsmål.

1. I hvor høy toppfart kommer man når man har 34 hK og 75 hK å gå på? Og hva påvirker hestekreftene? (Kan bare tenke på fart og akselerasjon men har ingen aning om det er korrekt)

2. Jeg hadde tenkt å kjøpe en brukt tyngre MC med kanskje rundt75 Hestekrefter og plombere den, hva koster det å plombere en sykkel og de-plombere den senere?

3. Jeg er på jakt etter en racing sykkel eller en harley liknende, må naturlighvis ikke være en splitter ny modell. Men hvor mye ca kan jeg forvente at prisen på casco forandrer seg på forskjellige MC modeller?

4. Kunne gjerne ha tenkt meg å bruke den utenfor Oslo også, hvordan er det å ta en mellomtung MC på tur noen timer(4-8timer) utenfor Oslo? Eventuelt med noen som sitter på bak og motorveier.

Jeg vet at disse spørsmålene antagelighvis er veldig vannskelige å besvare pga mange faktorer som spiller store roller, men vennligst prøv så godt dere kan. Og gjerne kom med forslag til MCer som ser ut at kan fylle mine enkle krav, forhåpenlighvis ikke koster mer en 60 000 brukt og
er i god behold.


Jeg ser fram til god respons.
Mvh Christopher. :wink:
User avatar
crab
Posts: 1224
Joined: 25 Dec 2006 22:32
MC: Aprilia RS50
-Kundo 48mm
-Kundo veiv
-Kundo reed
-Kundo effanlegg
-14mm Delorto x)
Location: Sula;D

Post by crab »

Velkommen til forumet ;)

du kan jo sjekke http://www.autodb.no/mc også, mye bra å se der og ;)

Lykke til med lappen og kjøp av sykkel ;)
Aprilia RS50 Kundo Edition :D
Beating a Honda is like banging a fat chick. Everyone can do it but who wants to brag about it?
Image
Kewko
Posts: 10
Joined: 22 Mar 2007 23:00

Post by Kewko »

1) Det kommer ann på hvordan sykkel du kjøper. Vet hvertfall om en som har en Yamaha r6 nedplombert til 34HK, som gjorde 192 km/t.

2) Du kan kjøpe nedplomberings kit på http://www.greybikes.no, veldig god service og profesjonelle karer har jeg hørt.

3) Racing sykler er vel så og si alltid dyrere og forsikre enn chopper aktig sykkel.

4) Det tror jeg skal gå helt fint, men igjen kommer det ann på hvordan sykkel du kjøper. Men ikke stol på det jeg sier for jeg har aldri kjørt en mellomtung selv, bare prata med andre som har.

Håper dette hjalp deg litt hvertfall. Men jeg er ny i dette "gamet" selv. Har bare kjørt lettsykkel i 2 år, så kan ikke så altfor mye selv.
User avatar
Christopher
Posts: 2
Joined: 25 Mar 2007 23:43

Post by Christopher »

Oki, tror jeg begynner å få tak i ideen.

Yamaha r6 virker som en ganske god kandidat, den ser ganske rå ut, noe billig og ser ut til å ha masse ekstra hestekrefter som er bra til når jeg eventuelt oppgraderer til tung. En annen kandidat kan være Suzuki gsxr 750.

Så hvordan vil disse syklene reagere på nedplombering? Håper ikke at det byr på problemer og skader i fremtiden. Og hvordan mener dere at disse to syklene fungerer sjenerelt?

Takk for svar og oppmuntring. (Forresten så er plomberingslinken din ødelagt Kewko).
inunf
Posts: 4916
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Post by inunf »

1: Apriliaen min går vel 180 med plomberinger i (34 hk) og 210 uten plomberinger (72 hk).

2: Er ikke sikker, regnet på det i fjor og kom frem til at den lønner seg å heller kjøpe en som allerede er plombert. Kan komme med følgende antagelse:

TÜV-godkjent plomberings-kit:.................2000 kr
Montering (la oss si to timer a 1000 kr?):.2000 kr
Visning hos Biltilsynet:.............................. 550 kr
Sum..........................................................4550 kr

Kit'et MÅ monteres hos et godkjent verksted. Du kan enten betale noen for å gjøre jobben, eller du kan gjøre det selv på verkstedet til kameraten din. Poenget er at et autorisert verksted må kvittere for at jobben er gjort.

Å fjerne plomberingene er ekstremt lett på sykler med forgassere. Det er plater som sitter i innsuget etter forgasseren. De reduserer luft- (og dermed også bensin-) tilførselen. Er du helt grønn får du kanskje et verksted til å gjøre jobben for deg, spørs hvor seriøse de er. Det er jo strengt tatt ikke lov.

3: Betaler selv 8 000 kr i ansvar på apriliaen min. Dette er en sykkel som er svartelistet hos de fleste forsikringsselskap, var kun Gjensidige som ville ha meg som kunde. Kasko var vel på ca 11 000 kr. Dette er på meg (18 år) og med 30 % bonus. Forhørte meg også på prisen på Honda CBR 600, Suzuki GSX-R 600 og Kawasaki ZX6R. Full kasko lå på rundt 15 000 kr for Suzuki'en og Kawasaki'en. Honda'en lå på ca 10 000 kr.

En chopper (Harley-type) er mye rimeligere å forsikre, tipper maks 3-4 000 kr for full kasko.

4: Jeg kjørte apriliaen min hjem fra Beitostølen (bor i Ålesund). Tok vel 5 timer. Ikke noe problem selv med bare 34 hk. Motorveier har jeg aldri prøvd, tipper at du klarer å holde trafikken men at det fort blir kjedelig. Har heller aldri prøvd passasjer, tror du merker det ganske bra på akselerasjonen.

Håper dette er til nytte!
Kewko
Posts: 10
Joined: 22 Mar 2007 23:00

Post by Kewko »

http://www.greybikes.no :)
Nå funker den, hadde klart å lure inn et komma i linken bare.. ;)
User avatar
Baron von Waffel
Posts: 3477
Joined: 15 Feb 2007 19:21
MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom
Location: Oslo, Dal

Post by Baron von Waffel »

Sykkelvalget blir vel mye et valg av stil og image. Så lenge man er begrenset på effekten vil du aldri komme opp i det ytelsesregisteret de tunge syklene har, og du vil ikke få de samme kjøreegenskapene heller. Kjøper du sykkel av anerkjent fabrikat og en modell du har lyst på vil du sikkert kunne trives på denne. Norske veier egner seg uansett ikke så mye for å teste toppfart rett frem. Her gjelder det å beherske svingete veier med litt grus på asfalten.
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
User avatar
stian
Posts: 290
Joined: 15 Nov 2005 00:54
Location: Trondheim
Contact:

Re: På jakt etter å bli litt klokere.

Post by stian »

Kjøp deg en sykkel du har lyst på / er den for tung, kjøp deg et nedplomberingskit og kjør til du lovlig kan fjerne det.. Det er kun snakk om 1-2 sesonger uansett.. På den tiden kan du lære deg og beherske sykkelen.. Motard er jo et fint alternativ? .. Morro og kjøre og gjør seg bra med 34hk.
User avatar
Romy
Posts: 256
Joined: 31 Oct 2006 20:46
MC: Suzuki SV650s 1999. Rød som bare det!
Location: Drammen

Post by Romy »

@ Cristopher,

Jeg har nettopp kjøpt meg en 99 mod SuZuki SV650s.
Onkelen min, som har noen og tjue års erfaring på en jernhest, mente dette var en utrolig god sykkel å kjøre.
Faren til en kamerat av meg, også med god erfaring, mente dette.
Om du skulle lure på forsikringa, fikk jeg delkasko i IF for 4500, da som medlem av NMCU, tilsammen litt over 30%. Er 18 år :D
Kansje dette hadde vært noe for deg?

Lykke til! :)

\\Romy
Min største synd hittil i livet var min Scooter som kom da jeg ble 16, en Peugot Vivacity, 05 modell! :(
Tilgi meg!
User avatar
Heilagr
Posts: 13
Joined: 19 Dec 2005 21:32
Location: Bodø

Re: På jakt etter å bli litt klokere.

Post by Heilagr »

Christopher wrote:Hei der. Jeg er 19 år ca 70 kg og vurderer å ta mellomtung MC lappen en eller annen gang snart. Jeg har hatt moped og lappen i snart 3 år, og nå ser jeg meg litt rundt finn.no etter billige men gode brukte MCer.

Jeg liker tross alt å kjøre på 2 jul, så som sagt så vurderer jeg mellomtung MC lappen. Jeg har lest litt her og rundt, og jeg har kommet fram til at lappen vanlighvis kan koste 10 000 - 20 000 NOK og at restriksjonsenheten er maks 34/35 HK, men det sier meg veldig lite.
Så derfor må jeg nesten spørre noen få spørsmål.

1. I hvor høy toppfart kommer man når man har 34 hK og 75 hK å gå på? Og hva påvirker hestekreftene? (Kan bare tenke på fart og akselerasjon men har ingen aning om det er korrekt)

2. Jeg hadde tenkt å kjøpe en brukt tyngre MC med kanskje rundt75 Hestekrefter og plombere den, hva koster det å plombere en sykkel og de-plombere den senere?

3. Jeg er på jakt etter en racing sykkel eller en harley liknende, må naturlighvis ikke være en splitter ny modell. Men hvor mye ca kan jeg forvente at prisen på casco forandrer seg på forskjellige MC modeller?

4. Kunne gjerne ha tenkt meg å bruke den utenfor Oslo også, hvordan er det å ta en mellomtung MC på tur noen timer(4-8timer) utenfor Oslo? Eventuelt med noen som sitter på bak og motorveier.

Jeg vet at disse spørsmålene antagelighvis er veldig vannskelige å besvare pga mange faktorer som spiller store roller, men vennligst prøv så godt dere kan. Og gjerne kom med forslag til MCer som ser ut at kan fylle mine enkle krav, forhåpenlighvis ikke koster mer en 60 000 brukt og
er i god behold.


Jeg ser fram til god respons.
Mvh Christopher. :wink:
Men til deg Cristopher, fortvil ikke du har mange gode år foran deg.

1. Toppfart synes jeg ikke du skal tenke så mye på, fordi vi ikke har veier til det og du ikke har erfaring. eks, hva gjør du på svingete østlandsveier i 180kmt, og sykkelen begynner og voble. Da sliter du.
En 600 som er plombert ned fra eks 68 til 34 hk, er bygd for å tåle fart og vekt av passasjerer, slik at det ikke går ut over kjøreegenskaper.
En trimmet sykkel uten at resten av sykkelen er oppdimensjonert, kan fort bli en felle.

2. Kjøp orginalt, og selg orginalt. Og kjøp deg så noe skikkelig etterpå, tukling er enten for de som satser pengene eller de jobber med det til daglig.

3. Racing og lav alder gir høy kasko, lav hk og custom (= mykere kjørestil) gir lavere kasko.

4. Ingen fare å dra på tur med en 34hk. Har en nå 30 år gammel Suzuki gs400 med nettopp 34 hk, og den har vært på lange turer. Det går litt tregere med last og over fjellene (gire litt ned) men man er ingen direkte sinke. Har pressa den opp i 140 på fin vei en gang, men det er ikke interresant. Har selv fått vobling i 170 på en 750 i min ungdom, og det var ikke kjekt. Forsåvidt møter du en vegg av luftmotstand i det du passerer 110 uten kåpe, og da blir ikke kjøreturen særlig avslappende lenger.

Bruk ikke så mye penger på den første sykkelen, hvis du ikke er 100% sikker. Prøvekjør og kjøp noe du føler deg komfortabel med, og som ikke drar kaskoen helt i taket. Skal du på turer som er 4-8 timer vil jeg foretrukket noe mer touringpreg.
Ta lappen først og finn deg sykkel når du kan prøvekjøre.

God tur, lykke til og velkommen på veien.
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: På jakt etter å bli litt klokere.

Post by Tekumseh »

Heilagr wrote: Men til deg Cristopher, fortvil ikke du har mange gode år foran deg.

1. Toppfart synes jeg ikke du skal tenke så mye på, fordi vi ikke har veier til det og du ikke har erfaring. eks, hva gjør du på svingete østlandsveier i 180kmt, og sykkelen begynner og voble. Da sliter du.
En 600 som er plombert ned fra eks 68 til 34 hk, er bygd for å tåle fart og vekt av passasjerer, slik at det ikke går ut over kjøreegenskaper.
En trimmet sykkel uten at resten av sykkelen er oppdimensjonert, kan fort bli en felle.

2. Kjøp orginalt, og selg orginalt. Og kjøp deg så noe skikkelig etterpå, tukling er enten for de som satser pengene eller de jobber med det til daglig.

3. Racing og lav alder gir høy kasko, lav hk og custom (= mykere kjørestil) gir lavere kasko.

4. Ingen fare å dra på tur med en 34hk. Har en nå 30 år gammel Suzuki gs400 med nettopp 34 hk, og den har vært på lange turer. Det går litt tregere med last og over fjellene (gire litt ned) men man er ingen direkte sinke. Har pressa den opp i 140 på fin vei en gang, men det er ikke interresant. Har selv fått vobling i 170 på en 750 i min ungdom, og det var ikke kjekt. Forsåvidt møter du en vegg av luftmotstand i det du passerer 110 uten kåpe, og da blir ikke kjøreturen særlig avslappende lenger.

Bruk ikke så mye penger på den første sykkelen, hvis du ikke er 100% sikker. Prøvekjør og kjøp noe du føler deg komfortabel med, og som ikke drar kaskoen helt i taket. Skal du på turer som er 4-8 timer vil jeg foretrukket noe mer touringpreg.
Ta lappen først og finn deg sykkel når du kan prøvekjøre.

God tur, lykke til og velkommen på veien.
Jeg kunne ikke være mer enig.
Min Suzuki Savage har 31 HK, noe den kommer med originalt. Den gjør mellom 140 og 150 i toppfart, men er vel ikke behagelig å kjøre mye over 100 km/t. Vindskjermen har mye å si for 'komfåren'. Det er en soft-chopper som koster 3000,- for kasko (1100,- for bare ansvar).
User avatar
Revfem
Posts: 26
Joined: 24 Jun 2007 23:02
MC: Virago 125
Husqvarna WR 250 SM
Location: Sandefjord

Re: På jakt etter å bli litt klokere.

Post by Revfem »

Christopher, ville satsa på en soft copper eller nude/turing sykkel..
Pga. Billig forsikring, gode å kjøre lang turer med og ganske gunstige priser på dem :)
Motard og enduro er ikke så kjempe herlig vis du skal kjøre lange turer, Men kjempe gøy vis du skal leke ;-)
Husqvarna wr 250 med Pro circut!
Yamaha Virago 125..
X: Blod trimma furia sm
Pollti

Re: På jakt etter å bli litt klokere.

Post by Pollti »

Jeg liker best småkubikk sykkeler jeg da 8) En ting å huske på er at kjøreopplevelsen er veldig mye sterkere på en litt liten sykkel enn en stor tung sværing rett og slett fordi du må jobbe mere. Og før jeg blir sablet ned-det er min mening.
Akkurat nå fiser jeg rundt på 200 ccm med ca 44 hk. Sykkelen er liten og lettkjørt. Bra vei egenskaper og det er moro å ligge og "trøkke" bak en 600 så de blir mere opptatt av hva sam skjer bak seg enn hva som er foran dem. :roll: Men, lite hk har også sine klare begrensninger. Butter fort imot ved sterk vind, litt mye kortpust i oppoverbakker, går ikke så bra med passasjerer og dårlig toppfart er vel typisk. Når det gjelder kjøreglede ligger de ikke tilbake for storebrøderene sine ihvertfall. Og er det litt sær teknologi på de da er mitt hjerte tapt ! Og jo særere jo mere gliser jeg =D>
Men så er jeg ikke veldig opptatt av aks, toppfart og sånt. Finn hva som du liker også holder du deg i den nisjen. Om det er R,Chopper,tur,Motard -se det spiller keine kasserolle. :shock:
Home is where the hart is. Og det er sant. Nå går jeg i garasjen og koser litt med Cagge. Plutselig savner jeg ham sånn \:D/

Lagt til :Også syntes jeg at 70 til 100 er fort nok for meg. Og motorvei liker jeg slettes ikke å kjøre på så da har jeg funnet den perfekte sykkelen for meg. Hvor pinglete er ikke det ? :shock: :shock: :shock:
Bjorn86
Posts: 56
Joined: 15 Jul 2007 23:11
MC: Aprilia RS 250 70hk.strøken, 100% orginal. 6000km, ser ut som ny
Location: Vestfold, 22Ã¥r

Re: På jakt etter å bli litt klokere.

Post by Bjorn86 »

stian wrote:
Evje wrote:Mellomtung sykkel med 34 hk blir slapt. Kjøp heller en sykkel regga som mellomtung og gjør den om til fulleffekt, ikke lovlig, men det blir mye gøyere å kjøre. Toppfarta vil variere etter hva slags sykkel det er, men på overkant av 180 skal du klare med en racing-sykkel, kommer ann på om det er to - eller firetakt osv.
Sånne som deg som gjør livet surt for oss andre...

On topic, kjøp deg en sykkel du har lyst på / er den for tung, kjøp deg et nedplomberingskit og kjør til du lovlig kan fjerne det.. Det er kun snakk om 1-2 sesonger uansett.. På den tiden kan du lære deg og beherske sykkelen.. Motard er jo et fint alternativ? .. Morro og kjøre og gjør seg bra med 34hk.
Veldig enig i det du sier. kjøp deg en Motard f.eks, 34hk funker sikkert greit på en slik sykkel, de er morsome, lette å kjøre, nokså rimelige i forsikre vil jeg tro osv. også det viktste som du sier, ja bruk gjerne 1år el 2 og bli kjent med sykkelen. det er altid lurt!
Rimol
Posts: 497
Joined: 21 Dec 2007 18:03
MC: Honda CBR 1000RR Fireblade
Location: Trondheim

Re: På jakt etter å bli litt klokere.

Post by Rimol »

Jeg kjøpte meg en Ninja i sommer og plomberte den ned siden jeg ikke har tung-lappen. syns at sykkelen fungerer fint på motorveiene selv om det er kansje litt dårligere toppfart på en 25 Kw mc enn full effekt. men det er ikke så ofte man har sjangs til å kjøre over 180 km/t på norske veier uansett... dessuten er det jo smartere å plombere ned sykkelen til man er en erfaren sjåfør nok til å klare de kreftene den har.

Å plombere ned sykkelen koste ca 5000. rundt 3000 for kitet og 2000 for montering. jeg slapp å vise sykkelen på biltilsynet, jeg måtte bare ha med tuv papirene og kvitteringen på at arbeidet er utført fra et godkjent MC-verksted
Honda CBR 1000RR Fireblade
-Ermax undertray
-Ermax vindskjerm
-Datatool gir idikator
-CLS Kjede smørersystem
Post Reply