"kawasaki ZX-6 nedplombering"

Prat om mellomtung MC
User avatar
Speedy Gonzales
Posts: 1715
Joined: 24 May 2005 14:08
MC: Z1000 08
Location: Os

Re: "kawasaki ZX-6 nedplombering"

Post by Speedy Gonzales »

Vet eg er stygg no, men det er nesten så eg håper at dere som kjører ulovlig smeller og vraker sykkelen.
Ønsker ikkje at du eller noen andre blir skadet, men at sykkelen blir vraket og at forsikringselskapet finner ut at motoren hadde mer effekt enn det den skulle hatt og du blir sittende igjen skadelidende!
Saab 9-3 SS 03 mod
Kawasaki z1000 08 mod
X: Yamaha R6 00 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
User avatar
sfinxern
Posts: 41
Joined: 03 May 2007 12:55

Re: "kawasaki ZX-6 nedplombering"

Post by sfinxern »

speedy gonzales 2 wrote:Vet eg er stygg no, men det er nesten så eg håper at dere som kjører ulovlig smeller og vraker sykkelen.
Ønsker ikkje at du eller noen andre blir skadet, men at sykkelen blir vraket og at forsikringselskapet finner ut at motoren hadde mer effekt enn det den skulle hatt og du blir sittende igjen skadelidende!

Utrolig saklig innlegg. Hvem i all verden skulle bry seg om jeg har 34hk eller 130hk i sykkelen min?? Hvis jeg kjører av i 130 med sykkelen med 34hk eller om jeg kjører av i 230 med den spiller ingen roller what so ever.. Da er sykkelen herpa either way og jeg er trolig dau. Hvis ikke så kjøper jeg ny sykkel.
Poenget er vel om du skulle velte sykkelen, noen gjøre herverk på den etc etc, da er vel forskringen likegyldig om du har 34hk eller 130.
For menneskelige skader på seg selv, så har vel de fleste livsforsikring.

Om jeg har mere glede av sykkelen min med fulleffekt enn nedregge, så går ikke det utover noen andre. Greit nok at 18åringer kjøper nedregga sykler og fjerne plombe, og kjører seg i hjel dagen etter fordi den går rett og slett for fort .... Det bryr meg veeeeeldig lite. For oss som er litt mer voksne, så gjør vi det av helt andre grunner.
En r-sykkel mister hele kjørestil+glede ved å plombe ned til 34hk. MEN HVORFOR GJØR VI DET DA???? Jo pga avgiftene til staten som er HEEEEELT meningsløse.
Javel... det går litt utover forsikringen på sykkelen, men hva så??? Om jeg sparer 50 000 på å kjøpe en nedregga sykkel for så å fjerne plomba, så gjøre jeg det på eget ansvar. Jeg kjører ikke noe fortere selv om jeg fjerne plomba. Ja tenk...

Så å komme med sånne komentarer, da burde du seriøst signe ut fra dette forumet og begynne å trø på tråsykkel igjen. For du har veeeeldig mye å lære.


(MEGET PROVOSERT)
----------
2008 Kawasaki ZX6R Sort

Sfinxern c",)
----------
User avatar
Flydude
Posts: 459
Joined: 23 Sep 2005 22:52
MC: Honda CBR 600F

Re: "kawasaki ZX-6 nedplombering"

Post by Flydude »

sfinxern wrote:
speedy gonzales 2 wrote:Vet eg er stygg no, men det er nesten så eg håper at dere som kjører ulovlig smeller og vraker sykkelen.
Ønsker ikkje at du eller noen andre blir skadet, men at sykkelen blir vraket og at forsikringselskapet finner ut at motoren hadde mer effekt enn det den skulle hatt og du blir sittende igjen skadelidende!

Utrolig saklig innlegg. Hvem i all verden skulle bry seg om jeg har 34hk eller 130hk i sykkelen min?? Hvis jeg kjører av i 130 med sykkelen med 34hk eller om jeg kjører av i 230 med den spiller ingen roller what so ever.. Da er sykkelen herpa either way og jeg er trolig dau. Hvis ikke så kjøper jeg ny sykkel.
Poenget er vel om du skulle velte sykkelen, noen gjøre herverk på den etc etc, da er vel forskringen likegyldig om du har 34hk eller 130.
For menneskelige skader på seg selv, så har vel de fleste livsforsikring.

Om jeg har mere glede av sykkelen min med fulleffekt enn nedregge, så går ikke det utover noen andre. Greit nok at 18åringer kjøper nedregga sykler og fjerne plombe, og kjører seg i hjel dagen etter fordi den går rett og slett for fort .... Det bryr meg veeeeeldig lite. For oss som er litt mer voksne, så gjør vi det av helt andre grunner.
En r-sykkel mister hele kjørestil+glede ved å plombe ned til 34hk. MEN HVORFOR GJØR VI DET DA???? Jo pga avgiftene til staten som er HEEEEELT meningsløse.
Javel... det går litt utover forsikringen på sykkelen, men hva så??? Om jeg sparer 50 000 på å kjøpe en nedregga sykkel for så å fjerne plomba, så gjøre jeg det på eget ansvar. Jeg kjører ikke noe fortere selv om jeg fjerne plomba. Ja tenk...

Så å komme med sånne komentarer, da burde du seriøst signe ut fra dette forumet og begynne å trø på tråsykkel igjen. For du har veeeeldig mye å lære.


(MEGET PROVOSERT)
Støtter Speedy på denna!

Selvom du muligens kjører på ekte A-sertifikat (du er over 20/21 år), så kan man fortsatt følge lover og regler som resten av samfunnet. Når du i tillegg kjører på en mc med fulleffekt, som er registrert som mellomeffekt, så kjører du ulovlig. Da kan du ikke bare få nedsatt forsikring, men ingen i det hele tatt. Kanskje ikke kult å tutte ut av veien pga et rådyr i sommer, med ny mc til over 100 000, og sitte med skjegget i postkassa når du ikke får igjen noe. Da sparte du kanskje ikke så mye allikevel?
Forsikring er dyrt ja (det samme er avgifter), men du vet aldri når du kan få bruk for det, og det kommer alltid godt med, når du først trenger den.
Avgifter og skatter til staten er en helt annen diskusjon. Bruk heller stemmeretten din og demokratiets muligheter mot dem, i stedet noen usle tusenlapper når du kjøper ny mc, og kjøre ulovlig på veien etterpå, når du tar ut plomba. Du bekjemper ingenting, eller støtter ingen sak, ved å opptre slik du gjør.

Men la oss se på det slik:
Dette rådyret gir ikke bare en vraket sykkel, men du selv må på sykehus, og trenger behandling resten av livet. Er du så sikker på om forsikringen din (ja, også livsforsikringen) vil betale for deg, når du bevisst har vært ute på ulovlige tokter? Ja, for så trangsynt kan byråkratiet være. Ville forsikringsselskapet støttet en fyllekjører som skader seg? (Dette er ikke noe jeg med sikkerhet vet om de vil nekte deg, men forestiller meg at de kan begynne å krangle, for å spare sine egne penger, på samme måte som du gjorde i første omgang)

Enda verre: Bakpå sykkelen satt din 10 år gamle sønn, eller nevø, eller kameratens sønn, eller naboens. Han blir lam fra livet og ned og trenger behandling resten av livet, fordi buken hans ble åpnet av en kvist på et tre. Har du råd til å betale dette resten av livet? Dette kan forsikringsselskapet kreve av deg, som er ute og kjører ulovlig!

Nå setter jeg det helt på spissen, ja! Og det er helt med vilje. Ikke for å være pessimist, men som motorsykkelfører, og enda mer som fallskjermhopper, har jeg lært meg å se ann alle situasjoner, finne det verst tenkelige hele tiden, og opptre slik at det ikke skjer. Det hindrer meg på ingen måte å ha det morsomt, hverken på mc eller i lufta, men tvert i mot. Jeg kan slippe meg enda mer løs(ikke uforsiktig), fordi jeg føler meg tryggere og har tenkt igjennom ting på forhånd, og vet at jeg kan takle det. Jeg gjør meg tryggere for meg selv, og for andre.

Jeg sier ikke at du fortere kjører ut pga rådyret med fulleffekt, enn mellom. Men i Norge er det byråkratiet som gjelder.
Bit i det sure eplet, and deal with it!

- Simen
Sykkel selges:
CBR 600F4 -99 (Profilbildet)
User avatar
Speedy Gonzales
Posts: 1715
Joined: 24 May 2005 14:08
MC: Z1000 08
Location: Os

Re: "kawasaki ZX-6 nedplombering"

Post by Speedy Gonzales »

sfinxern wrote:
speedy gonzales 2 wrote:Vet eg er stygg no, men det er nesten så eg håper at dere som kjører ulovlig smeller og vraker sykkelen.
Ønsker ikkje at du eller noen andre blir skadet, men at sykkelen blir vraket og at forsikringselskapet finner ut at motoren hadde mer effekt enn det den skulle hatt og du blir sittende igjen skadelidende!

Utrolig saklig innlegg. Hvem i all verden skulle bry seg om jeg har 34hk eller 130hk i sykkelen min?? Hvis jeg kjører av i 130 med sykkelen med 34hk eller om jeg kjører av i 230 med den spiller ingen roller what so ever.. Da er sykkelen herpa either way og jeg er trolig dau. Hvis ikke så kjøper jeg ny sykkel.
Poenget er vel om du skulle velte sykkelen, noen gjøre herverk på den etc etc, da er vel forskringen likegyldig om du har 34hk eller 130.
For menneskelige skader på seg selv, så har vel de fleste livsforsikring.

Om jeg har mere glede av sykkelen min med fulleffekt enn nedregge, så går ikke det utover noen andre. Greit nok at 18åringer kjøper nedregga sykler og fjerne plombe, og kjører seg i hjel dagen etter fordi den går rett og slett for fort .... Det bryr meg veeeeeldig lite. For oss som er litt mer voksne, så gjør vi det av helt andre grunner.
En r-sykkel mister hele kjørestil+glede ved å plombe ned til 34hk. MEN HVORFOR GJØR VI DET DA???? Jo pga avgiftene til staten som er HEEEEELT meningsløse.
Javel... det går litt utover forsikringen på sykkelen, men hva så??? Om jeg sparer 50 000 på å kjøpe en nedregga sykkel for så å fjerne plomba, så gjøre jeg det på eget ansvar. Jeg kjører ikke noe fortere selv om jeg fjerne plomba. Ja tenk...

Så å komme med sånne komentarer, da burde du seriøst signe ut fra dette forumet og begynne å trø på tråsykkel igjen. For du har veeeeldig mye å lære.


(MEGET PROVOSERT)

=D> =D> =D>

Haha, flirte godt at dette innlegget her.
Tror du burde sette sykkelen inn i garasjen og heller vente til du har råd til å ha denne sykkelen.
Du forstår tydligvis ikkje hva ett forsikringselskap vil gjøre hvis du "lurer" de.
So right back at you mister, DU burde ta deg ett lite søk om hvordan ett forsikring fungerer.

Og du skrev at du ikkje om til å kjøre noe fortere, hvorfor i all verden skal du fjerne plomben da?
Er nok ganske sikker på at kjørestilen din vil forandres når du plutselig får 80-90 hk mer.

Og hva mener du at eg har å lære??

Out.

Ps: Hvis du ikkje finner noe angående hvordan forsikringen fungerer og hva konsekvenser det kan få ved svindel så gje meg en lyd så skal eg forsøke å forklare deg det lille eg vet.
Saab 9-3 SS 03 mod
Kawasaki z1000 08 mod
X: Yamaha R6 00 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
TholoRacing
Posts: 51
Joined: 02 Oct 2008 19:56
MC: Har nylig solgt min kjære CBR - neste sesong : YZF-R6.

Re: "kawasaki ZX-6 nedplombering"

Post by TholoRacing »

Den papirmølla du må gjennom for og nedplombere kan ta pusten ifra gud og enhver.. Slik burde dette blitt gjort :
Alle som kan skru, evt. har gått mekanisk klarer og regne ut hvor mye luft/bensin en må blokkere for og få ønsket effekt (34hk). Så, etter operasjonen, burde sykkelen blitt fraktet til Biltilsynet, og kjørt i dynobenk for og måle effekten ut på bakhjulet. Er effekten 34hk eller mindre, døper biltilsynet den om til mellomklasse der og da. Verre er det faktisk ikke, men byråkrati-norge skal som vanlig stikke kjepper i hjulene.



Eirik
Matslia
Posts: 1
Joined: 09 Apr 2013 22:15
MC: Kawasaki ZX6R 2008

Re: "kawasaki ZX-6 nedplombering"

Post by Matslia »

Hei, jeg er ny bruker her.

Men jeg har kjøpt en Kawasaki zx6r 2008. Den ble i dag plombert fra 135 hk til 34 hk på et godkjent verksted.
Jeg er 18 år gammel, og kan ikke kjøre fulleffekt, selvom jeg tok lappen (A) før de "dumme" reglene i år (januar).
Jeg skal på visning på biltilsynet 11.04. og alt er planlagt.
Det jeg lurer på, er det noe problem for meg å få registrert motorsykkelen som fulleffekt etterpå? Jeg skal selvfølgelig kjøre motorsykkelen min med fulleffekt når jeg kan gjøre det lovlig.

Er dette noe problem?
Vil det være noen utgifter? (hva koster det?)


MvH Mats William Lia :D :D
Hvordan lager man egne emner :P ?
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: "kawasaki ZX-6 nedplombering"

Post by supermons »

Eneste det koster deg er verkstedsbesøket og godkjenningen for å få den opp til fulleffekt igjen senere.

Finnes en egen knapp for nytt emne. Velkommen til forumet :)
User avatar
ToreLo
Posts: 845
Joined: 24 May 2009 23:39
MC: Yamaha XT660R Enduro
X Suzuki SV650S 2008
Honda Zoomer 2008
Tempo Corvette 1985 modell

Re: "kawasaki ZX-6 nedplombering"

Post by ToreLo »

Er det ikke en regel som sier at du ikke kan strupe en sykkel mer enn 50% av fulleffekt? Da faller vel denne sykkelen utenfor mellomtungmarkedet.
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: "kawasaki ZX-6 nedplombering"

Post by supermons »

Tror ikke det er det, med mindre det kom med i de nye reglene? Isåfall kan ingen 600R kjøres som mellomklasse.
User avatar
ToreLo
Posts: 845
Joined: 24 May 2009 23:39
MC: Yamaha XT660R Enduro
X Suzuki SV650S 2008
Honda Zoomer 2008
Tempo Corvette 1985 modell

Re: "kawasaki ZX-6 nedplombering"

Post by ToreLo »

Ny klasse A2 erstatter nåværende mellomtunge klasse. Klassen gjelder føring av mellomtung motorsykkel (høyest effekt økes fra 25 til 35 kW og forholdet effekt/vekt økes fra 0,16 til høyst 0,2 kW/kg - og motorsykkelen må ikke være "nedtrimmet" til mer enn halvparten av opprinnelig effekt) med eller uten sidevogn. For å få førerrett i denne klassen må du ta obligatorisk opplæring og avlegge førerprøve.

http://www.vegvesen.no/Forerkort/Om+for ... +klasse+A2

R sykkel som mellomtung kan nok bli vrient med de nye reglene ja.
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: "kawasaki ZX-6 nedplombering"

Post by supermons »

Så det vil si at max fulleffekt før nedplombering er 92,5hk? Da kunne faktisk min gamle FZR vært mellomklasse, men er jo ikke akkurat så mange nye R-sykler som passerer kravene. De fleste touring 600 vil nok heller ikke gå.

Kommer nok til å bli solgt en del mellomklassespesifikke sykler i år tror jeg.
User avatar
ToreLo
Posts: 845
Joined: 24 May 2009 23:39
MC: Yamaha XT660R Enduro
X Suzuki SV650S 2008
Honda Zoomer 2008
Tempo Corvette 1985 modell

Re: "kawasaki ZX-6 nedplombering"

Post by ToreLo »

Det beste hadde jo vært om alle kjørte fulleffekt. Det må jo være gøy å kjøre en liten smidig ninja eller lignende med 48hk.
Post Reply