Aprilia RS 250

Prat om mellomtung MC
Post Reply
User avatar
Mantis
Posts: 4226
Joined: 30 Jul 2006 02:16
MC: Aprilia RS250 (I wish!)
Location: Ã…lesund

Aprilia RS 250

Post by Mantis »

Ja, etter litt om å men vurder jeg nå sterkt å skaffe meg en Aprilia RS 250 i løpet av neste sommer/vinter :wink:

Er det noen som har noe erfaring med denne sykkelen? Har hørt at de går noe helt for *blomst* som fullefekter!
Men de er litt vell dyre synnes jeg, du får en R6 til samme pris.

Image
Image
- BMW E39 M-tech
- VW polo`97 1.6 [For kjedelig]
- Derbi GPR`05. Blodtrimma Jævel [Solgt]
- Pocketbike 80cc [Død]
User avatar
Hawken
Posts: 2799
Joined: 29 Apr 2005 23:26
MC: Ducati SS 750
Location: Trondheim

Post by Hawken »

Hvorfor ikke en 400? :wink:
Nå: BMW F800R
X: Ducati SS 750 i.e
X: Honda CBR 600F
X: Suzuki Bandit 400
User avatar
Mantis
Posts: 4226
Joined: 30 Jul 2006 02:16
MC: Aprilia RS250 (I wish!)
Location: Ã…lesund

Post by Mantis »

RS 400?
Høres ikke kjent ut men.

Liker 250èn så, 2-stroke lyden er så innmari heftig :D
Har sett nok filmer av folk som har kjørt tung sykkel for første gang som tipper bakover og kjører rett inn i trær, vil ikke ha noe som jeg ikke klarer å håndtere :lol:

:roll:
Image
- BMW E39 M-tech
- VW polo`97 1.6 [For kjedelig]
- Derbi GPR`05. Blodtrimma Jævel [Solgt]
- Pocketbike 80cc [Død]
inunf
Posts: 4916
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Post by inunf »

Tror nok at en random 400cc japaner (4t) er letter å håndtere enn en RS 250. Nå har jeg aldri kjørt noen 400, men effektutviklingen på RS'en er mildt sagt spennende. Ingenting i bunn, minimalt mellomregister og maks ketchup-effekt når du bikker 8000 rpm. Du bør være dyktig hobbymekaniker, for den er luguber som få. Deletilgangen er heldigvis grei i Ålesund. Bare spør etter Are på AMS (Harley-sjappa i Fremerholen). Han har lang erfaring med aprilia, og han har også to NM titler (hvis jeg ikke husker feil) på Suzuki RGV 250 (der aprilia fikk motoren fra). Vurderer om jeg skal selge min neste høst eller nå til våren. Men hvem vet? Når våren kommer kan du kanskje få sitte på en tur 8)
Image
User avatar
Mantis
Posts: 4226
Joined: 30 Jul 2006 02:16
MC: Aprilia RS250 (I wish!)
Location: Ã…lesund

Post by Mantis »

Neimen, lever du inunf? trodde du var godt under jorden jeg :lol:

Tror jeg så deg en dag foresten, suste forbi på broa oppafor Shell Vegsund :wink:
Få teste den - jeg synnes den er rå og verd alt og penga er dine :twisted:

en jeg kjenner har kjøpt seg en RS250 uten skilt osv, han tok bussen opp til Trondheim for å hente den med moped skilta og vognkortet fra en Aprilia RS50 som han eide. Kjørte fra Trondheim til Ålesund med mopedskilt!
Han kjører enda og flere ganger blitt stoppet i teknisk kontroll, de sjekker om vognkortet stemmer med skiltene og om han har lappen for å kjøre det oppnevnte i vognkortet, aldri blitt tatt!

Vurder det jeg osgå, men jeg har en Derbi så blir litt vanskligere :?
Image
- BMW E39 M-tech
- VW polo`97 1.6 [For kjedelig]
- Derbi GPR`05. Blodtrimma Jævel [Solgt]
- Pocketbike 80cc [Død]
User avatar
Hawken
Posts: 2799
Joined: 29 Apr 2005 23:26
MC: Ducati SS 750
Location: Trondheim

Post by Hawken »

mathiazz wrote:RS 400?
Høres ikke kjent ut men.
Tullebukk :P

Mente som inunf sa, en random 400 sykkel!
Rvf, Zx-r osv..
Kanskje til og med en Bandit? :P
Nå: BMW F800R
X: Ducati SS 750 i.e
X: Honda CBR 600F
X: Suzuki Bandit 400
User avatar
Mantis
Posts: 4226
Joined: 30 Jul 2006 02:16
MC: Aprilia RS250 (I wish!)
Location: Ã…lesund

Post by Mantis »

åhhh, da så :)

Får se, keen på 2-stroker så, elsker turtallskicket. kjørt en del 4-takt 125cc og ikke like gøy! men det blir joselfølgelig noe annet når heste kreftene begynner å komme seg.

NSR500 da? aldri sett noe til salgs verken på autodb.no eller finn.no, er det mest banesykkler det? det er jo 2-takter
Image
- BMW E39 M-tech
- VW polo`97 1.6 [For kjedelig]
- Derbi GPR`05. Blodtrimma Jævel [Solgt]
- Pocketbike 80cc [Død]
User avatar
Hawken
Posts: 2799
Joined: 29 Apr 2005 23:26
MC: Ducati SS 750
Location: Trondheim

Post by Hawken »

Ikke mange Nsr 500 ute og triller for tiden akkurat. Og de som triller rundt er av typen banesykkel som du sier.

Kan forsikre deg om at 4-takts 400 kubikker har mer enn nok krefter i seg! Ble kraftig overrasket over hva som bor i Banditen min når jeg satte meg bak styret :)
Nå: BMW F800R
X: Ducati SS 750 i.e
X: Honda CBR 600F
X: Suzuki Bandit 400
inunf
Posts: 4916
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Post by inunf »

Da jeg drev på å tok lappen kjørte jeg en BMW 650 noe. Fikk jo kjøre den alene på "bana" og tenkte med meg selv at med en lettere sykkel så er jo 34 hk "greit nok". Var først etterpå at jeg fant ut at beemeren var fulleff. 50 hester eller sånn...
Ikke for å ødelegge drømmene dine eller noe, men vedlikeholdet på RS 250 er temmelig krevende. For å ta et fornuftig alternativ; Hawken, hva er serviceintervallene på sykkelen din? liten/stor?. På RS'en så er det liten service hver 4 000 km, og på 8 000 er helvete løs. Da skal sylindrene av og innholdet innspiseres. Hver 16 000 km må du beregne å bytte stempler og ringer. Pluss at du må passe på eksosventilene, som har rykte på seg for å dette ned og tygge på stemplene. I tillegg bruker den ca literen på mila og oljeblanderen lever sitt eget liv. Den blander alt mellom 1 % -10 %. Sittestillingen er ekstrem, og den er ikke akkurat beregnet for passasjerer. Aprilia er ikke til å stole på når det gjelder deleleveranser (italienerene jobber når de vil), og den er ganske tungskrudd. På de 7 månedene jeg har hatt min så har aldri alt virket på en gang.
På den positive siden så er det jo motoren, som drar "greit" så lenge den har riktig turtall. Men en ting er sikkert. Du blir en killer til å gire. Og du trenger sterke bein, for girkassen er HARD. De to største fordelene er bremsene (er som å ta rennfart og springe inn i en murvegg) og svinggegenskapene. Kun Ducati 916 har bedre bakkeklaring i svinger, og RS'en er gode 50 kg lettere...
Jeg mener at det er verdt det, men jeg håper at den skjærper seg neste sesong.

Og du kommer nok aldri i nærheten av en NSR 500. Desverre :(
User avatar
Hawken
Posts: 2799
Joined: 29 Apr 2005 23:26
MC: Ducati SS 750
Location: Trondheim

Post by Hawken »

Vet faktisk ikke serviceintervallene på min. Har ikke servicehefte for hånden siden pappa stakk av med det :? Men den har gått mil etter mil, etter mil.. osv. uten noe slags problemer, og det beste? Jo, den går fortsatt like bra! :D

Det med giringa er jo litt av det samme på en 400 som en 250. Mye giring! Førstegiret går unna på et knips, og krypkjøringa foregår i 2 :P
Men så er jo Banditen er turtallsmaskin deluxe..
Nå: BMW F800R
X: Ducati SS 750 i.e
X: Honda CBR 600F
X: Suzuki Bandit 400
User avatar
Mantis
Posts: 4226
Joined: 30 Jul 2006 02:16
MC: Aprilia RS250 (I wish!)
Location: Ã…lesund

Post by Mantis »

dra meg!
Er jo mer en på mopeden min dette, å jeg er møkk lei av ingenting funkerer samtidig. Går ikke turtelleren feil vei så er girpedalen ødelagt.

Fikk ikke så lyst på RS250 når jeg leser alt dette nei :?
Er vel bedre å kjøpe seg en litt dyrere sykkel og heller spare inn igjen på delene og alle servicene da.
Image
- BMW E39 M-tech
- VW polo`97 1.6 [For kjedelig]
- Derbi GPR`05. Blodtrimma Jævel [Solgt]
- Pocketbike 80cc [Død]
inunf
Posts: 4916
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Post by inunf »

Pokker... Der gikk nok en potensiell kjøper :( Blir nok aldri kvitt denne sykkelen nei...
Fra spøk til alvor. Du skal få sitte på en tur til våren, så får vi se hva du sier da.
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Han kan sitte på med meg først :lol:
Eike_Oak
Posts: 1236
Joined: 27 Apr 2005 20:31

Post by Eike_Oak »

Ingen som sloss om meg som alt har avtale om å ta A & B sertfikatet i samme slengen når jeg blir 18 (Mars 07) ?

Sikter i retningen R-sykkel på minst 100hk :lol:
- Skyt her -
User avatar
Mantis
Posts: 4226
Joined: 30 Jul 2006 02:16
MC: Aprilia RS250 (I wish!)
Location: Ã…lesund

Post by Mantis »

Gixxerman wrote:Han kan sitte på med meg først :lol:
Tror du virkelig jeg setter meg frivillig bakpå hekken med labbene dine på holkene gixxer? JA :D

Hvor mye penger er det sakk om Inunf?
Det hørtes ikke ut som den var sånn i veldig tipp topp stand akurat, så er det noe 50.000,- kroners sykkel så er det bare å glemme :wink:
Image
- BMW E39 M-tech
- VW polo`97 1.6 [For kjedelig]
- Derbi GPR`05. Blodtrimma Jævel [Solgt]
- Pocketbike 80cc [Død]
Post Reply