Aprilia RS 250

Prat om mellomtung MC
Bjorn86
Posts: 56
Joined: 15 Jul 2007 23:11
MC: Aprilia RS 250 70hk.strøken, 100% orginal. 6000km, ser ut som ny
Location: Vestfold, 22Ã¥r

Re: Aprilia RS 250

Post by Bjorn86 »

inunf wrote:FV, du har rett i at RS 250 er en entusiastsykkel. Japanske 600 er ikke det, de er bare UJM´er. Nettopp derfor vil jeg mye heller ha en RS 250 enn en UJM 600. Eller UJM 1000 for den del. En del av poenget med vedlikeholdet er at du faktisk kan gjøre alt selv i din egen garasje. Det kjennes mye bedre å kjøre på noe du har reparert selv! Hvis du vet hvor du skal se så er ikke deletilgangen noe problem, så uansett hva som skjer så blir de ingen kjempedyr episode. RS 250 har SJEL, det har ikke japanerene. Du går glipp av noe ;-).
veldig enig i omtrent alt du sier inunf!, kansje vi kunne få til ett RS 250 treff engang, hvor moro hadde ikke det vært hvertfall.. ser ut til at vi har like stor interesse for RS 250 og sinte 2-taktere, :) flere her som jeg syns kom med virkelig gode argumenter,som "Muv, Robban og joa".det er en spesiell sykkel som burde oppleves,enig at du helst skal ha kontroll med sykkelen og 2-taktere generellt igrunn. mye pga den plutselig effekten som kommer litt som en bombe litt oppe i registeret. spesiell har jeg syntes siden jeg var 15år da jeg for første gang fikk øye på en i ett blad, RS125 syntes jeg allerede var en rå sak og har samme "sinte" utseende, og da jeg så det fantes en 250-kubikkeren av samme sykkel da ble gluggene virkelig sperret opp. :shock: den kunne stille med 250- kubikks 2-taktsmotor, dobble skivebremser,meget lav vekt, og mest av alt på den tiden som alle andre tenåringer selfølgelig er mest opptatt av, EFFEKT.var den største 2-takts R-sykkelen du kunne få da ny. (etter 2003 ble det visst slutt med å selge den i Norge hvertfall..), en utrolig effekt for sin motorstørrelse var det som gjorde at dette ble drømmen med engang+ at den så itilegg meget sint ut også, senere fant jeg også ut i følge kilder at denne var egentlig en ordentlig bane-sykkel som det har blitt vunnet moto GP med flere ganger, og har blant de beste chassi'er som er laget,dette var jo ikke akkurat noe som skulle få det til å trekke ned det for å si det slik. nå som jeg i mai i år har anskaffet meg drømmesykkelen etter mye jobbing hele vår,sommer og høst med slit så har jeg funnet ut ennda mer ettersom jeg nå eier en. antok før jeg kjøpte at den burde gå skikkelig bra,skulle være meget lettkjørt og manøvrerbar, og sannsynligvis at bremsene burde være av de bedre, alt stemte.går godt som fy, bremsene ennda vildere enn motoreffekten og chassi'et virkelig stivt og stabilt. men dette var ikke alt, tilog med lysene er jo skikkelig bra. jeg vil gå så langt som å si at dette er omtrent den perfekte motorsykkel etter min mening, det er slik det burde være! :D

Sammen med noen sinnsyke ombygde 80-talls 500 2-takt på 130hk til 145hk jeg har sett filmklipp av. det må nærme seg nesten grensen til galskap, tenk på all den ketchup effekten på engang. så en, tror det var på dette forum at en som hadde bygd om en Suzuki RGV 500, trimmet den litt. stått foresten til salg på autodb for litt siden, kansje den står der ennå.. hvertfall. 120-130hk på gammel 500kubikk 2-takt, det er fakta som klinger virkelig bra i ørene, samtidig som det høres også litt farlig ut igrunn.. :-k

Av pene sykler så må jeg også si den Nye 2.syl Aprilia SXV 550 4-takt 70hk SuperMotarden som har kommet også vannitig pen.noen som er enig med meg der? tilbake til RS250 sykkelen min. har ikke kjørt så mye med min ennå, har dog ikke hatt noen problemer og ingen skruing ennda.men jeg antar at på denne typen sykkel så blir det nok garantert litt skruing og vedlikehold, sier seg selv som med andre 2-taktere også, men det er jo bare gøy. :) det er det som blir en del av en ekstra veldig interessant hobby det. skikkelig bra sagt det "Robban" sier med "japanere lager motorsykler av fornuft, italienere lager dem av lidenskap"

hadde jeg bare visst åsen en legger ut bilde her,så skulle jeg fått lagt ut et bilde av min sykkel også nypolert stående på gutterommet.. som dere skjønner, en stolt eier. :D
Last edited by Bjorn86 on 28 Sep 2007 21:11, edited 4 times in total.
FV
Posts: 2332
Joined: 27 Feb 2007 19:05
Location: Karmøy

Re: Aprilia RS 250

Post by FV »

Den nye Aprilia Shiver er skikkelig tøff ja. Skulle likt å prøvd en faktisk. Når det gjelder å legge ut bilder, så lager du deg bare en konto på http://www.photobucket.com. Last deretter opp bildene, så er det bare å trykke på IMG-link, så limer du det rett inn her. Ferdig arbeid :)
Bjorn86
Posts: 56
Joined: 15 Jul 2007 23:11
MC: Aprilia RS 250 70hk.strøken, 100% orginal. 6000km, ser ut som ny
Location: Vestfold, 22Ã¥r

Re: Aprilia RS 250

Post by Bjorn86 »

FV wrote:Den nye Aprilia Shiver er skikkelig tøff ja. Skulle likt å prøvd en faktisk. Når det gjelder å legge ut bilder, så lager du deg bare en konto på http://www.photobucket.com. Last deretter opp bildene, så er det bare å trykke på IMG-link, så limer du det rett inn her. Ferdig arbeid :)
Hei,okei. da prøver jeg først å laste ett bilde av SXV 550 som en test. denne er også ren og skjær beauty! :D

Image
FV
Posts: 2332
Joined: 27 Feb 2007 19:05
Location: Karmøy

Re: Aprilia RS 250

Post by FV »

Ooops, my mistake :oops: :lol:
Tøff 'tard det der ja. Men Shiver er også tøff!

Image
Bjorn86
Posts: 56
Joined: 15 Jul 2007 23:11
MC: Aprilia RS 250 70hk.strøken, 100% orginal. 6000km, ser ut som ny
Location: Vestfold, 22Ã¥r

Re: Aprilia RS 250

Post by Bjorn86 »

Da får jeg omsider lagt ut bilde her takket være "FV", :D slik ser min RS 250 ut, 100% orginal. foresten var litt spesiell/anderledes og tøff den shiver'n også,
Image
User avatar
mekkern
Posts: 5122
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Aprilia RS 250

Post by mekkern »

Jada...nsr500 gp utgave fra rothmans teamet var gvasse greier det...ca180hk 2t som dro greit fra 6000 til 14000 var artig å prøve det...fikk prøve reserve sykkel på anderstorp i 86..
inunf
Posts: 4916
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Aprilia RS 250

Post by inunf »

Er du alvorlig nå eller?!? Har du kjørt en NSR 500?
User avatar
mekkern
Posts: 5122
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Aprilia RS 250

Post by mekkern »

en runde....sponsor/pr stuff..
FV
Posts: 2332
Joined: 27 Feb 2007 19:05
Location: Karmøy

Re: Aprilia RS 250

Post by FV »

Kopierer innlegget til en kar fra Bike-forumet:

Det er mye "sjelesnakk" naar motorsykler diskuteres og spesielt naar syklene kommer fra Italia, UK & USA... Motorsykler fra disse landene skal jo vaere velsignet med ekstra mye "SJEL"...

Samtidig som motorsykler bygd i Italia, UK & 'US and A' har massevis med "SJEL" - saa er fravaeret av "SJEL" i motorsykler bygd i Japan - "the Land of the Rising Sun" totalt og disse syklene blir (ofte) benevnt med klingende, sjeleloese og festlige navn som f.eks 'riskoker', 'Japsesykkel' og 'Hiroshimaknallert'.

Det er et opplest og vedtatt dogme at Japanske motorsykler ikke har "SJEL"!

Hvilke egenskaper er det da som gir "SJEL" i en motorsykkel? Hva er egentlig "SJEL" i en mekanisk innretning som en motorsykkel???

Neste spoersmaal; hvis der virkelig finnes en egenskap i en motorsykkel som kalles "SJEL", hvordan kan man fysisk maale denne egenskapen? For skal det vaere en egenskap aa snakke om maa jo denne egenskapen vaere fysisk maalbar...

Noen forslag / definisjoner av egenskapen "SJEL" - i en motorsykkel:

* Notorisk lite driftsikker. Det er karakterbyggende greier aa staa paa veikanten og plages med jaevelskapen som plutselig uten forvarsel stoppa - spesielt hvis det poesregner, er kaldt og man mangler verktoey...

* Daarlig tilpassede deler slik at motoren lekker olje (en vanlig sjelsettende egenskap i motorsykler laget paa de Britiske Oeyer og i 'the Greatest Country in the World' "US and A"...

* Feil metallurgi i f.eks kammer, ventilstyringer og sylindre slik at jaevelskapen er utslitt lenge foer tida.

* Anakronistiske og antikvariske tekniske loesninger.

* Dimensjonert etter foelgende filosofi "not by engineering but rather by the lack of it"... (Gjelder ikke mekaniske kreasjoner fra f.eks Bologna - det er lite aa sette fingeren paa naar det gjelder engineering der i gaarden. Smekkert og pent er det ofte)

* Substandard finish.

* Elendig tilgang paa reservedeler. Ikke en egenskap i seg selv men er definitivt med paa aa sette en spiss paa den totale "eieropplevelsen"...

* Alt sammen solgt til en "premium price" slik at eieren faar forsterket sin egen oppfatning av at det er skikkelige gromme greier han/hun har skaffet seg og er med i en liten ekslusiv "klikk"...


Alt tatt i betraktning; jeg tror jeg vil foretrekke en "sjelefri" sykkel fra Japan jeg ;-)


:roll:
User avatar
mekkern
Posts: 5122
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Aprilia RS 250

Post by mekkern »

ellers er "sjel" en fin ting å gjemme seg bak når en har kjøpt noe skrot fordi andre synes at det er tøft/rått.. :lol:

ps uten å henge ut noe/noen.
User avatar
MuV
Posts: 124
Joined: 08 May 2005 14:49
Location: Ørsta / Bergen

Re: Aprilia RS 250

Post by MuV »

FV: Nå er dette en tråd om Aprilia RS 250, så jeg går utifra at du henviser til den fortsatt. Jeg har kun hatt problemer med motoren på sykkelen, denne er forøvrig japansk, og burde ha lite med italiensk "sjel" å gjøre.
(-) Aprilia RS 250 '99 Rossi Replica
(x) Aprilia RS 125 '00 Tetsuya Harada Replica
(x) Yamaha TZR 50 '04

Image
inunf
Posts: 4916
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Aprilia RS 250

Post by inunf »

Var jeg som brakte ordet "sjel" inn i diskusjonen, og jeg ser nå at det gir alt for mye rom for tolkning. Vet ikke om et annet ord jeg kan bruke, så istedet legger jeg ut noen bilder av noen forskjellige r-sykler fra 1997:

Suzuki GSX-R 600 SRAD:
Image

Kawasaki ZX6r 1997:
Image

Honda CBR 600 F3 1997:
Image

Yamaha YZF-R 600 Thundercat1997:
Image

Aprilia RS 250 Max Biaggi Replica 1997:
Image

Av de 5 syklene over så har to stykker stålramme, to har aluminiumsramme og EN har aluminium- og magnesiumramme. 4 av dem har rett svingarm i stål eller aluminium. EN har banansvingarm i aluminium og magnesium. 4 av dem har konvensjonell dempegaffel. EN har oppned-gaffel. 4 av dem har tørrvekt på over 180 kg. EN av dem har tørrvekt på 140 kg. 4 av dem har få eller ingen justeringsmuligheter på bakdemperen. EN har justering for forlast, kompresjon, retur og kjørehøyde. 4 av dem yter ca. 175 hk per liter. EN av dem yter 288 hk per liter. EN har bremser fra Brembo. EN har høyest maksimal nedleggsvinkel blandt serieproduserte mcer. Bare EN av disse var forut for sin tid.
User avatar
mekkern
Posts: 5122
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Aprilia RS 250

Post by mekkern »

siden du skal blande pærer og bananer.... bare 1 trenger masse service/utskifinger for å virke 100000km.... :roll: men at det er en gøy sykkel m kjøreglede:JA... \:D/
Bjorn86
Posts: 56
Joined: 15 Jul 2007 23:11
MC: Aprilia RS 250 70hk.strøken, 100% orginal. 6000km, ser ut som ny
Location: Vestfold, 22Ã¥r

Re: Aprilia RS 250

Post by Bjorn86 »

mekkern wrote:siden du skal blande pærer og bananer.... bare 1 trenger masse service/utskifinger for å virke 100000km.... :roll: men at det er en gøy sykkel m kjøreglede:JA... \:D/
:smt045 det er self helt sant. men det sier seg jo selv da igrunn., RS 250 vil jeg mene og tro var en sykkel som var ment mest for banekjøring. slik den er bygd og den enorme effekten for sin motorstørelse, så som så mye annet som er blitt tatt ut mye effekt ut av i forhold til de andre delene i motoren. så trengs det hyppigere service'er og vedlikehold. syns sletts ikke det er noe negativt idet sålenge sykkelen er morsom/spesiell nok så tåler du å skru og skifte litt plugger, olje,rengjøre luftfilter og kansje få byttet litt stempler ++.

samme som med litt trimmede biler også det, da må fort service intervallene halveres. + viktig å kjøre på ordentlig olje. ikke noe dårlig mineral olje. det kan fort kokse særlig i Turbosammenheng da det fort kan bli varmt og da kan det ødlegge turbo og andre deler som følge av koksflak i oljen som blir dratt rundt i motoren. viktig å ta "omsorg" for sin motor. ;-)
nå er jeg "litt" pirkete da, sikkert mer enn de fleste her..

Bjørn
inunf
Posts: 4916
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Aprilia RS 250

Post by inunf »

Tja, nå er vel serviceintervallene på denne årsmodellen av ZX6R 12 000 km. På RS 250 er de 8 000 km. Synes ikke det er så veldig stor forskjell. Og på en totakter så bytter man faktisk stempler og ringer, noe som gjør at motoren ikke taper seg. Det gjør man ikke på en firetakter, og derfor vil kompen bli dårligere og oljeforbruket høyere etterhvert som km-standen øker. Dette fører igjen til redusert effekt. Så jeg vil påstå at RSen tåler sammenligning, også på serviceintervallene.
Post Reply