Aprilia RS 250

Prat om mellomtung MC
User avatar
Joachim
Posts: 927
Joined: 26 Mar 2007 16:06
Location: Oslo(Ålesund)

Re: Aprilia RS 250

Post by Joachim »

FV wrote:En RS500 hadde absolutt vært noe, helst som 4-takt da ;)
:smt071 :smt070 :smt068 :smt067

Hehe, vi blir nok aldri enige :lol:
- Triumph Daytona T595, 1998-modell
- Aprilia RS 250 Harada Replica, 2000-modell
FV
Posts: 2332
Joined: 27 Feb 2007 19:05
Location: Karmøy

Re: Aprilia RS 250

Post by FV »

Stor fare for det, Joa :lol:
Bjorn86
Posts: 56
Joined: 15 Jul 2007 23:11
MC: Aprilia RS 250 70hk.strøken, 100% orginal. 6000km, ser ut som ny
Location: Vestfold, 22Ã¥r

Re: Aprilia RS 250

Post by Bjorn86 »

inunf wrote:Vet om 2 stykker i England som har kombinert RGV 250 chassis og RG 500 motor. Den ene yter vel i overkant av 130 hk på hjulet (over 20 år gammel motor, VELDIG modifisert) og veier kanskje 140 kg. Den andre er en NSR 500 replica med en RG 500 motor borret opp til 570cc. ca. 110-120 hk, VÅTVEKT på ca. 120 kg. Der har du syke sykler!
har hørt om de som har gjort det. de greine der da begynner det virkelig å ligne noe! de er noen gamle tøffe klassikere, :) hehe. foresten om du ikke har sett den så ligger det nå en liten snutt av en temmelig spenstig 2-takt sak på youtube. du søker på "suzuki RG 500" også går du på den sykkelen litt lengere ned der det står "145hp RG500 Gamma" er blå og gul. om det er 145 HK i den vet ikke jeg,er mange som skryter. du ser hvertfall uansett at det er spenstige saker han har med å gjøre,bare hør på den lyden a. er virkelig hissig! :smt093
inunf
Posts: 4916
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Aprilia RS 250

Post by inunf »

FV wrote:En RS500 hadde absolutt vært noe, helst som 4-takt da ;)
Jeg gir opp.
FV
Posts: 2332
Joined: 27 Feb 2007 19:05
Location: Karmøy

Re: Aprilia RS 250

Post by FV »

Hehe, jeg bare fyrer Inunf ;) Kunne absolutt tenkt meg en tur på en RS500 2-takt om det hadde blitt en realitet. Men vi kan vel bare glemme 2-taktere i fremtiden, da utslipskravene setter en stopper for det?
inunf
Posts: 4916
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Aprilia RS 250

Post by inunf »

Skjønte det ;-).

Det sa de om båtmotorer også for noen år siden, men vet at bla. Evinrude har noen skikkelig fancy totaktere med ekstremt lavt forbruk (og utslipp). Slik som det ser ut nå, så er det vel slutt på totakts-mcer. Men man skal aldri si aldri...
Robban
Posts: 50
Joined: 22 Jul 2007 00:42
MC: Aprilia RS 250 2003 Nero Diablo

Kawasaki ZX-6R

Re: Aprilia RS 250

Post by Robban »

FV wrote:Når dere snakker om RS, så hører det ut som om alt annet bare er dvaskt. Har dere prøvd større sykler? Vet dere virkelig hvordan effekten i en stor R sykkel er? Prøvd en R6 feks? Greit nok, det er sikkert plenti effekt i en RS, men det virker som dere tror at det er en helt syyyk sykkel. Jeg skal si det at jeg aldri har kjørt en RS250, men har vanskelig for å tro at den går noe bedre enn den R6'en jeg kjørte idag. Om noen mener dette, så vennligst still en RS til min disposisjon i en dag, så får vi se om jeg blir frelst. Jeg sverger uansett til flere kubikk, til det motsatte er bevist.
Jeg har både ZX6R og RS.

ZX går best rett fram. Den har en sterkere motor og et snillere register. Den drar fra lave turtall til høyt oppi registeret. Den har rundt 40kg mer som skal styres rundt svingen, den har bremser som "dabber av" i sammenligning med RS 250. Den oppleves som større på alle måter enn RS 250. Den er stivt og fint oppsatt, men virker veldig "ufølsom" og demperkomponentene er helt klart ikke av samme kaliber. Den har radialmonterte kalippere og bremsepumpe, noe som helt klart kunne vært en kul oppgradering på RS 250, men det er strengt tatt ikke nødvendig. På RS 250 føler jeg meg mye mer "i et" med sykkelen, den er smidigere, lettere og framfor alt mer leken. Svingene blir bare en naturlig del av opplevelsen, du kan holde MYE høyere hastigheter gjennom apex og blir lettere trygg på chassis. Føler selv at jeg er en raskere fører på RS 250 enn på ZX-6R, men sistnevnte ville helt klart vunnet i en duell rett fram. MEN, selv føler jeg RS 250 er MER enn sprek nok til vanlig bruk, den aksellerer imponerende og du vil neppe oppleve situasjoner hvor du må ha mer effekt.

Hvis jeg skulle solgt en av dem hadde det ikke vært 250'n for å si det sånn!!!
FV
Posts: 2332
Joined: 27 Feb 2007 19:05
Location: Karmøy

Re: Aprilia RS 250

Post by FV »

inunf wrote:Skjønte det ;-).

Det sa de om båtmotorer også for noen år siden, men vet at bla. Evinrude har noen skikkelig fancy totaktere med ekstremt lavt forbruk (og utslipp). Slik som det ser ut nå, så er det vel slutt på totakts-mcer. Men man skal aldri si aldri...
"Johnson og Evinrude er en og samme motor!" :lol:

Nei, man skal aldri si aldri. Er det noen som gidder, så finner de saktens opp en måte å lage miljøvennlige to-taktere også. Men nå kan man vel si to-takt allerede er utav markedet, da det kun er mopeder og noen 125 som blir produsert som to-takt(?).
FV
Posts: 2332
Joined: 27 Feb 2007 19:05
Location: Karmøy

Re: Aprilia RS 250

Post by FV »

Robban: Om jeg tar meg en tur og besøker Chris neste år, vil du da prøve å frelse meg med Aprilia'n din? :roll:
Robban
Posts: 50
Joined: 22 Jul 2007 00:42
MC: Aprilia RS 250 2003 Nero Diablo

Kawasaki ZX-6R

Re: Aprilia RS 250

Post by Robban »

Tja, RS 250 er absolutt ikke en sykkel som passer for alle. Den passer for meg, faktisk så godt at jeg mener det er den perfekte motorsykkel! Det finnes sykler som sikkert kan gi samme følelsen, men ikke til den prisen, det er virkelig rødvin og indrefilèt til prisen av brus og pølse :)

Du skal få prøve den ja, om du blir frelst får være opp til deg :) Liker egentlig ikke den misjonsrollen, men føler at mange undervurderer RS 250 8)
FV
Posts: 2332
Joined: 27 Feb 2007 19:05
Location: Karmøy

Re: Aprilia RS 250

Post by FV »

Hehe, målet er heller ikke å bli "frelst", men iallefall finne ut litt om hva som bor i en slik sykkel. Men alt til sin tid, for alt jeg vet er det ikke sikkert jeg overlever morgendagen engang :shock: (skal på tur)
User avatar
Chris
Posts: 1166
Joined: 25 May 2005 21:11
MC: BMW HP2 Sport
Location: Sandefjord

Re: Aprilia RS 250

Post by Chris »

Robban wrote: men føler at mange undervurderer RS 250 8)
Word! Skal ikke si jeg ikke gjorde det før, men skammer meg over det nå. RS250'n er bare elsk i min mening, utifra at jeg har fått prøvd din litt :)
x - '99 Aprilia RSV Mille
X - '07 Aprilia SXV 550
X - '07 Kawasaki Z750
Robban
Posts: 50
Joined: 22 Jul 2007 00:42
MC: Aprilia RS 250 2003 Nero Diablo

Kawasaki ZX-6R

Re: Aprilia RS 250

Post by Robban »

FV: Lykke til, satser på at du er her til å få oppleve RS 250!

Chris: ja, det virket da som du koste deg godt på turen i dag :) Enda sykkelen min er klar for litt kjærlighet og omtanke nå, stemplene har gått 17000km, eksosventilene er ikke renset på ihvertfall 8000km. Fortsatt starter den ved første runde på veiva, den er ikke mer grinete enn at den "fusker" litt på noen turtall (de der eksosventilene åpner, regner med det kommer av redusert bevegelighet). Men allikevel, dette er bare småtteri, den funker da ypperlig, men føler selv at den i utgangspunktet er MYE bedre enn det min er nå :) Satser på en fresh start til våren!!! \:D/

Glad you like it... :D
Bjorn86
Posts: 56
Joined: 15 Jul 2007 23:11
MC: Aprilia RS 250 70hk.strøken, 100% orginal. 6000km, ser ut som ny
Location: Vestfold, 22Ã¥r

Re: Aprilia RS 250

Post by Bjorn86 »

FV wrote: Nei, man skal aldri si aldri. Er det noen som gidder, så finner de saktens opp en måte å lage miljøvennlige to-taktere også. Men nå kan man vel si to-takt allerede er utav markedet, da det kun er mopeder og noen 125 som blir produsert som to-takt(?).
ja det er vel for det meste dessvere mopeder, mulig ett par 125 igjen, aprilia RS nye typen er vel forhåpentligvis ennå en 2-takter litt til, Crossere lages heldigvis ennå som 2-takt, 85,125,250, 300 fra GasGas og mulig KTM har en 380 ennå.. men der også ser vi 4-takts tendes, det kommer utgaver nå i 250 klasse for både 4-takt og 2-takt, håper virkelig ikke 4-takt tar over 250'ene også, de har noe sånt som 15hk mindre effekt enn 2-takterne, de har tidligere hatt 500 2-takts crossere fra f.eks Kawasaki og Honda hvertfall. det er det blitt slutt på for en stund siden :?
FV
Posts: 2332
Joined: 27 Feb 2007 19:05
Location: Karmøy

Re: Aprilia RS 250

Post by FV »

Men det meste av to-takt er jo ment for konkurransekjøring og diverse. Er iallefall få man kan få på skilt idag.
Post Reply