Aprilia RS 250

Prat om mellomtung MC
inunf
Posts: 4916
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Aprilia RS 250

Post by inunf »

Ja, sjel er at det ikke alltid virker. Men det er vel noe mer også. Er ikke så enkelt å forklare, du må nesten oppleve det selv. Og selv om prinsippet er det samme som mopeden du hadde så er dette litt mer avangsert. Vanskelig å forklare, som du ser så klarte jeg det ikke. Hvorfor det ikke går flere av dem på veien? Er vel relatert til at det finnes flere av "din type" mc-førere enn "min type". Jeg er ihvertfall fornøyd med apriliaen min selv om det ALLTID har vært noe som har vært ødelagt på den siden jeg kjøpte den for 1,5 å siden. Så NOE må det være som gjør at jeg liker den sykkelen så godt som jeg gjør.
Robban
Posts: 50
Joined: 22 Jul 2007 00:42
MC: Aprilia RS 250 2003 Nero Diablo

Kawasaki ZX-6R

Re: Aprilia RS 250

Post by Robban »

Jeg må bare si at jeg har ikke hatt problemer med min RS 250 så lenge jeg har hatt den. Har kjørt 8000 problemfrie km i år.
FV
Posts: 2332
Joined: 27 Feb 2007 19:05
Location: Karmøy

Re: Aprilia RS 250

Post by FV »

Prinsippet for en to-taktsmotor er jo likt uansett. Men om du ikke kan forklare det, så får jeg vente til noen av de andre som eier en slik sykkel besøker denne tråden. Eneste grunnen til at jeg ville valgt en RS kontra en YZF-R, CBR, ZX6-R osv, er nok økonomi.
User avatar
Joachim
Posts: 927
Joined: 26 Mar 2007 16:06
Location: Oslo(Ålesund)

Re: Aprilia RS 250

Post by Joachim »

Jeg må si meg fullstendig enig i Inunf at sykler som RS 250 er noe helt spesielt. Skulle ønske jeg klarte det, men å beskrive hvorfor er forferdelig vanskelig.

Men f.eks RS 250 har noe andre sykler ikke har. Den har liksom det lille ekstra. Om jeg hadde hatt en RS 250 hadde jeg sikkert blitt forbanna hver gang det hadde blitt et problem på den, men på en måte hadde jeg likevel følt at det nesten burde være slik. Det hadde jeg ikke akseptert på samme måten overfor en R6 eller lignende.

Jeg liker generelt alle sykler som ikke er japanske(minus Harley da). Det har ikke noe med at jeg har noe imot japanere, men de er liksom så følelsesløst. Jeg greier ikke få noe spesielle følelser ovenfor en japsesykkel. De fungerer alltid, har best kvalitet, ser bra ut, men likevel er det noe som mangler. For har du en R6 så møter du ikke bare den samme sykkelen overalt, når du også møter en CBR, Ninja eller GSX så møter du på en måte den samme sykkelen da også. De fire er jo bortsett fra litt småsaker og utseende helt like. Samme vekten, draget, hesteantallet og generelt hele sykkelen.

En 250 blir jo grust av en R6 på alle måter hva toppfart og drag osv videre angår. Men er hestekrefter og toppfart alt? Jeg mener definitivt ikke det. Nesten tvert imot. En R6 drar i forhold til en 250 fantastisk på lave turtall og mellomregister osv(etter hva jeg har hørt). Den er egentlig bedre på det meste. Men likevel ville jeg kost meg mer med en 250. Hvorfor er vanskelig å forklare. På 250'n ville forventingene mine også vært mye, mye lavere enn om jeg kjørte enn R6. En R6 er jo på en måte perfekt. Det er ikke 250'n, men det er nesten det som er hele poenget. Så siinsykt gøy når den først fungerer og drar på! Og fungerer den hele tiden ville det vært fantastisk. Det betyr likevel ikke at jeg ønsker meg en sykkel som bare fungerer av og til, men jeg vil heller ha en 250 som har problemer innimellom, enn en perfekt R6.

En RS 250 er en sykkel jeg kunne tenkt meg å hatt hele livet. I første omgang som en førstesykkel, for så å ha den som andresykkel resten av sykkelkarrieren. De ville jeg definitivt ikke med en R6. Er det noe sjarm med en Yamaha R-sykkel fra 1980-tallet? Niks. Er det noe sjarm med en 2-takter fra 1980-tallet? Ja, definitivt! Det hadde vært ekstremt gøy å hatt en 500 kubikks totakter!

Jeg vet at folk er forskjellig. De fleste vil sikkert ikke skjønne noe av det jeg forsøker å formidle, og synes jeg er en idiot. Likevel tror jeg det er noen slike som meg og Inunf. Heldigvis.
- Triumph Daytona T595, 1998-modell
- Aprilia RS 250 Harada Replica, 2000-modell
inunf
Posts: 4916
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Aprilia RS 250

Post by inunf »

Takk! En som er bedre med ord enn meg. =D>
User avatar
MuV
Posts: 124
Joined: 08 May 2005 14:49
Location: Ørsta / Bergen

Re: Aprilia RS 250

Post by MuV »

Jeg prøver meg på en kort konklusjon (som sikkert får mye pepper):
RS250 gruser en R6 på alle områder sett bort i fra effekt!
Jeg har virkelig blitt glad i sykkelen min. Den har nesten en personlighet, vanskelig å forklare. Men det var jo det med sjel... Er nesten litt skummelt der der altså, går jo å tenker mer på hva jeg vil gjøre med sykkelen enn alle andre verdensproblem jeg burde løse, mens jeg er på jobb :roll:
(-) Aprilia RS 250 '99 Rossi Replica
(x) Aprilia RS 125 '00 Tetsuya Harada Replica
(x) Yamaha TZR 50 '04

Image
FV
Posts: 2332
Joined: 27 Feb 2007 19:05
Location: Karmøy

Re: Aprilia RS 250

Post by FV »

Hehe, mange flotte synspunkter her, for all del, men jeg tror virkelig ikke det er så mye mer sjel i en RS 250 enn en vilken som helst annen Italiener. Jeg ser fortsatt ikke sjarmen i å ha noe som ikke fungerer 100%. Jeg har hatt plenti med kjøretøy som ikke har virka som det skal, og får å være ærlig så har det irritert meg mer enn det har sjarmert meg. Derfor kjøpte jeg meg ny sykkel, og jeg tror nok jeg har samme kjærligheten for min sykkel som dere har for deres. Alle kan finne negative ting om hvilken som helst sykkel, om det er en chopper fra America, en racer fra Japan eller en twin fra Italia. Ingen sykler er perfekte, og det er jo akkuratt det som er sjarmen når det kommer til dette med kjøretøy. Du finner det kjøretøyet som DU faller pladask for, og man føler man har gjort det rette. Ingen sykler har alt, så om man finner den som passer en selv best, så er det jo ingenting som er bedre. Jeg skal ærlig innrømme at RS250 var en sykkel jeg absolutt kunne tenkt meg da jeg var 16-17 år, da jeg hadde prøvd RS125 tidligere, og fått kjenne på kroppen hvor "hinsides sprek" denne sykkelen var. Men dette var ikke sykkelen for meg, og smaken er jo som kjent som baken, brun i midten ;-)
Robban
Posts: 50
Joined: 22 Jul 2007 00:42
MC: Aprilia RS 250 2003 Nero Diablo

Kawasaki ZX-6R

Re: Aprilia RS 250

Post by Robban »

Hvis jeg skal prøve å forklare min opplevelse med ord. Jeg er så heldig at jeg eier en RS 250 2003 mod og tidligere i sommer vant jeg også Bike sin konkurranse og har derfor en Kawasaki ZX-6R i tillegg. RS 250 ble et mer eller mindre naturlig valg for meg etter utallige runder med forsikringsselskapene så trodde jeg virkelig ikke det skulle bli noen R-sykkel på meg. Jeg begynte sånn smått å få sansen for RS 250 (jeg har alltid likt dem, men som så mange andre så jeg på det som et kompromiss mellom en lettsykkel og en tungsykkel), og det er jo på en måte akkurat det den er! Den er smidig og lettkjørt som en moped og samtidig har den et godt drag og et absolutt godkjent effektregister! Man forventer ikke allverden av bunndrag i en 250 og det får men heller ikke, men den er på ingen måte svak. Man kan i aller høyeste grad tune motoren etter de ønsker man har selv og tilpasse registeret, så om jeg da tar utgangspunkt i en fabrikksoriginal RS 250 så blir vel det mest riktig. En RS 250 vil nok ikke overraske deg i positiv forstand om du forventer en 600cc killer pga den lave vekten, det er en sykkel som går godt, den aksellerer slett ikke verst om man tar i betraktning at det er en liten motorsykkel med en liten motor. 0-100km/t er unnagjort i god tid til middag kan du si. Det er vel først over 150km/t at 250'n begynner å merke sine begrensninger. Motoren er en godt fungerende og særdeles gjennomtenkt konstruksjon, på dette punktet vil jeg vel påstå at en RS 250 som blir behandlet som den bør (ikke nødvendigvis bare pent kjørt), vil kombinere det beste fra Italia og Japan. Du vil ha en driftsikker motor i et nydelig og kompromissløst chassis. Jeg pleier å si at japanere lager motorsykler av fornuft, italienerne lager dem av lidenskap. En RS 250 vil jeg hevde representerer begge. Motoren fungerer godt, den bør sees etter titt og annen, men ikke noe mer krevende enn at du fint gjør dette selv en søndag ettermiddag etter MotoGP sendingen er ferdig på tv. Det eneste som må gjøres er å rengjøre eksosventilene (helst hver 4000km), deretter er det sjekk av stempelringer osv på 8000km og bytte av stempler hver 16 000km, utover dette er det kun normalt vedlikehold som gjelder, f.eks skifte av girolje. Selv fikk jeg min sykkel da den var gått like over 9000km og jeg har nå rundt 16 000km på telleren min. Det eneste jeg har skrudd på sykkelen var for å bytte til Gianelli svanehalser og jeg skiftet kjede ettersom jeg følte det gamle var slitt/dårlig smurt. Sykkelen starter alltid, den har ikke laget noe kvalme for meg enda, og fungerer som jeg forventer at en 4-5år gammel sykkel skal fungere.

Nå som jeg har forsøkt å redegjøre for hva jeg mener om motoren så vil jeg gjerne snakke litt om chassis, for det er her man virkelig merker at Aprilia har brukt ressurser! Maken til stivt og nøytralt chassis skal man virkelig lete lenge etter! Jeg føler selv at chassis ligger i grenseland mellom stabilt og smidig, man har god kontroll nærmest til enhver tid og det er lett å opparbeide seg tillit sykkelen. Du merker at du sitter på en lett og håndterlig konstruksjon som du bare "leker sving med". På RS 250 merker jeg med en gang at jeg er mer herre over sykkelen og det er lettere å kjøre fort på svingete vei enn med kawa'n som på sin side krever en del "jobbing". På en RS 250 har man justerbare dempere som kan være en stor fordel, særlig hvis man er som meg, jeg er veier litt over gjennomsnittet og er glad i et stivt oppsett. Jeg er ikke helt fornøyd med de innstillingene jeg har på 250'n nå, men jeg har ikke jobbet så mye med det i sommer da jeg annser det mer som finpuss.

Bremsene.... Dette er Brembo bremser som sikkert kunne stoppet et tonn uten å anstrenge seg noe videre, RS 250 med fører veier forhåpentligvis betraktelig mindre. Dette er i grunn den beste beskrivelsen jeg kan gi, de må bare oppleves! Føler ihvertfall at selv om kawa'n har like godt bitt (radialmonterte kalippere og radialmontert bremsepumpe fra Nissin) som RS 250 så er det allikevel som om Kawa bremsene "mattes ut" til sammenligning. Jeg har opplevd flere ganger å ha følt at jeg har bremset sent, men allikevel må gå på gassen igjen før svingen kommer. Og her kommer jo et kapittel for seg selv, svinger. RS 250 vekker en helt annen følelse i meg enn kawa'n når det kommer til svinger. Man får liksom ikke nok! Jeg ELSKER å kjøre 250 på små svingete veier som krever sitt av både meg og sykkelen. Trollstigen med RS 250 var en herlig opplevelse! Jeg har også vært så heldig at jeg har 3 dager bak meg med std. RS 250 på bane. Disse dagene var framfor alt utrolig læringsrike, men jeg er utrolig glad for at jeg tilbrakte de på en 250! Selv om jeg godt kunne orket å hatt litt mer krutt på de mange slettene på ACR så savnet jeg egentlig aldri noe effekt, jeg føler rett og slett at jeg ikke er klar for det! RS 250 er nok en sykkel som passer best for de litt mindre erfarne førerne som fortsatt ønsker en racingfølelse, og det til prisen av en brukt lettmotorsykkel! En RS 250 har alt jeg tør håpe på i en god motorsykkel, til tross for at den ikke kan konkurrere med en R6 rett fram.

Det er jo ikke å kjøre fort rett fram som er gøy, det klarer jo bestemora di om ho vil, det å føle at man har full kontroll på en svingete vei, føle at man gjør ting riktig, har fine spor og riktig bremsepunkter. Det er DA jeg har det gøy. Det er noe helt magisk ved RS 250, de som syns jeg er for favorisende nå må gjerne syns det, men den har ihvertfall trollbundet meg! Selv om jeg vant en splitter ny 600 kunne det aldri falle meg inn å selge min 250, min venn. Dette kommer fra en fattig student som jobber deltid på meny.

RS 250 er noe helt spesielt, jeg er ikke helt sikker på hvilket ord jeg skal bruke ...! Den er sexy!!!
User avatar
mekkern
Posts: 5118
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Aprilia RS 250

Post by mekkern »

mest gøyale sykkel jeg har hatt er en 86 modell rg 250....
litt av samme konsept. den var ikke raskest eller fetest, men artig var den.
såpass artig at de andre gjerne byttet på å kjøre litt- spesielt når det var svingete veier og vi gasset litt.gsx1100r og slikt dro jo i fra på slettene men tok de på innbremsinger og svinghastighet, så jeg ble aldri etter.(sjelden det gikk over 200 da).
sjel sier noen om syklene sine- det er vel mer at man har funnet en sykkel som"passer" en selv på en slik måte at det føles "riktig".
FV
Posts: 2332
Joined: 27 Feb 2007 19:05
Location: Karmøy

Re: Aprilia RS 250

Post by FV »

mekkern wrote:sjel sier noen om syklene sine- det er vel mer at man har funnet en sykkel som"passer" en selv på en slik måte at det føles "riktig".
Så enkelt kan det sies :)
User avatar
Mantis
Posts: 4226
Joined: 30 Jul 2006 02:16
MC: Aprilia RS250 (I wish!)
Location: Ã…lesund

Re: Aprilia RS 250

Post by Mantis »

inunf wrote:Fant ikke den sykkelen på finn btw.
http://finn.no/finn/mc/object?finnkode= ... =82&page=4
Image
- BMW E39 M-tech
- VW polo`97 1.6 [For kjedelig]
- Derbi GPR`05. Blodtrimma Jævel [Solgt]
- Pocketbike 80cc [Død]
User avatar
Endre
Posts: 479
Joined: 29 Oct 2006 10:50
MC: Aprilia RSV Tuono 1000
2003 mod
Location: Drammen

Re: Aprilia RS 250

Post by Endre »

Funker linken hos dere? Syns alle linker til finn jeg går inn på resulterer i ei sie der det står ett eller annen i en rød rubrikk.. :?
Aprilia RSV Tuono 1000 2004 mod

X: Suzuki SV 650S 2003 mod
X: Honda NSR 2000 mod
User avatar
Endre
Posts: 479
Joined: 29 Oct 2006 10:50
MC: Aprilia RSV Tuono 1000
2003 mod
Location: Drammen

Re: Aprilia RS 250

Post by Endre »

Korrekt
Aprilia RSV Tuono 1000 2004 mod

X: Suzuki SV 650S 2003 mod
X: Honda NSR 2000 mod
ErlingSG
Posts: 2424
Joined: 27 Aug 2006 09:48
Location: Bergen

Re: Aprilia RS 250

Post by ErlingSG »

RS 250 er en sykkel jeg godt kunne tenke meg å ha når jeg får litt mer teknisk know-how. :)
(Edit: Evt. en NSR 250 eller 500 ;P *erte*)
Er den jeg også får opp, anders.. På mange finn-anonser
inunf
Posts: 4916
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Aprilia RS 250

Post by inunf »

ErlingSG wrote:RS 250 er en sykkel jeg godt kunne tenke meg å ha når jeg får litt mer teknisk know-how. :)
(Edit: Evt. en NSR 250 eller 500 ;P *erte*)
Er den jeg også får opp, anders.. På mange finn-anonser
Er noe tull med de finn-annonsene... Og NSR 250 står høyt oppe på ønskelista mi også. NSR 500 er ikke noe vi vanlig dødelige får kjøpe.
Post Reply