Først vil jeg ønske meg selv velkommen til forumet Har sosa en stund her inne nå uten å registrere meg, men nå var vel tiden den rette.
Jeg holder på å ta lappen på tung sykkel, men ettersom jeg ikke blir 21 før neste høst, så blir det da mellomtung på meg neste sesong. Ettersom det er så få mellomtunge sykler (brukte) til salgs, så er da planen min å kjøpe en (brukt) fulleffektssykkel, nedplombere den, og registrere den som mellomklasse. Når jeg da blir gammel nok til å kjøre med full effekt vil jeg fjerne plomberingen, og registrere den på nytt.
Ved å gjøre det på denne måten vil jeg jo da slippe å kjøpe ny sykkel når jeg kan kjøre full effekt, samtidig som jeg får god erfaring på en sykkel som jeg skal fortsette å bruke..
Og når det gjelder selve nedplomberinga. Er det noen som vet om det er stor prisforskjell på å f.eks. bestille kitet fra en uavhengig forhandler og så få et verksted til å gjøre jobben, eller om verkstedet også skal holde kitet?
Jeg prøvde å sende mail til GreyBikes, men der funka ikke mailen. Fra MC-Oslo fikk jeg beskjed om at de har sluttet med nedplombering ettersom det viser seg vanskelig å få sykler godkjent etterpå.. HJELP!! Er det da mulig å dra til et hvilket som helst annet biltilsyn? Ellers går mange av "planene" mine i vasken..
Nedplombering
- Tekumseh
- Posts: 2072
- Joined: 03 Aug 2006 01:50
- MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing - Location: Steinkjer
Har du allerede bestemt deg for type da?
Suzuki Savage (LS 650) er en sykkel som kan registreres som mellomklasse uten å plombere. Det er en liten lettkjørt softchopper.
Den får du for 20 - 30 000,- hvis du ikke skal ha den helt ny. Ligger en 10 - 12 stk ute på finn.no nå.
Men selvsagt er det ikke mer enn 31 HK i den (34 som er grensa, er det ikke? + noe med vekt kontra kW)
Men ønsker du en sterk tung-sykkel når den tid kommer, kan det være vanskelig å plombere ned så mye. Hvis det er snakk om over 50 - 60 HK ville jeg ment det bydde på problemer. Men jeg vet ikke så mye om det. Det blir vel det nesten det motsatte av å trimme moped... Og det er 'jobbigt.'
Lykke til!
Suzuki Savage (LS 650) er en sykkel som kan registreres som mellomklasse uten å plombere. Det er en liten lettkjørt softchopper.
Den får du for 20 - 30 000,- hvis du ikke skal ha den helt ny. Ligger en 10 - 12 stk ute på finn.no nå.
Men selvsagt er det ikke mer enn 31 HK i den (34 som er grensa, er det ikke? + noe med vekt kontra kW)
Men ønsker du en sterk tung-sykkel når den tid kommer, kan det være vanskelig å plombere ned så mye. Hvis det er snakk om over 50 - 60 HK ville jeg ment det bydde på problemer. Men jeg vet ikke så mye om det. Det blir vel det nesten det motsatte av å trimme moped... Og det er 'jobbigt.'
Lykke til!
- Jeanette
- Administrator
- Posts: 7496
- Joined: 05 Sep 2006 19:45
- MC: 12 Honda VFR
X: 07 Yamaha FZ6-S - Location: Oslo
Jeg har ikke helt bestemt meg for akkurat hvilken sykkel jeg vil ha, men det jeg aller helst kan tenke meg er en R-sykkel. Er jo fryktelig dyre å forsikre når den tid kommer, men det får jeg satse på at går. Har tenkt en del på Ninja (600 ccm), R6, Honda CBR600 o.l.Tekumseh wrote:Har du allerede bestemt deg for type da?
...
Men selvsagt er det ikke mer enn 31 HK i den (34 som er grensa, er det ikke? + noe med vekt kontra kW)
Men ønsker du en sterk tung-sykkel når den tid kommer, kan det være vanskelig å plombere ned så mye. Hvis det er snakk om over 50 - 60 HK ville jeg ment det bydde på problemer. Men jeg vet ikke så mye om det. Det blir vel det nesten det motsatte av å trimme moped... Og det er 'jobbigt.'
Lykke til!
Grensa er 34 hk ja, og et forhold på 0,16 kW/kg Komplisert skal det være.. hehe:)
For jeg ønsker tung sykkel når den tid kommer ja, og tenkte da å nedplombere en tung en for deretter å kunne bruke den i 2008-sesongen. Men hvis det er så vanskelig å få sykkelen godkjent etterpå, så er jo det noe møkk
Men takk uansett!
- Jeanette
- Administrator
- Posts: 7496
- Joined: 05 Sep 2006 19:45
- MC: 12 Honda VFR
X: 07 Yamaha FZ6-S - Location: Oslo
Mm, det må da være noen som vet noe Si ifra hvis du tilfeldig skulle komme over det da, så skal jeg holde øynene oppe selv også!Tekumseh wrote:Ninja'en er det jo en del som kjører plombert, så det er det sikkert noen som vet noe om.
Tror faktisk jeg har sett noen på dette forumet, hvis det ikke var nmcf.net
(og btw; hvorfor funker ikke quotegreia så det blir sånt eget "felt"?)
Det finnes flere ferdig nedplomberte Kawasaki ZXR 400 rundt om i vårt langstrakte land. I følge fastbikes den ultimate 1. gangssykkelen, og en ypperlig sykkel å lære seg "albuen nedi" på. Ellers er det noen RS 250 som er ferdig plombert "der ute" og hvis du er flink å skru er dette en knallsykkel. Anbefaler deg å kjøpe ferdig plombert, det gjorde jeg. Mye fordi kostnadene for å nedplombere kommer på 2000 - 6000 kr. (alt ettersom hvem du spør, forhandleren din eller en som vil selge deg en sykkel som skal være "lett" å plombere). Du må også gå en runde med biltilsynet, og det j**** byråkratiet der tar motet fra mange. Skrev et referat av en test av 400 cc R-sykler i Fastbikes i bloggen til demons. Men selvfølgelig, en 600 funker også. Håper dette var til hjelp
- Jeanette
- Administrator
- Posts: 7496
- Joined: 05 Sep 2006 19:45
- MC: 12 Honda VFR
X: 07 Yamaha FZ6-S - Location: Oslo
Takker for svar!! Jeg er stadig ute i jungelen og leter og undersøker, så jeg håper jeg ender opp med noe bra til slutt Eier nok ingen mekkekunnskaper, men har veldig lyst til å lære det etter hvert!!
Og selvfølgelig, finner jeg en ferdig plombert sykkel jeg kan tenke meg, så er jo det bare flott.
*Svinser videre i MC-jungelen; banekjøring i morgen*
Og selvfølgelig, finner jeg en ferdig plombert sykkel jeg kan tenke meg, så er jo det bare flott.
*Svinser videre i MC-jungelen; banekjøring i morgen*