tilpassing av motorsykkel? (lite handikap på venstre hånd)
tilpassing av motorsykkel? (lite handikap på venstre hånd)
jeg er 17 år og lurer på om ikke det hadde vært kult å kjøre opp til MC snart. men så har det seg slik at jeg har (nesten) ingen fingre på venstrehanda, så clutching blir litt vanskelig. har til nå kjørt en Gilera DNA 50, som jeg har fått ortopedisk verksted til å påmontere fotbrems. hvis Gilera 850 Ferro ble satt i produksjon i tide, hadde den vært temmelig kurant, men det ser visst ikke ut som om den kommer med det første.
mitt spørsmål er dermed som følger - hva vil være den beste måten å modifisere clutch/girsystemet på en motorsykkel for mine behov? finnes det alternative clutch/girsystemer som er godkjent for norske veier?
har jo gjort meg noen tanker selv, som f eks: man modifiserer fotbremspedalen slik at når man trykker den ned, bremser man, og når man trykker den til siden (inn mot sykkelen), clutcher man.
hva tror dere?
mitt spørsmål er dermed som følger - hva vil være den beste måten å modifisere clutch/girsystemet på en motorsykkel for mine behov? finnes det alternative clutch/girsystemer som er godkjent for norske veier?
har jo gjort meg noen tanker selv, som f eks: man modifiserer fotbremspedalen slik at når man trykker den ned, bremser man, og når man trykker den til siden (inn mot sykkelen), clutcher man.
hva tror dere?
det er en stund siden sist jeg så på dette... men nå når jeg kikket litt nærmere, fikk jeg øye på kliktronic. noen som har erfaring med denne? dyr er den visst også...
\\edit\\
nå har jeg lest litt grundigere om kliktronic og har funnet ut at den gjør det motsatte av det jeg er ute etter
\\edit\\
nå har jeg lest litt grundigere om kliktronic og har funnet ut at den gjør det motsatte av det jeg er ute etter
Last edited by HellHound on 28 Aug 2006 19:24, edited 1 time in total.
- Tekumseh
- Posts: 2072
- Joined: 03 Aug 2006 01:50
- MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing - Location: Steinkjer
En gammel Indian eller Harley med clutch-pedal og gearspake da?
Ta kontakt med nærmeste Hjelpemiddelsentral/REKO. De tilrettelegger biler og annet utstyr, så hvorfor ikke motorsykkel. Hvem vet, kanskje du til og med kan få kostnadene dekket?
Men det finnes mange oppfinnere rundt omkring, så hvem vet.
Lykke til, håper det ordner seg på et slags vis.
Ta kontakt med nærmeste Hjelpemiddelsentral/REKO. De tilrettelegger biler og annet utstyr, så hvorfor ikke motorsykkel. Hvem vet, kanskje du til og med kan få kostnadene dekket?
Men det finnes mange oppfinnere rundt omkring, så hvem vet.
Lykke til, håper det ordner seg på et slags vis.
http://www.maxmoto.co.uk/cgi-bin/maxmot ... lera_Ferro
en dude som har lagt inn comment på artikkelen
en dude som har lagt inn comment på artikkelen
20/08/2006 - 18:09 DNA 210 AUDIO , GR
Piaggio has spent all the projects' money to support MotoGuzzi, Aprilia, Derbi and so on... It looks like we won't see Ferro for quite some time... Probably the Kymco project will find its way to production prior to the Ferro... http://www.motoblog.it/post/1798/kymco- ... cooter-750 Ferro according to different sources will come out at 2010 or so... Some although say that there are a few pieces rolling already at Italy... so be careful... travelling at Italy may be hiding surprises.... Personally I own a DNA as my name speaks for it and I would certainly buy the Ferro if it was out on the market...
kan jo alltids få thumb brake, bakbrems man bruker tommelen på, og lage en clutch der bakbremsen er kunne latt seg gjøre, hvis man hadde hydraulisk clutch, ganske sikker på at jeg kunne klart å lage det, hvis jeg har pumpeclutch som utgangspunkt.ATWindsor wrote:Må man ha bakbrems for å få godkjent en sykkel her til lands? Personlig vil jeg si bakbrems kanskje er det minst vesentlige av funksjonene, så jeg hadde prøv å få en fotclutsch,og en knapp til bakbremsen på den gode hånda eller noe?
AtW
dritbra! skal ta med meg den idéen videre. eneste som blir litt tricky er vel at man må balansere litt for å få satt den i fri ..? mulig jeg tar feil, kan ikke fullt så mye om girsykler ettersom jeg kjører scooter...Furre wrote:kan jo alltids få thumb brake, bakbrems man bruker tommelen på, og lage en clutch der bakbremsen er kunne latt seg gjøre, hvis man hadde hydraulisk clutch, ganske sikker på at jeg kunne klart å lage det, hvis jeg har pumpeclutch som utgangspunkt.ATWindsor wrote:Må man ha bakbrems for å få godkjent en sykkel her til lands? Personlig vil jeg si bakbrems kanskje er det minst vesentlige av funksjonene, så jeg hadde prøv å få en fotclutsch,og en knapp til bakbremsen på den gode hånda eller noe?
AtW
takk for den furre! (du skal slippe å lage den da, hehe) :smt023
Jeg vil anbefale deg å se nærmere på en allerede eksisterende løsning når det gjelder klutchproblemet. Jawa har i alle år hatt halvautomatisk giring. Det vil si at du ikke behøver å bruke klutchhendelen ved giring og stopp. Jeg sier ikke at du skal kjøpe Jawa, men at du kontakter f.eks. Lillebror MC på Ås for å få se systemløsningen, eller eventuelt oversendt tegninger hvis du bor langt unna Ås.
På den Jawaen jeg hadde var dette slik at hver gang du beveget girpedalen så løste klutchen ut. Hvis du sto stille i fri, og skulle gire til første og kjøre, tro du rett og slett girpedalen ned som vanlig uten å bruke hendelen på styret. Da løste klutchen ut, giret smalt inn, og så var det bare å slippe girpedalen sakte. Det samme når du skulle gire opp eller ned i fart. Man slapp gassen og trykket eller løftet girpedalen, og ferdig med det. Faktisk en suveren løsning som muliggjorde kjappe girskift, i tillegg til at man ikke behøvde bruke venstrehånda til klutchen.
Så ta en telefon til Lillebror MC på Ås, eller ta en titt på de mange nettsidene om Jawa. Kanskje du finner tekniske tegninger av konstruktsjonen.
http://www.lillebror-mc.no/
På den Jawaen jeg hadde var dette slik at hver gang du beveget girpedalen så løste klutchen ut. Hvis du sto stille i fri, og skulle gire til første og kjøre, tro du rett og slett girpedalen ned som vanlig uten å bruke hendelen på styret. Da løste klutchen ut, giret smalt inn, og så var det bare å slippe girpedalen sakte. Det samme når du skulle gire opp eller ned i fart. Man slapp gassen og trykket eller løftet girpedalen, og ferdig med det. Faktisk en suveren løsning som muliggjorde kjappe girskift, i tillegg til at man ikke behøvde bruke venstrehånda til klutchen.
Så ta en telefon til Lillebror MC på Ås, eller ta en titt på de mange nettsidene om Jawa. Kanskje du finner tekniske tegninger av konstruktsjonen.
http://www.lillebror-mc.no/
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
Ikke for å ødelegge drømmene dine totalt om skikkelig motorsykkel, men om det ikke blir en skikkelig løsning, så finnes det jo store scootere på 5-600cc som jo er automatgir. Er vel en eller annen som heter Silverwing, Honda mest sannsynlig.
Tja, du får bare ha det i bakhodet som en reserveløsning. :oops:
Tja, du får bare ha det i bakhodet som en reserveløsning. :oops:
Her fant jeg forresten linken til Jawaklubben i Norge. Der kan du laste ned vekrstedshåndbok som beskriver konstruksjonen at den semiautomatiske klutchen. Eller rett og slett sende en mail til klubben å forhøre deg.
http://www.jawaklubben.no/
http://www.jawaklubben.no/
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
Automatclutch må vel være tingen, sjekk http://rekluse.com/
Har en slik en på endurosykkern min, trenger ikke å røre venstrehåndtaket. Flere endurokjørere har t.o.m. tatt vekk håndtaket og plassert bakbremsen der istedet.
Har en slik en på endurosykkern min, trenger ikke å røre venstrehåndtaket. Flere endurokjørere har t.o.m. tatt vekk håndtaket og plassert bakbremsen der istedet.