tilpassing av motorsykkel? (lite handikap på venstre hånd)

Prat om mellomtung MC
HellHound
Posts: 7
Joined: 28 Aug 2006 16:11

Post by HellHound »

Gixxerman wrote:Ikke for å ødelegge drømmene dine totalt om skikkelig motorsykkel, men om det ikke blir en skikkelig løsning, så finnes det jo store scootere på 5-600cc som jo er automatgir. Er vel en eller annen som heter Silverwing, Honda mest sannsynlig.

Tja, du får bare ha det i bakhodet som en reserveløsning. :oops:
dem er SCHTØGGE! :lol:
jeg får beholde DNA'n, rive ut motoren, og hive inn motoren fra en Gilera Nexus 500 :P
HellHound
Posts: 7
Joined: 28 Aug 2006 16:11

Post by HellHound »

Furre wrote:skal si meg enig, automatclutch er nok best.

MEN lå litt våken og tenkte, hvis du har mulighet til å bruke tommelen på venstre hånd, så er detg det bare å erstatte clutchpumpa med hendel og hele driten, med en thumbbrake som er koblet til clutchen istedenfor bakbrems, så ville det nok gått bra! :wink:
tommelclutch var noe av det første jeg tenkte på da jeg skulle ha moped. men det blir muligens litt tungt, og det kan bli vanskelig å holde seg fast under aksellerasjon (ikke sikker). jeg har originalt ingen fingre på venstre hånd, men har fått satt inn de innerste beina fra de to nest ytterste tærne på venstre fot som tommel og pekefinger, altså jeg har kun ett ledd på tommel og pekefinger, det er alt. hvis det hadde gått an å minske motstanden på clutchen hadde det muligens gått bra, men for sikkerhets skyld vil jeg helst ha tommelen irundt håndtaket nesten konstant
:)

skal se litt nærmere på jawa og autoclutch når jeg kommer hjem fra skolen.
inunf
Posts: 4916
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Post by inunf »

Tror nok ikke det er lurt å flytte cluthcen til bakbremsehendelen. Da får du problemer med å starte å kjøre. Som en kuriositet kan jeg legge til at onkelen min er lam i høyre fot (hadde polio som barn), og han har kjørt mc siden han var 16, nå er han over 60, og for ett par år siden var han på mc-ferie i øst-europa. Kjører en helt standard bandit 1200 S. (drar stoppies med den også.) Så det er bare å stå på, du finner nok en løsning :wink:
Eike_Oak
Posts: 1236
Joined: 27 Apr 2005 20:31

Post by Eike_Oak »

Clutch som man vrir? På samme måte som gasshåndtaket ?
- Skyt her -
User avatar
Furre
Posts: 518
Joined: 26 Apr 2005 12:40
MC: MV Agusta F4
Location: Oslo

Post by Furre »

Eike_Oak wrote:Clutch som man vrir? På samme måte som gasshåndtaket ?
stemmer nok det ;)
Ragnhild
Posts: 5368
Joined: 01 May 2005 18:01
MC: BMW R1200GS Adventure
Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr

Post by Ragnhild »

Vet om en som har metallklo på v.hånd og han kjører en vanlig sykkel så langt jeg vet. Han drar i clutchhendelen med kloa, og støtter mot med h. hånd.
Og det er flere gode ideer her :idea:
Du får holde oss oppdatert på hvilken løsning du finner som er brukbar for deg :)
Image
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

Post by RH racing »

jeg har skrudd en del på sykkeln til Ronny Aasen (Dragbike) denne har en type elektronisk klucth. når gassen slippes eller drar tilbake til nullstilling (tomgang) så frir denne ut. men nå har jo denne sykkelen bare to gir som styres ved en bryter på hånden og da.. men det er mange muligheter inne her..
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
Pollti

Post by Pollti »

Det er et firma i Bergen som er spesialister i å bygge om motorsykler til mennesker med forskjellige handicap. Etter hva jeg har hørt er de visst helt fantastisk flinke til å utarbeide løsninger og spesialtilpasse sykkelen til brukeren. Skal se om jeg kan klare å finne ut hva firmaet heter.Vil tro at en automatclutch og en glup løsning på bakbrems er en relativt grei sak å få ordnet.
Har du hørt med kommunale etater om de vet om noen som kan hjelpe deg ? Du er garantert ikke den eneste med et handikap som kjører sykkel.
Ragnhild
Posts: 5368
Joined: 01 May 2005 18:01
MC: BMW R1200GS Adventure
Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr

Post by Ragnhild »

LikevelMC har vi linka til før. Men det skader ikke å gjøre det igjen :)
Image
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
Pollti

Post by Pollti »

Gjøvik Trafikkskole http://www.gt.no/ tilbyr opplæring for personer med handicap og de kjenner kanskje til flere som driver med det samme ?
Pollti

Post by Pollti »

Ragnhild wrote:LikevelMC har vi linka til før. Men det skader ikke å gjøre det igjen :)
Og det ser ut for meg som de kan hjelpe vår sykkelinteresserte venn :smt023 Jammen meg bra at det finnes kreative mennesker.
Kanskje det er muligheter med offentlig støtte til ombygging også ? Det burde det være .
User avatar
bandit
Posts: 1039
Joined: 24 Oct 2005 14:11
MC: Honda CBR 1100 XX Super Blackbird
Location: Bergen

Post by bandit »

Sakset fra LIKEVEL MC sine nettsider:

Venstre arm

I de fleste tilfeller er det en enkel sak å flytte clutchen og de brytere som befinner seg til venstre. Dersom håndens forfatning gjør den umulig å bruke må clutchen plasseres et annet sted på sykkelen. Igjen er det beste alternativet å flytte hendelen til høyre og sette den sammen i en tvilling/tandem installasjon eller kan kan flytte bremsen til en tommelhendel og sette clutchen på forbremsens plass. Det er selvsagt en mulgihet å velge "automatsykkler" som Honda 400cc og 750cc automaticutgaver. Dersom man har svekket kraft i venstre arm kan en annen mulighet være et "Easy clutch kit". Dette gir en slags servo virkning på clutchen og letter den slik at kraften som trengs for å betjene blir mindre. Tommelclutch kan også være et annet alternativ. Det finnes også "kabel til hydraulisk"-sett som gjør bruk av wire-clutch mye lettere. Tommelclutch kan også lages til og man kan selvsagt finne individuelle løsninger med fotclutch.

Det er også utviklet en automatclutch som kan avhjelpe en svak venstrehånd/grep. To modeller finnes. De kalles z-start og Pro- start. Info om dette finnes på htt.://www.rekluse.co.uk

For alle motorsyklister med hånd eller armsvakheter er det sterkt å anbefale en kvalitets styredemper.
'05 Honda CBR 1000RR

X: '97 Honda CBR1100 XX SuperBlackbird
X: '86 Kawasaki GPZ 900 R
X: '92 Suzuki Bandit 400
X: '94 Suzuki GN125
Post Reply