Jeg er en gutt på 20 år... vet ingen ting om MC størlser.
Og heller ikke hva for noen regler det er.
(Har billappen for 1 og et halvt år siden, noe jeg slipper å ta da jeg skal ta mc lappen?)
Jeg er i alle fall på jakt etter lappen på noe som drar godt.
Men tror det meste drar godt når man tidligere har kjørt BMW 520?
Er mellomklasse noe for meg, eller holder det med lett motorsykkel?
Hvor mange CC er mellomklassen fra og til?
Og er litt på jakt etter å hvite hvor fort slike sykler akser.
Noe jeg bør vite?
Ca pris på å ta lappen?
Hva burde en sykkel maks ha gått? (på bil regner jeg rundt 200.000km, på sykkel har jeg ingen aning om hva som er langt)
Er på jakt etter et lignene utseende som MI2 sykkelen, den svarte (ducati tror jeg). Hva kalles slike modeller?
Mye teit her... men fulgt med på BMW biler jeg, og ikke MC.
Alle råd er gode
Mellomklasse, lappen, og sykke? Aner ingen ting.
- artofdesign
- Posts: 23
- Joined: 09 May 2006 19:52
- Contact:
Re: Mellomklasse, lappen, og sykke? Aner ingen ting.
Triumph Speed Triple er den svarte sykkelen i mi:2, det kalles nakne sykler.artofdesign wrote:Er på jakt etter et lignene utseende som MI2 sykkelen, den svarte (ducati tror jeg). Hva kalles slike modeller?
il4
Jeg skal svare på det jeg vet:
1. Det er stor forskjell fra lett motorsykkel til tungklassen. Bunndraget, kjøreopplevelse og stabilitet i forskjellige situasjoner er nøkkelord. Ikke vurder å ta lett motorsykkel hvis du er gammel nok for tung, noe du er.
2. Det er per dags dato ingen CCM begrensing på mellomklasse. Reglene er opptil 34 HK (25 kW) og et maks forhold mellom egenvekt og effekt på 0,16 kW/kg. Vel og merke sålenge den ikke går under lett motorsykkel.
3. Når det kommer til hva som drar godt og ikke, så er dette selvfølgelig begrenset siden du kun har 25 kW å gå på. De vil gå greit nok, men hvis du sammenligner i forhold til fulleffekttung på gjerne over 100 gamp, så blir det litt urettferdig sammenligning... Noen må gjerne fylle inn ekstra her siden min erfaring med tung kun er 2 tungsykler
4. Prisen på lappen tør jeg ikke å anslå engang. Hørte om noen som måtte betale rett under 30 store på den for litt siden, men andre bruker under halvparten. Kommer selvfølgelig litt an på forutsetningene dine, om du har billappen, lett motorsykkel og evnen din til å lære.
Lykke til!
1. Det er stor forskjell fra lett motorsykkel til tungklassen. Bunndraget, kjøreopplevelse og stabilitet i forskjellige situasjoner er nøkkelord. Ikke vurder å ta lett motorsykkel hvis du er gammel nok for tung, noe du er.
2. Det er per dags dato ingen CCM begrensing på mellomklasse. Reglene er opptil 34 HK (25 kW) og et maks forhold mellom egenvekt og effekt på 0,16 kW/kg. Vel og merke sålenge den ikke går under lett motorsykkel.
3. Når det kommer til hva som drar godt og ikke, så er dette selvfølgelig begrenset siden du kun har 25 kW å gå på. De vil gå greit nok, men hvis du sammenligner i forhold til fulleffekttung på gjerne over 100 gamp, så blir det litt urettferdig sammenligning... Noen må gjerne fylle inn ekstra her siden min erfaring med tung kun er 2 tungsykler
4. Prisen på lappen tør jeg ikke å anslå engang. Hørte om noen som måtte betale rett under 30 store på den for litt siden, men andre bruker under halvparten. Kommer selvfølgelig litt an på forutsetningene dine, om du har billappen, lett motorsykkel og evnen din til å lære.
Lykke til!
- Speedy Gonzales
- Posts: 1715
- Joined: 24 May 2005 14:08
- MC: Z1000 08
- Location: Os
-
- Posts: 1209
- Joined: 25 Apr 2005 23:24
- Location: Æ'ndal
Lettsykkel er kjipt hvis du har mulighet til å kjøre større ting.
15HK er maks (lovlig) på 125cc (lettsykkel).
Aksen på en lettsykkel som ikke er trimma er dårligere enn BMWen din.
Mellomklasse er i følge "Førerkortet - Lærebok klasse B" (direkte sitat) "ikke over 25KW, 35HK"
Og det drar mye bedre enn de fleste biler
Hvis du liker den sykkelen som brap hinter til, så liker du deffinitivt Buel sine.
Mer har jeg egentlig ikke å tilføye.
15HK er maks (lovlig) på 125cc (lettsykkel).
Aksen på en lettsykkel som ikke er trimma er dårligere enn BMWen din.
Mellomklasse er i følge "Førerkortet - Lærebok klasse B" (direkte sitat) "ikke over 25KW, 35HK"
Og det drar mye bedre enn de fleste biler
Hvis du liker den sykkelen som brap hinter til, så liker du deffinitivt Buel sine.
Mer har jeg egentlig ikke å tilføye.
- artofdesign
- Posts: 23
- Joined: 09 May 2006 19:52
- Contact:
- Speedy Gonzales
- Posts: 1715
- Joined: 24 May 2005 14:08
- MC: Z1000 08
- Location: Os
Er det bare mellomtung du må ha hatt i 2 år? Eg trodde at du måtte hatt lett fra du var 16 eg.. jajaMagnalf wrote:21 år eller hatt mellomtunglappen i 2 år (altså 20)speedy gonzales 2 wrote:Hmm, er det ikkje 21 hvis du skal ta tung da?
Eller du kan jo ta den når du er 20 vhis du har hatt lett lappen fra du var 16.
elller???
Saab 9-3 SS 03 mod
Kawasaki z1000 08 mod
X: Yamaha R6 00 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
Kawasaki z1000 08 mod
X: Yamaha R6 00 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
X: Honda CBR 600 98 mod