916 wrote:Blir for dyrt hvis man begynner å bytte ut ting uten å vite hva som er galt. Du må gå litt systematisk gjennom ting å utelukke det som faktisk er i orden.
Har du f.eks sjekket bryter på støtte? Er stoppknappen i riktig posisjon? Batteri er enkelt å måle med et multimeter, koster en 100 lapp på Biltema.
Tildels mye enig med deg. Jeg ville nok prøvd å bytte/lade batteri først. Man behøver ikke kjøpe originalt rådyrt, holder fint med biltemabatteri til 300kr først.
Trådstarter sier motoren kinner og det er gnist, så regner med støttebryter er i orden (mine sykler tørner ikke i det hele tatt om støttebryteren er aktivert), samme med dødmannsknapp. Motoren kinner, så da er denne også utelukket. Da er det stort sett fire ting igjen:
1) Bensin (kondens)
2) Batteri (strøm)
3) Plugger (gnist)
4) Kompresjon (ventiler/ringer eller stempelhull)
Den siste er usannsynlig, da det er en flersylindret motor og en ville fått noe tenning og/eller dårlig gange. Lite sannsynlig at det er brent hull i alle stempla samtidig.
Første kan det være, selv om TS sier tanken er full. Se hva jeg lufter nedenfor.
Ja, TS sier også at "batteri er fullt", men her kan det være et dårlig batteri. Batterier kan fint holde "full spenning" ubelastet, men ei kortsluttet celle så ramler spenninga og kapasiteten fort under hva som trenges for å opprettholde coilspenning.
Plugger, har jeg også luftet nedenfor.
Det *kan* og være coilene, men det gjenstår endel "billigere" feilsøking først. Min Suzuki GSX 750 ES (for lenge siden), fikk coiltrøbbel. Den hadde to coiler og hanglet og gikk ei stund inntil den døde helt og begge coilene måtte skiftes.
En siste mulighet er kondens i bensin. Forslag til TS fra meg er å ta av bensinslangen og se om det er bensin, vann eller en blanding som kommer ut. Dette kan faktisk være en sannsynlighet. Som TS sier "startet med en gang", men så, etter noen meter (frivillig stopp), så vil ikke starte igjen. Kanskje da nok bensin i flottørkamrene, men "ei bøtte vann/kondens" i tanken som nå har kommet inn i forgasserne.
Sjekk pluggene etter kinning. Er de våte? Svarte? eller ser de tørre ut?
Den samme GSX'n jeg nevnte over gikk ikke i det hele tatt en av vårene jeg skulle vekke den av vinterdvalen. Alt var tilsynelatende i orden; bensin, kondensfri, tørre plugger, gnist, etc. Men! Det var et lite (lysebrunt) belegg på pluggene og gnisten var for dårlig, så den tente ikke. Glassblåste pluggene (sto lagret på militært verksted) og tenning "på første draget".