Duke 390 - noe for oss som er 40+?

Prat om mellomtung MC
Bjoris
Posts: 14
Joined: 10 Dec 2018 16:42

Duke 390 - noe for oss som er 40+?

Post by Bjoris »

Det ble 125 Duke til Poden, så er det jakt på læresykkel til far. Jeg er egentlig ikke så interessert, men hva gjør en ikke når 16 åringen ikke er interessert i annet. For 12 år siden kjørte jeg en V-Strom 650 i noen år og likte den veldig godt, men tenker nå at det ville passet med hakket mindre. Det er mer enn nok trøkk til meg i en 300-400 ccm og litt moro er det jo å ha nesten like sykler.

Fikk det jeg tror er veldig god pris nå før jul når vi kjøper to, 58.000 ferdig på veiene for 2018 modell. Det er dog litt forbehold om det er flere igjen på lageret... 2019 så er det 66.500...

MEN, jeg er litt skeptisk til at dette blir for "ungdomslikt". Er det noen andre "voksne" her som kjører 390 Duke? Orange felger og ramme er liksom ikke helt meg, samtidig er jeg veldig opptatt av å være synlig i trafikken så sånn sett er det jo bra:)
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Duke 390 - noe for oss som er 40+?

Post by Bikeridr »

Tja, det burde vel være trøkk nok i den, sånn til bybruk.
Har selv hatt øynene på 390'n mtp nr2-sykkel.

Det er jo dessuten flere "godt voksne" her inne med "forstørra moped". Bl.a Snikkeren på sin Honda 250 (nr2-sykjel, riktignok) og, en som jeg ikke husker navnet på i farta på sin 301ccm "store" BMW.

Tror nok du får mange koselige stunder på den, ja :)
User avatar
Borg
Posts: 1676
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: Triumph Speed Triple RS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Re: Duke 390 - noe for oss som er 40+?

Post by Borg »

Jeg satt lenge å kikket på en 250 Suzuki Insuma som jobbpendlesykkel. 23-24 HK og 140 som toppfart. Duke’n har nok nok «puff» for småbruk og poden kommer til å være både misunnelig samt intressert i å prøve fars sykkel :)

Sykkel kjøper vi etter hva vi ønsker, ikke etter hvordan andre oppfatter det (de bryr seg lite uansett). Bare kle deg litt etter den sykkelen du sitter på. Rød skinndress fra 1970 blir fort en artig kombinasjon :shock:
_______________
Triumph Speed Triple RS & Yamaha Ténéré 700
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Duke 390 - noe for oss som er 40+?

Post by mekkern »

Til det meste med "vanlig kjøring" er en slik 3-400ccm sykkel helt greit. først når man skal ha 2 på og noe oppakning så blir det litt snaut...

Lett og hendig sykkel i trafikken er det også.. :thumleft
Bjoris
Posts: 14
Joined: 10 Dec 2018 16:42

Re: Duke 390 - noe for oss som er 40+?

Post by Bjoris »

Hehe, hadde tenkt noe traustere som maxi scooter eller Transalp/V-Strom, men så har jeg fått litt los på denne Duken siden vi kjøpte Duke 125. liker utseende og den får mye skryt, er nok en hendig liten sykkel som ikke er for mye pes å surre rundt med lokalt. Blir nok mest småkjøring den blir brukt til...

Ang bekledning så er det Rukka GoreTex så vi får håpe det matcher litt i allefall:)

Tenker også på denne siden den nok blir solgt ganske raskt og jeg har inntrykk av at disse Dukene holder seg godt i pris? Men ser også at det er veldig mye optimist priser ute og går, de fleste skal ha mer for brukt enn helt ny!
knutk
Posts: 2359
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Duke 390 - noe for oss som er 40+?

Post by knutk »

Er på linje @Borg, kjøp det du har lyst på innen for rammen i budsjettet.
Rammen sprekker nesten bestandig, men uansett hva man gjør må man vokte seg vel for å blande fornuft inn i bildet. Da blir det bare rot \:D/
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Duke 390 - noe for oss som er 40+?

Post by Spiritofwinter »

Onkelen til dama mi kjøpte seg en slik 390 Duke i vår, primært fordi dattera på 16 skulle lærekjøre på en 125 Duke. Endte opp med at de lærekjørte litt sammen, å så snart han hadde fri fra dattera og kjerringa så var han ute på småturer alene fordi den var morsom å kjøre.

Har selv prøvekjørt 390 Duke for et par år siden, en morsom sykkel så lenge du ikke har mye bagasje eller en ekstra person bakpå.


Sent from my iPad using Tapatalk
Bjoris
Posts: 14
Joined: 10 Dec 2018 16:42

Re: Duke 390 - noe for oss som er 40+?

Post by Bjoris »

Hehe, ja, så faktisk en som lå til salgs litt tidligere som hadde gjort som oss, kjøpt den til lærekjøring.

Vel, litt skuff i dag da forhandler trakk seg da det var tomt på lageret for 2018 modeller, men, men. Har sagt at vi går for en nesten ny i Oslo. Da blir det førjulstur til Oslo med varebilen. Kjekt prosjekt, mens mor ordner til jul, hehe... (Nei, det var ikke så populært, men hva gjør en ikke for poden på 16??;)

Denne har ekstra grom potte og noe skilt greier som poden sikler på, kostet visst nesten 10.000 så det passer jo greit at dette kan skrus over slik jeg forstår det...

Eneste jeg er redd er at denne ikke går inn i Connect Varebilen vi har (kort). Må kanskje få byttelånt bil med noen som har Transport/Transit muligens?
Bjoris
Posts: 14
Joined: 10 Dec 2018 16:42

Re: Duke 390 - noe for oss som er 40+?

Post by Bjoris »

Kom til at det ble for mye kluss å hente sykkel på østlandet i vinter så i morgen er det avgårde til Stavanger for å se på en nesten ny CB500X, føler at det er litt mer "meg". Eide en V-Strom 650 for 10 år siden før hjelmen ble satt på loftet... Jeg likte V-Stromen veldig godt, men da pendlet jeg 70 km pr dag, nå blir det bare lekekjøring til jobb og båten, ca 20 km pr dag i tett trafikk så da tror jeg denne CBen blir perfekt så får vi leve med at den ikke er noe offroad sykkel selv om det høres litt gøy ut å kjøre på grusveier og andre steder du ikke kan kjøre med bil... Kanskje ett lite prosjekt i emning der, men tipper det finnes mange fine grusveier der CBen med 17 toms hjul kan fungere?

Vel, vi får se. Den aktuelle CBen har hatt noen skader, jeg har fått bilder av den før reperasjon og det var ikke de helt store greiene, knekt speil, blinklys og striper i kåpen. Så ikke ut som den hadde tippa, da det ikke var skader lengre bak. Tror jeg tar sjansen på denne, ok pris for en nesten helt ny sykkel, bare 4 mnd gml så nesten 5 års garanti igjen siden det er Honda og ikke innkjørt enda engang.

Vel, vi får se i morgen. Bruker så mye tid på dette at jeg må snart bare falle ned på noe også:)
User avatar
kvase
Posts: 4016
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Duke 390 - noe for oss som er 40+?

Post by kvase »

tja for det lettere slaget så fins denne
Kawasaki Versys 300X ABS
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=112697821
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
Borg
Posts: 1676
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: Triumph Speed Triple RS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Re: Duke 390 - noe for oss som er 40+?

Post by Borg »

CB 500X er nok en strålende pendlersykkel og funker nok bra nok til en tur på grusveier. Kjekk sykkel å komme igang igjen med det :thumleft
_______________
Triumph Speed Triple RS & Yamaha Ténéré 700
User avatar
Borg
Posts: 1676
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: Triumph Speed Triple RS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Re: Duke 390 - noe for oss som er 40+?

Post by Borg »

kvase wrote:tja for det lettere slaget så fins denne
Kawasaki Versys 300X ABS
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=112697821
Ville du heller hatt en 300 kawa Vs en 500 honda Kvase? De ser jo ut som nogelunde samme type sykkel (har ikke sjekket vekta men..).
_______________
Triumph Speed Triple RS & Yamaha Ténéré 700
User avatar
kvase
Posts: 4016
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Duke 390 - noe for oss som er 40+?

Post by kvase »

Borg wrote:
kvase wrote:tja for det lettere slaget så fins denne
Kawasaki Versys 300X ABS
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=112697821
Ville du heller hatt en 300 kawa Vs en 500 honda Kvase? De ser jo ut som nogelunde samme type sykkel (har ikke sjekket vekta men..).
175 kg på kawan
195 kg Hondaen
2 sylindret motor på begge-- Nei Jeg ville hatt mere cc men det var et greit alternativ til Duke 390 etter min mening ja jeg ser det blir en tur for prøving av 500 -den har jo greit oppsett den og har blitt oppgradert til noe mere lik disse crosover mc til Honda,. :-k
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
Bjoris
Posts: 14
Joined: 10 Dec 2018 16:42

Re: Duke 390 - noe for oss som er 40+?

Post by Bjoris »

Har hatt god tid i romjula til å sjekke ut YouTube vurderinger og tester. CB500X er litt sånn wannabe Adventure, men det er jeg jo selv også pt iallefall;)

Primært skal jeg være læresjåfør så dermed er lett og enkelt sykkel viktig... Noen mener Cb’en er kjipt lagd, mye er fikset på 2019 modellen, men den har jeg ikke råd til...

Den jeg ser på og har holdt av er 2018, kjørt litt og så krasjet. Er derfor litt skeptisk så jeg må se den, men det skal ikke ha vært store smellen, kåpe, speil, blinklys og styre er byttet. Tror jeg tar sjansen

Ang Kawa 300en så var det flere tester som mente den hadde en slitsom motor med voldsomt turtall som ikke passet konseptet, men den ser bra ut:)

CB500X 2019 ser veldig bra ut med slipper clutch større hjul fremme og ikke minst mye bedre display+++
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Duke 390 - noe for oss som er 40+?

Post by mekkern »

Bjoris wrote: Noen mener Cb’en er kjipt lagd, mye er fikset på 2019 modellen, men den har jeg ikke råd til...
CB500X 2019 ser veldig bra ut med slipper clutch større hjul fremme og ikke minst mye bedre display+++
så er jo også spørsmålet om du skal beholde denne en stund? en kan jo tenke at denne er lettere å omsette senere..
Post Reply