Kjøp av motorsykkel klasse A2
Kjøp av motorsykkel klasse A2
Hei.
Jeg skal ta A2 til våren og har begynt å se på sykkel.
Jeg lurer på hva slags sykkel dere vil anbefaler?
Jeg vil helst ha en sykkel som er grei på langturer med en sportslig look, samtidig som den er god å sitte på for den bak.
Hvilken årsmodell og km-stand anbefales så man unngår mye feil?
Håper å få litt hjelp
Jeg skal ta A2 til våren og har begynt å se på sykkel.
Jeg lurer på hva slags sykkel dere vil anbefaler?
Jeg vil helst ha en sykkel som er grei på langturer med en sportslig look, samtidig som den er god å sitte på for den bak.
Hvilken årsmodell og km-stand anbefales så man unngår mye feil?
Håper å få litt hjelp
Re: Kjøp av motorsykkel klasse A2
Hei og velkommen til forumet!
Hvor mye har du tenkt å bruke? Ny eller gammel? Min første sykkel som også var en A2 sykkel var en 2015 modell KTM 690 Duke R som jeg kjøpte ny. Noen få av disse har hatt problemer med oljeforbruk og vippearmer som ryker. Dette ble forbedret på 2015 modellen. Jeg kjørte min 17000km uten store problemer. Det som skjedde med min var en misfarget triple clamp og en eksoslekkasje. Det var ikke noe problem å kjøre langt på den sykkelen, til tross for ingen vindskjerm i det hele tatt. Dagsturer på 40-50 mil var ingen problem og det lengste jeg hadde var vel 82mil på vei til Polen. Det eneste jeg angrer på med den sykkelen var at jeg solgte den. Hvordan det er å sitte bakpå vet jeg ikke..
For øyeblikket har jeg en 2001 modell BMW F650GS Dakar som er A2 registrert. Den ser jo ikke akkurat sportslig ut, men den kan kjøres nokså aggresivt den og etter en oppgradering av fjæring. Denne hadde jeg på alpetur i sommer. Eneste plassen den sleit var på Autobahn, her var 140 km/t mer enn fort nok. Den vibrerer jo godt på såpass høyt turtall, men vis du har dame med så blir det garantert noe på deg..
Du har jo også Triumph Street Triple. Tøffe sykler med rå lyd, men har ingen erfaring foruten om jeg prøvekjørte en Speed Triple en gang. Motoren i den var i alle fall helt rå.
Ducati Hypermotard 1100 skal det vel også være mulig å få nedregistret som A2. Kan anbefale å sjekke http://greybikes.no/. De har en liste over sykler hvor de kan levere nedregistreringskit. Dette må monteres av godkjent MC verksted og deretter visning på Vegvesenet så det er en fordel å ha alle originaldeler tilgjengelig.
Det finnes også en del japs, men der kan nok noen andre komme med bedre svar enn meg.
Hvor mye har du tenkt å bruke? Ny eller gammel? Min første sykkel som også var en A2 sykkel var en 2015 modell KTM 690 Duke R som jeg kjøpte ny. Noen få av disse har hatt problemer med oljeforbruk og vippearmer som ryker. Dette ble forbedret på 2015 modellen. Jeg kjørte min 17000km uten store problemer. Det som skjedde med min var en misfarget triple clamp og en eksoslekkasje. Det var ikke noe problem å kjøre langt på den sykkelen, til tross for ingen vindskjerm i det hele tatt. Dagsturer på 40-50 mil var ingen problem og det lengste jeg hadde var vel 82mil på vei til Polen. Det eneste jeg angrer på med den sykkelen var at jeg solgte den. Hvordan det er å sitte bakpå vet jeg ikke..
For øyeblikket har jeg en 2001 modell BMW F650GS Dakar som er A2 registrert. Den ser jo ikke akkurat sportslig ut, men den kan kjøres nokså aggresivt den og etter en oppgradering av fjæring. Denne hadde jeg på alpetur i sommer. Eneste plassen den sleit var på Autobahn, her var 140 km/t mer enn fort nok. Den vibrerer jo godt på såpass høyt turtall, men vis du har dame med så blir det garantert noe på deg..
Du har jo også Triumph Street Triple. Tøffe sykler med rå lyd, men har ingen erfaring foruten om jeg prøvekjørte en Speed Triple en gang. Motoren i den var i alle fall helt rå.
Ducati Hypermotard 1100 skal det vel også være mulig å få nedregistret som A2. Kan anbefale å sjekke http://greybikes.no/. De har en liste over sykler hvor de kan levere nedregistreringskit. Dette må monteres av godkjent MC verksted og deretter visning på Vegvesenet så det er en fordel å ha alle originaldeler tilgjengelig.
Det finnes også en del japs, men der kan nok noen andre komme med bedre svar enn meg.
- kvase
- Posts: 4053
- Joined: 04 Oct 2016 10:43
- MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/ - Contact:
Re: Kjøp av motorsykkel klasse A2
KTM 790 Duke kan vist fås som A2
ut i fra Anonsen her
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=108583052
ut i fra Anonsen her
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=108583052
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
- kvase
- Posts: 4053
- Joined: 04 Oct 2016 10:43
- MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/ - Contact:
Re: Kjøp av motorsykkel klasse A2
Mulig denne kan Down zizes til a2
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=99004622
står noe om det litt lengre ned på siden
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=99004622
står noe om det litt lengre ned på siden
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
Re: Kjøp av motorsykkel klasse A2
Mye som kan strupes, og mye som er strupet fra før. Har du ingen personlige prefaranser, eller kanskje et prissjikte?
Re: Kjøp av motorsykkel klasse A2
En fulleffekt sykkel kan strypes max 50%, dvs alle sykler som har over 96HK er utelukket.
Utover det er der mange sykler å velge mellom. Ingen valg er direkte feil eller riktig, man bør følge hva man selv ønsker.
Man kan bruke fornuft når man diskuterer rotfylling vs trekke tann. Når det gjelder valg av mc skal man følge hjertet.
Utover det er der mange sykler å velge mellom. Ingen valg er direkte feil eller riktig, man bør følge hva man selv ønsker.
Man kan bruke fornuft når man diskuterer rotfylling vs trekke tann. Når det gjelder valg av mc skal man følge hjertet.
- kvase
- Posts: 4053
- Joined: 04 Oct 2016 10:43
- MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/ - Contact:
Re: Kjøp av motorsykkel klasse A2
knutk wrote:En fulleffekt sykkel kan strypes max 50%, dvs alle sykler som har over 96HK er utelukket.
Utover det er der mange sykler å velge mellom. Ingen valg er direkte feil eller riktig, man bør følge hva man selv ønsker.
Man kan bruke fornuft når man diskuterer rotfylling vs trekke tann. Når det gjelder valg av mc skal man følge hjertet.
står nå slik i annonsen her å ut fra det jeg har lest tidligere så er den med 105 HKkvase wrote:KTM 790 Duke kan vist fås som A2
ut i fra Anonsen her
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=108583052
Mer informasjon om sykkelen finner du her:
http://www.ktm.com/no/naked-bike/790-duke-2018/
Pris ca. kr. 134.900 + klargjøring og registrering 3900.
Kan fås som A2.
This is our sharpest tool in the shed, developed with one task in mind: to dominate the street. A true rider knows that here, power needs precision. Feedback. Poise. That’s why KTM combined a light, state-of-the-art chassis with the new LC8c engine. The result: plenty of torque on tap, a 105 horsepower rush blasting out of corners and a huge grin on your face. And it’s available as a KTM 790 DUKE L with 70 kW A3 and 35 kW A2. In order to slingshot this telepathic lightweight even further ahead, advanced ride by wire, integrated connectivity options and next-generation rider aids are here today. But that’s not the end of it. Imagine an up and down quickshifter that takes its name extremely seriously. Customized ride modes. Personalized traction control. And a lean, mean KISKA design that’ll make you learn to love waiting for the others as you raced ahead.
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
- DrGreve
- Moderator
- Posts: 2021
- Joined: 06 Oct 2015 12:48
- MC: Honda VFR800 ABS 2005
- Location: Mo i Rana
Re: Kjøp av motorsykkel klasse A2
En GSX650F må være den optimale sykkelen ut i fra de mangelfulle preferanser som trådstarter oppgir
Re: Kjøp av motorsykkel klasse A2
Ok.kvase wrote:knutk wrote:En fulleffekt sykkel kan strypes max 50%, dvs alle sykler som har over 96HK er utelukket.
Utover det er der mange sykler å velge mellom. Ingen valg er direkte feil eller riktig, man bør følge hva man selv ønsker.
Man kan bruke fornuft når man diskuterer rotfylling vs trekke tann. Når det gjelder valg av mc skal man følge hjertet.står nå slik i annonsen her å ut fra det jeg har lest tidligere så er den med 105 HKkvase wrote:KTM 790 Duke kan vist fås som A2
ut i fra Anonsen her
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=108583052
Mer informasjon om sykkelen finner du her:
http://www.ktm.com/no/naked-bike/790-duke-2018/
Pris ca. kr. 134.900 + klargjøring og registrering 3900.
Kan fås som A2.
This is our sharpest tool in the shed, developed with one task in mind: to dominate the street. A true rider knows that here, power needs precision. Feedback. Poise. That’s why KTM combined a light, state-of-the-art chassis with the new LC8c engine. The result: plenty of torque on tap, a 105 horsepower rush blasting out of corners and a huge grin on your face. And it’s available as a KTM 790 DUKE L with 70 kW A3 and 35 kW A2. In order to slingshot this telepathic lightweight even further ahead, advanced ride by wire, integrated connectivity options and next-generation rider aids are here today. But that’s not the end of it. Imagine an up and down quickshifter that takes its name extremely seriously. Customized ride modes. Personalized traction control. And a lean, mean KISKA design that’ll make you learn to love waiting for the others as you raced ahead.
Ser de kaller den for 790 DUKE L med maks 70kW (96 hk) som utgangspunkt. Sikkert problemfritt å kjøpe nytt, men tipper der kommer få "L" modeller med 96 HK i markedet. Gjenstår å se. Håper det går greit. Sykkelen ser fin ut
Re: Kjøp av motorsykkel klasse A2
Ja, det eller noe i samme dur BMW F800GT hadde vært et interessant valg, og Suzuki GSF 600/650 er også alternativer, vanskelig å vite når vi ikke har noe prisDrGreve wrote:En GSX650F må være den optimale sykkelen ut i fra de mangelfulle preferanser som trådstarter oppgir
Re: Kjøp av motorsykkel klasse A2
Hei igjen.
Takk for veldig mange gode svar.
Forstod at jeg hadde kommet med litt lite informasjon og skal prøve å komme med litt mer her.
Jeg er ikke ute etter en helt ny sykkel, men vil ikke ha noe som er for gammelt heller, ca ifra 2010/11 (for å slippe å skifte ut slitedeler?) Hvilket år burde jeg holde med over for å slippe å bytte mye slitedeler og hvilken km-stand burde jeg holde meg under?
Når det gjelder pris regner jeg å bruke rundt 50 - 70, litt pluss/minus.
Synes personlig at Naked-bikes og r-sykler er tøffe. Dere kom med noen forslag som KTM 690, Triumph Street Triple og GSX650F. Alle veldig fine sykler og det er noe i den stilen jeg er ute etter.
Har nå en r-sykkel og den er litt dyr i forsikringa. Hvilke sykler er da greie på forsikring?
Det blir mye småkjøring, men kommer også til å bli noen dagsturer på rundt 40 mil.
Er på Finn.no og titter.
Hvis jeg har forstått det riktig så er det 47 hk som er maks om det ikke skal strupes.
Er det noen andre nettsteder enn finn.no som er greie på salg av sykler?
Takk for hjelp !
Takk for veldig mange gode svar.
Forstod at jeg hadde kommet med litt lite informasjon og skal prøve å komme med litt mer her.
Jeg er ikke ute etter en helt ny sykkel, men vil ikke ha noe som er for gammelt heller, ca ifra 2010/11 (for å slippe å skifte ut slitedeler?) Hvilket år burde jeg holde med over for å slippe å bytte mye slitedeler og hvilken km-stand burde jeg holde meg under?
Når det gjelder pris regner jeg å bruke rundt 50 - 70, litt pluss/minus.
Synes personlig at Naked-bikes og r-sykler er tøffe. Dere kom med noen forslag som KTM 690, Triumph Street Triple og GSX650F. Alle veldig fine sykler og det er noe i den stilen jeg er ute etter.
Har nå en r-sykkel og den er litt dyr i forsikringa. Hvilke sykler er da greie på forsikring?
Det blir mye småkjøring, men kommer også til å bli noen dagsturer på rundt 40 mil.
Er på Finn.no og titter.
Hvis jeg har forstått det riktig så er det 47 hk som er maks om det ikke skal strupes.
Er det noen andre nettsteder enn finn.no som er greie på salg av sykler?
Takk for hjelp !
Re: Kjøp av motorsykkel klasse A2
Vurdert GS500F? https://www.finn.no/103238420
Ferdig A2, gammel nok til å være lettskrudd og billig å forsikre, uten å se helt 70-talls ut
Km.stand og årsmodell har ikke like mye å si i mine øyne som tidligere eieres bruk og vedlikehold
Finn.no og Autodb er nok de eneste som er verdt å sjekke tror jeg
Ferdig A2, gammel nok til å være lettskrudd og billig å forsikre, uten å se helt 70-talls ut
Km.stand og årsmodell har ikke like mye å si i mine øyne som tidligere eieres bruk og vedlikehold
Finn.no og Autodb er nok de eneste som er verdt å sjekke tror jeg
- kvase
- Posts: 4053
- Joined: 04 Oct 2016 10:43
- MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/ - Contact:
Re: Kjøp av motorsykkel klasse A2
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=104125762
Honda CB500F-----Km.stand1 800 kmÅrsmodell2015 ------ prisantydning 65 000,-
-------------------
Honda NC700XAD Km.stand6 019 km pis 69 000
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=96639376
-
Burde være noe prutning på begge disse 2
NC 700 er A2 med 48 hk
Honda CB500F-----Km.stand1 800 kmÅrsmodell2015 ------ prisantydning 65 000,-
-------------------
Honda NC700XAD Km.stand6 019 km pis 69 000
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=96639376
-
Burde være noe prutning på begge disse 2
NC 700 er A2 med 48 hk
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
Re: Kjøp av motorsykkel klasse A2
Takk for mange bra forslag og god hjelp.
Dere snakker om å strupe ned større sykler til så de kan bli A2 registrert. Er det mye jobb og hva koster det evt? Med tanke på at jeg evt kan kjøpe en større sykkel, strupe ned og når jeg tar tung-lappen gjøre sykkelen original igjen så jeg kan bruke den.
Dere snakker om å strupe ned større sykler til så de kan bli A2 registrert. Er det mye jobb og hva koster det evt? Med tanke på at jeg evt kan kjøpe en større sykkel, strupe ned og når jeg tar tung-lappen gjøre sykkelen original igjen så jeg kan bruke den.
- DrGreve
- Moderator
- Posts: 2021
- Joined: 06 Oct 2015 12:48
- MC: Honda VFR800 ABS 2005
- Location: Mo i Rana
Re: Kjøp av motorsykkel klasse A2
Ett strupekitt koster normalt alt mellom 2k og 4k og så må du få jobben gjort på et autorisert verksted. Til slutt må sykkel og dokumentasjon forevises veivesenet.skippern wrote:Takk for mange bra forslag og god hjelp.
Dere snakker om å strupe ned større sykler til så de kan bli A2 registrert. Er det mye jobb og hva koster det evt? Med tanke på at jeg evt kan kjøpe en større sykkel, strupe ned og når jeg tar tung-lappen gjøre sykkelen original igjen så jeg kan bruke den.