MC-forumet.no

Norges hyggeligste MC-forum
Det er nå 26 apr 2018 19:35

Alle klokkeslett er UTC+02:00




Legg inn nytt emne  Svar på emne  [ 26 innlegg ]  Gå til side 1 2 Neste
Forfatter Melding
Legg innLagt inn: 10 jan 2018 21:42 
Offline

Registrert: 10 jan 2018 17:59
Innlegg: 4
MC: Yamaha YZF-R 125cc, 2008 modell
Hei.

Jeg skal ta A2 til våren og har begynt å se på sykkel.
Jeg lurer på hva slags sykkel dere vil anbefaler?

Jeg vil helst ha en sykkel som er grei på langturer med en sportslig look, samtidig som den er god å sitte på for den bak.

Hvilken årsmodell og km-stand anbefales så man unngår mye feil?

Håper å få litt hjelp :D


Toppen
   
Legg innLagt inn: 10 jan 2018 22:27 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 07 okt 2015 13:15
Innlegg: 2191
MC: 15' KTM 690 Duke R - Solgt 29.03.17
01' BMW F650 Dakar
Sted: Karmøy
Hei og velkommen til forumet!

Hvor mye har du tenkt å bruke? Ny eller gammel? Min første sykkel som også var en A2 sykkel var en 2015 modell KTM 690 Duke R som jeg kjøpte ny. Noen få av disse har hatt problemer med oljeforbruk og vippearmer som ryker. Dette ble forbedret på 2015 modellen. Jeg kjørte min 17000km uten store problemer. Det som skjedde med min var en misfarget triple clamp og en eksoslekkasje. Det var ikke noe problem å kjøre langt på den sykkelen, til tross for ingen vindskjerm i det hele tatt. Dagsturer på 40-50 mil var ingen problem og det lengste jeg hadde var vel 82mil på vei til Polen. Det eneste jeg angrer på med den sykkelen var at jeg solgte den. Hvordan det er å sitte bakpå vet jeg ikke..

For øyeblikket har jeg en 2001 modell BMW F650GS Dakar som er A2 registrert. Den ser jo ikke akkurat sportslig ut, men den kan kjøres nokså aggresivt den og etter en oppgradering av fjæring. Denne hadde jeg på alpetur i sommer. Eneste plassen den sleit var på Autobahn, her var 140 km/t mer enn fort nok. Den vibrerer jo godt på såpass høyt turtall, men vis du har dame med så blir det garantert noe på deg.. :lol:

Du har jo også Triumph Street Triple. Tøffe sykler med rå lyd, men har ingen erfaring foruten om jeg prøvekjørte en Speed Triple en gang. Motoren i den var i alle fall helt rå.

Ducati Hypermotard 1100 skal det vel også være mulig å få nedregistret som A2. Kan anbefale å sjekke http://greybikes.no/. De har en liste over sykler hvor de kan levere nedregistreringskit. Dette må monteres av godkjent MC verksted og deretter visning på Vegvesenet så det er en fordel å ha alle originaldeler tilgjengelig.

Det finnes også en del japs, men der kan nok noen andre komme med bedre svar enn meg. 8)

_________________
TKC 70 - 39500km


Toppen
   
Legg innLagt inn: 10 jan 2018 22:47 
Online
Brukeravatar

Registrert: 04 okt 2016 10:43
Innlegg: 1143
MC: Dyslektiker
KTM 1090 ADV-R
Arendal/Hedmark/Romerike
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
KTM 790 Duke kan vist fås som A2
ut i fra Anonsen her
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=108583052

_________________
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte


Toppen
   
Legg innLagt inn: 10 jan 2018 22:52 
Online
Brukeravatar

Registrert: 04 okt 2016 10:43
Innlegg: 1143
MC: Dyslektiker
KTM 1090 ADV-R
Arendal/Hedmark/Romerike
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Mulig denne kan Down zizes til a2
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=99004622
står noe om det litt lengre ned på siden

_________________
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte


Toppen
   
Legg innLagt inn: 10 jan 2018 22:53 
Online
Brukeravatar

Registrert: 10 okt 2015 10:40
Innlegg: 2602
MC: Ducati ST4S -01
Sted: Sør-Trøndelag
Mye som kan strupes, og mye som er strupet fra før. Har du ingen personlige prefaranser, eller kanskje et prissjikte? :-#


Toppen
   
Legg innLagt inn: 10 jan 2018 23:30 
Offline

Registrert: 15 jul 2009 07:56
Innlegg: 964
MC: BMW R1200GSA, F800GS, R90S
En fulleffekt sykkel kan strypes max 50%, dvs alle sykler som har over 96HK er utelukket.

Utover det er der mange sykler å velge mellom. Ingen valg er direkte feil eller riktig, man bør følge hva man selv ønsker.
Man kan bruke fornuft når man diskuterer rotfylling vs trekke tann. Når det gjelder valg av mc skal man følge hjertet.


Toppen
   
Legg innLagt inn: 10 jan 2018 23:56 
Online
Brukeravatar

Registrert: 04 okt 2016 10:43
Innlegg: 1143
MC: Dyslektiker
KTM 1090 ADV-R
Arendal/Hedmark/Romerike
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
knutk skrev:
En fulleffekt sykkel kan strypes max 50%, dvs alle sykler som har over 96HK er utelukket.

Utover det er der mange sykler å velge mellom. Ingen valg er direkte feil eller riktig, man bør følge hva man selv ønsker.
Man kan bruke fornuft når man diskuterer rotfylling vs trekke tann. Når det gjelder valg av mc skal man følge hjertet.
kvase skrev:
KTM 790 Duke kan vist fås som A2
ut i fra Anonsen her
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=108583052

står nå slik i annonsen her å ut fra det jeg har lest tidligere så er den med 105 HK
Mer informasjon om sykkelen finner du her:
http://www.ktm.com/no/naked-bike/790-duke-2018/
Pris ca. kr. 134.900 + klargjøring og registrering 3900.
Kan fås som A2.
This is our sharpest tool in the shed, developed with one task in mind: to dominate the street. A true rider knows that here, power needs precision. Feedback. Poise. That’s why KTM combined a light, state-of-the-art chassis with the new LC8c engine. The result: plenty of torque on tap, a 105 horsepower rush blasting out of corners and a huge grin on your face. And it’s available as a KTM 790 DUKE L with 70 kW A3 and 35 kW A2. In order to slingshot this telepathic lightweight even further ahead, advanced ride by wire, integrated connectivity options and next-generation rider aids are here today. But that’s not the end of it. Imagine an up and down quickshifter that takes its name extremely seriously. Customized ride modes. Personalized traction control. And a lean, mean KISKA design that’ll make you learn to love waiting for the others as you raced ahead.

_________________
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte


Toppen
   
Legg innLagt inn: 11 jan 2018 00:25 
Offline
Moderator
Brukeravatar

Registrert: 06 okt 2015 12:48
Innlegg: 1686
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Sted: Mo i Rana
En GSX650F må være den optimale sykkelen ut i fra de mangelfulle preferanser som trådstarter oppgir :)


Toppen
   
Legg innLagt inn: 11 jan 2018 01:14 
Offline

Registrert: 15 jul 2009 07:56
Innlegg: 964
MC: BMW R1200GSA, F800GS, R90S
kvase skrev:
knutk skrev:
En fulleffekt sykkel kan strypes max 50%, dvs alle sykler som har over 96HK er utelukket.

Utover det er der mange sykler å velge mellom. Ingen valg er direkte feil eller riktig, man bør følge hva man selv ønsker.
Man kan bruke fornuft når man diskuterer rotfylling vs trekke tann. Når det gjelder valg av mc skal man følge hjertet.
kvase skrev:
KTM 790 Duke kan vist fås som A2
ut i fra Anonsen her
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=108583052

står nå slik i annonsen her å ut fra det jeg har lest tidligere så er den med 105 HK
Mer informasjon om sykkelen finner du her:
http://www.ktm.com/no/naked-bike/790-duke-2018/
Pris ca. kr. 134.900 + klargjøring og registrering 3900.
Kan fås som A2.
This is our sharpest tool in the shed, developed with one task in mind: to dominate the street. A true rider knows that here, power needs precision. Feedback. Poise. That’s why KTM combined a light, state-of-the-art chassis with the new LC8c engine. The result: plenty of torque on tap, a 105 horsepower rush blasting out of corners and a huge grin on your face. And it’s available as a KTM 790 DUKE L with 70 kW A3 and 35 kW A2. In order to slingshot this telepathic lightweight even further ahead, advanced ride by wire, integrated connectivity options and next-generation rider aids are here today. But that’s not the end of it. Imagine an up and down quickshifter that takes its name extremely seriously. Customized ride modes. Personalized traction control. And a lean, mean KISKA design that’ll make you learn to love waiting for the others as you raced ahead.


Ok.
Ser de kaller den for 790 DUKE L med maks 70kW (96 hk) som utgangspunkt. Sikkert problemfritt å kjøpe nytt, men tipper der kommer få "L" modeller med 96 HK i markedet. Gjenstår å se. Håper det går greit. Sykkelen ser fin ut :thumleft


Toppen
   
Legg innLagt inn: 11 jan 2018 07:48 
Online
Brukeravatar

Registrert: 10 okt 2015 10:40
Innlegg: 2602
MC: Ducati ST4S -01
Sted: Sør-Trøndelag
DrGreve skrev:
En GSX650F må være den optimale sykkelen ut i fra de mangelfulle preferanser som trådstarter oppgir :)

Ja, det eller noe i samme dur :thumleft BMW F800GT hadde vært et interessant valg, og Suzuki GSF 600/650 er også alternativer, vanskelig å vite når vi ikke har noe pris :-k


Toppen
   
Legg innLagt inn: 11 jan 2018 17:06 
Offline

Registrert: 10 jan 2018 17:59
Innlegg: 4
MC: Yamaha YZF-R 125cc, 2008 modell
Hei igjen.

Takk for veldig mange gode svar.
Forstod at jeg hadde kommet med litt lite informasjon og skal prøve å komme med litt mer her.

Jeg er ikke ute etter en helt ny sykkel, men vil ikke ha noe som er for gammelt heller, ca ifra 2010/11 (for å slippe å skifte ut slitedeler?) Hvilket år burde jeg holde med over for å slippe å bytte mye slitedeler og hvilken km-stand burde jeg holde meg under?

Når det gjelder pris regner jeg å bruke rundt 50 - 70, litt pluss/minus.

Synes personlig at Naked-bikes og r-sykler er tøffe. Dere kom med noen forslag som KTM 690, Triumph Street Triple og GSX650F. Alle veldig fine sykler og det er noe i den stilen jeg er ute etter.
Har nå en r-sykkel og den er litt dyr i forsikringa. Hvilke sykler er da greie på forsikring?

Det blir mye småkjøring, men kommer også til å bli noen dagsturer på rundt 40 mil.

Er på Finn.no og titter.
Hvis jeg har forstått det riktig så er det 47 hk som er maks om det ikke skal strupes.

Er det noen andre nettsteder enn finn.no som er greie på salg av sykler?

Takk for hjelp !


Toppen
   
Legg innLagt inn: 11 jan 2018 17:48 
Online
Brukeravatar

Registrert: 10 okt 2015 10:40
Innlegg: 2602
MC: Ducati ST4S -01
Sted: Sør-Trøndelag
Vurdert GS500F? https://www.finn.no/103238420
Ferdig A2, gammel nok til å være lettskrudd og billig å forsikre, uten å se helt 70-talls ut :thumleft
Km.stand og årsmodell har ikke like mye å si i mine øyne som tidligere eieres bruk og vedlikehold ;-)

Finn.no og Autodb er nok de eneste som er verdt å sjekke tror jeg :-k


Toppen
   
Legg innLagt inn: 11 jan 2018 18:44 
Online
Brukeravatar

Registrert: 04 okt 2016 10:43
Innlegg: 1143
MC: Dyslektiker
KTM 1090 ADV-R
Arendal/Hedmark/Romerike
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=104125762
Honda CB500F-----Km.stand1 800 kmÅrsmodell2015 ------ prisantydning 65 000,-
-------------------
Honda NC700XAD Km.stand6 019 km pis 69 000
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=96639376
-
Burde være noe prutning på begge disse 2
NC 700 er A2 med 48 hk

_________________
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte


Toppen
   
Legg innLagt inn: 11 jan 2018 20:11 
Offline

Registrert: 10 jan 2018 17:59
Innlegg: 4
MC: Yamaha YZF-R 125cc, 2008 modell
Takk for mange bra forslag og god hjelp.

Dere snakker om å strupe ned større sykler til så de kan bli A2 registrert. Er det mye jobb og hva koster det evt? Med tanke på at jeg evt kan kjøpe en større sykkel, strupe ned og når jeg tar tung-lappen gjøre sykkelen original igjen så jeg kan bruke den.


Toppen
   
Legg innLagt inn: 11 jan 2018 20:15 
Offline
Moderator
Brukeravatar

Registrert: 06 okt 2015 12:48
Innlegg: 1686
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Sted: Mo i Rana
skippern skrev:
Takk for mange bra forslag og god hjelp.

Dere snakker om å strupe ned større sykler til så de kan bli A2 registrert. Er det mye jobb og hva koster det evt? Med tanke på at jeg evt kan kjøpe en større sykkel, strupe ned og når jeg tar tung-lappen gjøre sykkelen original igjen så jeg kan bruke den.

Ett strupekitt koster normalt alt mellom 2k og 4k og så må du få jobben gjort på et autorisert verksted. Til slutt må sykkel og dokumentasjon forevises veivesenet.


Toppen
   
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Legg inn nytt emne  Svar på emne  [ 26 innlegg ]  Gå til side 1 2 Neste

Alle klokkeslett er UTC+02:00


Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke redigere egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette egne innlegg i dette forumet

Søk etter:
Gå til:  
Kjører på phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Norwegian (bokmål) Language Pack © Lars Christian Schreiner