Page 2 of 2

Re: Kjøp av motorsykkel klasse A2

Posted: 11 Jan 2018 21:23
by knutk
DrGreve wrote:
skippern wrote:Takk for mange bra forslag og god hjelp.

Dere snakker om å strupe ned større sykler til så de kan bli A2 registrert. Er det mye jobb og hva koster det evt? Med tanke på at jeg evt kan kjøpe en større sykkel, strupe ned og når jeg tar tung-lappen gjøre sykkelen original igjen så jeg kan bruke den.
Ett strupekitt koster normalt alt mellom 2k og 4k og så må du få jobben gjort på et autorisert verksted. Til slutt må sykkel og dokumentasjon forevises veivesenet.
BMWs F800/F700 og F650 paralelltwin koster ca kr 200 i deler + gratis dokumentasjon fra BMW + noen hundrelapper til Statens vegvesen for visning.
Skal du regge opp til fulleffekt en sykkel som er kjøpt som A2 kommer et tillegg på ekstra HK avgifter. Kjøper du en fulleffekt som registreres ned og deretter opp igjen koster oppregistreringen kun ny visning til SVV. Jobben gjr man lett selv.
Mange japsesykler har kun en jumper som skal kobles til/fra + dokumentasjon og avgifter til SVV. Om du finner en verdig kandidat er det vel verdt bryet å sjekke litt detaljer rundt kostnaden på ombygging. Det kan spare deg for flere tusenlapper. Og om du ikke får svar noen steder, prøv nærmeste trafikkstasjon. Mange av gutta hos SVV er faktisk helt ok, og de kjenner til de fleste syklene og hva som kreves i praksis.

Re: Kjøp av motorsykkel klasse A2

Posted: 11 Jan 2018 21:41
by knutk
Ser det etterspørres om det er mye jobb å bygge ned en motor.

Regelen til 35Kw A2 kom i 2013. Modeller fra 2013 som var potensielle kandidater ble gjerne tilrettelagt fra fabrikk for enkel ombygging. Jeg kjenner best til BMW, hvor syklene ble begrenset ved å begrense utslaget på gasswire slik at en A2 sykkel i praksis kun åpnet gasspjeldet 3/4 åpent. Og delen man kjøpte var en liten metallplate som stoppet gasspjeldet samt en liten fjær. Kjenner til at andre merker enten har gjort tilsvarende eller benytter en bryter i ECU som aktiveres/deaktiveres via en jumper. Så -13 modeller og nyere er oftest enkle å tilpasse.
Før 2013 var det 25Kw som var grensen, og til dem finnes der tilsvarende løsninger, men da får man en 25Kw/35Hk motor i stedet for 35Kw/48 Hk.
Utelukker ikke at fabrikkene i ettertid har kommet med muligheter (inkludert dokumentasjon) for å omregistrere pre-13 modeller til 35Kw, men i praksis tror jeg de fleste syklene før 2013 kun har dokumentasjon til 25Kw. (Litt usikker på den, men det var inntrykket jeg fikk da jeg holdt på med dette i 2013. Men mulig de har kommet med mer i ettertid). Ser GreyBikes tilbyr diverse kit. Dette tar de flere tusen for. Usikker på innholdet i pakken deres.
Da vi gjorde dette i 2013 fikk vi dokumentasjon vederlags fritt fra BMW via forhandler og byttet braketten selv, og viste sykkelen selv til SVV. Enkelt og greit.

Re: Kjøp av motorsykkel klasse A2

Posted: 12 Jan 2018 10:45
by inunf
Jeg ville heller satset på å selge sykkelen etter to år enn å fjerne plomberingen. Kan selvsagt hende du finner drømmesykkelen på første forsøk, men sannsynligvis får du lyst til å prøve noe nytt etter to år. Anbefaler ikke R-sykkel til gatebruk, sittestillinga er ukomfortabel, forsikringa skyhøy og lappen sitter løst. Da er det bedre med nakensykkel.

Hvis jeg var deg ville jeg sett nærmere på KTM Duke 390/690, f. eks. denne: https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=106729021. Veldig gode kjøreegenskaper, og lav vekt er fint når man ikke har så mye hk.

Yamaha MT-07 virker også som et bra alternativ https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=104404024 https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=106267510

Hvis du på død og liv må ha R-sykkel vil jeg anta at KTM RC390 er det beste alternativet. Kanskje CBR500 kan være noe, men det er knapt nok en R-sykkel.

Re: Kjøp av motorsykkel klasse A2

Posted: 12 Jan 2018 17:15
by mekkern
skippern wrote: Jeg er ikke ute etter en helt ny sykkel, men vil ikke ha noe som er for gammelt heller, ca ifra 2010/11 (for å slippe å skifte ut slitedeler?) Hvilket år burde jeg holde med over for å slippe å bytte mye slitedeler og hvilken km-stand burde jeg holde meg under?
Hva regner du som slitedeler?

Dekk kjede og bremseklosser???
dette er er stort sett det eneste av "slitedeler" utenom olje filter og service..
dette er deler som ikke byttes på "alder" men bruk/km...
så det spiller ingen rolle med alder i grunn men heller vedlikehold i forhold til kjørelengde...
jeg har flere sykler med 100k++ uten at jeg ser de trenger vesentlig mer service enn "vanlig"..

Re: Kjøp av motorsykkel klasse A2

Posted: 13 Jan 2018 17:44
by skippern
Heihei.

Har sett på forslagene dere har kommet med og mange fine sykler.

Honda CB500F
KTM Duke 390/690 (Må 690 strupes for å bli godkjent som A2?)
Yamaha MT 03/07 (Må 07 strupes for å bli godkjent som A2?)

Har også snakket med en kamerat som har hatt en Kawasaki z750 som han var veldig fornøyd med.
Tittet litt på Kawasaki på Finn og det er vel z300 som er A2 registrert, men z750 må vel strupes? Har dere noe erfaring med Kawasaki?

Hvilke av syklene er det dere anbefaler? Positivt / negativt ved syklene?

Re: Kjøp av motorsykkel klasse A2

Posted: 13 Jan 2018 18:23
by Trondgv
skippern wrote:Heihei.

Har sett på forslagene dere har kommet med og mange fine sykler.

Honda CB500F
KTM Duke 390/690 (Må 690 strupes for å bli godkjent som A2?)
Yamaha MT 03/07 (Må 07 strupes for å bli godkjent som A2?)

Har også snakket med en kamerat som har hatt en Kawasaki z750 som han var veldig fornøyd med.
Tittet litt på Kawasaki på Finn og det er vel z300 som er A2 registrert, men z750 må vel strupes? Har dere noe erfaring med Kawasaki?

Hvilke av syklene er det dere anbefaler? Positivt / negativt ved syklene?
KTM 690en må strupes ned, men det blir gjort med en datamaskin hos KTM forhandler, gjort på 2 minutt. De har også papirer på dette. 690en anbefales i alle fall, helt klart lettere en både Z750 (207Kg) og MT07(179kg) med sine 148kg. Motoren på MT07 når ikke KTMen sin endunker til knærne en gang. :thumleft Z750 har jeg aldri prøvd.

Re: Kjøp av motorsykkel klasse A2

Posted: 13 Jan 2018 19:34
by JK95
Z750 er morsom nok for en som skal ha førstesykkel, men kan ikke lenger plomberes ned slik de kunne før, så da må du finne en som allerede er plombert :thumleft Z800 kunne også plomberes hvis det er Z800E utgaven :thumleft Nå er vel alternativet Z650 om du skal ha ny, men da bør du gå for Ninja 650 istedenfor. Ikke ren R-sykkel, men sporty sportstouring ;-)

Har Suzuki SV650 blitt nevnt? :-k Morsom japsetwin med gromlyd om du bytter potte, Toven har god erfaring 8)

Re: Kjøp av motorsykkel klasse A2

Posted: 13 Jan 2018 20:03
by ojda
Trondgv wrote:
skippern wrote:Heihei.

Har sett på forslagene dere har kommet med og mange fine sykler.

Honda CB500F
KTM Duke 390/690 (Må 690 strupes for å bli godkjent som A2?)
Yamaha MT 03/07 (Må 07 strupes for å bli godkjent som A2?)

Har også snakket med en kamerat som har hatt en Kawasaki z750 som han var veldig fornøyd med.
Tittet litt på Kawasaki på Finn og det er vel z300 som er A2 registrert, men z750 må vel strupes? Har dere noe erfaring med Kawasaki?

Hvilke av syklene er det dere anbefaler? Positivt / negativt ved syklene?
KTM 690en må strupes ned, men det blir gjort med en datamaskin hos KTM forhandler, gjort på 2 minutt. De har også papirer på dette. 690en anbefales i alle fall, helt klart lettere en både Z750 (207Kg) og MT07(179kg) med sine 148kg. Motoren på MT07 når ikke KTMen sin endunker til knærne en gang. :thumleft Z750 har jeg aldri prøvd.
Jeg lånte en Yamaha Mt07 2017 a2 til grustreffet tidligere i høst.
Å om den når KTM'n til knærne må KTM Duke ha verdens lengste bein :-k
Det var virkelig en underholdende motor, ja sykkel i det heletatt.
Å jeg var bortimot målløs etter den helga =D> =D> =D>

At jeg i tillegg var nesten lam i bakenden etter en lang helg på sykkelen er en helt annen sak :lol:

Det skal sies at jeg aldrig har prøvet "liten" KTM av noe slag [-(

Re: Kjøp av motorsykkel klasse A2

Posted: 13 Jan 2018 20:06
by DrGreve
Har noen glemt ett av kriteriene fra trådstarter?
Hvordan er komforten til påsitter på den KTM-en?

Re: RE: Re: Kjøp av motorsykkel klasse A2

Posted: 13 Jan 2018 20:09
by Trondgv
ojda wrote:
Trondgv wrote:
skippern wrote:Heihei.

Har sett på forslagene dere har kommet med og mange fine sykler.

Honda CB500F
KTM Duke 390/690 (Må 690 strupes for å bli godkjent som A2?)
Yamaha MT 03/07 (Må 07 strupes for å bli godkjent som A2?)

Har også snakket med en kamerat som har hatt en Kawasaki z750 som han var veldig fornøyd med.
Tittet litt på Kawasaki på Finn og det er vel z300 som er A2 registrert, men z750 må vel strupes? Har dere noe erfaring med Kawasaki?

Hvilke av syklene er det dere anbefaler? Positivt / negativt ved syklene?
KTM 690en må strupes ned, men det blir gjort med en datamaskin hos KTM forhandler, gjort på 2 minutt. De har også papirer på dette. 690en anbefales i alle fall, helt klart lettere en både Z750 (207Kg) og MT07(179kg) med sine 148kg. Motoren på MT07 når ikke KTMen sin endunker til knærne en gang. :thumleft Z750 har jeg aldri prøvd.
Jeg lånte en Yamaha Mt07 2017 a2 til grustreffet tidligere i høst.
Å om den når KTM'n til knærne må KTM Duke ha verdens lengste bein :-k
Det var virkelig en underholdende motor, ja sykkel i det heletatt.
Å jeg var bortimot målløs etter den helga =D> =D> =D>

At jeg i tillegg var nesten lam i bakenden etter en lang helg på sykkelen er en helt annen sak [emoji38]

Det skal sies at jeg aldrig har prøvet "liten" KTM av noe slag [-(
Den har veeldig lange bein ja. Det er nok hver sin smak, det finnes jo folk som liker 4 sylindra 600 til kjøring her til lands også. Er blitt såpass glad i 1-syl at jeg vurderer å bygge om en 701/690 Enduro til Adv / rally wannabe sykkel [emoji38]

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk

Re: RE: Re: Kjøp av motorsykkel klasse A2

Posted: 13 Jan 2018 20:10
by Trondgv
DrGreve wrote:Har noen glemt ett av kriteriene fra trådstarter?
Hvordan er komforten til påsitter på den KTM-en?
Fikk aldri klager på de som satt bak. Her er det snakk om Duke og ikke SMC :D Duken har et stort sete til de som vil sitte på, kontra treplanken på SMC. :)

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk