Ninja 300 eller Cbr 500r

Prat om mellomtung MC
Post Reply
Peter_staff
Posts: 1
Joined: 19 Aug 2017 01:58
MC: Har ingen motorsykkel akkurat nå men holder på med å ta A2 lappen

Ninja 300 eller Cbr 500r

Post by Peter_staff »

Hei jeg holder på med å ta A2 lappen og burde stå med førerkort i hånda til sommeren. Jeg har lenge sett på hvilke sykkeler jeg har lyst på når jeg er ferdig med å ta lappen. Jeg er ganske bestemt på å kjøpe Ninja 300 men, jeg hører ofte på YouTube at Ninja 300 sliter litt på motorveien, og jeg har derfor også begynt å se på Honda Cbr 500r. Har Ninja 300 problemer med å kjøre forbi biler etc på motorveien eller trenger jeg ikke bekymre meg om det? Tusen takk for alle svar :D :thumleft
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Ninja 300 eller Cbr 500r

Post by knutk »

Peter_staff wrote:Hei jeg holder på med å ta A2 lappen og burde stå med førerkort i hånda til sommeren. Jeg har lenge sett på hvilke sykkeler jeg har lyst på når jeg er ferdig med å ta lappen. Jeg er ganske bestemt på å kjøpe Ninja 300 men, jeg hører ofte på YouTube at Ninja 300 sliter litt på motorveien, og jeg har derfor også begynt å se på Honda Cbr 500r. Har Ninja 300 problemer med å kjøre forbi biler etc på motorveien eller trenger jeg ikke bekymre meg om det? Tusen takk for alle svar :D :thumleft
Har ingen erfaring med noen av syklene, men du kommer deg nok forbi trafikken på motorveien med begge syklene, men ikke forvent at du bryter lydmuren :D

Om budsjettet tillater det ville jeg valgt Honda.
De ekstra kubikkene gir deg en sterkere og mer kjørevennlig motor. Hondaen har 50% mer dreiemoment som den gir på et lavere turtall, så den blir ikke så "masete" å kjøre. Den har bredere hjul med lavere profil, og to bremseskiver fremme.
Forskjellen i HK er ikke så stor, men Ninja gir maks HK ved 11000 rpm, mens Honda gir effekten ved 8500.

Lykke til med både lappen og sykkelvalg
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: Ninja 300 eller Cbr 500r

Post by JK95 »

En kompis av meg har hatt sin Ninja 250 i fire år nå(?) og han holder fint tritt med det meste langs veien, handler kun om å planlegge litt, vite når du skal gire, og bruke turtallet :thumleft
Hanj kjører forøvrig ifra en del 600cc RR på en bane vi pleier å kjøre på også :shock:
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Ninja 300 eller Cbr 500r

Post by intruder »

Som gammalmodig knark ville jeg valgt Hondaen,nok av kjøreglede i en sånn skulle jeg tro..

..og det er ingen ulempe at den ligner på en MC,i alle fall i mine øyne.. :-({|=

og gi gjerne melding om hva valget ble !!
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Ninja 300 eller Cbr 500r

Post by intruder »

intruder wrote:Som gammalmodig knark ville jeg valgt Hondaen,nok av kjøreglede i en sånn skulle jeg tro..

..og det er ingen ulempe at den ligner på en MC,i alle fall i mine øyne.. :-({|=

og gi gjerne melding om hva valget ble !!
PS,,,tror sikkert begge to er kjempefine !!!! ...så en :smt075 kan vel hjelpe !
Peter
Posts: 37
Joined: 25 Aug 2016 18:18
MC: Overgang A2 - A 10.05.18 - Da skal det bli to-hjuling igjen

Re: Ninja 300 eller Cbr 500r

Post by Peter »

Hei og hå! :)

Bra det er flere som tar A2 steget og får startet mengdetreningen før en klatrer over til A-klassen.!

For 2 år siden kjørte eg selv Honda CB500F hos kjøreskolen. Den har samme motor som CBR 500.

Motoren var behagelig og leverte en mjuk kraftoverføring. Bunndraget var utrolig flott å jobbe med, og gjorde at så altfor mye giring ikke var nødvendig. Eg fikk testet den over Strynefjellet og til Geiranger, og den drog godt til i klatreetappene.
Der var mer en nok krefter vil eg påstå om en pisket den litt. Eg fikk testet den for det den var god for på ei Go-Cart bane.
Mye sykkel for pengene. Men klart, du må ikke sammenligne det med eksempelvis en R6 som yter 130HK, rekkefirer og turtallsmaskin.
Rødelinja begynner vell på ca. 9500rpm mener eg. V-Twinen gjorde at den drog fint.

Ville klatret opp til CBR500 istedenfor Ninja 300. Du vil merke effektforskjellen mellom de, med tanke på slagvolumet.

Lykke til!!! :D
"Four wheels moves your body, two wheels moves your soul!"
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Ninja 300 eller Cbr 500r

Post by inunf »

Ikke akkurat nytt, men mye kulere i min bok: https://www.finn.no/mc/all/search.html?q=zxr+400

Vet ikke hvordan effekten i ninja 300 eller CBR500 er, men når du har lov til å kjøre noe med 48 hk, kjøp noe med 48 hk. Litt dreiemoment er heller ikke å forakte.
User avatar
kvase
Posts: 4016
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Ninja 300 eller Cbr 500r

Post by kvase »

Yamaha TRACER 700 A2 ABS
Er også et godt alternativ
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
Post Reply