Omregistrering til A2

Prat om mellomtung MC
Post Reply
MariusBrustad
Posts: 3
Joined: 23 Aug 2016 14:49

Omregistrering til A2

Post by MariusBrustad »

Hei,

Jeg lurer på om det er mulig å omregistrere en Honda CB 600 Hornet til mellomtung i disse dager..?
Eller den for sterk til at det kan gjøres?
Vurderer innkjøp og må vite dette sikkert så jeg ikke brenner meg her..

Mvh
Marius Brustad
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Omregistrering til A2

Post by DrGreve »

De første modellene hadde vel 97 hester og den senere har 100 hk. Grensen er 96hk for at det skal være mulig å tune den ned til A2..
User avatar
Kikken
Posts: 76
Joined: 11 Nov 2015 13:57
MC: BMW R1200GS og DRZ400S
Location: Trondheim

Re: Omregistrering til A2

Post by Kikken »

I følge SVV kan du ikke "trimme ned" til mindre enn halvparten av opprinnelig effekt, altså 96/2=48 som nevnt i forrige post...

http://www.vegvesen.no/forerkort/har-fo ... +klasse+A2
User avatar
Epylypzon
Posts: 1187
Joined: 14 Oct 2015 09:32
MC: 2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002 Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS

Re: Omregistrering til A2

Post by Epylypzon »

DrGreve wrote:De første modellene hadde vel 97 hester og den senere har 100 hk. Grensen er 96hk for at det skal være mulig å tune den ned til A2..
Opp til og med 02 har vel 94-95 hk.
https://en.wikipedia.org/wiki/Honda_CB600F

Hvis en sjekker reg nr på endel som står på finn.no så står ihvertfall de med 94 hk(69kw).

Edit: http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=60355408 kit
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Omregistrering til A2

Post by knutk »

Epylypzon wrote:
DrGreve wrote:De første modellene hadde vel 97 hester og den senere har 100 hk. Grensen er 96hk for at det skal være mulig å tune den ned til A2..
Opp til og med 02 har vel 94-95 hk.
https://en.wikipedia.org/wiki/Honda_CB600F

Hvis en sjekker reg nr på endel som står på finn.no så står ihvertfall de med 94 hk(69kw).

Edit: http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=60355408 kit
Det lønner seg nok å sjekke ulike steder, inkludert merke-forhandler.

Har erfaring med BMW, hvor en F700GS ble justert opp fra A2 til A (m.a.o litt ulik problemstilling)

Ser i linken at de selger kit til BMW for kr 2000.
Selv om dette er en pris man kan leve med kan det som eksempel nevnes at nødvendige originaldeler fra BMW koster kr 200 og godkjenningspapirene får man gratis fra BMW (via forhandler).
Vi bygget også om sykkelen selv og viste den for Biltilsynet, uten problem.

Tror den store utfordringen her ligger i å finne en utgave som har under 96hk (70Kw) fulleffekt.
Hadde dette vært min problemstilling ville jeg ha begynt med å forhøre meg hos forhandler. Forventer at der er utarbeidet en oversikt over hvilken sykler som kan bygges om.
Står sykkelen ikke på listen ville jeg unngått sykkelen.
User avatar
Epylypzon
Posts: 1187
Joined: 14 Oct 2015 09:32
MC: 2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002 Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS

Re: Omregistrering til A2

Post by Epylypzon »

knutk wrote:
Epylypzon wrote:
DrGreve wrote:De første modellene hadde vel 97 hester og den senere har 100 hk. Grensen er 96hk for at det skal være mulig å tune den ned til A2..
Opp til og med 02 har vel 94-95 hk.
https://en.wikipedia.org/wiki/Honda_CB600F

Hvis en sjekker reg nr på endel som står på finn.no så står ihvertfall de med 94 hk(69kw).

Edit: http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=60355408 kit
Det lønner seg nok å sjekke ulike steder, inkludert merke-forhandler.

Har erfaring med BMW, hvor en F700GS ble justert opp fra A2 til A (m.a.o litt ulik problemstilling)

Ser i linken at de selger kit til BMW for kr 2000.
Selv om dette er en pris man kan leve med kan det som eksempel nevnes at nødvendige originaldeler fra BMW koster kr 200 og godkjenningspapirene får man gratis fra BMW (via forhandler).
Vi bygget også om sykkelen selv og viste den for Biltilsynet, uten problem.

Tror den store utfordringen her ligger i å finne en utgave som har under 96hk (70Kw) fulleffekt.
Hadde dette vært min problemstilling ville jeg ha begynt med å forhøre meg hos forhandler. Forventer at der er utarbeidet en oversikt over hvilken sykler som kan bygges om.
Står sykkelen ikke på listen ville jeg unngått sykkelen.

Det står da 6 stk på finn nå, en er allerede regga som A2 (+2 med kåpe -S modell).
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Omregistrering til A2

Post by knutk »

Epylypzon wrote:
knutk wrote:
Epylypzon wrote:
Opp til og med 02 har vel 94-95 hk.
https://en.wikipedia.org/wiki/Honda_CB600F

Hvis en sjekker reg nr på endel som står på finn.no så står ihvertfall de med 94 hk(69kw).

........................
Tror den store utfordringen her ligger i å finne en utgave som har under 96hk (70Kw) fulleffekt.
Hadde dette vært min problemstilling ville jeg ha begynt med å forhøre meg hos forhandler. Forventer at der er utarbeidet en oversikt over hvilken sykler som kan bygges om.
Står sykkelen ikke på listen ville jeg unngått sykkelen.

Det står da 6 stk på finn nå, en er allerede regga som A2 (+2 med kåpe -S modell).
For ordens skyld: Snakkes det her om Honda CB600 Hornet eller BMW?
Stiller spørsmålet siden TS spør om Honda.
Post Reply