Page 2 of 2

Re: RE: Re: Kjøre på Bakhjulet

Posted: 22 Dec 2015 14:15
by cevillan
The Cowboy wrote:
supermons wrote:Jeg testet min SM på banen i Trøgstad, ingen som flagget deg for bakhjulskjøring der ;)

Paragrafen de som regel kommer med er vel veitrafikkslovens paragraf 3 som handler om å kjøre etter forholdene, så hvis du finner en øde plass der du ikke forstyrrer noen så bør det gå bra å øve seg litt :)
Tro meg, finner onkel deg på et hjul, selv der ute i periferien, så ryker du på en smell.. Gud ved hva de mener du kan være uvøren over, og hva forhold du kan være en fare for.. Men så lenge du ikke møter på den ene av 3 i landet, som faktisk er tålig OK, så får du høre det ja!

Lastebil eller MC = kriminell i politiets/statens øyne! :roll:
Du er en fare for er deg selv. Det vil si i form av å kunne bli en belastning for forsikringsselskapet ditt (materielle skader) og helsevesenet (fysiske skader). Du må huske at politiet skal ivareta manges interesser. Også den generelle forsikrings- og skattebetalers interesser. Kjører du på bane er det andre spesielle forsikringer som gjelder. Det bør i så fall være på denne type arrangementer man kan slå seg løs.

Så jeg har ingen problemer med at dette slås ned på. Så lenge man ikke har baller nok til å oppgi "bakhjulstrening" som årsak til rammeskeiv sykkel til forsikringsselskapet, bør man heller ikke kritisere politiet når de kjører en hard linje på dette.

Når det er sagt kjører jeg alltid på bakhjulet gjennom det store tomme parkeringshuset mitt, men er fullt klar over at den dagen jeg parkerer i en søyle har jeg et forklaringsproblem. Men det har jeg stort sett alltid uansett.

Re: Kjøre på Bakhjulet

Posted: 22 Dec 2015 15:45
by jhn
Jeg vet ikke helt om bakhjulskjøring er den mest hensiktsmessige øvelsen for å bli en bedre motorsyklist.
sladding på vinterføre er jo en litt mere relevant øvelse ... men det var jo artigere den gang alle biler var bakhjulsdrevne.
Å framprovosere en bakhjulskrens på en framhjulsdrevet bil med anti-skrens og anti-spinn og anti-alt, er ikke like artig

Re: Kjøre på Bakhjulet

Posted: 22 Dec 2015 18:11
by mekkern
Det som er artig er å fjærne sikringen til "antisystemene" til svigersønn en dag det er glatt... mye artig å se bare han prøver å rygge ut på veien...
Gud hjelpe meg å hjelpeslause mange er uten støttesystemer..

Bakhjulskjøring er bare "Sååååååå 80tall".. det var da alle sykler begynte å gå lett på hjulet....
på slutten av 80 tallet begynte "stoppiene" for da hadde vi bremser som sto i stil med motorene..

"alt" går på hjulet bare en vil...men sjelden en har "behov" etter veien..dårligere aks også hvis en lar sykkelen løfte..
i terrenget er det greit å kunne løfte forhjulet over høl så en ikke tryner..

Men klart, kan du kjøre en 2T GP500 sykkel uten andre "støttesystemer" enn en styredemper like fett som gutta her så er det greit -da skal du få gasse hjulet på gata for meg..

[youtube][/youtube]

Re: Kjøre på Bakhjulet

Posted: 22 Dec 2015 23:27
by Jompa
Puhhh
De tre siste innleggene hjalp virkelig på psyken.
Her har jeg gått i årevis å prøvd å skjule skammen over at jeg ikke tør å kjøre på bakhjulet. Uten grunn!
Tusen takk

Re: Kjøre på Bakhjulet

Posted: 22 Dec 2015 23:30
by ArcticTiger
Jompa wrote:Puhhh
De tre siste innleggene hjalp virkelig på psyken.
Her har jeg gått i årevis å prøvd å skjule skammen over at jeg ikke tør å kjøre på bakhjulet. Uten grunn!
Tusen takk
Haha, så det var derfor du ikke engang turde å starte på restaurering av den Kawa to-takts trippelen du hadde :D En av tidenes beste bakhjuls-sykkler :thumleft

[youtube][/youtube]

Re: Kjøre på Bakhjulet

Posted: 23 Dec 2015 12:40
by rerell
Bjerknez wrote:en sykkel ala Ducati Hypermotard etc. er langt tryggere enn å gjøre dette på min egen
Varför tror du det?

Re: Kjøre på Bakhjulet

Posted: 07 Mar 2016 18:42
by Adele
jhn wrote:Grovt sett er det vel sånn at bakhjulskjøring er forbudt der vegtrafikkloven gjelder, og den gjelder overalt ... bortsett fra på bane.
Jeg synes egentlig det er en grei ordning :thumleft

ja..men politiet har jo uttalt seg tvetydig rundt dette. Noen sier det er greit å øve på brekksladd (tilsvarer vel å dra på bakhjulet med sykkel) på øde plasser dersom ingen utsettes for fare, mens andre sier det er grunnlag for bøter og førekort beslag.

Det finnes jo ikke spesifikke regler mot dette og det gjør at det blir tolket litt ulikt? Jeg hadde uansett holdt meg unna veldig offentlige parkeringsplasser (utenfor kjøpesentre o.l.) og heller funnet noen litt øde plasser dypt inne i et industriområde. Der er det vel færre mennesker som blir forstyrret av støy og bråk?