Kjøre på Bakhjulet

Prat om mellomtung MC
patbror
Posts: 1
Joined: 09 Nov 2015 23:04
MC: Ktm 530

Kjøre på Bakhjulet

Post by patbror »

Noen som vet om det er noen plasser i Norge man kan leke seg med sykkelen? :thumleft :thumleft Takk :D
Last edited by tshansen on 09 Nov 2015 23:11, edited 1 time in total.
Reason: Endret emneteksten, for å unngå forvirring
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Kjøre på Bakhjulet

Post by supermons »

Privat område/avsperret område?

Eventuelt på bane :twisted:
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Kjøre på Bakhjulet

Post by tshansen »

Hallaien, velkommen hit :thumleft

Jeg er faktisk veldig usikker på hva som er lov! Hva loven faktisk sier rundt dette. Men på offentligvei er det førerkort beslag.

På bane, eventuelt egen grunn eller innegjerdet område vil jeg tro at dette skal være lovlig. Vet mange drev å øvde seg på plassene til kjøreskolene her i Bergen, så vil tro at dette må ha vært lovlig :-k
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
ArcticTiger
Posts: 2516
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: Kjøre på Bakhjulet

Post by ArcticTiger »

Det er endel plasser de kjører supermotard sykkler på gokart bane, har inntrykk at det er mye kjøring på ett hjul om gangen der!
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Kjøre på Bakhjulet

Post by supermons »

Jeg testet min SM på banen i Trøgstad, ingen som flagget deg for bakhjulskjøring der ;)

Paragrafen de som regel kommer med er vel veitrafikkslovens paragraf 3 som handler om å kjøre etter forholdene, så hvis du finner en øde plass der du ikke forstyrrer noen så bør det gå bra å øve seg litt :)
User avatar
The Cowboy
Posts: 131
Joined: 20 Sep 2014 23:01
MC: 2002 Harley Davidson 883R

Re: Kjøre på Bakhjulet

Post by The Cowboy »

supermons wrote:Jeg testet min SM på banen i Trøgstad, ingen som flagget deg for bakhjulskjøring der ;)

Paragrafen de som regel kommer med er vel veitrafikkslovens paragraf 3 som handler om å kjøre etter forholdene, så hvis du finner en øde plass der du ikke forstyrrer noen så bør det gå bra å øve seg litt :)
Tro meg, finner onkel deg på et hjul, selv der ute i periferien, så ryker du på en smell.. Gud ved hva de mener du kan være uvøren over, og hva forhold du kan være en fare for.. Men så lenge du ikke møter på den ene av 3 i landet, som faktisk er tålig OK, så får du høre det ja!

Lastebil eller MC = kriminell i politiets/statens øyne! :roll:
Lasse Liten
Moderator
Posts: 831
Joined: 03 Oct 2015 20:23
MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Location: Fyllingsdalen, Bergen
Contact:

Re: Kjøre på Bakhjulet

Post by Lasse Liten »

Er en mc politi her i Bergen som synes det bare er koselig så lenge du ikke plager andre eller gjør det i trafikken, han viser deg gjerne litt også :lol: Men jeg måtte love å ikke si hva han heter :thumleft
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Kjøre på Bakhjulet

Post by inunf »

Nå vet ikke jeg hvor du bor, men på gokartbana i Malmedalen (utenfor Molde) kan du kjøre på bakhjulet til krampa tar deg. Trening for RR og SM hver tirsdag og søndag i sesongen :thumleft
Bjerknez

Re: Kjøre på Bakhjulet

Post by Bjerknez »

Jeg tror jeg må krype litt til korset selv og inrømme at det hadde vert artig å lære litt basic bakhjulkjøring. Ikke for at det er så gøy og kjøre på bakhjulet sånn sett, men fordi man lærer å kjenne sykkelen samt at man får trent litt på teknikk og balanse. Jeg er ganske grønn på dette selv og har en formening om at det å løfte bakhjulet med en sykkel ala Ducati Hypermotard etc. er langt tryggere enn å gjøre dette på min egen. Vertfall inntill man er fortrolig med det.

Min sykkel går jo lett rundt hvis man er uvøren og selv om jeg har antiwheelie så er det en sperre i hodet mitt som slår inn leenge før denne.... :redface
Okda
Posts: 527
Joined: 07 Nov 2015 17:58
MC: FJR 1300

Re: Kjøre på Bakhjulet

Post by Okda »

Bjerknez wrote:Jeg tror jeg må krype litt til korset selv og inrømme at det hadde vert artig å lære litt basic bakhjulkjøring. Ikke for at det er så gøy og kjøre på bakhjulet sånn sett, men fordi man lærer å kjenne sykkelen samt at man får trent litt på teknikk og balanse. Jeg er ganske grønn på dette selv og har en formening om at det å løfte bakhjulet med en sykkel ala Ducati Hypermotard etc. er langt tryggere enn å gjøre dette på min egen. Vertfall inntill man er fortrolig med det.

Min sykkel går jo lett rundt hvis man er uvøren og selv om jeg har antiwheelie så er det en sperre i hodet mitt som slår inn leenge før denne.... :redface

Var jeg deg ville jeg absolutt holde meg til å løfte fremhjulet - i hvert fall sånn i begynnelsen :lol:
OkDa
Fjr 1300
User avatar
Toven
Posts: 2723
Joined: 20 Aug 2008 17:50
MC: 2021 MT-09 SP
Location: Stathelle

Re: Kjøre på Bakhjulet

Post by Toven »

Haha :lol:
Bjerknez

Re: Kjøre på Bakhjulet

Post by Bjerknez »

Haha... når det er sagt så har jeg enda til gode og løfte bakhjulet også :smt005
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Kjøre på Bakhjulet

Post by jhn »

Grovt sett er det vel sånn at bakhjulskjøring er forbudt der vegtrafikkloven gjelder, og den gjelder overalt ... bortsett fra på bane.
Jeg synes egentlig det er en grei ordning :thumleft
Bjerknez

Re: Kjøre på Bakhjulet

Post by Bjerknez »

jhn wrote:Grovt sett er det vel sånn at bakhjulskjøring er forbudt der vegtrafikkloven gjelder, og den gjelder overalt ... bortsett fra på bane.
Jeg synes egentlig det er en grei ordning :thumleft
Joda, jeg forsåvidt enig med deg, men jo mer man mestrer med sykkelen jo bedre lærer man sykkelen å kjenne. Selve bakhjulskjøringen er ikke så viktig for meg, men man lærer som sagt sykkelen å kjenne... Samt seg selv....
Okda
Posts: 527
Joined: 07 Nov 2015 17:58
MC: FJR 1300

Re: Kjøre på Bakhjulet

Post by Okda »

jhn wrote:Grovt sett er det vel sånn at bakhjulskjøring er forbudt der vegtrafikkloven gjelder, og den gjelder overalt ... bortsett fra på bane.
Jeg synes egentlig det er en grei ordning :thumleft

Egentlig litt enig med Jhn - greit nok at den som utøver etthjulskjøring vet hva han driver med, men det vet jeg ikke, så da vil det uansett være utrygt å være i nærheten.... på den andre siden synes jeg det er suverent at bilførere fremprovoserer sladder når snøen kommer slik at man vet å håntere dette når det blir alvor - ser politiet dette tar de lappen.... mener kanskje da at bakhjulskjøring er i overkant av hva man kan komme til å få bruk for under normal kjøring og dermed ikke så veldig viktig å trene på.....
OkDa
Fjr 1300
Post Reply