MC-forumet.no

Norges hyggeligste MC-forum
Det er nå 21 sep 2018 18:38

Alle klokkeslett er UTC+02:00




Legg inn nytt emne  Svar på emne  [ 5 innlegg ] 
Forfatter Melding
Legg innLagt inn: 22 jan 2015 19:05 
Offline

Registrert: 20 jan 2015 16:56
Innlegg: 2
Hallo,
Jeg har a2 førerkort her nede i Nederland, jeg har bestemt meg for å bosette meg her. (Flyttet to måneder siden)
Det kan hende det er en liten forskjel mellom reglene her, som det er hjemme i Norge.

Jeg er en nybegynner, og er ikke sikker på hva som er best for meg.
Jeg kommer til å kjøre lange avstander rundt om kring i verden. Jeg liker både supersport, naked/tour, chopper.
Men de jeg er mest interessert i er Honda CBR500R, Kawasaki Ninja 300 og Honda VT750 Shadow.
Jeg vet ikke om alle disse er lovlig i Norge, men de er det her for de som har A2 førerkort.

Kan noen med erfaring hjelpe meg?
Hvis du har en annen motorsykkel som du anbefaler, vennligst si ifra!

Motorsykkler som er lovlig med A2 førerkort i Nederland:
    Aprilia:
    SR MAX 300: 16.41kW/188kg = 0,09kW/kg

    BMW:
    BMW F650 (Funduro): 35kW/192kg = 0,18kW/kg
    BMW G650 GS: 35kW/178kg = 0,197kW/kg
    BMW R65 TIC (1988): 35kW/197kg = 0,18kW/kg

    Cagiva:
    Cagiva Canyon 500 M1 (2005): 29kW/192kg = 0,15kW/kg
    Cagiva Canyon 600 G (2000): 28kW/192kg = 0,15kW/kg

    Herkules:
    Herkules W2000 (1976): 19kW/180kg = 0,11kW/kg

    Harley-Davidson:
    Harley-Davidson XLH 883 SPORTSTER (1988): 35KW 0.15kW/kg
    Harley-Davidson XLH 883 SPORTSTER DE LUXE (1992): 35kW 0,15kW/kg
    Harley-Davidson XLH 883 SPORTSTER (1993): 35kW 0,15kW/kg

    Honda:
    Honda CB250 Two-Fifty: 15kW/161kg = 0,09kW/kg
    Honda CB250N: 20kW/172kg = 0,12kW/kg
    Honda CB400N: 32kW/174kg = 0,18kW/kg
    Honda CB450S: 32kW/176kg = 0,18kW/kg
    Honda CB500F ABS: 35kW/192kg = 0,18kW/kg
    Honda CB500X ABS: 35kW/195kg = 0,18kW/kg
    Honda CBR250R ABS: 19.4kW/165kg = 0,12kW/kg
    Honda CBR500R ABS: 35kW/194kg = 0,18kW/kg
    Honda CMX450: 28kW/185kg = 0,15kW/kg
    Honda CRF250L: 17kW/144kg = 0,12kW/kg
    Honda Dylan 150: 12kW/138kg = 0,09kW/kg
    Honda FJS400A (SWT400) 2010: 29kW/250kg = 0,12W/kg
    Honda FMX 650: 27,1kW/175kg = 0,15kW/kg
    Honda NC700S: 35kW/215kg*= 0,16kW/kg
    Honda NC700X: 35kW/218kg = 0,16kW/kg
    Honda NSS300 Forza C-ABS: 17,9kW/194kg = 0,09kW/kg
    Honda PCX150: 10kW/129kg = 0,08kW/kg
    Honda SH150i C-ABS: 11kW/135kg = 0,08kW/kg
    Honda SH300i C-ABS: 20kW/170kg = 0,12kW/kg
    Honda Shadow VLX 600: 30kW/209kg=0,14kW/kg
    Honda SLR 650: 29kW/168kg=0,17kW/kg, vlgs. rdw
    Honda VT750C Shadow C-ABS: 33,5kW/279kg = 0,12kW/kg
    Honda XR400R (1997): 22kW/125kg = 0,18kW/kg

    Jawa:
    Jawa 640 (1992): 19kW/156kg = 0,12kW/kg

    Kawasaki:
    Kawasaki KLE500: 33kW/181kg* = 0,18kW/kg
    Kawasaki Ninja 300 ABS: 29kW/172kg = 0,17kW/kg
    Kawasaki W800: 35kW/216kg = 0,16kW/kg
    Kawasaki Z 440 LTD (1983): 29kW/175kg = 0,17kW/kg
    Kawasaki Zephyr 550: 35kW/200kg = 0,175kW/kg
    Kawasaki : kW/kg = 0,kW/kg

    KTM:
    KTM Duke 200: 19kW/129,5kg = 0,15kW/kg
    KTM GS400 LC4 (1997): 18kW/151kg = 0,12kW/kg

    Moto Guzzi:
    Moto Guzzi Nevada 750: 34kW/kg = 0,kW/kg
    Moto Guzzi V65 Florida: 35kW/202kg = 0,17kW/kg

    MuZ:
    MZ Skorpion Sport (1995): 35kW/196kg = 0,18kW/kg

    Suzuki:
    Suzuki Burgman 200: 13,5kW/160kg = 0,08kW/kg
    Suzuki Burgman 400A: 25kW/222kg = 0,11kW/kg
    Suzuki GN250 (1996): 16kW/142kg = 0,11kW/kg
    Suzuki GS500e (1991): 34kW/190kg = 0,18kW/kg
    Suzuki GS500f: 35kW/192kg = 0,18kW/kg
    Suzuki GS550 (1982): 29kW/216kg = 0,1kKW/kg
    Suzuki Inazuma 250: 18kW/182kg = 0,10kW/kg
    Suzuki LS650: 23kW/162kg = 0,14kW/kg
    Suzuki SIXteen: 11,2kW/145kg = 0,08kW/kg
    Suzuki TU250X Volty (1999): 15kW/147kg = 0,10kW/kg

    Yamaha:
    Yamaha MT-03: 35kW/192,kg = 0,18kW/kg
    Yamaha SZR660: 35kW/182kg = 0,19kW/kg
    Yamaha TMAX BLACK MAX ABS: 34,2 kW/221kg = 0,15kW/kg
    Yamaha Majesty 400 ABS: 25kW/223kg = 0,11kW/kg
    Yamaha TMAX ABS: 34,2kW/221kg = 0,15kW/kg
    Yamaha X-City 250: 15,6kW/173kg = 0,09kW/kg
    Yamaha X-MAX 250 ABS: 15kW/184kg = 0,08kW/kg
    Yamaha XT 500 (1981): 24kW/145kg = 0,17kW/kg
    Yamaha XT660X: 35kW/186kg = 0,19kW/kg
    Yamaha XT660Z: 35kW/208.5kg = 0,17kW/kg
    Yamaha XVS 650 VM02 (1998): 29kW/257kg = 0,11kW/kg
    Yamaha XV535 Virago (1987): 34kW/195kg = 0,17kW/kg


Toppen
   
Legg innLagt inn: 23 jan 2015 01:02 
Offline
Administrator
Brukeravatar

Registrert: 18 nov 2005 17:32
Innlegg: 6098
MC: Suzuki GSX750
Sted: Hovedstaden
Hei og velkommen hit.

Denne tråden lister en del sykler som er lovlig med A2 her i landet. Tipper det er ganske likt?

Har hørt gode ting om CBR500, tror nok den er et godt valg. Har ikke kjørt noen av dem, så kan ikke uttale meg på akkurat det.

_________________
Min bikerlogg - Min veteran-MC - facebook.com/mcforumet


Toppen
   
Legg innLagt inn: 23 jan 2015 04:19 
Som nybegynner vil jeg av erfaring fraråde deg å kjøpe en såkalt cruiser. Vertfall ut fra mitt ståsted. Er selv ganske fersk fører, dog av tunglappen, og så for meg at en cruiser var tingen når man skulle kjøre langt etc.

Vel.. så feil kan man ta. Ikke noe galt med cruiseren jeg hadde for den saks skyld (Yamaha XVS 1300) men min nåværende STreet Triple R fungerer faktisk bedre på lange turer og grunnen er at sittestillingen blir for rett opp og ned på en cruiser og det går utover ryggen. Ofte sitter man også relativt høyt med hendene og da mister man blodomløpet. En cruiser er også mye tyngre og ikke like leken i svinger etc. En cruiser suger bigtime i store byer etc.

Så en CB500 høres ut som et riktig valg. Vertfall ut fra mine premisser.

Du nevner jo Honda Shadow 750 og det er vel i tillegg den billigste og minste cruiseren man får tak i (vertfall her i Norge). Motormessig tror jeg ikke denne er spesielt spennende. Da tror jeg en CB 500 er litt mer morsom.


Toppen
   
Legg innLagt inn: 23 jan 2015 13:13 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 20 sep 2014 23:01
Innlegg: 131
MC: 2002 Harley Davidson 883R
Som nybegynner selv, har jeg ikke så mye erfaring..
Men kan si at CB500 er en super sykkel å kjøre.. Var den jeg hadde på skolen på min første time, og elsket sykkelen i byen!
Den jeg hadde var egentlig en A, men var plombert til å være A2..

Det er dog en veldig smidig og fin sykkel, og gøy på litt mer aktiv kjøring (jeg syns den ble litt smal for det, det ble ubehagelig når jeg skulle klemme beina sammen for å sikre meg..)

Honda Shadow 750 har jeg ikke kjørt, bare sett.. Og det som slo meg, var at den faktisk var rimelig stor! Så bykjøring med den blir nok en tilvenning.. Nå vet jeg hvordan gatene i nederland er, så jeg ville glatt gått for CB500.. Men muligens S utgaven (tror det var S jeg hadde, hvertfall orginal nakensykkel!) Korrektsjon, kan nok være en F jeg sikter til..
Er visst nok en kawasaki som er så og si identisk til denne, men den husker jeg ikke hva heter.. Sikkert et godt valg den og!

Lykke til med sykkeljakten! Og bare så det er sagt, er misunnelig på deg som bor i nederland.. Har lyst å fløtte dit selv (som et av mange land jeg vil til..hehe)


Toppen
   
Legg innLagt inn: 24 jan 2015 19:59 
Offline

Registrert: 20 jan 2015 16:56
Innlegg: 2
Tusen takk for alle svar!
Jeg regner med jeg går med en CBR500, har bare hørt positive ting om den modellen.

Takk skal dere ha! :D


Toppen
   
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Legg inn nytt emne  Svar på emne  [ 5 innlegg ] 

Alle klokkeslett er UTC+02:00


Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke redigere egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette egne innlegg i dette forumet

Søk etter:
Gå til:  
Kjører på phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Norwegian (bokmål) Language Pack © Lars Christian Schreiner