Førstegangssykkel?

Prat om mellomtung MC
Post Reply
Polsen
Posts: 1
Joined: 18 Mar 2014 00:41

Førstegangssykkel?

Post by Polsen »

Hei! :)
Er ny på forumet her, men tipper jeg plasserer tråden på rett plass :)

Okei, så. Jeg blir 18år i år, og satser på å få tatt lappen til neste sommer. Og har jo drevet å sett både på flere sportssykler, touring og cruiser. Har på langsiktig mål håp om å få kjørt en Harley-Davidson og har alltid likt de syklene.
Og jeg har fallt for cruiser og Harley-Davidson stilen på sykler. Spørsmålet er om det finnes noen som har cirka samme form, men ikke er så dyre og som man kan kjøre med klasse A2? Man må ta med i tankene att jeg er 194cm lang, så det kan være noe ideelt att jeg slipper å sitte med knærne som ørevarmere ;)

Takker for svar!
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Førstegangssykkel?

Post by supermons »

Typiske svar her er Virago og Shadow, de skal være rimelig skuddsikre og gode cruisere til en grei pris. Disse finnes også som mellomtunge.

Søk litt på forumet på de syklene, så finner du nok også litt informasjon om de passer til høye folk og lignende.
Mr. Magelius
Posts: 82
Joined: 11 May 2012 15:28

Re: Førstegangssykkel?

Post by Mr. Magelius »

Dragstar 650 og kawasaki VN tror jeg du kan registrere som mellomtng uten nedplombering, i og med at de har under 35 kW allerede. :)
Bjerknez

Re: Førstegangssykkel?

Post by Bjerknez »

Polsen wrote:Hei! :)
Er ny på forumet her, men tipper jeg plasserer tråden på rett plass :)

Okei, så. Jeg blir 18år i år, og satser på å få tatt lappen til neste sommer. Og har jo drevet å sett både på flere sportssykler, touring og cruiser. Har på langsiktig mål håp om å få kjørt en Harley-Davidson og har alltid likt de syklene.
Og jeg har fallt for cruiser og Harley-Davidson stilen på sykler. Spørsmålet er om det finnes noen som har cirka samme form, men ikke er så dyre og som man kan kjøre med klasse A2? Man må ta med i tankene att jeg er 194cm lang, så det kan være noe ideelt att jeg slipper å sitte med knærne som ørevarmere ;)

Takker for svar!
Var i samme sko som deg for bare noen måneder siden og jeg ante rett og slett ikke hva jeg ville ha med tanke på sykkel. Jeg så på alt fra racing sykler til cruisere og til slutt så falt valget på en ny Yamaha XVS 1300.

Når det gjelder "nybegynnersykkel" så vil jeg nok anbefale en "lettere" sykkel. En sykkel ala Honda Hornet 600cc er langt mer lettkjørt og smidig enn min XVS 1300. Min XVS 1300 er buldrende og brutal allerede fra rundt 1000rpm og holder man en hånd på gassen mens man nyser så bærer det i rakettfart ut i grøfta. En cruiser er ofte langt tyngre og skal man i det hele tatt ha en sykkel som gjør oppkjøringen lettere den dagen den kommer så sats på en "lettere" sykkel.

Å trene på den berømte "balansetesten" med en stor cruiser kan du nermest bare glemme.

En sykkel som Shadow er en mye mindre cruiser enn den jeg har både i motor og størrelse og denne vil nok føes som et tryggere valg som første sykkel. Jeg har kun prøvesittet en Honda Shadow og ikek kjørt den.

Hvis du vil ha litt i pose og sekk og ønsker deg sykkel med "cruiser lyd" og krefter på lave turtall ved siden av at sykkelen mer eller mindre er en ekte sportsbike ved siden av så bør du ta en titt på Ducati Monster 696. Forsikringen vil nok fly i været muligens, men dette er faktisk en veldig tøff sykkel som jeg vurderte selv.

Skulle jeg kjøpt meg en sykkel til i dag og hadde hatt pengene hadde jeg sporenstreks bestillt meg en Triumph Street Triple R.

PS! Jeg har ikke tatt hensyn til A2 restriksjonene ved mine anbefalinger da jeg ikke har satt meg spesielt inn i disse, så dette får andre ta seg av :)
Gammelgutt
Posts: 152
Joined: 24 May 2009 20:29

Re: Førstegangssykkel?

Post by Gammelgutt »

Hyosung har en 250 cruiser som greit går innunder de nye (og gamle) mellomtungreglene. Den har en V-tvin på 28 hk.
Post Reply