MC-forumet.no

Norges hyggeligste MC-forum
Det er nå 19 jul 2018 06:06

Alle klokkeslett er UTC+02:00




Legg inn nytt emne  Svar på emne  [ 12 innlegg ] 
Forfatter Melding
Legg innLagt inn: 04 jul 2013 22:56 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 24 mai 2013 22:28
Innlegg: 17
MC: GSX-R 600 k5
Det har seg slik at jeg nå om ikke så lenge skal gå til innkjøp av en Suzuki Gsx 600 (2004-2006) (Mellomtung)
Jeg har ikke sett på en spesifikk en, men grunnen til at jeg velger denne framfor Gsx'en med det nye designet, er pga den nyere modellen er litt smalere og har dermed litt mindre til rådighet når det gjelder passasjerplass. På bildet under er det bilde av 04-06 modellen.
Bilde

Grunnen til at jeg lager denne tråden er at jeg gjerne kunne trengt litt info om vedlikehold og service/serviceintervaller. Dette innebærer b.l.a (Oljeskift, tennplugger, oljefilter, luftfilter, kjede, Ventiljustering).
Et eksempel jeg fikk høre er at kjedet bør smøres med kjedespray etter HVER kjøretur.
Om dere bare kunne tatt dere tiden på å hjulpet meg å svart meg på hvordan denne skjønnheten skal vedlikeholdes. Dette innebærer da også spørsmålet (Hva? , Når?, Kan jeg gjøre det selv? Hvor ofte?) Vil det holde å sende sykkelen på service 1 gang i året hvor alt dette blir vurdert av mc-mekaniker?


Toppen
   
Legg innLagt inn: 04 jul 2013 23:44 
Offline
Administrator
Brukeravatar

Registrert: 18 nov 2005 17:32
Innlegg: 6077
MC: Suzuki GSX750
Sted: Hovedstaden
Kjedet må absolutt ikke smøres etter hver gang du bruker sykkelen. Det må smøres en gang i blant, eller etter hver gang du kjører i regnet (regn vasker bort smørningen).

Serviceintervallene står beskrevet i manualen. Jeg har ikke den for din sykkel, men for GSXR750 av tilsvarende årgang så er det service på 1000km, 6000km, 12000km, 24000km og så videre. Det vil si at imellom der må du bare følge med på sykkelen og skifte olje innimellom (typisk hvert år, oljefilter annet hvert).

_________________
Min bikerlogg - Min veteran-MC - facebook.com/mcforumet


Toppen
   
Legg innLagt inn: 05 jul 2013 01:41 
Offline

Registrert: 05 jul 2007 17:36
Innlegg: 267
MC: Ducati 1198S 09 Rød
Yamaha R6 02 bane
*Suzuki GSX-R 750 08 Svart
*Yamaha YZF R6 99 rød/hvit
*Kawasaki Eliminator 125 2000
Sted: Ã…lesund
K7/k8 er bedre sykkel mht. til komfort i forhold til k4-k6. Helt sikker på du vil ofre din komfort iforhold til bredere sal for passasjer? Man kjører jo 99,5% alene.
Egner seg svært dårlig til å kjøre med passasjer. Madamen satt på 2 ganger og nektet å sitte på noe mer på min gamle [-X (alle R-sykler?)


Hva kan du gjøre av service selv? Olje og filterskift er noe alle burde kunne, og det er egentlig rimelig enkelt. Personlig bytter jeg olje på 4-5000 , og bytter alltid filter samtidig (100-150kr).
Gå til innkjøp av et K&N filter, så kan du bare 'vaske' det, og bruke igjen.
Smøre etter hver tur? Kjøp en skikkelig kjedespray (ikke Burtema som griser noe for jævlig) og smør på når kjedet er varmt så sitter det lenge. (Kjører typ 20 mil mellom sprayingene)

Mange ting som er enkle å gjøre selv, bare man har litt verktøy og mer enn 14 celler som svirrer. (simringer,drev/kjede, plugger osv)

Helt kurrante sykler med japansk service-intevaller.
Brukte mye http://www.gixxer.com når jeg hadde Suzuki.


Toppen
   
Legg innLagt inn: 05 jul 2013 09:49 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 24 mai 2013 22:28
Innlegg: 17
MC: GSX-R 600 k5
Takk for meget gode svar! Det er klart at jeg kommer til å kjøre alene på sykkelen 9/10 ganger, men en sjelden gang kommer jeg nok til å ha passasjer på sykkelen. Er det noen andre sport touring sykler dere her på forumet har å anbefale? (Personlig synes jeg Honda VFR 800 er en utrolig tøff ''sport'' Touring sykkel. (Hva tenker dere om denne). Kom gjerne med innslag!" Ønsker ikke Streetfighter eller Honda CBF 600 lignende og slikt.


Toppen
   
Legg innLagt inn: 05 jul 2013 12:04 
Offline
Administrator
Brukeravatar

Registrert: 18 nov 2005 17:32
Innlegg: 6077
MC: Suzuki GSX750
Sted: Hovedstaden
Bare en kommentar, GSXR er ikke sportstourer, den er ren R-sykkel. Bare så du vet at det er stor forskjell på den og en VFR. VFR er bra sykler, litt bedre allround og førstegangssykler med snillere forsikring.


Toppen
   
Legg innLagt inn: 05 jul 2013 17:52 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 24 mai 2013 22:28
Innlegg: 17
MC: GSX-R 600 k5
Jeg er klar over at gsxr er en plain racingsykkel. Etter litt vurderinger har det vist seg at en touring sykkel med et sportslig utseende passet perfekt for meg. Dette er med tanke på vedlikehold, passasjer og evt sittesilling. Har sett litt rundt på reviews av Honda VFR 800. Faren til en kamerat av meg har den sykkelen, og den er virkelig noe for meg! (Finnes og Repsol kåpesett til vfrn som hjør den mer sportsligere). Problemet er at jeg har sett veldig lite av den registrert som mellomtung. Finnes det i det heletatt? Evt om noen kjenner noen som selger en slik sykkel. Om ikke dette finnes, gjerne anbefal meg en sportstourer slik som VFR. Takk på forhånd!


Toppen
   
Legg innLagt inn: 05 jul 2013 18:57 
Offline
Administrator
Brukeravatar

Registrert: 18 nov 2005 17:32
Innlegg: 6077
MC: Suzuki GSX750
Sted: Hovedstaden
Hva er budsjettet ditt?

Ta en titt på syklene i denne tråden, de er alle mellomklasse etter de nye reglene.


Toppen
   
Legg innLagt inn: 05 jul 2013 20:23 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 24 mai 2013 22:28
Innlegg: 17
MC: GSX-R 600 k5
Budsjett på ca 80 000


Toppen
   
Legg innLagt inn: 31 jul 2013 22:05 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 24 mai 2013 22:28
Innlegg: 17
MC: GSX-R 600 k5
Hchaugen skrev:
K7/k8 er bedre sykkel mht. til komfort i forhold til k4-k6. Helt sikker på du vil ofre din komfort iforhold til bredere sal for passasjer? Man kjører jo 99,5% alene.
Egner seg svært dårlig til å kjøre med passasjer. Madamen satt på 2 ganger og nektet å sitte på noe mer på min gamle [-X (alle R-sykler?)


Hva kan du gjøre av service selv? Olje og filterskift er noe alle burde kunne, og det er egentlig rimelig enkelt. Personlig bytter jeg olje på 4-5000 , og bytter alltid filter samtidig (100-150kr).
Gå til innkjøp av et K&N filter, så kan du bare 'vaske' det, og bruke igjen.
Smøre etter hver tur? Kjøp en skikkelig kjedespray (ikke Burtema som griser noe for jævlig) og smør på når kjedet er varmt så sitter det lenge. (Kjører typ 20 mil mellom sprayingene)

Mange ting som er enkle å gjøre selv, bare man har litt verktøy og mer enn 14 celler som svirrer. (simringer,drev/kjede, plugger osv)

Helt kurrante sykler med japansk service-intevaller.
Brukte mye http://www.gixxer.com når jeg hadde Suzuki.



Et kjappt spørsmål til deg:

Noe jeg alltid har lurt på, hva er egentlig forskjellen på k4-k6 (regner med dette gjelder 600cc'n) og at k7-8 (gjelder 800cc ++)


Toppen
   
Legg innLagt inn: 05 aug 2013 18:53 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 07 apr 2008 23:24
Innlegg: 741
MC: 12' Yamaha FZ8-S
15' Yamaha MT-07
07' Yamaha FZ6
01' Suzuki Bandit 600
K4-K6 = 2004 - 2006 modell.
K7-K8 = 2007 - 2008 modell.


Toppen
   
Legg innLagt inn: 06 aug 2013 16:57 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 24 mai 2013 22:28
Innlegg: 17
MC: GSX-R 600 k5
Trond_V skrev:
K4-K6 = 2004 - 2006 modell.
K7-K8 = 2007 - 2008 modell.


aha!

Bestod oppkjøringa på A2 for 2 timer siden, så idag er jeg rimelig fornøyd.
Og sist men ikke minst: Sulten på ny motorsykkel!


Toppen
   
Legg innLagt inn: 07 aug 2013 02:44 
Offline
Administrator
Brukeravatar

Registrert: 18 nov 2005 17:32
Innlegg: 6077
MC: Suzuki GSX750
Sted: Hovedstaden
Gratulerer!


Toppen
   
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Legg inn nytt emne  Svar på emne  [ 12 innlegg ] 

Alle klokkeslett er UTC+02:00


Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke redigere egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette egne innlegg i dette forumet

Søk etter:
Gå til:  
Kjører på phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Norwegian (bokmål) Language Pack © Lars Christian Schreiner