Fersk på forumet - Lappen rett rundt hjørnet

Prat om mellomtung MC
Post Reply
User avatar
Svenn1n
Posts: 17
Joined: 24 May 2013 22:28
MC: GSX-R 600 k5

Fersk på forumet - Lappen rett rundt hjørnet

Post by Svenn1n »

Hei, hei og god kveld til dere motorsykkelgutta og evt jenter (om det er noen her!).
Jeg kan jo gjerne begynne å fortelle litt om meg selv! Jeg er en 18 år gammel gutt som kommer sentralt fra bergensområdet. Jeg fylte 18 for 2 måneder siden og besto teoriprøve for klasse A2 i går. Daglig får jeg spørsmål om hvorfor jeg ikke valgte å starte med bil-lappen istedenfor motorsykkel. Det er jo klart at det er mer praktisk med bil, med tanke på vinter og frakting av passasjerer osv.
Men jeg har valgt å ta lappen på mellomtung MC av den enkle grunn at det er noe jeg virkelig brenner for.

Jeg har vært i prat med Roalds Trafikkskole - som hører under førerkortsentralen (noen som har erfaring med han) hvor jeg har fått en god pris, og begynner allerede nå på mandag 27/05.
Jeg regner med at jeg har lappen iløpet av sommeren, men jeg skal ikke ta noen ting for gitt!
Når lappen er i boks tenker jeg å gå til innkjøp av en mellomtung mc (som er nedplombert, ønsker ikke kawasaki, CBR 250/300 etc. Førstevalgene er: Yamaha R6, Suzuki GSX, Kawasaki Ninja zx6.

Om du selger / kjenner noen som har en til salgs i løpet av sommeren så kan jeg være veldig interessert! Sykkelen må være i veldig god stand (veldig mange kilometer igjen å rulle på, da jeg elsker å kjøre, og kommer til å kjøre veldig mye. Jeg ser helst at sykkelen er gått under 30.000 Kilometer. Gi meg en lyd i innboksen!

Jeg ser virkelig fram til å bli mer kjent med dette forumet!

Mvh Svenn1n
User avatar
ToreLo
Posts: 845
Joined: 24 May 2009 23:39
MC: Yamaha XT660R Enduro
X Suzuki SV650S 2008
Honda Zoomer 2008
Tempo Corvette 1985 modell

Re: Fersk på forumet - Lappen rett rundt hjørnet

Post by ToreLo »

Synd at alle førstevalgene dine ikke lenger er mulig å regge som mellomtung da. Men velkommen til forumet!
User avatar
Svenn1n
Posts: 17
Joined: 24 May 2013 22:28
MC: GSX-R 600 k5

Re: Fersk på forumet - Lappen rett rundt hjørnet

Post by Svenn1n »

ToreLo wrote:Synd at alle førstevalgene dine ikke lenger er mulig å regge som mellomtung da. Men velkommen til forumet!
Det er kjipt ja :) Men nå har det jo det seg slik at gamle regler ikke er tilbakevirkende, så jeg kan fortsatt få tak i en Yamaha r6 som er nedplombert med 34 hestekrefter. Litt tålmodighet, så dukker det nok opp noen i bergensområdet :D
User avatar
ToreLo
Posts: 845
Joined: 24 May 2009 23:39
MC: Yamaha XT660R Enduro
X Suzuki SV650S 2008
Honda Zoomer 2008
Tempo Corvette 1985 modell

Re: Fersk på forumet - Lappen rett rundt hjørnet

Post by ToreLo »

Så reglementet var ikke idiotsikkert allikevel :p jaja lykke til med jakten! :)
Hchaugen
Posts: 267
Joined: 05 Jul 2007 17:36
MC: Ducati 1198S 09 Rød
Yamaha R6 02 bane
*Suzuki GSX-R 750 08 Svart
*Yamaha YZF R6 99 rød/hvit
*Kawasaki Eliminator 125 2000
Location: Ã…lesund

Re: Fersk på forumet - Lappen rett rundt hjørnet

Post by Hchaugen »

Hei og velkommen til forumet! \:D/

Dvs at du heller vil kjøre en 34 hk sykkel i 6 (?) år før du får tunglappen, enn en nyere A2 sykkel med 48(?)
Du må regne med å betale dyrt i forsikring på en R-sykkel, uansett om den står på dine foreldre med bonus.
Betalte ca 16 lapper på en 99(!) R6 som stod på min mor med 50% når jeg var 18.


http://www.finn.no/finn/mc/used/viewima ... e=41766792

http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=41646753

http://www.finn.no/finn/mc/used/viewima ... e=41702813
(Mye rimeligere å forsikre enn de andre du nevner)


Finn.no og sett HK på min 30 og max 35. Lykke til 8)
Gammelgutt
Posts: 152
Joined: 24 May 2009 20:29

Re: Fersk på forumet - Lappen rett rundt hjørnet

Post by Gammelgutt »

Han må vel ikke kjøre mellomklasse i 6 år, det er vel fortsatt slik at med 2 års erfaring (førerkort A2) kan en ta førerkort A og kjøre fullefekt?.
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Fersk på forumet - Lappen rett rundt hjørnet

Post by supermons »

Du slipper å ta noe på nytt, men restriksjonene på førerkortet ditt blir fjernet. Så ja, det stemmer at han må ha lappen 2 år før han kan kjøre fulleffekt motorsykkel.

Se også her: http://www.mc-forumet.no/viewtopic.php?f=24&t=15289
Hchaugen
Posts: 267
Joined: 05 Jul 2007 17:36
MC: Ducati 1198S 09 Rød
Yamaha R6 02 bane
*Suzuki GSX-R 750 08 Svart
*Yamaha YZF R6 99 rød/hvit
*Kawasaki Eliminator 125 2000
Location: Ã…lesund

Re: Fersk på forumet - Lappen rett rundt hjørnet

Post by Hchaugen »

Gammelgutt wrote:Han må vel ikke kjøre mellomklasse i 6 år, det er vel fortsatt slik at med 2 års erfaring (førerkort A2) kan en ta førerkort A og kjøre fullefekt?.
Sånn var det ja ;)!
User avatar
Svenn1n
Posts: 17
Joined: 24 May 2013 22:28
MC: GSX-R 600 k5

Re: Fersk på forumet - Lappen rett rundt hjørnet

Post by Svenn1n »

2 år fra den dagen jeg består oppkjøringa - kan jeg kjøre motorsykkel med ubegrenset effekt mot et 7 (noe i den duren) -timers kurs :)
User avatar
Svenn1n
Posts: 17
Joined: 24 May 2013 22:28
MC: GSX-R 600 k5

Re: Fersk på forumet - Lappen rett rundt hjørnet

Post by Svenn1n »

Da var første kjøretime unnagjort. Må selv innrømme jeg ble litt paff da han plutselig satt seg bakpå sykkelen og ba meg kjøre (ca 30 mins kjøring), aldri før har jeg kjørt en tungsykkel - kun girmoped.

Men det gikk heldigvis fint, han var ganske positiv. Han sa jeg gjorde det veldig bra og hadde god balanse, og at om jeg fortsatte slik jeg gjorde nå med vekt på forbedringer, så hadde jeg lappen på rekordtid :)

ting han pekte særlig på:
- Bli raskere til å skifte felt. (han mener jeg bruker for lang tid til å sjekke speilene samt sjekke dødsonen)
- Jeg girer og bruker clutchen bra, men jeg slipper gassen litt for mye, slik at når jeg begynner å gasse, ''hopper'' sykkelen litt. (Mest pga jeg er uvant til at gassgrepet er såpass sensitiv)


Noen tips og ''triks''? :) neste kjøretime er allerede på fredag, og da skal det øves på b.l.a kurvekjøring.
Hchaugen
Posts: 267
Joined: 05 Jul 2007 17:36
MC: Ducati 1198S 09 Rød
Yamaha R6 02 bane
*Suzuki GSX-R 750 08 Svart
*Yamaha YZF R6 99 rød/hvit
*Kawasaki Eliminator 125 2000
Location: Ã…lesund

Re: Fersk på forumet - Lappen rett rundt hjørnet

Post by Hchaugen »

Kult! Gratulerer med vel overstått kjøretime =D>

Mitt tips:

-Slapp av. Kos deg på sykkelen, selvom du har med lærer som passasjer. Stresser man blir det gjerne gjort mer feil enn om man tar seg god tid.
-Se opp og frem, ikke hold blikket rett foran forhjulet, men få oversikt tidlig. Da er det mye lettere (og gøyere) å ta en kurve i hastighet.

Ikke tenk så mye på småplukket helt ennå? Det er jo derfor du tar lappen ;) ?
Post Reply