Struping

Prat om mellomtung MC
Post Reply
kjellt
Posts: 7
Joined: 28 Feb 2013 18:27

Struping

Post by kjellt »

Hei.

Jeg har kjøpt meg en Yamaha XT660X 2006 mod, men dette er en sykkel som er registrert som tung.
Jeg er bare 21 år og tar førerkort i sommer så jeg får ikke lov til å kjøre denne da den overstiger 0,30KW over grensa jeg har lov til å kjøre...

Jeg har pratet med han på Greybikes.no for å få tak i strupekitt men han har bare til 07 mod som ikke passer på 06 fikk jeg beskjed.

Noen som har noe forslag til hvordan jeg kan strupe ned sykkel lovlig OG få den godkjent ned til mellomtung hos biltilsynet?
aledah4
Posts: 7
Joined: 19 Mar 2013 00:04
MC: Cagiva Mito 125 05-SOLGT

Re: Struping

Post by aledah4 »

Hei du! Tror du er i samme situasjon som meg.. Fra og med i år så ble det slik at man ikke kan kjøre sykkel som overstiger 0.20kw/kg, max 48 hk og max 600 ccm. Så selv om du struper den, så tror jeg fremdeles du ikke har lov å kjøre den :/
aledah4
Posts: 7
Joined: 19 Mar 2013 00:04
MC: Cagiva Mito 125 05-SOLGT

Re: Struping

Post by aledah4 »

Ser forresten nå at det ikke står noe om max 600 ccm på statens vegvesens sine sider.. Kanskje jeg har fått det fra en dårlig kilde :O ?
Kanskje noen andre som har et ordentlig svar på dette :) ?
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Struping

Post by supermons »

Du får 660 som mellomtung, se dette emnet.

Men jeg ville kontaktet vegvesenet direkte, da det er de som sitter med svarene. Så får du riktige svar med en gang :)
aledah4
Posts: 7
Joined: 19 Mar 2013 00:04
MC: Cagiva Mito 125 05-SOLGT

Re: Struping

Post by aledah4 »

Ser at det ligger veldig mye på ebay! Her ligger det også til en brøkdel av prisen til greybikes.. Men blir disse godkjent for bruk i Norge? Det nye serfiktatet A2 er jo nå felles for hele europa (EU)..

Se f.eks: http://www.ebay.co.uk/itm/Suzuki-GSF-60 ... 4ac44060a7
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Struping

Post by supermons »

Kommer nok veldig an på hva personen du møter på biltilsynet synes, desverre. Spør selgeren om han har sjekket gyldighet for andre land, evt om hva biltilsynet tror om kit fra utlandet, montert av noen her i landet.
User avatar
AJSm20
Posts: 95
Joined: 12 Oct 2006 12:45
MC: 2015 Honda NC750D Integra
1955 AJS model 20
Location: Trondheim

Re: Struping

Post by AJSm20 »

Jeg snakket med en som har et MC-verksted på Østlandet, som sa at en kunde hadde kjøpt et nedstrupingskit selv og ba ham om å montere det. Det ble gjort, sykkelen ble vist og godkjent med lavere effekt. Dokumentasjonen som fulgte med kitet ble godtatt av SVV-kontrolløren.
aledah4
Posts: 7
Joined: 19 Mar 2013 00:04
MC: Cagiva Mito 125 05-SOLGT

Re: Struping

Post by aledah4 »

Jeg fikk dette som svar av den forhandler på e-bay:

Hi thanks for the message.
I am currently developing a 35kW kit for this bike, it should be available in the next 10 days.
I ship restrictor kits to Norway every 2-3 weeks, and as far as I`m aware they are accepted by the authorities with a dyno test, which you would have to arrange there.
I`m not 100% sure about the procedure in Norway, but there has been no complaints so far, and no items have been returned for a refund!
Hope that helps, Mark
Post Reply