MC-forumet.no

Norges hyggeligste MC-forum
Det er nå 21 sep 2018 18:40

Alle klokkeslett er UTC+02:00




Legg inn nytt emne  Svar på emne  [ 51 innlegg ]  Gå til side Forrige 1 2 3 4 Neste
Forfatter Melding
Legg innLagt inn: 08 mar 2016 18:34 
Offline
Moderator

Registrert: 03 okt 2015 20:23
Innlegg: 831
MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Sted: Fyllingsdalen, Bergen
VELDIG ofte at effekt er feil i finn.no annonser! Har opplevd dette veldig mange ganger når jeg og fruen har sett på sykkel til henne. Hun endte til slutt opp med en CB500 og plomberte den ned selv, det kom på rett over 4000.


Toppen
   
Legg innLagt inn: 11 mar 2016 15:08 
Offline

Registrert: 22 feb 2016 16:22
Innlegg: 354
MC: Ninja 300
Det med at effekt ikke bli oppgitt korrekt har jeg lagt merke til selv.. Nå har jeg begynt å sjekke opp modellen selv, så kan jeg heller spørre om det er et avvik.



Da fant jeg en ny cbr600! Denne gangen en 1988-modell, som er helt supert for i 1989 fikk de akkurat to hester for mye: http://m.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=72432423

Men ejg synes det er skummelt med så game sykler siden jeg kan fikse de selv eller har noen anelse om hva som må byttes når :-k .

_________________
=^_^=


Toppen
   
Legg innLagt inn: 11 mar 2016 15:36 
Offline
Moderator

Registrert: 03 okt 2015 20:23
Innlegg: 831
MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Sted: Fyllingsdalen, Bergen
Adele skrev:
Det med at effekt ikke bli oppgitt korrekt har jeg lagt merke til selv.. Nå har jeg begynt å sjekke opp modellen selv, så kan jeg heller spørre om det er et avvik.



Da fant jeg en ny cbr600! Denne gangen en 1988-modell, som er helt supert for i 1989 fikk de akkurat to hester for mye: http://m.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=72432423

Men ejg synes det er skummelt med så game sykler siden jeg kan fikse de selv eller har noen anelse om hva som må byttes når :-k .


Sykkelen ser jo grei ut den, men kan ikke finne nedstrupingskit til den, jeg brukte denne siden når jeg letet til Amaliuhuu sin sykkel (Honda CBF500)
http://greybikes.no/35%20kw%20sett.html
At en sykkel er gammel trenger ikke å bety at det er mye mekking, så lenge de ikke har stått i ro i mange år, eller har blitt skrudd i hjel.


Toppen
   
Legg innLagt inn: 11 mar 2016 15:40 
Offline

Registrert: 22 feb 2016 16:22
Innlegg: 354
MC: Ninja 300
Åå..jeg trodde de kunne strupe ned hva som helst ):.

_________________
=^_^=


Toppen
   
Legg innLagt inn: 11 mar 2016 15:43 
Offline
Moderator

Registrert: 03 okt 2015 20:23
Innlegg: 831
MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Sted: Fyllingsdalen, Bergen
Adele skrev:
Åå..jeg trodde de kunne strupe ned hva som helst ):.

Kan godt være at det finnes kit til den, du kan jo høre med ditt lokale mc verksted om de har en annen oversikt.
Et tips kan også være å høre med noen kjøreskoler i nærheten om de skal selge A2 registrerte sykler, disse er ofte billig og godt vedlikeholdte, dog med noen skrammer her og der.


Toppen
   
Legg innLagt inn: 11 mar 2016 15:46 
Offline

Registrert: 22 feb 2016 16:22
Innlegg: 354
MC: Ninja 300
Lasse Liten skrev:
Adele skrev:
Åå..jeg trodde de kunne strupe ned hva som helst ):.

Kan godt være at det finnes kit til den, du kan jo høre med ditt lokale mc verksted om de har en annen oversikt.
Et tips kan også være å høre med noen kjøreskoler i nærheten om de skal selge A2 registrerte sykler, disse er ofte billig og godt vedlikeholdte, dog med noen skrammer her og der.



Det siste har jeg tenkt på, men jeg er redd det vil bli vanskelig å selge de videre igjen. Bortsett fra det er det egentlig en veldig spennende tanke! Jeg kom over en Duke 690 fra (jeg tror det var 2013?) til 60.000. Hvor mange andre enn meg kan hadde syntes at det ar helt ok med en sykkel full av skrammer og merker?

_________________
=^_^=


Toppen
   
Legg innLagt inn: 11 mar 2016 15:57 
Offline
Moderator

Registrert: 03 okt 2015 20:23
Innlegg: 831
MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Sted: Fyllingsdalen, Bergen
de som har stramt budsjett aksepterer det meste

det enkleste er uansett å kjøpe en ferdig A2 regget sykkel, jeg vet ikke hva budsjettet ditt er men mitt tips er å kjøpe en lettkjørt sykkel som har et godt rykte for å være pålitelig og som du sitter godt på. Typisk mellomklassesykler er jo Honda CB500, Kawasaki ER5, Suzuki GS500.
Hvis du lurer på å kjøre langturer er jo BMW F650 et godt alternaltiv, disse er det også flere av som er registrert som mellomtung:
http://m.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=71403859
Her er det en fin Yamaha mt 03
http://m.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=72127113


Toppen
   
Legg innLagt inn: 11 mar 2016 19:54 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 08 nov 2015 16:48
Innlegg: 80
MC: Honda CB 500 1995 mod.
Lasse Liten skrev:


Den gamle typen mt 03(660 kubikk) er jo faktisk innefor A2 selv med fulleffekt. :) (Det er jo selvfølgelig også den nye 300 kubikk mt 03)
Utvalget av alle typer sykler, da også de som kan kjøres med A2, vil øke ganske kraftig nå og framover våren og sommeren
Så den rette dukker nok snart opp! :thumleft

_________________
Bilde


Toppen
   
Legg innLagt inn: 14 mar 2016 15:14 
Offline

Registrert: 22 feb 2016 16:22
Innlegg: 354
MC: Ninja 300
Jeg har sett på de fleste av syklene du nevnte Lasse Liten, men det er liksom ikke så mange som er spesielt tiltalende for meg. Når det gjelder budsjettet mitt er jeg litt usikker av flere årsaker, der i blant hvor mye jeg må jeg regne med å betale årlig i forsikring, service, veg-avgift og div. mc utgifter. Jeg vet ikke helt hva det koster. Og siden det er min første sykkel burde jeg ha en liten slant til over i tilfelle jeg skulle være så uheldig å gå i bakken, så sånn er det absolutt smartest å gå for noe sånt som du nevnte, og spare mest mulig penger.

Men..motorsykkelen som virkelig får det til å krible i kroppen er jo MT07 ):..


Twinmannen: Jeg håper det selv. Jeg hadde egentlig trodd at det skulle være mange gode tilbud gjennom vinteren av mennesker som ønsker å bli kvitt syklene sine, men når jeg ser prisene på noen av modellene jeg har fulgt litt med på så har de ikke vært noe særlig rimelige i det hele tatt. Men jeg skal jo ha en mc så ett eller annet ender jeg nok opp med...

_________________
=^_^=


Toppen
   
Legg innLagt inn: 15 mar 2016 10:33 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 24 mar 2006 19:33
Innlegg: 4470
MC: Ymse
Sted: Kristiansund
Honda har rykte på seg for å ha dårlige kamkjedestrammere. Vet ikke hvordan det er på eldre CBR 600, men kan være verdt å sjekke. Sjekk også forsikring, "CBR" får det til å blinke rødt hos de fleste forsikringsselskaper. Hvis du først skal kjøpe en gammel sykkel, kjøp 86-modell eller eldre (veteran).

Årsavgift er 1920 kr, eller 445 kr for veteran (registrert 1986 eller eldre). Forsikring sjekker du på nettet, bare trykk inn regnr. fra annonsene til sykler du vurderer. Priser på service vet jeg ikke, har aldri hatt en motorsykkel på service. Angående tryning vil jeg anbefale en sykkel uten kåper. Kanskje investere i veltebøyler eller velteklosser? Hendler, motordeksler osv er som regel billig og lett tilgjengelig på ebay. Trenger ikke være spesielt dyrt å tryne.

KTM Duke 690 er en veldig fin sykkel å begynne på, kjempefine kjøreegenskaper. Det er også verdt å merke seg at bremser og fjøring er en million ganger bedre på en nyere Duke enn på en sykkel fra 80-tallet.

MT-03 er sikkert et bra alternativ, men kanskje den blir litt tungpustet på motorveien?
http://m.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=72127113

Kawasaki ER-6 er nok bedre egnet, 650cc parallelltwin
http://m.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=72407970

Hvis du skal ha billig, forsikringsvennlig og problemfri R-sykkel er kanskje Ninja 250 noe å vurdere?
http://m.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=72441100

Har du vurdert Suzuki GSR 600? 4-sylindret 600 gir ikke det beste bunndraget, men den skal ha bedre bunn og mellomregister enn en 600 R-sykkel. Denne er nok den mest motorveivennlige av de jeg har linket til.
http://m.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=72594707


Toppen
   
Legg innLagt inn: 15 mar 2016 11:15 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 21 feb 2011 23:02
Innlegg: 760
MC: Honda VTR SP1
Sted: Bergen/Askøy
ER6N er en artig sykkel med 2-sylindre som er fint priset og veldig lettkjørt, hadde en som kjøreskolesykkel. :thumleft Var et hav morsommere å kjøre enn CBR600F. Forsikring pleier å være ganske rimelig på disse og. :)


Toppen
   
Legg innLagt inn: 15 mar 2016 14:29 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 11 nov 2015 13:57
Innlegg: 75
MC: Suzuki DL1000AL5 og DRZ400S
Sted: Trondheim
Adele skrev:
... og div. mc utgifter. Jeg vet ikke helt hva det koster...

Ikke glem det helt grunnleggende - bensin:
- du vil sikkert kjøre omtrent hver kveld
- og helt sikkert hver helg
- gjerne 10-20 mil hver kveld eller dag
- regn med 500,-/uka 2000,-/mnd i bensin
Minst \:D/


Toppen
   
Legg innLagt inn: 15 mar 2016 15:33 
Offline

Registrert: 22 feb 2016 16:22
Innlegg: 354
MC: Ninja 300
inunf skrev:
Honda har rykte på seg for å ha dårlige kamkjedestrammere. Vet ikke hvordan det er på eldre CBR 600, men kan være verdt å sjekke. Sjekk også forsikring, "CBR" får det til å blinke rødt hos de fleste forsikringsselskaper. Hvis du først skal kjøpe en gammel sykkel, kjøp 86-modell eller eldre (veteran).

Årsavgift er 1920 kr, eller 445 kr for veteran (registrert 1986 eller eldre). Forsikring sjekker du på nettet, bare trykk inn regnr. fra annonsene til sykler du vurderer. Priser på service vet jeg ikke, har aldri hatt en motorsykkel på service. Angående tryning vil jeg anbefale en sykkel uten kåper. Kanskje investere i veltebøyler eller velteklosser? Hendler, motordeksler osv er som regel billig og lett tilgjengelig på ebay. Trenger ikke være spesielt dyrt å tryne.

KTM Duke 690 er en veldig fin sykkel å begynne på, kjempefine kjøreegenskaper. Det er også verdt å merke seg at bremser og fjøring er en million ganger bedre på en nyere Duke enn på en sykkel fra 80-tallet.

MT-03 er sikkert et bra alternativ, men kanskje den blir litt tungpustet på motorveien?
http://m.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=72127113

Kawasaki ER-6 er nok bedre egnet, 650cc parallelltwin
http://m.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=72407970

Hvis du skal ha billig, forsikringsvennlig og problemfri R-sykkel er kanskje Ninja 250 noe å vurdere?
http://m.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=72441100

Har du vurdert Suzuki GSR 600? 4-sylindret 600 gir ikke det beste bunndraget, men den skal ha bedre bunn og mellomregister enn en 600 R-sykkel. Denne er nok den mest motorveivennlige av de jeg har linket til.
http://m.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=72594707



GSR-en og ER6-en ser veldig interessante ut! Kunne absolutt hatt en slik sykkel, men de er så dyre at for 10.000 mer så kan jeg få en MT07 og nesten en Duke 690. De rimeligste MT07-modelle i fjor gikk for 65.000, men nå er prisen satt opp med ca. 10.000 kroner på nye modeller. Det ser ut til å ha presset prisene litt opp på bruktmodeller også :( .Jeg har sjekket forsikring på nett og for både CBR500 og MT07 kom den på 8-9.000, men det var for fullkasko uten bonus. Jeg ahr kjørt firmabil et par år og noen her inne gjorde meg oppmerksom på at det kan gjøre at jeg fr en litt lavere startbonus. Det var også en på jobben som nevnte det for meg.

Jeg har vurdert mindre 300cc sykler, men da har jeg kun sett på de som oppfyller de nye A2-kravene. Men de ser alle så fryktelig små ut.. Et spm jeg har når det gjelder er nedtrimmede fulleffekt sykler vs. A2 spesifiserte sykler (sykler med under 47hk fra fabrikk) hvordan er de å kjøre? Kan det påføre problemer for motoren å aldri bli kjørt helt ut? Og hvilke forskjeller blir det for meg som kjører?


En Duke 690 fant jeg for 50-60.000 Den var kjøreskole kjørt, men jeg ble advart mot at den vibrerte mye og kanskje var litt for aggressiv for en ny sjåfør :( ?

Kikken skrev:
Adele skrev:
... og div. mc utgifter. Jeg vet ikke helt hva det koster...

Ikke glem det helt grunnleggende - bensin:
- du vil sikkert kjøre omtrent hver kveld
- og helt sikkert hver helg
- gjerne 10-20 mil hver kveld eller dag
- regn med 500,-/uka 2000,-/mnd i bensin
Minst \:D/

Huff...jeg hadde faktisk regnet med omtrent 2.000 i måneden ):.

Elolz skrev:
ER6N er en artig sykkel med 2-sylindre som er fint priset og veldig lettkjørt, hadde en som kjøreskolesykkel. :thumleft Var et hav morsommere å kjøre enn CBR600F. Forsikring pleier å være ganske rimelig på disse og. :)
Takk! jeg har hørt mye bra om ER6N, så det er absolutt en spennende sykkel, men disse er registrert som mellomtung på de gamle reglene og har ikke mer enn 34 hk ):.

Ikke at 34 hk ikke er nok til å kjøre, for all del. Men dere skjønner alle hva jeg mener :twisted: :redface .

_________________
=^_^=


Toppen
   
Legg innLagt inn: 15 mar 2016 16:03 
Offline
Administrator
Brukeravatar

Registrert: 18 nov 2005 17:32
Innlegg: 6098
MC: Suzuki GSX750
Sted: Hovedstaden
Adele skrev:
En Duke 690 fant jeg for 50-60.000 Den var kjøreskole kjørt, men jeg ble advart mot at den vibrerte mye og kanskje var litt for aggressiv for en ny sjåfør :( ?

Er det ikke bedre å kjøpe en splitter ny Duke 390 til ca samme pris enn å kjøpe en kjøreskolesykkel som har vært mistet i bakken et ukjent antall ganger og som har ukjent slitasje på alt av komponenter?

Jeg skjønner godt at du har lyst på en Duke 690, jeg har hatt en KTM 690 selv. Men jeg tror at en 390 som er lagt for å være A2 er bedre enn en sliten nedstrupet 690. Da stemmer ramme og effekt, i motsetning til på en nedstrupet sykkel. Jeg tror iallefall jeg hadde følt noe hadde manglet der. Med mindre du er veldig høy vil nok størrelsen også være grei. På min KTM monterte jeg lavere sal for å få mer av såla ned i bakken ved stopp.

Kan nok hende at det kommer flere sykler på markedet med en gang sesongen er i gang også :)


Toppen
   
Legg innLagt inn: 15 mar 2016 16:22 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 05 okt 2015 20:11
Innlegg: 1591
MC: sportster 883 iron...
yaaaamahahaha FZ8`n heftig racing
ikke glem at du kan kjøpe deg en eldre sykkel etter det gamle a2 regelverket da :D foreksempel en gsxr600 eller hva enn du måtte ønske men da etter det gamle regelverket så er det 34hk som gjelder :D

jeg skal snart selge min a2 sykkel, men det hørtes ut som den vil bli litt for dyr etter hva du skriver...

en annen ting som er greit å huske på er at kjøper du en relativt ny sykkel, så behøver det ikke koste deg allverden visst du er flink og holder den strøken osv...

jeg vil fraråde deg og kjøpe alt for gammelt visst du ikke kan skru eller kjenner noen som kan hjelpe deg med det, verksted blir fort dyrt og da i noen tilfeller kunne man like gjerne hatt en nyere sykkel :D

lykke til :thumleft


Toppen
   
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Legg inn nytt emne  Svar på emne  [ 51 innlegg ]  Gå til side Forrige 1 2 3 4 Neste

Alle klokkeslett er UTC+02:00


Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke redigere egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette egne innlegg i dette forumet

Søk etter:
Gå til:  
Kjører på phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Norwegian (bokmål) Language Pack © Lars Christian Schreiner