Page 1 of 1

Motorsykler tilpasset nytt reglement (førerkortklasse A2)

Posted: 04 Jan 2013 13:56
by supermons
Siden mellomklassereglene er endret blir det nå 35kw (47hk) som er grensen for A2 (mellomklasse).

Tenkte jeg kunne prøve å lage en liten oversikt over sykler som er tilpasset dette. Tidligere sykler med 34hk går selvsagt innunder denne klassen, men her er noen av de nye som er tilpasset til klassen. Hjelp meg gjerne med å finne flere å legge til i listen :)
  • BMW G650gs (ensylinderet, 47hk)
  • Honda CBR00F (twin, 47hk)
  • Honda CB500X (twin, 47hk)
  • Honda CBR500R (twin, 47hk)
  • Honda NC700X/S (twin, 47hk)
  • Kawasaki Ninja 300 (R4, 39hk)
  • Kawasaki Z800E (R4, 47hk)
  • Kawasaki W800 (twin, 47hk)
  • KTM 390 Duke (ensylinderet, 44hk)
  • Yamaha XT600X (ensylinderet, 47hk)
  • Yamaha WR250R (ensylinderet, 40hk)

Re: Motorsykler tilpasset nytt reglement (førerkortklasse A2)

Posted: 06 Jan 2013 15:06
by Gammelgutt
Nye BMW G650gs har nå 47hk. Den gamle F650 før 2008, den ensylindrede hadde 50hk.

Yamaha`s ensylindrede 660 ccm motorer går vel også akkurat innenfor de nye reglene. Og endel av de nye Hondaene med 700 ccm holder vel også mål. Og så er det jo kommet endel 250 ccm på markedet nå. Honda, Suzuki, Kawasaki(cross) og Hyosung leverer 250.

Re: Motorsykler tilpasset nytt reglement (førerkortklasse A2)

Posted: 07 Jan 2013 14:09
by RockeRolf
Ut over det som allerede er nevnt:

Honda NC700X og NC700S
Kawasaki Z800E
Kawasaki W800 ???

I tillegg kommer det som han sier over her, en haug 250 ccm. Kanskje GW250 Inazuma er mest interessant?

Re: Motorsykler tilpasset nytt reglement (førerkortklasse A2)

Posted: 04 Mar 2013 10:46
by kjellt
Jeg sendte mail til Statens Vegvesen pg spørte om jeg kunne kjøre en Yamaha XT660 med førerkortlasse A2.
Og da fikk jeg som svar:


Ny klasse A2 erstatter nåværende mellomtunge klasse. Klassen gjelder føring av mellomtung motorsykkel (største effekt økes fra 25 til 35 kW og største effekt/vekt økes fra 0,16 til 0,2 kW/kg - og motorsykkelen må ikke være "nedtrimmet" men mer enn halvparten av opprinnelig effekt) med eller uten sidevogn. For å få førerrett i denne klassen må du ta obligatorisk opplæring og avlegge førerprøve.

Klasse A2 gir førerrettighet også for:
■moped
■tilhenger til motorsykkel (med slagvolum over 125 ccm) godkjent for trekking
■3-hjuls motorsykkel med effekt høyst 15 kW
For krav til opplæring og prøve se sidene om føreropplæring.

Utifra dette kan du da dessverre ikke kjøre denne sykkelen du snakker om, da denne overstiger grensen med 0.30 kW.

Re: Motorsykler tilpasset nytt reglement (førerkortklasse A2)

Posted: 04 Mar 2013 13:53
by ToreLo
yiha! da kjører jeg enda tung MC! \:D/ :smt028

Men jeg vurderer å konvertere til mellomtung siden Yamaha XT660Z Tènèrè bare leverer 35Kw :P

Re: Motorsykler tilpasset nytt reglement (førerkortklasse A2)

Posted: 04 Mar 2013 14:43
by supermons
Har XT660 Z/X/R samme motor og effekt? Går noen av de som mellomklasse men ikke alle?

Re: Motorsykler tilpasset nytt reglement (førerkortklasse A2)

Posted: 04 Mar 2013 16:46
by kjellt
Ringte Yamaha i dag og spørte og de sa at de "eldre" XT`en har en effekt på 35,30KW, altså ,30 KW over grensa!

Så det man eventuellt kan gjøre er å strupe ned! Som jeg eventuellt må gjøre da..

Re: Motorsykler tilpasset nytt reglement (førerkortklasse A2)

Posted: 04 Mar 2013 22:42
by ToreLo
supermons wrote:Har XT660 Z/X/R samme motor og effekt? Går noen av de som mellomklasse men ikke alle?
Det er samme motor ja og ut i fra det jeg har lest så er Z 35kw mens X og R er 35,3. Aner ikke hvordan det har seg. Men litt rart om det er tilfelle ja.

Re: Motorsykler tilpasset nytt reglement (førerkortklasse A2)

Posted: 02 Jan 2014 17:03
by Monstr
VIl man kunne klare å få en Kawasaki Ninja ZX6-R fra 1997-2001 under dette kravet ved struping? :)

Så det lå en på Finn.no for noen uker siden som var oppgitt at den var registrert som mellomtung.

Re: Motorsykler tilpasset nytt reglement (førerkortklasse A2)

Posted: 11 Feb 2014 17:20
by Mr. Magelius
Finner mye rart paa nettet, men noen som vet om Kawasaki KLE 500 2003 mod gaar som mellomtung? Finner alt fra 33 Kw til 37.3 Kw og 44-51 hk. Er det noen som evt. har et vognkort aa sjekke i? Eller en kilde som er 100% sikker? Paa forhand takk :)

Re: Motorsykler tilpasset nytt reglement (førerkortklasse A2)

Posted: 16 Feb 2014 12:13
by supermons
En kjapp mail til Vegvesesnet burde skaffe et riktig svar, de har nok både spesifikasjoner og reglene i boks :)