Suzuki Gsx 600 - Service & vedlikehold

Prat om mellomtung MC
Post Reply
User avatar
Svenn1n
Posts: 17
Joined: 24 May 2013 22:28
MC: GSX-R 600 k5

Suzuki Gsx 600 - Service & vedlikehold

Post by Svenn1n »

Det har seg slik at jeg nå om ikke så lenge skal gå til innkjøp av en Suzuki Gsx 600 (2004-2006) (Mellomtung)
Jeg har ikke sett på en spesifikk en, men grunnen til at jeg velger denne framfor Gsx'en med det nye designet, er pga den nyere modellen er litt smalere og har dermed litt mindre til rådighet når det gjelder passasjerplass. På bildet under er det bilde av 04-06 modellen.
Image

Grunnen til at jeg lager denne tråden er at jeg gjerne kunne trengt litt info om vedlikehold og service/serviceintervaller. Dette innebærer b.l.a (Oljeskift, tennplugger, oljefilter, luftfilter, kjede, Ventiljustering).
Et eksempel jeg fikk høre er at kjedet bør smøres med kjedespray etter HVER kjøretur.
Om dere bare kunne tatt dere tiden på å hjulpet meg å svart meg på hvordan denne skjønnheten skal vedlikeholdes. Dette innebærer da også spørsmålet (Hva? , Når?, Kan jeg gjøre det selv? Hvor ofte?) Vil det holde å sende sykkelen på service 1 gang i året hvor alt dette blir vurdert av mc-mekaniker?
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Suzuki Gsx 600 - Service & vedlikehold

Post by supermons »

Kjedet må absolutt ikke smøres etter hver gang du bruker sykkelen. Det må smøres en gang i blant, eller etter hver gang du kjører i regnet (regn vasker bort smørningen).

Serviceintervallene står beskrevet i manualen. Jeg har ikke den for din sykkel, men for GSXR750 av tilsvarende årgang så er det service på 1000km, 6000km, 12000km, 24000km og så videre. Det vil si at imellom der må du bare følge med på sykkelen og skifte olje innimellom (typisk hvert år, oljefilter annet hvert).
Hchaugen
Posts: 267
Joined: 05 Jul 2007 17:36
MC: Ducati 1198S 09 Rød
Yamaha R6 02 bane
*Suzuki GSX-R 750 08 Svart
*Yamaha YZF R6 99 rød/hvit
*Kawasaki Eliminator 125 2000
Location: Ã…lesund

Re: Suzuki Gsx 600 - Service & vedlikehold

Post by Hchaugen »

K7/k8 er bedre sykkel mht. til komfort i forhold til k4-k6. Helt sikker på du vil ofre din komfort iforhold til bredere sal for passasjer? Man kjører jo 99,5% alene.
Egner seg svært dårlig til å kjøre med passasjer. Madamen satt på 2 ganger og nektet å sitte på noe mer på min gamle [-X (alle R-sykler?)


Hva kan du gjøre av service selv? Olje og filterskift er noe alle burde kunne, og det er egentlig rimelig enkelt. Personlig bytter jeg olje på 4-5000 , og bytter alltid filter samtidig (100-150kr).
Gå til innkjøp av et K&N filter, så kan du bare 'vaske' det, og bruke igjen.
Smøre etter hver tur? Kjøp en skikkelig kjedespray (ikke Burtema som griser noe for jævlig) og smør på når kjedet er varmt så sitter det lenge. (Kjører typ 20 mil mellom sprayingene)

Mange ting som er enkle å gjøre selv, bare man har litt verktøy og mer enn 14 celler som svirrer. (simringer,drev/kjede, plugger osv)

Helt kurrante sykler med japansk service-intevaller.
Brukte mye http://www.gixxer.com når jeg hadde Suzuki.
User avatar
Svenn1n
Posts: 17
Joined: 24 May 2013 22:28
MC: GSX-R 600 k5

Re: Suzuki Gsx 600 - Service & vedlikehold

Post by Svenn1n »

Takk for meget gode svar! Det er klart at jeg kommer til å kjøre alene på sykkelen 9/10 ganger, men en sjelden gang kommer jeg nok til å ha passasjer på sykkelen. Er det noen andre sport touring sykler dere her på forumet har å anbefale? (Personlig synes jeg Honda VFR 800 er en utrolig tøff ''sport'' Touring sykkel. (Hva tenker dere om denne). Kom gjerne med innslag!" Ønsker ikke Streetfighter eller Honda CBF 600 lignende og slikt.
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Suzuki Gsx 600 - Service & vedlikehold

Post by supermons »

Bare en kommentar, GSXR er ikke sportstourer, den er ren R-sykkel. Bare så du vet at det er stor forskjell på den og en VFR. VFR er bra sykler, litt bedre allround og førstegangssykler med snillere forsikring.
User avatar
Svenn1n
Posts: 17
Joined: 24 May 2013 22:28
MC: GSX-R 600 k5

Re: Suzuki Gsx 600 - Service & vedlikehold

Post by Svenn1n »

Jeg er klar over at gsxr er en plain racingsykkel. Etter litt vurderinger har det vist seg at en touring sykkel med et sportslig utseende passet perfekt for meg. Dette er med tanke på vedlikehold, passasjer og evt sittesilling. Har sett litt rundt på reviews av Honda VFR 800. Faren til en kamerat av meg har den sykkelen, og den er virkelig noe for meg! (Finnes og Repsol kåpesett til vfrn som hjør den mer sportsligere). Problemet er at jeg har sett veldig lite av den registrert som mellomtung. Finnes det i det heletatt? Evt om noen kjenner noen som selger en slik sykkel. Om ikke dette finnes, gjerne anbefal meg en sportstourer slik som VFR. Takk på forhånd!
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Suzuki Gsx 600 - Service & vedlikehold

Post by supermons »

Hva er budsjettet ditt?

Ta en titt på syklene i denne tråden, de er alle mellomklasse etter de nye reglene.
User avatar
Svenn1n
Posts: 17
Joined: 24 May 2013 22:28
MC: GSX-R 600 k5

Re: Suzuki Gsx 600 - Service & vedlikehold

Post by Svenn1n »

Budsjett på ca 80 000
User avatar
Svenn1n
Posts: 17
Joined: 24 May 2013 22:28
MC: GSX-R 600 k5

Re: Suzuki Gsx 600 - Service & vedlikehold

Post by Svenn1n »

Hchaugen wrote:K7/k8 er bedre sykkel mht. til komfort i forhold til k4-k6. Helt sikker på du vil ofre din komfort iforhold til bredere sal for passasjer? Man kjører jo 99,5% alene.
Egner seg svært dårlig til å kjøre med passasjer. Madamen satt på 2 ganger og nektet å sitte på noe mer på min gamle [-X (alle R-sykler?)


Hva kan du gjøre av service selv? Olje og filterskift er noe alle burde kunne, og det er egentlig rimelig enkelt. Personlig bytter jeg olje på 4-5000 , og bytter alltid filter samtidig (100-150kr).
Gå til innkjøp av et K&N filter, så kan du bare 'vaske' det, og bruke igjen.
Smøre etter hver tur? Kjøp en skikkelig kjedespray (ikke Burtema som griser noe for jævlig) og smør på når kjedet er varmt så sitter det lenge. (Kjører typ 20 mil mellom sprayingene)

Mange ting som er enkle å gjøre selv, bare man har litt verktøy og mer enn 14 celler som svirrer. (simringer,drev/kjede, plugger osv)

Helt kurrante sykler med japansk service-intevaller.
Brukte mye http://www.gixxer.com når jeg hadde Suzuki.

Et kjappt spørsmål til deg:

Noe jeg alltid har lurt på, hva er egentlig forskjellen på k4-k6 (regner med dette gjelder 600cc'n) og at k7-8 (gjelder 800cc ++)
Trond_V
Posts: 784
Joined: 07 Apr 2008 23:24
MC: 23' BMW F750GS
20' Honda CB650R
18' Suzuki SV 650
12' Yamaha FZ8-S
15' Yamaha MT-07
07' Yamaha FZ6
01' Suzuki Bandit 600

Re: Suzuki Gsx 600 - Service & vedlikehold

Post by Trond_V »

K4-K6 = 2004 - 2006 modell.
K7-K8 = 2007 - 2008 modell.
User avatar
Svenn1n
Posts: 17
Joined: 24 May 2013 22:28
MC: GSX-R 600 k5

Re: Suzuki Gsx 600 - Service & vedlikehold

Post by Svenn1n »

Trond_V wrote:K4-K6 = 2004 - 2006 modell.
K7-K8 = 2007 - 2008 modell.
aha!

Bestod oppkjøringa på A2 for 2 timer siden, så idag er jeg rimelig fornøyd.
Og sist men ikke minst: Sulten på ny motorsykkel!
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Suzuki Gsx 600 - Service & vedlikehold

Post by supermons »

Gratulerer!
Post Reply