Spørsmål om førerkort, mellomtung - tung, strupekit R6/848

Prat om mellomtung MC
Post Reply
lassemidtsiann
Posts: 1
Joined: 05 Jul 2011 21:20
MC: Yamaha YZF R125 2009 Rød

Spørsmål om førerkort, mellomtung - tung, strupekit R6/848

Post by lassemidtsiann »

Har nå førerkort klasse A1.

Skal ta klasse A. Hvordan blir kjøretimene da? Noe mindre enn en helt uerfaren person?

Og hvordan er reglene for mellomtung-tung? Hører så utrolig mye forskjellig. Kan jeg vente med å ta tunglappen til jeg er 20(21??), og da gå rett på tung sykkel? Eller MÅ jeg ha kjørt to år på mellomtung uansett alder?

Hører også at det skal komme nye regler i forhold til mellomtung - tung. Noen som vet noe om dette?

Sist: Går det an å sette et strupekit på Yamaha R6 for å få ned hestekreftene til under 34? Samme sp.mål med Ducati 848.

Og hvordan gjør "de" det med mellomtung "lappen"? Det er jo samme lapp som tung sykkel. Hvis man blir stoppet, ser bare politiet på alderen din da?
User avatar
Jeanette
Administrator
Posts: 7496
Joined: 05 Sep 2006 19:45
MC: 12 Honda VFR
X: 07 Yamaha FZ6-S
Location: Oslo

Re: Spørsmål om førerkort, mellomtung - tung, strupekit R6/848

Post by Jeanette »

Her vil du nok finne svar på noen av spørsmålene dine: http://www.mc-forumet.no/viewtopic.php? ... 66&start=0 :)
User avatar
staM
Posts: 60
Joined: 26 Apr 2011 23:19
MC: Kjører for tiden Husqvarna SM 125

Re: Spørsmål om førerkort, mellomtung - tung, strupekit R6/848

Post by staM »

Hei!

Om du tar mellomtung når du er 18, så kan du kjøre en motorsykkel med max 34 hk (25 kw) og 0,16 kw pr kg, det er ingen begrensning på kubikk. Så de som sier max 600 cc tar feil. Når det har gått to år så kan du kjøre ubegrenset, den sykkelen du vil. Dette er altså etter at du har kjørt mellomklasse i to år. Om du IKKE tar mellomklasse først så må du vente til du har fylt 21 år med å ta tung motorsykkel. Så forskjellen er at du får kjøre tungsykkel et år tidligere om du tar mellomklasse, det er fordelen.

Så du må ikke kjøre mellomklasse først, du kan vente til du har fylt 21 år. Om du blir stoppet så ser de bare på alderen ja, for det er klasse A uansett.

EDIT: Ser at svarene står i tråden Jeanette linket til, ja.
Honda CB 100 N (1983)
Husqvarna SMS 125 (2005)


X: Yamaha XT 125 (2006)
X: Honda NSR 125 (2003)
X: Yamaha FZ 750 (1987)
User avatar
Jeanette
Administrator
Posts: 7496
Joined: 05 Sep 2006 19:45
MC: 12 Honda VFR
X: 07 Yamaha FZ6-S
Location: Oslo

Re: Spørsmål om førerkort, mellomtung - tung, strupekit R6/848

Post by Jeanette »

staM wrote:Om du IKKE tar mellomklasse først så må du vente til du har fylt 21 år med å ta tung motorsykkel.
Jeg vil bare spesifisere her at det er det som skjer først av å

1) Ha hatt A-lappen (mellomtung) i 2 år

ELLER

2) Fylle 21 år

som avgjør når du kan kjøre tung sykkel.

Som eksempel tar jeg fram da jeg tok A-lappen. Jeg hadde oppkjøring i mai 2007, da var jeg drøye 20 år. Jeg kjørte da mellomtung sykkel frem til oktober 2007. Da ble jeg 21, og kunne kjøre tung sykkel.

Håper dette er oppklarende, i tillegg til tråden jeg linka til :)
User avatar
RkM2
Posts: 300
Joined: 05 Jan 2009 09:58
MC: Daelim Roadwin 125 2007.
09= 2930 - 15062
10= 15062 16953 (15 april)

Re: Spørsmål om førerkort, mellomtung - tung, strupekit R6/848

Post by RkM2 »

ser at du har fått svar på spørsmålet ditt angående lappen.
Ja, en R6 skal gå ann i klasse ned.

Noen sykler blir dette gjort elektronisk, andre mekanisk.
http://www.gerybikes.no forhandler lav effekt sett til sykler, dette går vel stort sett i mekanisk struping og da må du inn på et godkjent verksted å få de til å montere de. Så må du få noe papirer på at dette er gjort for å kunne gå til vår kjære vegvesen å få omklasset sykkelen, dette er vel sikkert en utgift på rundt en 5-8 k og du får noen få eksemplarer som allerede er registrert som lav effekt.

Så lappen, i teorien så skal du gjennom alt det samme. kan du holde profilen din gjennom svinger og det greiene så slipper du å ha kjøretimer på det.
men du må vel også ta et banekurt og landevegskjøring + veiledningstimer på vær del av lappen så oppkjøring. har snakker med kjørelæreren min og han sier at dette kommer på rundt en 10-15 (vanskelig å si en pris i og med at vi vet kje hvor mye som må pusses på osv)
Men så er teorien også gyldig i 3 år. teori på A1 og A er den samme så da slipper du den vis du klarer de 3 årene.
Post Reply