250 vs. 600

Prat om mellomtung MC
Post Reply
FilFlu
Posts: 25
Joined: 16 Apr 2011 19:06
MC: Honda Hornet 600, 2002

250 vs. 600

Post by FilFlu »

Hei!
Jeg skal kjøpe min første sykkel, men er usikker på hva jeg skal kjøpe. På ønskelisten stod hovedsaklig GSXR 600 og CBR 600, evt. en motard, men her om dagen oppdaget jeg Kawasaki 250R.
Har søkt rundt på nettet, men finner ingen gode argumenter for velge 250 framfor 600, eller omvendt. Av flere årsaker har jeg bestemt meg for å kjøre lovlig; med 34 HK. Er Kawasakien et godt valg med tanke på kjøreegenskaper og ytelse, eller burde jeg gå for en 600, og evt. hvorfor?

På forhånd; takk!
User avatar
mr.president
Posts: 92
Joined: 06 Jul 2006 20:23
MC: Yamaha YZF 600R 02 modell Yamaha FZ6N S2 08 modell Kawasaki ER6N 08 Modell
Location: Sandefjord

Re: 250 vs. 600

Post by mr.president »

har ikek prøvd denne sykklen selv, men veldig mange sier kawaen er en utrulig genial sykkel da den er opptimalisert i forhold til 34 hk
men vil anbefalle deg å prøve den før du bestemmer deg for å strupe ned en full effekt.
User avatar
Gorgeous
Posts: 1772
Joined: 06 Feb 2007 20:54
MC: Suzuki DR-Z 400 SM
Location: Her

Re: 250 vs. 600

Post by Gorgeous »

Regner med du skal ha tunglappen etterhvert? Om du kjøper 600 så er det jo lett å gjøre den om til fulleffekt etterpå :)
Team PINK
Image
Jeg liker bare ting hvis de er rooooosaaa <3
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: 250 vs. 600

Post by supermons »

Mye lettere å selge 250 og kjøpe 600 etterpå enn å drive med oppgradering, iallefall hvis alt papirarbeidet skal gjøres ordentelig.

Søk litt på kawaen på forumet her så finner du en del tråder om den :)
Gammelgutt
Posts: 152
Joined: 24 May 2009 20:29

Re: 250 vs. 600

Post by Gammelgutt »

Jeg har bare så vidt prøvekjørt Ninjaen. Men jeg har 55000 km på en Hyosung 250(nøgen) på to år. Den er ingen sinke i trafikken og er utrolig morsom og lettkjørt. Er du tøff nok i hue så holder den fint følge med større sykler på svingete veier.

Kawasaki Ninja 250 er slett ikke noe dumt kjøp.

Før du handler sykkel så undersøk forsikringspriser først.
FilFlu
Posts: 25
Joined: 16 Apr 2011 19:06
MC: Honda Hornet 600, 2002

Re: 250 vs. 600

Post by FilFlu »

Gorgeous wrote:Regner med du skal ha tunglappen etterhvert? Om du kjøper 600 så er det jo lett å gjøre den om til fulleffekt etterpå :)
Ja, skal ha tungsykkel, men jeg drar antageligvis i militæret om et par år, så jeg må uansett selge den da, og kjøpe en fulleffekt når jeg kommer tilbake ;-)
mr.president wrote:(...)veldig mange sier kawaen er en utrulig genial sykkel da den er opptimalisert i forhold til 34 hk(...)
Så den vil gå like godt som en nedstrupet 600? Har ikke så mye peilig, men mener jeg leste en 600 ville dra bedre på grunn av dreiemoment?

Lest litt mer om Kawaen og heller mer og mer mot den. Det frister allikevel veldig med en 600, da jeg syns 250R ser litt pinglet ut og antagelig har en ganske kjedelig lyd i forhold til en 600? Hvordan er det for eksempel å kjøre langtur med 250R? Vil ikke det være med slitsomt enn en 600 med tanke på støy?
User avatar
mr.president
Posts: 92
Joined: 06 Jul 2006 20:23
MC: Yamaha YZF 600R 02 modell Yamaha FZ6N S2 08 modell Kawasaki ER6N 08 Modell
Location: Sandefjord

Re: 250 vs. 600

Post by mr.president »

jeg har kjørt flere nedstrupa fulleffekt sykkler, de fleste av de slutter helt å dra rundt 5 til 7 tusen omdreininger så det blir mye giring. tviler på lyden blir så veldig pinglete på 250en altså.
vil nok kanskje tru en 600 har litt mere moment enn en 250 men mine sykler når max moment gjerne rundt 11 tusen rpm å det kan du drømme om å få til med en nedstrupa 600. synes nesten en lettsykkel går bedre enn en cbr 600 jeg prøvde som var strupa hvertfall. mye mindre vekt i en 250 enn i en 600 så det er nok bedre vekt/effekt fordeling på kawaen skulle jeg tru.
når det gjedler å se pinglete ut, så vil jeg heller kjøre en personbil med motor som er tilpasset bilen, enn en lastebil med bilmotor for å si det sånn.
slitsomt tja helt sikkert men nå er det mye mere slitsomt å kjøre en 600 kontra en 1000 eller enda større også på langtur så tviler på det er noe stort problem.
Gammelgutt
Posts: 152
Joined: 24 May 2009 20:29

Re: 250 vs. 600

Post by Gammelgutt »

Jeg har da kjørt både 70 og 80 mil på dagen med min 250. Nå er det jo ikke særlig komfortabelt sete på den, men jeg har investert i en AirHawk sittepute. Motormessig er det ikke noe problem å kjøre langt med en 250.
Kvassheim
Posts: 53
Joined: 10 Jun 2009 00:49
MC: Suzuki Bandit 600
x Kawasaki Vulcan 750
x Kawasaki Ninja 250
Location: Grimstad

Re: 250 vs. 600

Post by Kvassheim »

Jeg har Ninja 250 og kan anbefale på det sterkeste. Kjører i min andre sesong nå og kan oppgradere til tung MC neste sommer hvis jeg ønsker, men tror faktisk jeg beholder 250'n noen år fremover. Det er mer enn nok futt i (i hvert fall på norske veier) og lyden er helt kanon med Two Brothers slip-on potte.

Noen andre fordeler med en 250 fremfor 600 er jo selvsagt forsikringa, og bensinforbruk (?) - 250'n bruker i hvert fall ikke mye bensin, uten at jeg tørr å nevne nøyaktig tall.
Tanken har plass til 16-17 liter så jeg rekker ganske mange turer til/fra jobb (20 min) før jeg må fylle :)
Lettogfin
Posts: 5
Joined: 01 May 2011 19:58
MC: Kawasaki ninja 250r

Re: 250 vs. 600

Post by Lettogfin »

Jeg tok lappen på mc i august 09, og kjøpte meg en 2008 kawasaki ninja 250r et par uker før det. Jeg var kun 19 på den tida, så det ble mellomklasse sertifikat.
tenkte jeg kunne dele mine erfaringer med sykkelen(merk at jeg ikke har kjørt så altfor mye på disse to årene):

Jeg har stort sett brukt sykkelen til pendling til/fra skole i bergen, dvs mye bykjøring. Det er her ninjaen virkelig skinner.
jeg har aldri hatt noe problem med lanesplitting, den er ikke særlig bred og aksen på den er akseptabel med tanke på bergenske fartsgrenser.
den trekker fra rundt 3k, og vanlig rpm for meg er 4-6k. Er ikke typen som drar sykkelen opp i rpm annethvert minutt. i 80 ligger på den rundt 5,5-6k, og i 100 rundt 8k hvis jeg husker rett. Går fint an å cruise avgårde i 100, selv om den bråker en smule.



Har også brukt den til kortere turer fra Bergen til Radøy, og en tur til Førde/Florø.
Tresmaken i ræva begynner å komme etter rundt en times kjøring, men vil ikke si jeg hadde store problemer med det, det er jo en R sykkel ;)
På turen til Førde måtte jeg dra den litt opp på turtall for forbikjøringer, men med redline på 13k har du endel å gå på. Holdt fint følge med et par dansker som kjørte 1200gs på de svingete veiene fra Lavik og nordover.

Av kjøreegenskaper generelt er det absolutt ingenting å klage på, merk at jeg riktignok kun har kjørt 2 sykler: kawa ER-6N på kjøreskolen før jeg hoppa over til denne.
Lavfartskjøring går som en drøm, og den er såpass lav at det er lett å få begge beina nedi, selv for kortere personer. er selv rundt 1,75 og den er helt perfekt for min høyde. Har hørt at personer over rundt 1,80 elns naturlig nok har en dårlig sittestilling på sykkelen.



for å summere:
Pros:
rimelig ny sykkel for en billig penge, jeg kjøpte min for 50k, inkludert monosete og godkjent lås, da hadde den gått litt over 1k. Forrige eieren hadde også byttet den relativt stygge halen med miniskilt, noe som gjør at utseendet bakfra blir endel hissigere:
Noe ala dette, istedenfor dette.
billig i drift.
lite tap i videresalg, jeg tenker å selge min for 40-42 nå, gått 9k, ser andre ninjaer går for det samme på finn.
elskbar i svinger. Lett å "knekke" den ned.
Den er lett, rundt 160kg, så de 34hk'ene drar godt.


cons:
Mye giring frem og tilbake, men hva kan du ellers forvente av en 250:)
Forsikring er en smule dyrt hvis du ikke har noe bonus og er ung. Jeg betaler rundt 7k i året for delkasko hos gjensidige.
Gassen er et elsk/hat prosjekt. Det er en veldig av/på gass som tar litt tid å bli vant til.

---

konklusjon:

250'en er perfekt til bykjøring og kortere dagsturer, veldig "leken". Den sliter litt på landeveiskjøring hvis du går over norske fartsgrenser.
For meg var det en perfekt nybegynnersykkel. Grunnen til at jeg kvitter meg med min i løpet av sesongen er grunnet jeg ønsker en sykkel som er bedre egnet til lengre turer. I urban (pendler/leke)setting vil jeg si dette er en av de beste syklene som er, den er billig i drift og er ekstremt lett å navigere i bymiljø.
Er nok mye jeg har glemt å nevne her, så bare spør i vei hvis det er noe. ikke akkuratt beste teksten jeg har skrevet, så hvis det er noe jeg skal klarifisere i teksten gi meg en lyd.
Her er forresten en ganske god review:

her er en mc vblogger som kommer med sine tanker om sykkelen. Et par gode poeng.


Kort sagt: Jeg ville heller kjøpt meg en 250 enn en plombert 600, du vil ikke angre. Du får mye for pengene og på de 3 årene du har mellomklasse sertifikat kan du jo spare opp en slant til å kjøpe større sykkel i tillegg til det du får for 250en.

Hei forresten!
FilFlu
Posts: 25
Joined: 16 Apr 2011 19:06
MC: Honda Hornet 600, 2002

Re: 250 vs. 600

Post by FilFlu »

Hjertelig takk til alle som har kommet med innspill og erfaringer.

Var sent ut med å melde meg på MC-kurs, så det går dessverre noen måneder før lappen ligger i lommeboka.
Anyway... Ser det ut til at jeg kommer til å gå for Kawa'en. Håper å prøvekjøre en i nærmeste framtid før jeg tar det endelige valget.

Kommer med update etter hvert. Takk så lange :):)
User avatar
Huuder
Posts: 5
Joined: 23 Jul 2012 20:59
MC: Husqvarna WR 144 SuperMoto Full Effekt

Re: 250 vs. 600

Post by Huuder »

Hei. Jeg veit at du mest sannsynlig har valgt allerede, men dette er jo kanskje et problem for flere andre også. Det jeg ville gjort er å kjøpe en motard som eks. 511 som går fulleffekt på mellomtung med de nye reglene. Også solgt den, og gjort valget ditt angående større sykler senere.
- Bendik

I would rather be riding my motorcycle thinking about God,

than sitting in a church thinking about my motorcycle
<3
FilFlu
Posts: 25
Joined: 16 Apr 2011 19:06
MC: Honda Hornet 600, 2002

Re: 250 vs. 600

Post by FilFlu »

Huuder wrote:Hei. Jeg veit at du mest sannsynlig har valgt allerede, men dette er jo kanskje et problem for flere andre også. Det jeg ville gjort er å kjøpe en motard som eks. 511 som går fulleffekt på mellomtung med de nye reglene. Også solgt den, og gjort valget ditt angående større sykler senere.
Nå har det seg slik at jeg har fylt 21 år, så det blir uansett tung sykkel til våren. Men takk for svar ;)
Post Reply