Hei
Har nå handla en Honda X11 fra Sverige. Skal bestille strupekit fra greybikes og få dette innskrivd i nytt vognkort, men har da et par tricky spørsmål.
- Kittene fra greybikes er dyre i forhold til direkte privatimportering fra Tyskland. Bare TÜV-papirene er med, skal det vel holde?
- De skal monteres av et godkjent verksted. Går det med et bilverksted?
- Benkes sykkelen hos biltilsynet ved visningen?
- Endring fra mellomtung til tung koster ifølge "kalkulator: statusendring av kjøretøy" ca 25000 NOK. Dette er 15000 mer enn hva man sparer på å førstegangsregistrere sykkelen som mellomtung kontra tung. Hva skyldes dette? Jeg regnet med at de ~10000NOK jeg sparer ved å nå registere som mellomtung, må jeg betale når jeg skal registere som tung, og ikke 15 ekstra.
- Hvor nøye er normalt sett politi på alder og kjøring av tungsykkel? Sjekker de det i det hele når de ser man har klasse A?
Regner ikke med dere har alt av svar, men enhver oppklaring/forklaring settes høyt pris på.
På forhånd takk
Har noen vanskelige spørsmål ang nedreg av imp .sykkel
Re: Har noen vanskelige spørsmål ang nedreg av imp .sykkel
Har ringt rundt og fått litt svar på hva jeg lurte på. Kan jo skrive det opp her, så andre evt også får vite det.
- Greybikes har monopol i Norge og de tyske sidene sender visst ikke til private. Dessuten er de tyske kittenes dokumenter som kommer direkte derfra, tyske.
- Så lenge verkstedet er godkjent, kan det godt være bilverksted.
- Sykler benkes ikke, men kan være aktuelt med en prøvetur.
- Avgiftsforskjellen har å gjøre med bruksfradrag. Det vil dermed lønne seg å førstegangsregistere som tung-mc og nedregistere siden. Eventuelt beholde sykkelen som mellomtung i noen år, til avgiften blir akseptabel.
- Greybikes har monopol i Norge og de tyske sidene sender visst ikke til private. Dessuten er de tyske kittenes dokumenter som kommer direkte derfra, tyske.
- Så lenge verkstedet er godkjent, kan det godt være bilverksted.
- Sykler benkes ikke, men kan være aktuelt med en prøvetur.
- Avgiftsforskjellen har å gjøre med bruksfradrag. Det vil dermed lønne seg å førstegangsregistere som tung-mc og nedregistere siden. Eventuelt beholde sykkelen som mellomtung i noen år, til avgiften blir akseptabel.