Har noen vanskelige spørsmål ang nedreg av imp .sykkel

Prat om mellomtung MC
Post Reply
Bonnis
Posts: 687
Joined: 18 May 2006 17:17
MC: Honda X11
Location: Vestfold

Har noen vanskelige spørsmål ang nedreg av imp .sykkel

Post by Bonnis »

Hei

Har nå handla en Honda X11 fra Sverige. Skal bestille strupekit fra greybikes og få dette innskrivd i nytt vognkort, men har da et par tricky spørsmål.

- Kittene fra greybikes er dyre i forhold til direkte privatimportering fra Tyskland. Bare TÜV-papirene er med, skal det vel holde?
- De skal monteres av et godkjent verksted. Går det med et bilverksted?
- Benkes sykkelen hos biltilsynet ved visningen?
- Endring fra mellomtung til tung koster ifølge "kalkulator: statusendring av kjøretøy" ca 25000 NOK. Dette er 15000 mer enn hva man sparer på å førstegangsregistrere sykkelen som mellomtung kontra tung. Hva skyldes dette? Jeg regnet med at de ~10000NOK jeg sparer ved å nå registere som mellomtung, må jeg betale når jeg skal registere som tung, og ikke 15 ekstra.
- Hvor nøye er normalt sett politi på alder og kjøring av tungsykkel? Sjekker de det i det hele når de ser man har klasse A?

Regner ikke med dere har alt av svar, men enhver oppklaring/forklaring settes høyt pris på.

På forhånd takk :)

Image
Bonnis
Posts: 687
Joined: 18 May 2006 17:17
MC: Honda X11
Location: Vestfold

Re: Har noen vanskelige spørsmål ang nedreg av imp .sykkel

Post by Bonnis »

Har ringt rundt og fått litt svar på hva jeg lurte på. Kan jo skrive det opp her, så andre evt også får vite det.

- Greybikes har monopol i Norge og de tyske sidene sender visst ikke til private. Dessuten er de tyske kittenes dokumenter som kommer direkte derfra, tyske.
- Så lenge verkstedet er godkjent, kan det godt være bilverksted.
- Sykler benkes ikke, men kan være aktuelt med en prøvetur.
- Avgiftsforskjellen har å gjøre med bruksfradrag. Det vil dermed lønne seg å førstegangsregistere som tung-mc og nedregistere siden. Eventuelt beholde sykkelen som mellomtung i noen år, til avgiften blir akseptabel.
Post Reply