Overliggere til samme pris da den var ny!

Prat om mellomtung MC
Post Reply
janguke
Posts: 17
Joined: 16 Mar 2011 11:20

Overliggere til samme pris da den var ny!

Post by janguke »

Har kikket rundt på diverse nettsteder og funnet ut at prisene på de forskjellige årsmodellene har gått opp i pris siden 2008!
Sykkelen som jeg snakker om her er en Kawasaki ninja 250r.
2008mod koster 54.990kr ifølge http://www.mc-avisa.no/381306/?tx_ttnew ... 6793428d97
2009mod koster 59 990kr ifølge http://snakk.klikk.no/Motor/Mc/Default.aspx?id=158
2010mod koster 64 990kr (husker ikke hvor jeg så det hen)
2011mod koster 65 990kr http://www.kawasaki.no/Ninja250R

Til sakens kjerne, har sett litt rundt etter en ninja 250r enten ny, overligger eller brukt. Fikk da tilbud av en forhandler om en overligger 2009mod til 59 990kr! Før jeg hadde sjekket ut hvor mye det kostet for en 250r i 2009 syns jeg det var billig i forhold til en ny en. Men etter at jeg så det koster det samme som det gjorde for 2 år siden syns jeg forhandleren prøver å fremstille den som om den har gått ned i pris pga det nettopp er en overligger! [-X

Nå vet jeg ikke hvor mye det faktisk koster for en 250r i 2009! Prisen har jeg funnet ut på nettet så det kan hende det kan ha kostet mer da. Men ut ifra det jeg har funnet så vil jeg iallefall ikke handle der når jeg skal kjøpe meg en ny sykkel iallefall. I tilfelle jeg har tatt feil så beklager jeg det \:D/

Er forresten ny her og skal ta MC lappen i år :smt003
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Overliggere til samme pris da den var ny!

Post by supermons »

Synes å ha lagt merke til at de har blitt dyrere siden den ble lansert, så jeg ville nok nevnt dette for forhandleren og prøvd å presse ned prisen ytterligere. Hvis det ikke funker ville jeg sjekket med andre forhandlere som kanskje har noen gamle inne.

Du finner kanskje noen gamle annonser og gamle priser i denne tråden.

Flyttet tråden til mellomtung mc :)

Lykke til med både lappen og sykkelkjøp!
janguke
Posts: 17
Joined: 16 Mar 2011 11:20

Re: Overliggere til samme pris da den var ny!

Post by janguke »

Bor i Oslo så det er ikke flust med Kawa forhandlere ;-)
Tror jeg går for en ny en som ingen har tuklet med :smt021

Takk takk, skal bli gøy å kjøre på to hjul og gleder meg til snøen smelter!
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Overliggere til samme pris da den var ny!

Post by supermons »

Det er lov å prute ;)

Mulig de heller kan gi deg ekstra god pris på kjøreutstyr hvis du kjøper alt samtidig med sykkel. Er bare å prøve seg ;)
janguke
Posts: 17
Joined: 16 Mar 2011 11:20

Re: Overliggere til samme pris da den var ny!

Post by janguke »

Hehe, kanskje jeg skal gjøre det, men har kjøpt det som trengs av kjøreklær nå så trenger ikke mer på den biten ;)
Kanskje en slip on potte eller no :P
Er vel det som skiller 2008/2009 fra 2010-11 modellene at potta er blank på 08/09 mod, mens den er svart på 10/11 mod!

Men så var det forsikringa da :-k
Har skrevet innlegg om forsikringen på generell prat delen, men kan sikkert gjøre det her og. 28k (full kasko) ville Gjensidige ha! De er gale!!
User avatar
Baron von Waffel
Posts: 3477
Joined: 15 Feb 2007 19:21
MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom
Location: Oslo, Dal

Re: Overliggere til samme pris da den var ny!

Post by Baron von Waffel »

Dette med overliggere vil jo alltid være et spørsmål om pruting. Men det jeg ville vurdert i en sånn situasjon er følgende:
Er det gjort store eller små tekniske endringer med de forskjellige årsmodellene?
Det er registreringsdatoen for første registrering som teller for myndighetene i forhold til hva slags modelle sykkelen regnes som.
Gummi eldes litt ved lagring. Men ikke så mye som noen skal ha det til. Uansett er dette et forhandlingskort. Men mer for å få prisen ned enn å få helt nye dekk.
Jeg kjøpte Veslederoen som overligger/utstillingsmodell. Den er 2005 men første gang registrert 2007. Klart den skulle være noe billigere, siden det kom teknisk oppdatering i 2007. Men det var nok ikke all verden avslag. Og det kan godt hende den kostet omtrent det samme i 2005 som jeg ga for den. Uansett har forhandler eller importør hatt rentetap på de to årene. Så dette dreier seg ikke om at de tjener på dette.
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
User avatar
Jarle
Posts: 2836
Joined: 02 Jul 2006 13:57
MC: Antall km i 2012: 997
Contact:

Re: Overliggere til samme pris da den var ny!

Post by Jarle »

Ingen selger med respekt for seg selv, selger så man skal tape på det...
Skal dem bytte penger, lar de heller være hvis det ikke er noe veldig ukurrant.
Men det er jo så klart lov å prute.
Ikke noe verre enn at du kan få nei.
Forsikring hørtes horribelt ut. Sjekk f.eks Unison. Få som slår de...
Honda CB1000R 2015
(x) Yamaha R1 2008
(x) Yamaha R6 2008
(x) Yamaha R6 2002
alexanderyi
Posts: 1136
Joined: 13 Jul 2007 23:27
MC: 98' Kawasaki Ninja ZX6R
Location: Valdres/Bærum
Contact:

Re: Overliggere til samme pris da den var ny!

Post by alexanderyi »

Nå veit ikke jeg hvem som pleier og utmerke seg på forsikringspriser blandt selskapene når det kommer til mc, men veit terra har gjort det bra på bil (for min del :) )

Alle prisene jeg skriver her nå er beregna på en 88' Audi 90 2,3 20V Quattro som hadde gått 198.000km. Prisen skulle beregnes utifra delkasko, 20%bonus og 12.000 i kjørelengde (noe som ikke er all verden).

Gjensidige: 39.000,-
Gjensidige (VACN medlem): 35.000,-
IF: 17.000,-
SP1: 15,000,-
DNB Nor: 9500,-
Terra: 8160,-


DNB Nor forsikret ikke R-sykler før enn en hadde fylt 30 år og det gjaldt også min 06' Rieju RS2 125 ccm :lol:
janguke
Posts: 17
Joined: 16 Mar 2011 11:20

Re: Overliggere til samme pris da den var ny!

Post by janguke »

Jeg fant ikke en tråd om tips til kjøp av bruktsykkel så jeg poster det her i samme slengen, så slipper jeg å lage en ny en :-k
Hva bør jeg se etter når jeg skal kjøpe meg en brukt sykkel? Har lest at kort km ikke betyr at sykkelen har blitt behandlet bra, og lang km ikke betyr at den har blitt behandlet dårlig osv. Hva bør jeg se etter uten å ha sykkelen rett foran meg? Da mener jeg på annonser og slikt. Når pleier kjedene å skiftes? Bremseklosser? Dekk? Hvilke deler på sykkelen slites raskt ut og oftest?

Hva ville du sett etter hvis du hadde kjøpt en brukt sykkel?
Er helt grønn på det området derfor lurer jeg på så mye :D
User avatar
Jarle
Posts: 2836
Joined: 02 Jul 2006 13:57
MC: Antall km i 2012: 997
Contact:

Re: Overliggere til samme pris da den var ny!

Post by Jarle »

Denne kan vel like godt brukes som en sjekk liste ved kjøp av bruktsykkel...

http://www.mc-forumet.no/viewtopic.php?f=31&t=1555
Honda CB1000R 2015
(x) Yamaha R1 2008
(x) Yamaha R6 2008
(x) Yamaha R6 2002
Post Reply