Skal oppgradere til sommeren :) Noen forslag?

Prat om mellomtung MC
Post Reply
alexanderyi
Posts: 1136
Joined: 13 Jul 2007 23:27
MC: 98' Kawasaki Ninja ZX6R
Location: Valdres/Bærum
Contact:

Skal oppgradere til sommeren :) Noen forslag?

Post by alexanderyi »

Da har jeg kommet opp i den aldreren (for litt siden) at jeg kan gå fra A1 og over til A :)
Er foreløpig bare 18, så må jo ha kjipere utgaver med "bare" 34 hk...

Har i den sammenhegn starta og kikke litt på sykler, og ser litt på eldre 600ccm og rundt der.. Har jo hatt "r-sykkel" før og veit jo åssen de er; en må ha fart for at det skal være fint og kjøre..
Lurer derfor på om noen sitter med mer vanelige sykler som har mer oppreist stilling og som ikke krever så agressiv kjørestil.. Pris klassen jeg tenkte og legge meg på nå er mellom 20.000 og 40.000.. Dette er så klart +-

Noen tips? :)

Hyggelig og se at forumet er oppe igjen også ;) har ikke vært noe aktiv etter at det var mye nede :(
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Skal oppgradere til sommeren :) Noen forslag?

Post by supermons »

Sjekk ut Hornet? Var med en kompis og kjøpte Hornet i fjor, da prøvekjørte jeg den for han, og den er helt grei å kjøre og du burde få en god til den prisen. Sykler uten kåpe gjør også at du får fartsfølelsen mye tidligere. Ligger ikke så mange på finn akkurat nå, men mulig det dukker opp flere når sesongen starter.

Evt Bandit, Fazer og lignende.. Suzuki Sv650 er også morsom, men litt dyrere igjen..
alexanderyi
Posts: 1136
Joined: 13 Jul 2007 23:27
MC: 98' Kawasaki Ninja ZX6R
Location: Valdres/Bærum
Contact:

Re: Skal oppgradere til sommeren :) Noen forslag?

Post by alexanderyi »

Hornet er jo faktisk litt tøff :)
De svarte med gulldempere og slikt er helt etter min smak hvertfall :)

Er det forresten en enkel prosess og få plombert ned en allerede full effekt til 34hk?
Tenker mest på "kit" for nedplombering og slikt og hva slags sykler de skaffer slikt til? Er fks. en ninja fra 98 vanskelig og få ordnet dette på? (ment som eksempel da jeg ikke har tenkt til å blakke meg helt på forsikringer)

Ellers fine tips ;)
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Skal oppgradere til sommeren :) Noen forslag?

Post by supermons »

Greybikes.no skaffer til en del sykler.

Finnes noen Fazere som allerede er 34hk ute der også.. Jeanette sin Fazer var jo 34hk i starten :)
User avatar
Flydude
Posts: 459
Joined: 23 Sep 2005 22:52
MC: Honda CBR 600F

Re: Skal oppgradere til sommeren :) Noen forslag?

Post by Flydude »

CBR 600F modeller
Selv har jeg (selges) en -99 modell F4 som jeg har vært stofornøyd med! Hatt den siden jeg selv var 18 og det var MYE moro med "bare" 34 hk. Billig forsikring fordi den ikke "heter" R, men heldigvis ser ut som en :)
Sykkel selges:
CBR 600F4 -99 (Profilbildet)
alexanderyi
Posts: 1136
Joined: 13 Jul 2007 23:27
MC: 98' Kawasaki Ninja ZX6R
Location: Valdres/Bærum
Contact:

Re: Skal oppgradere til sommeren :) Noen forslag?

Post by alexanderyi »

supermons wrote:Greybikes.no skaffer til en del sykler.

Finnes noen Fazere som allerede er 34hk ute der også.. Jeanette sin Fazer var jo 34hk i starten :)
Takk skal du ha :)

Flydude wrote:CBR 600F modeller
Selv har jeg (selges) en -99 modell F4 som jeg har vært stofornøyd med! Hatt den siden jeg selv var 18 og det var MYE moro med "bare" 34 hk. Billig forsikring fordi den ikke "heter" R, men heldigvis ser ut som en :)
Ser greie ut de :) Var få inne på finn.no nå, men skal ikke kjøpe enda, så kan jo dukke opp noen flere innen den tid :)


Når det kommer til forsikringer, så er det jo klart at r-syklene er dyrere og forsikre, men er det noen som går igjen som mer dyre enn andre?
Tenker da som at gsxr 600 kan være dyrere enn 750 (statistikk sett) eller at ducati kunne vært billigere og forsikre enn de japanske r-syklene?

Det her er bare eksempler, og veit priser varierer noe voldsomt ettersom hvor en bor, type sykkel, alder, statistikk +++++
Ser nok fortsatt litt på r-sykkel, men prøver og kikke på litt anna også :p
User avatar
Joachim
Posts: 927
Joined: 26 Mar 2007 16:06
Location: Oslo(Ålesund)

Re: Skal oppgradere til sommeren :) Noen forslag?

Post by Joachim »

Har du planer om å kjøre sykkelen som 34hk? I såfall creds til deg ;-) Jeg klarte nesten å holde meg i to år :roll:

Om du har planer om å kjøre med 34hk, så vil jeg anbefale deg å sikte etter en sykkel som ikke har veldig mye hestekrefter i utgangspunktet, i og med at du har det budsjettet du har. Nye sykler er strypt på en bedre måte enn før, altså elektronisk, og fungerer bra nedjustert. Til eksempel så merket jeg ikke allverdens forskjell på KTM 690'n min med 34 hk og 70 hk, da du i hovedsak bruker bunn- og mellomregisteret på en slik sykkel. Slik ville jeg trodde det ikke er med en 90-talls CBR 600. Den regner jeg med er strypt med skiver, og da vil den nok være litt dau å kjøre. Men jeg skal ikke gå sterkt i mot Flydude sin påstand, for jeg vet jo egentlig ikke hva jeg prater om :roll: Uansett så vil du nok kose deg en stund med 34 hk, da det er ganske stor forskjell fra lettsykkel!

Men jeg vil anbefale deg å kjøpe noe med med 50-60 hk. Og da må du nok legge R-sykkeltankene litt på hylla, og gå for noe mer offroad/touring-aktig. Da slipper du i alle fall den følelsen av å konstant kjøre på halv gass. Og jeg tror du kan ha mye gøy med en slik type sykkel! Da tenker jeg noe i den duren her: http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=27157329
- Triumph Daytona T595, 1998-modell
- Aprilia RS 250 Harada Replica, 2000-modell
alexanderyi
Posts: 1136
Joined: 13 Jul 2007 23:27
MC: 98' Kawasaki Ninja ZX6R
Location: Valdres/Bærum
Contact:

Re: Skal oppgradere til sommeren :) Noen forslag?

Post by alexanderyi »

Takk for bra innlegg :)

Hva jeg har planer om og kjøre med av effekt er noe jeg aldri legger ut på nett, om du skjønner? :roll:
Men planen er først og kunne kjøre med 34hk, for så og gjøre den full effekt igjen (ganske fort).

Har to års erfaring med lett-mc og veit jo at selv med bare de 15hk'ene så kan en slå seg hardt bare en glir godt nok bortover asfalten..


KTM er noe jeg bestandig har sikla på, men tror nok at hele supermotard opplegget for vente litt nå da jeg skal bruke den litt som pendlersykkel og kjøre fra Oslo og opp til Valdres hver helg (for de som ikke veit hvor Valdres er så er det dalføret hvor Fagernes og Beitostølen ligger) og det er 18mil hver vei, så tror det blir langt nok på en slik sm?

Ellers så setter jeg pris på tips om hva dere opplever som gode sykler da jeg egentlig ikke har så alt for mye erfaring på det området :)


Og for å ha spurt om det: Er det slik i det "tyngre" markedet som det er med lett-vekterene at det er japse en burde satse på for lite vedlikehold og billige deler, eller er det kurrante priser på fks. Ducati og Aprilia her?
Tenker da 4-takter og ikke 2-takter som Aprilia RS250 og slikt
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Skal oppgradere til sommeren :) Noen forslag?

Post by supermons »

Oslo - Valdres kan nok bli tungt på en KTM to ganger i uka :P

Se om du får råd til en Kawasaki Ninja 250? De passer jo perfekt til mellomklasse, og siden du ikke kan trikse de til å bli 100+ hester med en ledning burde forsikringen være ok også..
User avatar
Joachim
Posts: 927
Joined: 26 Mar 2007 16:06
Location: Oslo(Ålesund)

Re: Skal oppgradere til sommeren :) Noen forslag?

Post by Joachim »

Vil faktisk støtte oppunder Supermons om Kawa 250, selv om den er dørgende kjedelig i mine øyne... :-#

Angående det å kjøre langt med KTM, så vil jeg ikke at alle skal feies over en kam. Kjørte glatt 400-500 km på en dag på min, uten noe særlige ubehag. Men så var ikke den så reinspikka som de verste motardene. Om jeg ikke tar feil så har jo Valfar på forumet en 660 SMC, og kan også komme med noen innspill angående det.
- Triumph Daytona T595, 1998-modell
- Aprilia RS 250 Harada Replica, 2000-modell
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Skal oppgradere til sommeren :) Noen forslag?

Post by supermons »

Nå har ikke jeg kjørt Kawaen, men jeg synes den ser kul ut :) Har kjørt på tur med en som hadde, og det var da ikke umulig å kjøre sammen med heller..

Uansett, en nesten helt ny mc som har gått et par tusen til under 50 lapper er et godt alternativ..
alexanderyi
Posts: 1136
Joined: 13 Jul 2007 23:27
MC: 98' Kawasaki Ninja ZX6R
Location: Valdres/Bærum
Contact:

Re: Skal oppgradere til sommeren :) Noen forslag?

Post by alexanderyi »

250'en er forsåvidt tøff den, men vil ha noe som ser litt mer "voksent" ut denne gangen :)

Bare bredden på dekket bak er den samme som jeg hadde på min 125ccm (130mm bredde) og jeg synes den ser litt for spinkel ut. Har dog aldri sett den i virkeligheten, men utifra bilder og spesifikasjoner er det inntrykket jeg sitter med :)
User avatar
Flydude
Posts: 459
Joined: 23 Sep 2005 22:52
MC: Honda CBR 600F

Re: Skal oppgradere til sommeren :) Noen forslag?

Post by Flydude »

Joachim wrote:Om du har planer om å kjøre med 34hk, så vil jeg anbefale deg å sikte etter en sykkel som ikke har veldig mye hestekrefter i utgangspunktet, i og med at du har det budsjettet du har. Nye sykler er strypt på en bedre måte enn før, altså elektronisk, og fungerer bra nedjustert. Til eksempel så merket jeg ikke allverdens forskjell på KTM 690'n min med 34 hk og 70 hk, da du i hovedsak bruker bunn- og mellomregisteret på en slik sykkel. Slik ville jeg trodde det ikke er med en 90-talls CBR 600. Den regner jeg med er strypt med skiver, og da vil den nok være litt dau å kjøre.
Det er nok ikke dumt det du sier der, men dette vet jeg lite om, så skal ikke kommentere det noe særlig.

Når det gjelder min sykkel, så er det klart det var stor forskjell på 34 hk og fulleffekt. Men den opplevdes på ingen måte som dau. Den store forskjellen lå fra 7-8000 RPM og opp, hvor du får det kicket. Det fikk man ikke i noe særlig grad med mellomeffekten. Under dette så var forskjellen liten. Den drar godt på bunnen og når hastighet overraskende fort.

Et lite stalltips kan være å ikke kjøre sykkelen som fulleffekt før du struper den ned. Det vil påvirke din vurdering veldig, og derav ønske deg tilbake til fulleffekt fort igjen. Jeg lot faren min testkjøre den før kjøp (kjøpte på høsten) og strupte den ned over vinteren. Jeg forventet en daff sykkel, men ble svært positivt overrasket, og koste meg med 34hk i de to årene uten problemer.

I tillegg vil jeg legge inn en kjapp bemerkning om at å kjøre med fulleffekt ulovlig kan straffe seg hardt. Kanskje ikke ved å bli tatt, bot eller fart, men om noe skulle skje, er sjansene store for at sykkelen blir sjekket og forsikringen ryker uansett hvem som har skylden. Du kan i verste fall få skylden om du blir påkjørt bakfra. Eller tenk om du skader noen i tillegg! Har skrevet et lengre innlegg om dette for et par år siden, som jeg tror fortsatt er sticky her under Mellomtung. Fått mye gode tilbakemeldinger på det innlegget.
Sykkel selges:
CBR 600F4 -99 (Profilbildet)
alexanderyi
Posts: 1136
Joined: 13 Jul 2007 23:27
MC: 98' Kawasaki Ninja ZX6R
Location: Valdres/Bærum
Contact:

Re: Skal oppgradere til sommeren :) Noen forslag?

Post by alexanderyi »

Takker som sagt for alle tips og råd :)

Når det kommer til effekt, så er det ikke sikkert at jeg kommer til og fjerne noen plombering sånn at det er sagt (litt motsigende sikkert) :p
Har kjørt med 125ccm og 13-15 hk i 2 år, så skal vel klare meg lenge med 34 hk sånn egentlig :)

Er også helt klar over det med forsikrings opplegget også :)

Men ikke la dette bli (nok) en tråd om rett og galt :) Ønsker bare gode og konstruktive tips til sykler som kan være aktuelle (noe jeg også har fått så langt) :)

--
Alex
Gammelgutt
Posts: 152
Joined: 24 May 2009 20:29

Re: Skal oppgradere til sommeren :) Noen forslag?

Post by Gammelgutt »

Jeg har kjørt en Hyosung gt250 (nøgen) i 2 år. Motormessig så holder det i massevis både i Norge og Sverige. Har fint holdt følge med større sykler, til og med sykler med 850 ccm mer og masse fine bokstaver inklusiv R.

Jeg lker best kåpeløse sykler, derfor valgte jeg Hyosungen. Ninja 250 R har fakisk en bra oppreist kjørestilling til tross for R-betegnelsen. Og Hyosungen er litt større og har 150/70-17 bakdekk, slik at den ser ut til å være større enn en 250.

Har bare kjørt 53000 km på disse to årene og er fortsatt fornøyd med motorstørrelsen, selv om jeg selv stiller i klassen helfet.
Post Reply