Ny førerkortklasse - 24 for å kjøre tung

Prat om mellomtung MC
User avatar
RkM2
Posts: 300
Joined: 05 Jan 2009 09:58
MC: Daelim Roadwin 125 2007.
09= 2930 - 15062
10= 15062 16953 (15 april)

Re: Ny førerkortklasse - 24 for å kjøre tung

Post by RkM2 »

Kvassheim wrote:Sporer kanskje litt av, men må bare kommentere RkM2:
Er helt enig i at mopeder er livsfarlig... istedenfor å bli plombert ned til maks 45 km/t burde de i hvert fall gå minimum 60 km/t.
Hadde alle mopeder kunne kjørt (lovlig) i 60 km/t ville det unngått MANGE farlige situasjoner.
Helt enig !
User avatar
bzzlink
Posts: 161
Joined: 24 Apr 2011 14:14
MC: 848 EVO, 2011mod.
Location: Oslo
Contact:

Re: Ny førerkortklasse - 24 for å kjøre tung

Post by bzzlink »

Jeg har aldri prøvd en mellomtung sykkel, men går utifra at det går like bra å kjøre seg ihjel på den som en med 176hk. Jeg er 33, og har hatt billappen siden jeg var 18år. Hatt egen bil I alle disse årene tipper en årlig snittkjørelengde på 20000km. Det tok nesten 10år med kjøring, før jeg sluttet å havne i nesten-ulykker / farlige situasjoner regelmessig.

Grunnen? Var jeg dårlig til å kjøre bil? Trenger man så mye kjøreerfaring for å bli en god sjåfør? Nope, risikovillighet var det som gjorde det. Og den mister man med alderen.

Problemet er at folk blir "voksne" på forskjellige tidspunkt. Og jeg ser ikke hvordan effektbegrensning skal bøte på dette. Før man mister oppfatningen om at man er udødelig, så er det like farlig med 24Kw som med 110kw.

Hva skal man gjøre da? Gjøre det ulovlig å kjøre MC før man har fått barn eller har fyllt 30år? Det ville helt sikkert ha hjulpet, men blir helt tullete.

Når sant skal sies så vil jeg heller ha mennesker med "deathwish" kjørende rundt på MC isteden for å ha de i biler. Når man kjører tohjuling så skader man sjelden så mange andre enn seg selv.

Så min filosofi blir da, ikke lov å ha passasjer før du er 26. Ellers ingen begrensning. La folk få velge selv. Lyst til å kjøre uten hjelm? Helt greit, du skader kun deg selv, og er du så teit så værsågod!

Vi lager et så overbeskyttende samfunn, at man ikke har mulighet til å lære av egne feil, og det er ... Vel feil.
Eksempel: En kollega ble i forrige uke spurt av søsteren sin hvilken barnehage-hjelm hun hadde kjøpt til datteren sin. Kollegaen min hadde svart med å se ut som et spørsmålstegn. Det viste seg at i barnehagen i Stockholm hvor søstern hadde sitt barn, var det hjelmpåbud.

Og det er kanskje riktig? Man må ha gått på egne bein i minst 5år får man får lov til å gå uten hjelm? :)

Jeg mener at så lenge man ikke setter andre i fare, og er myndig, så kan man bestemme selv!
24 hours a day, 24 beers in a case. - Coincidence!?
User avatar
staM
Posts: 60
Joined: 26 Apr 2011 23:19
MC: Kjører for tiden Husqvarna SM 125

Re: Ny førerkortklasse - 24 for å kjøre tung

Post by staM »

bzzlink wrote:La folk få velge selv. Lyst til å kjøre uten hjelm? Helt greit, du skader kun deg selv, og er du så teit så værsågod!
Problemet er at det er ikke bare deg selv du skader om du kjører deg i hjel! Tenk på familie, venner, naboer, bekjente. Alle de får svi for at personen som kjørte seg i hjel ikke hadde på seg hjelm. Og det koster også veldig mye penger å rykke ut til ulykker og rydde opp etter ulykker. Folk kan bli ødelagt for livet eller få sjokkskader for at de har vært vitner til ulykken osv. Det er langt i fra bare deg selv du skader ved å ikke bruke hjelm, det går utover så mange andre!
Honda CB 100 N (1983)
Husqvarna SMS 125 (2005)


X: Yamaha XT 125 (2006)
X: Honda NSR 125 (2003)
X: Yamaha FZ 750 (1987)
User avatar
bzzlink
Posts: 161
Joined: 24 Apr 2011 14:14
MC: 848 EVO, 2011mod.
Location: Oslo
Contact:

Re: Ny førerkortklasse - 24 for å kjøre tung

Post by bzzlink »

Satte ting kanskje litt veldig på spissen, men synes ting begynner å ta litt av når unger skal gå med hjelm i barnehagen.

Jeg er ikke uenig i hjelmlovene på motorsykkel. Hovedpoenget mitt er at grunnen (etter min mening) til at flere kjører seg ihjel i ung alder, sitter i hodet på den som kjører, og ikke hva slags redskap man kjører. Det er sefølgelig lettere å dø i 290km/t på en tungsykkel, enn det er i 155km/t som er ca toppfart på en mellomtung. Men jeg tror ikke det hjelper så mye med HK begrensning. Det som hjelper er holdninger til den som sitter oppå sykkelen.

Hvordan man skal få til begrensning der vet jeg ikke. Når jeg gikk på skolen hadde de "ikke tøft å være død" kampanje. Kanskje man skulle hatt motorsykkelskadde som holdt foredrag på teoridelen av MC opplæringen.

Det er bare det at de som er i risikosonen fortsatt tenker: Det der skjer ikke meg.
24 hours a day, 24 beers in a case. - Coincidence!?
User avatar
O_o
Posts: 950
Joined: 26 Aug 2007 12:17

Re: Ny førerkortklasse - 24 for å kjøre tung

Post by O_o »

bzzlink wrote: Lyst til å kjøre uten hjelm? Helt greit, du skader kun deg selv, og er du så teit så værsågod!
Tja. Jeg er ikke 100% enig i dette. Si at personen kvester seg selv, blir 100% ufør og må bo på institusjon og ha oppfølging av assistent flere timer hver dag resten av livet. Dette vil selvsagt koste staten flere millioner kroner av våre skattepenger. Hvis alternativet kunne ha vært at personen bidrog positivt med å betale skatt gjennom en arbeidskarriære er det ganske stod differanse i kroner og øre. Om personen er hjelpesløs kan man heller ikke avlive ham for å spare den utgiften heller. Det er ikke selve utrykningen som koster, det er de mer langsiktige tapene som er virkelig dyre.
Lettogfin
Posts: 5
Joined: 01 May 2011 19:58
MC: Kawasaki ninja 250r

Re: Ny førerkortklasse - 24 for å kjøre tung

Post by Lettogfin »

De som kjører mc uten hjelm er gode kandidater til Darwin awards, er ikke akkuratt store sjanser for å overleve hvis du kræsjer i hastigheter over 30km/t uten hjelm

Forøvrig ser jeg ikke på at aldersgrensen heves som noe "problem". Det eneste problemet med 34hk er at forbikjøringer på landevei tar et par ekstra sekunder. Norske fartsgrenser er jo sjeldent over 80 og jeg har hatt null problemer med å følge trafikken/forbikjøre etc etc på 250'en min. Er enig med RkM2 om at dette er en god måte å minimere ulykker på, når jeg ser tilbake på de 2 åra jeg har hatt lappen er jeg glad for at jeg ikke kunne lovlig kjøre noe mer enn mellomklasse.

Ang opplæring så er den som andre sier meget god i Norge, men hvis du går litt lenger sørover i Europa spriker mc-opplæringen mye.
User avatar
staM
Posts: 60
Joined: 26 Apr 2011 23:19
MC: Kjører for tiden Husqvarna SM 125

Re: Ny førerkortklasse - 24 for å kjøre tung

Post by staM »

bzzlink wrote:Kanskje man skulle hatt motorsykkelskadde som holdt foredrag på teoridelen av MC opplæringen.
Akkurat dette er det faktisk en del av. Vi hadde et foredrag på ungdomsskolen av en som satt i rullestol etter en stygg ulykke med lett motorsykkel. Slettes ikke dumt, men hadde vært enda bedre å kanskje blitt enda mer "skremt" under teoridelen når man tar lappen.
Honda CB 100 N (1983)
Husqvarna SMS 125 (2005)


X: Yamaha XT 125 (2006)
X: Honda NSR 125 (2003)
X: Yamaha FZ 750 (1987)
User avatar
RkM2
Posts: 300
Joined: 05 Jan 2009 09:58
MC: Daelim Roadwin 125 2007.
09= 2930 - 15062
10= 15062 16953 (15 april)

Re: Ny førerkortklasse - 24 for å kjøre tung

Post by RkM2 »

Men vis du ser min 4t 125 har ikke jeg heller problemer med å holde fartsgrensen, den går jo kje noe ekstremt fort men holder fartsgrensen og det hjelper på. Jeg gikk på en jævlig smell og råkjørte. Jeg ble da tatt av politiet noen km over mistelappen grensen, jeg fikk da kjeft og ble tilsankket men fikk beskje om å møte på politi stasjonen ved lunch. Jeg fikk ikke sove mer en 1 time denne natten fordi jeg var redd for å miste lappen. Møtte på politistasjonen rundt lunch som planlagt, jeg fikk en fin beskje da "du kan få et forlegg på 6000 kr og da skriver jeg 83 km/t så mister du ikke lappen, eller så kan vi gå til retten og se om du klarer det denne veien". Jeg vil bare takke denne politimannen som var på vakt å stoppet meg. Jeg lærte at lappen var for mye verdt til å rote den bort på sånn tull.

Pointe mitt er at de fleste har ikke noe å miste så derfor kjører de litt rått, og dermed ulykker.
Jeg har funne ut at jeg ikke har rå til å miste lappen, ikke i penger, men i frihet.
Lord Erik
Posts: 2312
Joined: 09 Mar 2009 08:46

Re: Ny førerkortklasse - 24 for å kjøre tung

Post by Lord Erik »

Jeg tror dessverre at det er alt for mange som må lære den leksen "the hard way".
Post Reply