Mellomtung - og vognkort

Prat om mellomtung MC
Post Reply
Sindruzz
Posts: 31
Joined: 06 Jun 2007 18:44
MC: Suzuki GSX 600F
X:Suzuki LS 650 Savage
Location: Sarpsborg

Mellomtung - og vognkort

Post by Sindruzz »

Hei Folkens

Har kjøpt meg en Suzuki Savage, i og med at jeg ikke har hatt klasse A i 2 år før 4.september i år. Savagen har som mange vet kun 31 Hk, og en vekt/HK ratio på 0,131 KW. I vognkortet står den klassifisert som Tung Motorsykkel.

Så det jeg lurer på er om den må stå klassifisert som mellomtung i vognkortet?

På vegvesenet sine sider står det: En mellomtung motorsykkel har en effekt på høyst 25 kW og et forhold mellom effekt og egenvekt på høyst 0,16 kW/kg.

Betyr det at det holder at den har riktig effekt og Hk/Vekt ?
User avatar
knetrom
Posts: 1318
Joined: 20 Sep 2008 12:02
Location: Bergen

Re: Mellomtung - og vognkort

Post by knetrom »

Du skriver "vekt/hk på 0,131KW", går ut i fra at du mener at den har et forhold mellom vekt (kg) og effekt (kW) på 0,131kW/kg, og i så fall er den under grensen på 0,16kW/kg. 25kW er 34hk, og dermed er 31hk under grensen der også. Jeg vet ikke om noen regelryttere vil ta deg på at det står tung i vognkortet, men sykkelen er innenfor de gitte grensene for mellomtung.
inunf
Posts: 4916
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Mellomtung - og vognkort

Post by inunf »

Er ganske sikker på at det står "tung MC" i vognkortet selv om det er mellomklasse.
Onsløv
Posts: 1100
Joined: 21 Aug 2006 13:19
MC: None
Location: Bærgen

Re: Mellomtung - og vognkort

Post by Onsløv »

En telefon til biltrangsynte vil vel gi en oppklaring på det?
Mvh
Kristian
----------
Nå: '10 BMW F800ST
Før:
'01 Ka? Hva sa de? GPZ
'01 Yamaha XJ900 Diversion
'00 Honda NT 650 Deauville
User avatar
Jeanette
Administrator
Posts: 7496
Joined: 05 Sep 2006 19:45
MC: 12 Honda VFR
X: 07 Yamaha FZ6-S
Location: Oslo

Re: Mellomtung - og vognkort

Post by Jeanette »

Jeg husker ikke om det stod "Tung MC" i vognkortet da jeg kjørte Fazeren som 34 hk, men det tror jeg det gjorde. Uansett vil nok en telefon til en trafikkstasjon gi deg et klart svar.
Sindruzz
Posts: 31
Joined: 06 Jun 2007 18:44
MC: Suzuki GSX 600F
X:Suzuki LS 650 Savage
Location: Sarpsborg

Re: Mellomtung - og vognkort

Post by Sindruzz »

Ringte biltilsynet i går. Hun forklarte meg hvilke begrensninger det var med mellomtung, men hun kunne ikke svare på om det skulle stå tung eller mellomtung i vognkortet. Virker som at det er lite kunnskap rundt "mellomtung"

Så da takker jeg for hjelpen, og satser på at det går bra med "tung mc" i vognkortet :D
User avatar
knetrom
Posts: 1318
Joined: 20 Sep 2008 12:02
Location: Bergen

Re: Mellomtung - og vognkort

Post by knetrom »

Om det skulle bli noe krøll må du ikke gi deg når sykkelen faktisk er mellomtung i ytelse hvertfall =)
Sindruzz
Posts: 31
Joined: 06 Jun 2007 18:44
MC: Suzuki GSX 600F
X:Suzuki LS 650 Savage
Location: Sarpsborg

Re: Mellomtung - og vognkort

Post by Sindruzz »

Kommer absolutt ikke til å gi meg hvis de pirker på det i en kontroll, men de er vel kanskje mest opptatt av mopeder og lettsykler nå på våren? :-k
inunf
Posts: 4916
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Mellomtung - og vognkort

Post by inunf »

Ingen bryr seg. Kjør med god samvittighet.
User avatar
O_o
Posts: 950
Joined: 26 Aug 2007 12:17

Re: Mellomtung - og vognkort

Post by O_o »

Det er ikke noe problem. Du har førerkort for tung mc; på sertifikatet står det klasse A. Men siden du ikke oppfyller kravet om å være 21 år, eller har hatt A i 2 år er det noen restriksjoner på hva du kan kjøre. Men det er fremdeles klasse A. "Mellomtung" er et kallenavn, og ikke noe offisielt navn, og det vil aldri opptre i dokumentasjonen. Det skal derfor stå tung mc i vognkortet, fordi det er en tung mc. Du har likevel lov til å kjøre den fordi den "tilfeldigvis" er innenfor restriksjonene. God tur ;-)
User avatar
knetrom
Posts: 1318
Joined: 20 Sep 2008 12:02
Location: Bergen

Re: Mellomtung - og vognkort

Post by knetrom »

Det står mellomtung i vognkortet til min mors Shadow. Kan ta et bilde neste gang jeg kommer over det.
Gammelgutt
Posts: 152
Joined: 24 May 2009 20:29

Re: Mellomtung - og vognkort

Post by Gammelgutt »

I vognkortet mitt står det; 620 mellomtung motorsykkel. Kan hende at om sykkelen er eldre enn regelen om mellomtung at det ikke står i vognkortet??.
Post Reply