Kjøp av sykkel

Prat om mellomtung MC
Post Reply
Pilot
Posts: 1
Joined: 18 Jun 2009 13:31
MC: På kjøper'n

Kjøp av sykkel

Post by Pilot »

Hei
Jeg en 50-åring som skal kjøpe mc. Jeg vil imidlertid IKKE ha en gubbete Harley, men en sprek og leken sykkel, tilsvarene en offroad tråsykkel. Dvs en leken og håndterbar sykkel som er ok på vei til/fra jobben som blir hovedbruksområdet, og som lett kan slenges inni og ut av trafikken, kanskje gjøre noen små stunts etterhvert, og som også kan kjøres litt i terrenget, selv om det egentlig er underordnet. Jeg ser for meg motorstørrelser på ca 250-500cc.
Jeg så en slik sykkel i trafikken for en del år siden, og mener den var 1-sylindret 4-takter med skikkelig grom lyd når han dro på. Mener å huske det var Suzuki med skikkelig donk donk lyd. Ikke noen summende symaskin, men heller ikke bestefars Harley-lyd.
Kan noen hjelpe meg på sporet av en sykkel som beskrevet ? Merker, modelltyper osv.
Når det konkretiserer seg ønsker jeg nok en nyere brukt evt helt ny sykkel, om disse som jeg beskriver lages fortsatt.
User avatar
EspenL
Posts: 112
Joined: 03 Jun 2009 12:37
MC: 1986 - Yamaha XT600 Ténéré - 1997 til 2007
1951 - BSA A10 - 2007 til d.d.
1994 - Honda VFR 750 F - 2009 til d.d.
Location: Kjeller

Re: Kjøp av sykkel

Post by EspenL »

Ser ut som det nærmeste du kommer med Suzuki er DL650A.
2-sylindret 4-takter.
http://erling-sande.no/wsp/erlingsande/ ... en=6190837
http://erling-sande.no/wsp/erlingsande/ ... en=6190837

Hva med Yamaha XT660Z Ténéré eller XT660R?
1-sylindrede 4-taktere begge to.
http://www.yamaha-motor.no/produkter/mo ... /off_road/

Litt større motorvolum enn du antydet, men...

Hadde selv en '86 mod. Yamaha XT600 Ténéré inntil for et par år siden.
Morsom sykkel som fungerte godt både på motorvei, svingete landevei, grusvei og skogsveier/stier.
Hadde aldri noe trøbbel av betydning med den de 10 åra jeg eide den.

Tror Yamaha hadde en 350-versjon av XT'n, men vet ikke når de sluttet å produsere den.
User avatar
gbruaset
Posts: 422
Joined: 12 Oct 2006 18:55
Location: Oslo

Re: Kjøp av sykkel

Post by gbruaset »

Pilot wrote:Hei
Jeg en 50-åring som skal kjøpe mc. Jeg vil imidlertid IKKE ha en gubbete Harley, men en sprek og leken sykkel, tilsvarene en offroad tråsykkel. Dvs en leken og håndterbar sykkel som er ok på vei til/fra jobben som blir hovedbruksområdet, og som lett kan slenges inni og ut av trafikken, kanskje gjøre noen små stunts etterhvert, og som også kan kjøres litt i terrenget, selv om det egentlig er underordnet. Jeg ser for meg motorstørrelser på ca 250-500cc.
Jeg så en slik sykkel i trafikken for en del år siden, og mener den var 1-sylindret 4-takter med skikkelig grom lyd når han dro på. Mener å huske det var Suzuki med skikkelig donk donk lyd. Ikke noen summende symaskin, men heller ikke bestefars Harley-lyd.
Kan noen hjelpe meg på sporet av en sykkel som beskrevet ? Merker, modelltyper osv.
Når det konkretiserer seg ønsker jeg nok en nyere brukt evt helt ny sykkel, om disse som jeg beskriver lages fortsatt.
Hei Støtter Espen her. Jeg har selv en syuzuki v strom 650, og er meget fornøyd med den. Den er lettkjørt, omgjengelig, sterk nok, og en fin turkamerat, så vel som kjøretøy til og fra jobb. Selv om den ser stor ut, er den altså svært lett å håndtere.
Kan ikke få rost den fullt nok! eneste minuset, er kanskje det litt kjipe utseendet på den. Den har også fått svært gode vurderinger i mc pressen, i både inn og utland, og er også billig å forsikre!
02 Suzuki sv 650 x
08 Suzuki dl 650 x
11 BMW f 800 GS v
inunf
Posts: 4916
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Kjøp av sykkel

Post by inunf »

Faren min kjøpte seg sin første MC i fjor. En 2002 Yamaha XT 600. Går helt greit, er lettkjørt og tilnærmet vedlikeholdsfri. Med ei litt åpen potte blir det uforskammet kul lyd.

Image
User avatar
knetrom
Posts: 1318
Joined: 20 Sep 2008 12:02
Location: Bergen

Re: Kjøp av sykkel

Post by knetrom »

Høres ut som om du beskriver en thumper, eller endunker som vi sier i Norge, så Yamaha XT, Suzuki DR/DRZ i enduro- eller supermotoutføring høres ut som noe for deg. Kanskje en mer sportslig en, som har kortere serviceintervaller og? Da får du mer krefter og de er ofte veldig tøffe å se til. Det var en kar som kjørte rundt på en KTM i bygden her noen dager, aner dessverre ikke hvilken type men den så ikke så enorm ut som noen av de gjør, og den hadde utrolig tøff dunk-dunk-lyd når han ga på!

Jeg tror forresten at den du så med tøff lyd var en av de sprekere typene, og de fleste jeg har sett til salgs har motorvolum på 500-700 ccm.
Post Reply