Kjøpe Mellomtung MC Veteran

Prat om mellomtung MC
Post Reply
akle
Posts: 9
Joined: 18 May 2009 13:09
MC: Suzuki Marauder 125cc 2000

Kjøpe Mellomtung MC Veteran

Post by akle »

Hei
Er 18 og har A1 nå og tenker og kjøre opp til A.
Noen som har tips på en sykkel jeg kan kjøpe?
Har tenkt litt på en veteran på grunn av pris, avgifter og forsikring. Også har jeg litt sansen for eldre sykler.

Har tenkt litt på noe ala:
  • Suzuki GS550
  • Honda CB
  • Triumph og BMW er og stilig men blir fort dyre.
Er egentlig åpen for det meste.

Er litt usikker på pris foreløbig, men kan antagelig ikke gå over 23-26 000.

Takk!
akle
Posts: 9
Joined: 18 May 2009 13:09
MC: Suzuki Marauder 125cc 2000

Re: Kjøpe Mellomtung MC Veteran

Post by akle »

Det var da ikke all verden med respons!
Hvordan er det og kjøpe en 250ccm (eventuelt 400ccm) kontra en 600ccm, det er vanskelig og finne 600ccm under 34hk.
Nas
Posts: 19
Joined: 06 Jul 2008 21:33
MC: CBR 125
Location: Grimstad

Re: Kjøpe Mellomtung MC Veteran

Post by Nas »

Problemet med å kjøpe en eldre sykkel er vel at den mest sannsynlig allerede har blitt omgjort til full effekt, dermed må du ned plombere og omregistrere sykkelen til mellomklasse etter du har kjøpt den. Men av og til dukker det jo opp eldre sykler som er mellomklasse:
http://mc.autodb.no/autodb/frame_search ... md=similar
RockeRolf
Posts: 611
Joined: 02 Jan 2008 20:32

Re: Kjøpe Mellomtung MC Veteran

Post by RockeRolf »

Snakk med Inuf eller noen av de andre som lukter totaktsrøyk her inne før du tenker på noe slikt som den han linker til over her.
Dette er krevende sykler å eie, og mange av dem som ligger på markedet bærer preg av mange fantasifulle ideer om hva man kan gjøre med denne typen motorer.

Ligger noen XT 350 og DR 350 på finn. Også GS400. Sistnevnte er for skuddsikre å regne.
User avatar
knetrom
Posts: 1318
Joined: 20 Sep 2008 12:02
Location: Bergen

Re: Kjøpe Mellomtung MC Veteran

Post by knetrom »

Står da veteran i overskriften, 92 mod er ikke veteran ;) Har aldri lagt merke til noen sykler fra 79 og tidligere som har vært mellomklasse heller, men hvis du kjøper en 250cc så har de ofte 20-30 hester og da går jeg ut i fra at de er godkjente som mellomklasse enten de vil eller ikke :)
RockeRolf
Posts: 611
Joined: 02 Jan 2008 20:32

Re: Kjøpe Mellomtung MC Veteran

Post by RockeRolf »

Han avslutta vel med å si at han var åpen for det meste. Men, som du sier, han kan kjøre alt så lenge det er under 34 hk. Om man går tilbake i tid (innen rimelighetens grenser) finnes det sykler rundt 400 ccm som ligger innenfor.

Snakker du skikkelig veteran er det masse muligheter innen for effekt, men verre innenfor prisområdet han opererer med. Ihvertfall om han skal kjøre i stedet for å renovere i et par år først.
User avatar
knetrom
Posts: 1318
Joined: 20 Sep 2008 12:02
Location: Bergen

Re: Kjøpe Mellomtung MC Veteran

Post by knetrom »

Sant nok, jeg tolket det som at han var åpen for en hvilken som helst veteran, jeg ;) Uansett så har jeg sett litt på veteraner selv, og du har rett angående prisklassen hvertfall. Det svarer seg gjerne å kjøpe en nyere sykkel og heller betale årsavgiften og forsikringen som vanlig, i stedet for å ha en sykkel som står halve sesongen pga vedlikehold :)
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Kjøpe Mellomtung MC Veteran

Post by inunf »

Min erfaring er at hvis man skal kjøpe sykkel som man ikke er helt sikker på standen på så bør man handle om høsten. Du kjenner deg ikke særlig lur når sola skinner, sykkelen står og du venter på deler fra "moderlandet". Er ihvertfall lurt å beregne en del skruing den første sesongen.

RS/RGV 250 er gode greier, og det bør være mulig å få tak i et eksemplar til den prisen. Hvis du kan eller er interessert i å lære å skru, så er det ikke noe problem å ta alt vedlikeholdet selv. Kjøreegenskapene er bedre enn alt annet, men krever litt aktiv bruk av venstrefoten for å holde tempoet oppe.
akle
Posts: 9
Joined: 18 May 2009 13:09
MC: Suzuki Marauder 125cc 2000

Re: Kjøpe Mellomtung MC Veteran

Post by akle »

Jeg har hittil bare tenkt på veteran på grunn av avgifter og forsikring.
Men hvis det finnes noe nyere med en grei forsikring for en 18 åring uten tidligere forsikringer, så kan jeg være interessert.

Jeg har verksted på gården og har alltid drevet og skrudd litt. Hadde en Suzuki GP 125 1984 og lærte en god del da. Så klarer og fikse det meste. Slik synes jeg eldre sykler er bedre pga mindre elektronikk.

Fant en på finn som jeg syntes virket grei: Suzuki GS 400 1979
http://www.finn.no/finn/mc/object?finnkode=16965571
Honda CB400 1984
http://www.finn.no/finn/mc/object?finnkode=16774571
Ikke veteran enda, man forsikring kan da ikke være for høy? Noen som kan anslå?
Spørsmålet er vel om den er under 34hk
Post Reply